پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

ولادیمیر زیلنسکی؛ کمدینی در لباس «خدمتگزار مردم» که رییس جمهور واقعی اوکراین شد

ولادیمیر زیلنسکی؛ کمدینی در لباس «خدمتگزار مردم» که رییس جمهور واقعی اوکراین شد

کمدینی با هیچ تجربه سیاسی، روز یکشنبه موفق شد تو یه رقابت بی سابقه انتخاباتی، به عنوان رییس جمهور جدید اوکراین انتخاب شده و جانشین پترو پروشنکو شه.
ولادیمیر زیلنسکی (Volodymyr Zelensky) که تنها نقش سیاسی اون بازی کردن در نقش رییس جمهور تو یه برنامه تلویزیونی بوده، ً و براساس آمارهای ارائه شده براساس نظرسنجیا، تونسته با گرفتن ۷۳ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، شکست سختی به پترو پروشنکو، رییس جمهور الان اوکراین، وارد کنه.
می گن که در همه استانای کشور، آقای پروشنکو در مقابل حریف کمدین خود شکست خورده، حتی در مناطق غربی کشور که از طرفداران سنتی اون بودن.

در حالی که هنوز نتیجه قطعی و کامل این انتخابات اعلام نشده اما آقای زیلنسکی در مقر مرکزی فعالیتای انتخاباتی خود خطاب به هوادارانش اینجور گفت: «هیچ وقت شما رو ناامید نخوام کرد.
در حالی که هنوز به طور رسمی رییس جمهور نیستم، به عنوان یه شهروند اوکراینی میتونم به همه کشورای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی بگم: “به ما نگاه کنین! همه چیز ممکنه”». پروشنکو هم شکست سخت خود از حریف کمدینش رو پذیرفته و گفته که ماه آینده کاخ ریاست جمهوری رو ترک می کنه اما نمی خواد میدون سیاست رو رها کنه.
نتیجه انتخابات گذشته اوکراین بی سابقه و باورنکردنیه چون کمپین انتخاباتی که در اول به یه جوک مثل بود حالا آرای بیشتر از ۷۰ درصد از مردم اوکراین که از فقر، فساد و یه جنگ ۵ ساله با بیشتر از ۱۳٫۰۰۰ تلفات خسته شده بودن رو به خود اختصاص داده.

این کمدین و ستاره تلویزیونی ۴۱ ساله که به خاطر بازی در نقش رییس جمهور در سریال «خدمتگزار مردم» (Servant of the People) شناخته می شه حالا رهبری کشوری با بیشتر از ۴۵ میلیون جمعیت رو در دست می گیره که از چالشای زیادی رنج برده و واسه رسیدن به خواسته های خود دست به انتخابی بسیار مهم و خطری زده ان. بعد از گرفتن بیشترین آرا در دور اول انتخابات در ماه گذشته، زیلنسکی در روز گذشته هم اختلافی شدید رو بین خود و رییس جمهور الان ۵۳ ساله کشور درست کرد.
همه پیش بینیا و نظرسنجیا نشون می داد که به دلیل خشم عمومی از فساد، فقر و جنگ داخلی در کشور، رییس جمهور الان اوکراین جایگاه خود رو از دست میده. هر دو حریف که روز جمعه در ورزشگاه فوتبال ملی کیف، توهین و اتهامات زیادی رو متوجه همدیگه ساختن قول داده بودن که اوکراین رو در راه موافق با کشورای غربی نگه دارن.

پیروزی واسه زیلنسکی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری یه جهش و تغییر بزرگ از زمان استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شورویه چون قبل از اون تنها سیاستمداران کارکشته موفق به رسیدن به ریاست جمهوری یا اول وزیری در این کشور شده بودن. کمپین تبلیغاتی نامتعارف اون بیشتر بر پُستای طنز و انتقادی در رسانه های اجتماعی متمرکز بوده و در اون خبری از گردهماییا و تبلیغات کاغذی عادی نبود. زیلنسکی رهبری کمپین تبلیغاتی خود رو از راه اینستاگرام انجام می داد جایی که بیشتر از ۳٫۷ میلیون نفر دنبال کننده داره.
ایشون قول داده که با فساد گسترده در کشور مقابله کنه، وعده ای که واسه مردمی که از قولای سیاستمداران مبنی بر مقابله با اون خسته شده و پس از سه دهه استقلال از شوروی هنوزم یکی از فقیرترین کشورای اروپا به حساب میان.

