پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

۱۶ باور غلط اما رایج درباره فواید و مضرات تخم مرغ

۱۶ باور غلط اما رایج درباره فواید و مضرات تخم مرغ

واسه پخت تخم مرغ روشای جور واجور و زیادی هست، از آبپز کردن و سرخ کردن گرفته تا سوخاری کردن و چیزای دیگه ای به جز اینا. در عین حال، باورهای غلط زیادی در مورد فواید و مضرات تخم مرغ هست.
بعضی افراد فکر می کنن به دلیل کلسترول بالایی که تخم مرغ داره، باید از خوردن اون دوری کرد.
بعضیا هم فکر می کنن هر چی زرده تخم مرغ پر رنگ تر باشه بهتره. در این مطلب می خوایم تموم خیالات اشتباهی که درباره این ماده غذایی هست رو بررسی کنیم و به دلیل اشتباه بودن اونا بپردازیم.

۱- کسایی که کلسترول بالایی دارن نباید تخم مرغ بخورند

تا مدتا به کسایی که کلسترول بالایی داشتن پیشنهاد می شد بعضی مواد غذایی که باعث افزایش کلسترول می شن رو از رژیم غذایی خود حذف کنن. تخم مرغ در بالاترین جایگاه فهرست این مواد غذایی ممنوعه بود. درسته که چربی و کلسترول زرده تخم مرغ بیشتر از سفیده اون هستش، اما همه شکلای جور واجور چربی مضر نیستن و کلسترولای به اصطلاح به درد بخور همیشه باعث افزایش کلسترولای مضر خون نمی شن.

البته فکر خوبی نیس که هر روز واسه صبحونه سه عدد تخم مرغ بخورین، اما خوردن روزانه یه عدد تخم مرغ ضرری نداره. افراد گرفتار به دیابت و بیماریای قلبی-عروقی باید بیشتر مراقب باشن و در هفته بیشترین حد سه عدد تخم مرغ بخورند.

۲- اگه می خواین وزن کم کنین، نباید زرده تخم مرغ رو بخورین

بعضی ادما از ترس چاق شدن، زرده تخم مرغ رو نمی خورن. زرده شامل مقادیر زیادی پروتئین و دیگه عناصر مفیدی مثل ویتامین D هستش که در جذب کلسیم نقش داره.
زرده هم اینکه شامل ماده کولینه که کارکرد مناسب کبد رو تضمین می کنه و ماده لوتین موجود در اونم واسه چشما خوبه.

سفیده اما هیچ کدوم از این عناصر رو نداره. به ادعای محققان، کسایی که دنبال یه رژیم غذایی سالم هستن، می تونن مصرف روزانه یه عدد تخم مرغ رو در برنامه غذایی خود جا بدن. آزمایشات علمی اثبات کرده، خوردن یه عدد تخم مرغ واسه صبحونه، مقدار غذایی که در ساعات بعدی روز می خورید رو کم می کنه و پس، اندازه کالری دریافتی تون رو هم کم می کنه.

۳- تخم مرغ خام سالم تر از تخم مرغ پخته س

بعضی افراد واسه رشد عضلات، تقویت صدا یا کاهش اسید معده، تخم مرغ خام می خورن. خطر دچار شدن به مریضی سالمونلا از راه مصرف تخم مرغ خام بسیار پایینه چون از هر ۳۰ هزار تخم مرغ معولاً فقط یکی آلوده به این باکتریه. اما در مورد فواید تخم مرغ خام تا حدودی بزرگ نمایی شده.
اندازه جذب سفیده تخم مرغ خام کمتر از پخته شده اون هستش و بیوتین (ویتامین B7) موجود در اون، در حالت خام جذب بدن نمی شه.

از طرفی، گرمایی که تخم مرغ هنگام پخت در برابر اون قرار میگیره، بعضی از عناصر به درد بخور اون مثل پتاسیم، فسفر و ویتامینای A و B5 رو نابود می کنه.
خوردن تخم مرغ خام پیشنهاد نمی شه، اما اگه به اون نیاز دارین، تخم مرغایی رو انتخاب کنین که بدونین با تدابیری سالمونلای اونا از بین رفته.

 

۴- تخم مرغا فقط سفید و قهوه ای هستن

 

مرغا تخمای مختلفی دارن، اما ما معمولاً دو نوع سفید و قهوه ای رنگ اونا رو می بینیم. رنگ پوسته تخم مرغ به نژاد مرغ بستگی داره: مرغای لگورن تخم سفید و مرغای رود آیلند تخم قهوه ای رنگ می ذارن. بعضی از نژادهای مرغ (مثل آراکانا، آمرکانا و چیزای دیگه ای به جز اینا) تخمای آبی یا سبز رنگ می ذارن.

