پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

قصابی در استانبول: «جمال خاشقجی» زنده زنده در ساختمان کنسولگری سلاخی شده است

قصابی در استانبول: «جمال خاشقجی» زنده زنده در ساختمان کنسولگری سلاخی شده است

یه منبع ناشناس ادعا کرده که جمال خاشقجی به مدت ۷ دقیقه زنده زنده قصابی شده و مبنای این ادعا فایلی صوتیه که فریادهای دلخراش دقایق آخر این روزنامه نگار عربستانی رو روایت می کنه.
این منبع ناشناس ادعا کرده که این فایل صوتی به وسیله اپل واچ خاشقجی ضبط شده که نشون میده این فعال رسانه ای عربستانی در روز ۲ اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول سلاخی شده.
براساس این ادعا، خاشقجی از دفتر اصلی کنسولگری به میزی در اتاق مجاور کشانده شده و بعد روی همون میز سلاخی شده.

ً این فایل صوتی شامل فریادهای دلخراش جمال خاشقجی در بین تیکه تیکه شدن بدنشه تا این که یه ماده نامعلوم به بدنش تزریق شده و ایشون ساکت شده.
این منبع خبری اینجور میگه:«هیچ تلاشی واسه بازجویی از ایشون انجام نشده. اونا واسه کشتنش اومده بودن». این منبع هم اینکه ادعا می کنه که صدای فریادهای خاشقجی هنگام قصابی شدن، به وسیله شاهدانی که در طبقه پایین حضور داشتن شنیده شده.
این ادعا بعد از اون اومد که روز سه شنبه پلیس ترکیه اعلام کرد که اونا حالا مدارکی رو در دست دارن که نشون میدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار مفقود شده عربستانی، در داخل کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده و بعد بدن اون تیکه تیکه شده.

یکی از مقامای رسمی ترکیه تایید کرد که پلیس این کشور به این نتیجه رسیده که بدن جمال خاشقجی با قصاوت تموم تیکه تیکه شده که گزارشای اولیه نیویورک تایمز پس از پنهون شدن آقای خاشقجی رو تایید می کنه.
ً این مدارک پس از بازرسیای ۹ ساعته شبونه در ساختمون کنسولگری بدست اومده و کارشناسان قتل تونسته ان موادی سمی رو در داخل این ساختمون کشف کنن. تنها چند ساعت قبل از اون که پلیس ترکیه قرار بود محل زندگی محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول رو تفتیش کنه، ایشون با یه پرواز تجاری ترکیه رو به مقصد ریاض ترک کرد.
در همین اثنا، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایشون تلفنی با ولیعهد عربستان صحبت کرده و اون هر گونه دخالت در قتل ادعایی آقای خاشقجی رو رد کرده.

دونالد ترامپ میگه که محمد بن سلمان داشتن هر گونه اطلاعی از پنهون شدن این روزنامه نگار رو در تماسی تلفنی که روز گذشته با اون داشته «به طور کامل رد کرده». رییس جمهور آمریکا در پیامی توییتری گفته که ولیعهد عربستان، دوباره ادعاهای پدرش مبنی بر نبود دخالت در این ماجرا رو پس از مراسم ناهار با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در ریاض رو تایید و تکرار کرده. ایشون در مورد اینکه مقامات عربستان ادعاهای ترکیه رو نادرست و جعلی می دونن هیچ اظهارنظری نکرد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هم امروز گفته که امیدواره هر چی زودتر به یه نتیجه گیری مناسب دست پیدا کنن و سرنوشت روزنامه نگار عربستانی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول در حدود دو هفته پیش مشخص شه.

مایک پومپئو بعد از دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان مستقیماً به ترکیه میره تا با تولد چاووش اوغلو، همتای ترک خود دیدار داشته باشه. همه این ادعاها پس از اون صورت میگیره که روز گذشته در رسانه های جور واجور گفته شد که عربستان خود رو واسه اعلام مرگ این روزنامه نگار ۵۹ ساله در کنسولگری این کشور در استانبول آماده می کنه و می خواد این ماجرا رو یه حادثه پیش بینی نشده جلوه دهد. سی ان ان هم ادعا کرده که در این گزارش که بزودی منتشر می شه مقامات سعودی می خوان بگن که قرار بوده جمال خاشقجی به عربستان منتقل شه اما قبل از این موضوع و در بین بازجویی درگذشته س. به ادعای سی ان ان محتوای این گزارش از راه دو منبع به اطلاع اونا رسیده و ممکنه محتوای اون عوض شه چون هنوز به طور کامل تایید نشده و در مرحله آماده سازی قرار داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   از صورت زخمی تا گرگ وال استریت؛ ۷ روش عجیب الهام گیری بازیگران مطرح برای نقش های به یاد ماندنی شان

براساس این ادعاها، مقامات سعودی قراره اعلام کنن که این قتل بدون اطلاع و دستور انا انجام شده و ۱۵ مامور سعودی که در این ماجرا دست داشتن تنبیه می شن.
قبل از اینم رویترز به نقل از سرویس امنیتی بریتانیا ادعا کرده بود که ماموران سعودی در داخل کنسولگری تلاش داشتن با مواد مخدر جمال خاشقجی رو مسموم کرده و دلیل مرگ اونو زیاده روی در مصرف مواد مخدر نشون بدن. حالا اما مقامات رسمی ترکیه ادعا می کنن که یه فایل صوتی ضبط شده در اختیار دارن که نشون میده جمال خاشقجی در درون کنسولگری به قتل رسیده و مدارک خود رو در اختیار کشورای عربستان و آمریکا هم قرار دادن. با این وجود عربستان سعودی بازم به رد دست داشتن در این ماجرا ادامه میده.

امروز هم گوگل و تعدادی از بانکای بزرگ جهان که قرار بود در کنفرانس تجاری بزرگ و مورد انتظار هفته آینده در عربستان سعودی شرکت کنن، اعلام کردن که در این کنفرانس حضور نخوان یافت. خیلی از کمپانیای بزرگ آمریکایی از جمله اوبر، وایاکام و فرود هم انصراف خود رو از شرکت در این کنفرانس ۳ روزه که با نام «داووس در صحرا» (Davos in the Desert) شناخته می شه اعلام کردن. این اتفاقات در حالیه که شب گذشته گروهی تشکیل شده از مقامات رسمی ترکیه و عربستان سعودی به خاطر بررسی مشترک ماجرای پنهون شدن جمال خاشقجی پس از وارد شدن به کنسولگری عربستان در استانبول وارد این ساختمون شدن. تنها ساعاتی قبل از این تفتیش مشترک، تیمی از پرسنل مجهز به سطلای بزرگ و وسایل شستشو واسه تمیز کردن ساختمون کنسولگری وارد اون شدن.

بازرسی از کنسولگری یه کشور در خاک کشوری دیگه که با احتمال خیلی کم اتفاق میفته نشون از شدت بحران دیپلماتیک بین دو کشور داره.
به ادعای یه مقام رسمی ترک، از زمان پنهون شدن آقای خاشقجی، دیواره های درون سفارت از نو رنگ آمیزی شده و مقامات ترک نگران نابود کردن دلایل کشته شدن آقای خاشقجی در درون ساختمون هستن. با وجود درگیریای دیپلماتیک دو کشور بر سر ماجرای پنهون شدن جمال خاشقجی و تفاوتایی که دو کشور در مورد سیاستای خود دارن اما سرمایه گذاریای عربستان سعودی در ترکیه واسه مقامات آنکارا در شرایطی که واحد پول ملی این کشور در شرایط بی ثبات و بغرنجی قرار داره خیلی با اهمیته.