پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

عجیب و باور نکردنی؛ حتی چشم آبی ها نیز دارای چشمان قهوه ای رنگ هستند

عجیب و باور نکردنی؛ حتی چشم آبی ها نیز دارای چشمان قهوه ای رنگ هستند

مسئله ای که می خوایم به اون بپردازیم، تعجب شما رو بر می انگیزد. هممون تا حالا فکر می کردیم که رنگ چشم افراد می تونه آبی، قهوه ای، سبز و یا عسلی باشه. اما تحقیقات جدید نشون میده که تموم مردم دنیا دارای چشمون قهوه ای هستن و فرقی میان رنگا وجود نداره.

همه چیز به رنگ دانه «ملانین» برمیگرده که در پوست، مو و عنبیه چشم پیدا میشه. دکتر «گری هیتینگ» عینک ساز و سر دبیر ارشد سایت «All About Vision» در این رابطه میگه: “هر کسی در عنبیه چشم خود ملانین داره و مقدار این ماده رنگ رو تعیین می کنه.

تنها یه نوع ملانین هست.”

دیدن چشمای قهوه ای به رنگ آبی

ملانین به وسیله سلولای ملانوسین ساخته می شه که به صورت طبیعی به رنگ قهوه ای تیره هستن، اما می تونن براساس تعدادشون، مقادیر مختلفی از نور رو جذب کنن. هر چی ملانین در عنبیه بیشتر باشه، نور بیشتری جذب می شه و درخشش نور به بیرون کاهش پیدا می کنه.

در این شرایط، چشم به رنگ قهوه ای دیده می شه.

آدمایی که دارای چشمون آبی هستن، ملانین کمتری در عنبیه خود دارن. به خاطر همین، نور کمتری جذب می شه و مقدار بیشتری از اون درخشش پیدا می کنه.
وقتی که نور پراکنده شه، طول موجای کوتاه تر همراه با طیف نور آبی رنگ تولید می شه.
به خاطر همین شما فرد رو به روی خود رو با چشمون آبی رنگ می بینین.

چشم سبزا و آدمایی که دارای چشمون قهوه ای روشن هستن، در میون این دو حالت قرار می گیرن. مقادیر جور واجور ملانین باعث می شه که شکل جذب نور و درخشش اون عوض شه.

قهوه ای روشن ترکیبی از رنگای جور واجور حساب می شه.

مقادیر جور واجور رنگ دانه باعث می شه که رنگ چشم افراد با در نظر گرفتن محلی که حالا در اون قرار دارن، عوض شه.
آقای هیتینگ اعلام داشته: “این روند به خاطر تعامل میان مقادیر جور واجور ملانین و ساختار عنبیه روی میده. این بخش از چشم ساختاری بسیار پیچیده داره، واسه هر کسی استثنایی و خاص هستش و می تونه مثل اثر انگشت استفاده کرده شه.”

“افراد چشم آبی کمترین مقادیر رنگ دانه رو در اختیار دارن. وقتی که بچه ها به دنیا میان، ممکنه چشم هاشون آبی رنگ به نظر برسن، اما ملانین در حال ساخته شدنه و احتمال داره رنگ اونا در آینده عوض شه.
با رشد کودک تجمع بیشتری از ملانینا در عنبیه شکل میگیره.”

این مطلب را هم از دست ندهید :   چند معمای به ظاهر ساده که هوش و قدرت استدلال تان را می سنجند

تکامل

یکی از نظریه هایی که در مورد رنگ چشم هست، اینه که مسئله نامبرده مثل رنگ پوست، به اجداد ما که در مناطق سردتر زندگی می کردن، رابطه داره.
مقادیر بالای ملانین در چشم، پوست و مو، از افراد در برابر گرما و تابش اشعه فرا بنفش خورشید در مناطقی مانند آفریقا، مراقبت می کنه.
با افزایش احتیاج به رنگ دانه واسه مراقبت، آدما عزمشونو جزم کردن به مناطقی با تابش آفتاب کمتر مهاجرت کنن.

تئوری دیگری که در این مورد هست، اینه که چشم افراد بر اثر یه جهش یهویی، توانایی تولید ملانین رو از دست داده. به خاطر همین، رنگ چشما به صورت امروزی درآمدند. خاص بودن این افراد می تونه به علاقه بیشتر مردم به اونا منجر شه.
بررسی ژنای رنگ چشم افراد جور واجور، دلیل شد که این مسئله بیشتر از قبل مورد قبول واقع شه.

شناسایی رنگ

واسه مدتای طولانی باور بر این بود بچه کسایی که دارای چشمون قهوه ای هستن، شانس کمتری واسه داشتن چشمای روشن تر دارن. هم اینکه پدر و مادرانی که چشمای آبی رنگ دارن، فرزندی با همین رنگ چشم دارن. اما این نوع باورها خیلی درست نیستن.

آقای هیتینگ اضافه می کنه: “حالا این مسئله همه جا قبول شده که رنگ چشم صفتی پلی ژنیکه و چند ژن در اون موثر هستن. در واقع ۱۶ ژن در تعداد ملانینای چشم نقش دارن، به خاطر همین این مسئله از قوانین سنتی پیروی نمی کنه.
پس اگه چشمون تیره ای دارین و دلتون می خواد فرزندی با چشمای روشن داشته باشین، هنوز جای امیدواری هست.

البته در نظر داشته باشین که این مسئله خیلی راحت قابل پیش بینی نیس.
راه های دیگری مانند جراحی لیزر هم واسه تغییر رنگ چشما هست و میشه از اونا استفاده کرد.