رنگ تخم مرغا به رنگدونه بدن مرغا بستگی داره: پروتوپورفیرین پوسته تخم مرغ رو قهوه ای و بیلیوردین اونو آبی و سبز می کنه.
رژیم غذایی مرغا هم اثر گذاره: اگه مرغا به قدر کافی اسیدهای آمینه نگیرن، پوست تخم شون کمرنگ می شه.

البته این مسأله تأثیری روی کیفیت تخما نداره.

۵- تخم مرغای قهوه ای بهتر از تخم مرغای سفید هستن

ما بیشتر می شنویم که اجناس قهوه ای رنگ بهتر از اجناس سفید رنگ هستن (مثل نون یا شکر قهوه ای). اما این مسأله در مورد تخم مرغ صدق نمی کنه.
تحقیقات نشون داده تخم مرغای قهوه ای تقریباً مانند تخم مرغای سفید رنگ هستن.

اما عوامل دیگری هم در بیشتر شدن فواید تخم مرغ اثر داره.
مثلا، مرغایی که مدت زیادی رو در آتاب می گذرونن، تخم اونا سه تا چهار برابر بیشتر ویتامین D داره.
مرغایی هم که رژیم غذایی اونا پر از امگا ۳ هستش، تخم اونا امگا ۳ بیشتری داره.

۶- مرغای غیر قفسی تخمای بهتری دارن

تخم مرغای غیر قفسی (مرغایی که در فضاهای بسته و کنترل شده مثل مرغداری یا درون قفس رشد نمی کنن، بلکه در زمینا و مراتع رها هستن و خود از مواد موجود در طبیعت تغذیه می کنن) هرچند ویتامین A، E، D و امگا ۳ بیشتری دارن، اما به شکلای جور واجور بیماریا گرفتار هستن و بیشتر از مرغای قفسی آسیب می بینن. مثلا، در کشور بریتانیا، اندازه مرگ و میر مرغای غیر قفسی تا قبل از رسیدن به مرحله تخم گذاری، بیشتر از مرغای قفسیه.

۷- رنگ زرده نشون دهنده کیفیت تخم مرغه

این جمله در نگاه اول منطقی به نظر می رسه. اما حقیقت اون هستش که رنگ زرده به رژیم غذایی مرغ بستگی داره.
هر چی رژیم غذایی مرغا کاروتنوئید بیشتری داشته باشه، زرده تخم اونا پررنگ تر می شه.
اینکه مرغا در مراتع به چه دلیل می کنن یا در قفس نگهداری می شن، تأثیری در رنگ زرده نداره.

ذرت، یونجه، گزنه دوپایه و بعضی از دیگر گیاهان، زرده رو پررنگ تر می کنن. اگه مرغ بیشتر در قفس نگهداری شه، رنگ زرده تخم اونو میشه با افزودنیای غذایی ای مثل کانتاگزانتین عوض کرد.
اما همه این موارد فقط روی رنگ زرده اثر می ذارن (خریداران معمولاً تخم مرغایی رو بهتر می دونن که زرده پررنگی دارن). کم رنگ بودن زرده به معنی پایین بودن کیفیت یا فاسد بودن تخم مرغ نیس.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نگاهی به جدید ترین فعالیت گروه های موسیقی کشور؛ از آلبوم «پرسون پرسون» تا «منِ دیوانه»

۸- زنان باردار نباید تخم مرغ بخورند

بعضیا فکر می کنن زنان باردار اگه تخم مرغ بخورند، فرزندشون درآینده دچار آلرژی می شه.
اما این تصور اشتباهه. تخم مرغ منبع غنی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه س. پس به مادران آینده پیشنهاد می شه که در کنار مواد غذایی ای مثل میوه های توت مانند (توت فرنگی، تمشک و چیزای دیگه ای به جز اینا)، ماهی، شکلای جور واجور لوبیا و حبوبات، تخم مرغ هم مصرف کنن. فقط باید از خوردن تخم مرغ خام یا نیمه پخته دوری شه.

۹- کودکان کمتر از یه سال نباید تخم مرغ بخورند

دو درصد از کودکان به تخم مرغ آلرژی دارن. بعد از هفت ماهگی می تونین به کودک تون مواد غذایی پروتئینی بدین. این کار رو می تونین با دو قاشق چایخوری از این مواد غذایی شروع کنین. مواد غذایی رو یه به یه به رژیم غذایی کودک تون اضافه کنین و به عکس العمل اون حواستون باشه. اگه در عرض چهار روز، عکس العمل آلرژیکی رخ نداد، یعنی مشکلی وجود نداره. وگرنه، به متخصص کودکان مراجعه کنین.

