پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

۱۲ ماده غذایی که دندانپزشک ها هرگز به آن ها لب نمی زنند

۱۲ ماده غذایی که دندانپزشک ها هرگز به آن ها لب نمی زنند

خیلی از مواد غذایی معمولی که جزئی از رژیم غذایی روزانه ما هستن و علاقه زیادی به خوردن اونا داریم، واقعا واسه سلامت دندانامون بسیار ضرر دارن. در ادامه به مواد غذایی ای می پردازیم که دندانپزشکان به خاطر ضرر زیادی که این مواد واسه سلامت دهن و دندون دارن، هیچوقت اونا رو مصرف نمی کنن.

۱- پاپکورن

حتما براتون پیش اومده وقتی که با لذت مشغول خوردن پاپکورن بودین، با یکی از اون دانه های سفت ذرت غافلگیر شدید و حتی نگران شدید که شاید دندون تون شکسته باشه. در واقع همین دانه های باز نشده پاپکورن عامل خیلی از شکستگیای دندانی هستن. علاوه بر این، پوسته های ذرتا هم لای دندانا گیر می کنن و لثه رو اذیت می کنن.

۲- میوه های خشک

میوه های خشک بسیار پرطرفدار و خوشمزه هستن و میان وعده سالمی به نظر می رسن، اما این ماده غذایی واسه دندانا شدیدا مضره. میوه های خشک علاوه بر قند زیادی که دارن، بسیار چسبنده هستن و در شیارهای دندونای آسیاب باقی می مانند و باعث پوسیده شدن اونا می شن.

۳- نوشیدنیای قهوه

دلچسب بودن طعم قهوه و نوشیدنیایی که با اون جفت و جور می شن بر کسی پوشیده نیس اما همون نوشیدنیای شیرینی که از خوردن اونا حال می کنین، کابوس دندون هاتون هستن. مصرف پیوسته شیر و قند تو یه بازه یه ساعته یا بیشتر، کار بزاق دهن رو واسه مقابله با قند و اسیدی که از باکتریای درون دهن ما تولید می شه، سخت می کنه.
بزاق دهن، مهم ترین محافظ دندانا هستش اما قند زیادی که با هر جرعه از یه نوشیدنی شیرین وارد دهن می شه، به مرور غدهای تولید کننده بزاق دهن رو خنثی می کنه.

۴- تخمه

تخمهای خوشمزه پای ثابت خیلی از لحظات خوشحال کننده و باحال ما هستن، اما اگه دندون هاتون رو دوست دارین خوردن تخمه رو کنار بذارین. از اونجایی که واسه خوردن تخمه باید پوست اونا رو با دندونای جلویی خود بشکنید، همین خوردنی خوشمزه می تونه باعث شکسته شدن لبه دندونای جلویی تون شه.

۵- آب گرم و لیموترش

اگه در مورد خواص نوشیدن آب گرم و لیموترش شنیدین و به خاطر سلامتی بدن تون هر روز اونو می خورید، بهتره دیگه این کار رو انجام ندین چون دندانپزشکان خبرهای بدی واسه مینای دندون هاتون دارن. خاصیت اسیدی لیموترش باعث فرسوده شدن مینای دندون و درنتیجه فرسایش دندانا می شه.
قرار گرفتن زیاد و پشت سر هم در برابر نوشیدنیا و مواد غذایی اسیدی می تونه مینای دندون رو نابود کنه.
بعد از اون، لایه زیرین دندون بیرون میاد که به اون عاج دندون می گن و زردتر از مینای دندون و بسیار حساسه.

۶- یخ

اگه از اون دست آدمایی هستین که از جویدن یخ حال می کنن، باید این عادت داغون کننده رو ترک کنین. یخ واسه دندانا زیادتر از اندازه سفته و باعث شکستگیای تنشی (شکستگی ناکامل و ترکای کوچیک) در دندون می شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   دستگیری سلبریتی هفت‌تیر کش؛ «محسن افشانی» روانه زندان شد
حتی ممکنه تیکه ای از دندون رو بشکنه.

۷- نوشیدنیای انرژی زا

نوشیدنیای انرژی زا شدیدا اسیدی هستن و pH پایین و قند زیادی دارن. بعد از خوردن اینجور نوشیدنیایی، یه لایه از اونا روی تموم دندانا باقی می مانند و روی همه اونا به یه اندازه اثر میذاره.
پس شما می مونید و دهانی که همه دندونای درونش پوسیده ان!

 

۸- نوشیدنیای ورزشی

 

نوشیدنیای وزشی واسه تأمین دوباره آب از دست رفته و مواد مغذی و الکترولیتای لازم بدن ورزشکارها تولید شدن. با این حال، قندی بسیار زیاد این نوشیدنیا، فواید اونا رو تحت اثر قرار داده. قندهای مایع باعث بروز پوسیدگی در نقاطی از دندانا می شن که دسترسی به اونا سخته و اگه وقتی که دهن خشکه وارد اون شن، مضرات اونا بیشتر هم می شه.
واسه تأمین آب از دست رفته بدن خود، هیچ نوشیدنی ای بهتر و سالم تر از آب ساده نیس.

 

۹- کمپوت میوه

 

کمپوت میوه به دلیل اینکه از تیکهای میوه جفت و جور می شه، میان وعده سالمی به نظر می رسه. هرچند میوه ماده غذایی سالمیه، اما میوه کنسرو شده در بیشتر بسیار ناسالمه. میوه ای که با مقدار زیادی شکر آماده شده و درون شربت قرار گرفته، مضرات اون دست کمی از آبنبات نداره.

۱۰- نوشیدنیای گازدار

تحقیقات علمی نشون داده مصرف نوشیدنیای کربناته مثل نوشابه ها و آب میوه های گازدار می تونه به مینای دندون آسیب بزنه.

 

۱۱- پاستیل

 

پاستیل شاید یکی از پرطرفدارترین تنقلات دنیا باشه، اما باید از خوردن پاستیل و همه خوراکیای مثل اون دوری کنین چون باعث تخریب دندون می شن.
پاستیل به همه قسمتای دندون می چسبد و دندانا هر چی به مدت طولانی تری با مواد قندی در تماس باشه، اسید بیشتری از باکتریای عامل پوسیدگی تولید می شه.

۱۲- شیرینیای گرانولا

شیرینیای گرانولا شاید پر از فیبر و مواد معدنی باشن، اما واسه سلامت دهن و دندون بسیار مضر و ناسالم هستن. این شیرینیا قند بسیار زیادی دارن و به همی دلیل واسه دندانا بسیار ضرر دارن. بعضی از این شیرینیا دو لایه و بسیار سفت هستن، در نتیجه، علاوه بر ضرری که به خاطر قند زیادشون واسه مینای دندون دارن، ممکنه باعث شکستن دندانا هم شن.

۶ عادت بهداشتی که نمی دونین به دندون هاتون آسیب میزنن

۷ نشونه مهم بیماریای غیر دندانی که روی دندانا ظاهر می شن

جواب دندانپزشکان به ۸ سوال مهم و عادی شما در مورد سلامت دندون

دندون پزشکان از زمان مناسب واسه تعویض مسواک می گن