انتظار میره که پیروزی ولادیمیر زیلنسکی فصلی تازه در تاریخ کشوری باشه که دو انقلاب بزرگ رو در بیست سال تجربه کرده و ۵ ساله درگیر یه جنگ داخلی با جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق کشوره. براساس نظرسنجی موسسه گالوپ که در ماه مارس گذشته منتشر شد، تنها ۹ درصد از مردم این کشور به دولت و سیاستمداران الان کشور اعتماد دارن. به معروفیت رسیدن زیلنسکی در عصری اتفاق افتاد که جهان تماشاگر اتفاقات بی سابقه ای در میدون سیاسیه؛ از برگزیت گرفته تا به ریاست جمهوری رسیدن و سیاستای متفاوت دونالد ترامپ ، جنبش ۵ ستاره در ایتالیا که اونم به وسیله یه کمدین انجام شد و هم اینکه به قدرت رسیدن راستگراها در فرانسه و اسپانیا. زیلنسکی هنوز چهره ای نامعلوم در میدون سیاسی اوکراینه و بعضی روابط اون با اولیگارشایی که دوست نداشتن پروشنکو در قدرت بمونه هم باعث نگرانی بعضی نسبت به ریاست اون بر کاخ ریاست جمهوری شده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با ترفندهای موثر برای تحقق اهداف کاری آشنا شوید

نیروهای نظامی اوکراین از سال ۲۰۱۴ با جدایی طلبان مورد پشتیبانی روسیه در شرق این کشور می جنگن که بر خلاف آتیش بس ملی تا حالا باعث کشته شدن بیشتر از ۱۳٫۰۰۰ نفر از نظامیان کشور شده.
پروشنکو در دوران ریاست جمهوری خود تونست سفر بدون ویزا به کشورای اتحادیه اروپا رو واسه اوکراینیا ممکن ساخته، اصلاحاتی رو در کشور ایجاد کرده، به تاسیس یه کلیسای کاتولیک ملی جداگونه از مسکو کمک کرده  و با لابیای خود موفق شد که تحریمای غرب علیه روسیه رو حفظ کنه.
اما منتقدان می گن که تغییرات انجام شده در کشور برابر با خواست خودنمایی کنندگان و جنبشی که باعث فرار رییس جمهور قبلی اوکراین از این کشور شد نبوده و برخلاف قولی که داده بود نتونست جنگ داخلی در شرق رو در مدت چند هفته پایان بده.

زیلنسکی درزمان مناظره خود با پروشنکو در ورزشگاه فوتبال کیف اینجور گفت: «من فقط یه شخص معمولی هستم که اومدم سیستم رو بشکنم. من نتیجه اشتباهات و قولاتون هستم». پروشنکو حریف خود رو «دلقک»، «بی تجربه»، «ضعیف» و «از دید سیاسی بی شکل» نامیده بود اما پس از نتیجه دور اول انتخابات از شدت انتقادات خود کم کرده و با لحنی پشیمون از اشتباهات گذشته خود معذرت خواهی کرده و قول داد که نسبت به گذشته شفاف تر بکنه. در دور اول انتخابات، زیلنسکی بیشتر از دو برابر پروشنکو رأی آورده بود. روز قبل از انتخابات دور دوم هم زیلنسکی که به خرید رأی متهم شده بود تبرئه شد.
در روز جمعه و در آخرین مناظره و تبلیغ دو نامزد پایانی، پترو پروشنکو با لحنی ملتمسانه از اوکراینیا خواست که قبل از رأی دادن به رقیبش کمی فکر کنن: «یه دوره ریاست جمهوری ۵ ساله یه نمایش کمدی نیس که اگه دیگه براتون بامزه نبود بتونین اونو خاموش کنین و یه فیلم ترسناک هم نیس که بتونین اونو خیلی راحت نگهدارین».

اما درخواستای پروشنکو از اوکراینیا بیفایده بوده و مردم این کشور با انتخاب یه کمدین بی تجربه نشون دادن که از سیاسیون کشور خسته شده و دیگه اهمیتی به وعده های اونا نمی دن. حالا باید دید که ولادیمیر زیلنسکی چیجوری با چالشای پیش روی خود نه در مقام کمدین، بلکه رییس جمهور یه کشور ۴۵ میلیون نفری روبرو می شه؛ چالشایی که مهم ترین اونا درگیری با نیروهای طرفدار روسیه در شرق کشور، برگردوندن ۲۴ ملوان اوکراینی دستگیر شده در تنگه کرچ به وسیله روسیه، مقابله با فساد و ایجاد رونق اقتصادی در کشور میشه. با در نظر گرفتن این که روسیه دل خوشی از پروشنکو و سیاستای غربگرایانه اون نداشت، انگار کرملین هم از انتخاب شدن زیلنسکی، دستکم در شرایط الان، به عنوان رییس جمهور جدید اوکراین راضی باشه اما هنوز نمیشه در مورد گرم بودن روابط رییس جمهور جدید اوکراین با ولادیمیر نسخه روسی صحبت کرد.