۱۰- تخم مرغای بارور شده فایده بیشتری دارن

مرغا می تونن بدون جفتگیری با خروسا، تخم بذارن. اما اینجور تخم مرغایی تبدیل به مرغ نمی شن. بعضیا فکر می کنن فایده تخم مرغای بارور نشده کمتر از تخم مرغای بارور شده.
اما هیچ فرق زیادی بین اونا وجود نداره. تازگی تخم مرغه که مهمه.

۱۱- تخم مرغ رو در خونه هم می تونیم پاستوریزه کنیم

درسته که تخم مرغا رو با به کار گیری گرما پاستوریزه می کنن، اما این روند سخت تر از فقطً گذاشتن اونا در آب در حال جوشه. واسه پاستوریزه کردن تخم مرغا از لوازم خاصی استفاده می شه که قابل استفاده در خونه نیستن.

۱۲- شستن و گذاشتن تخم مرغا در یخچال کار اشتباهیه

این مسأله به این بستگی داره که در چه کشوری زندگی می کنین. در بعضی کشورها، مردم بهتر می دونن که تخم مرغ رو در یخچال نگه ندارن و تو یه اتاق بذارن. اما تو یه سریای دیگه از کشورها مثل آمریکا، ژاپن، استرالیا و کشورای اسکاندیناوی واسه جلوگیری از دچار شدن به سالمونلا، تخم مرغا باید شسته شن.

تخم مرغ بعد از شسته شدن، لایه محافظ طبیعی خود رو از دست میده. واسه حفظ تازگی تخم مرغ و جلوگیری از دچار شدن به مریضی، باید اونو در یخچال نگهداری کرد.
این روش کمک می کنه عمر به درد بخور تخم مرغ تقریباً به اندازه نصف زیاد شه.
در کشورای اروپایی، شستن تخم مرغ ممنوعه تا لایه محافظ طبیعی اون از بین نره. در این کشورها، واسه جلوگیری از دچار شدن به سالمونلا، مرغا رو واکسینه می کنن.

۱۳- درِ یخچال بهترین جا واسه نگهداری تخم مرغه

تقریباً همه یخچالا روی درِ خود جای مخصوصی واسه تخم مرغ دارن. اما پیشنهاد می شه که تخم مرغا رو در اونجا نگه ندارین. بهترین مکان واسه نگهداری تخم مرغ جاییه که دمای ثابتی داشته باشه. در حالی که درِ یخچال، گرم ترین قسمت اون بوده و دمای اون همیشهً در حال تغییره. بهترین جا واسه نگهداری از تخم مرغ، طبقه وسط یخچاله.

۱۴- طرز پخت تخم مرغ، هیچ تأثیری روی توانایی هضم مواد مغذی اون نداره

واسه بهره مند شدن از مواد مغذی تخم مرغ، صرف خوردن اون کافی نیس، بلکه تخم مرغ باید درست هم پخته شه.
تخم مرغ هم‎زدی که در فر با دمای ۳۵۵ درجه فارنهایت پخته می شه، ظرف ۴۰ دقیقه حدود ۴۵ درصد از ویتامین D خود رو از دست میده. سرخ و آبپز کردن تخم مرغ، حدود ۹۰ درصد از ویتامین D اونو حفظ می کنه.
قبل از پخت و پز با تخم مرغ، این نکات رو در نظر داشته باشین.

۱۵- سفیده تخم مرغ به رفع چین و چروک کمک می کنه

ماسک خونگی سفیده تخم مرغ این روزا طرفداران زیادی پیدا کرده. این ماسک پوست رو لطیف تر کرده و به رفع چین و چروکا کمک می کنه.
اما این اتفاق چیجوری میفته؟ با تبخیر آب از سطح پوست، سفیده تخم مرغ یه لایه نازک روی پوست بوجود میاره که با آب خیلی راحت شسته می شه.

تخم مرغ شامل پروتئین، ویتامینای E و B و بیوتینه. کمبود این مواد باعث ضعیف کردن موها و ناخنامون می شه.

مصرف تخم مرغ به حفظ سلامت اعضای بدن کمک می کنه.

۱۶-  تخم بلدرچین از تخم مرغ مفیدتره

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، پروتئین، ویتامین و عناصر به درد بخور بیشتری داره، اما فرق زیادی بین اونا وجود نداره. واسه اینکه اثر این کم فرق رو ببینین، باید به طور منظم مقدار زیادی تخم بلدرچین بخورین. بلدرچینا هم به سالمونلا گرفتار می شن، پس پیشنهاد می شه که تخم اونا رو خام نخورین.