پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

از صورت زخمی تا گرگ وال استریت؛ ۷ روش عجیب الهام گیری بازیگران مطرح برای نقش های به یاد ماندنی شان

از صورت زخمی تا گرگ وال استریت؛ ۷ روش عجیب الهام گیری بازیگران مطرح برای نقش های به یاد ماندنی شان

غیر از پول، معروفیت و شاید رسیدن به جایز ه اسکار چی باعث می شه که بازیگران واسه فرو رفتن در نقش دست به کارای عجیب و غریب بزنن؟ این ایده های باحال رو از کجا میارن که به بازیای نورانی منجر می شه؟ انگار این الهامات از هر جایی می تونن نشأت گرفته باشن مثلا یه ویدیو ساده در یوتیوب یا یه گربه مریض. این الهامات ساده می تونن به بازیای به یاد موندنی منتهی شن.

۱-شخصیت تونی مونتانا در فیلم صورت زخمی (scarface) ترکیبی از یه بوکسور پانامایی و مریل استریپ بود

آل پاچینو (Al Pacino) در دوران طولانی بازیگری خود نقشای فوق العاده ای رو به نمایش گذاشته اما یکی از بهترین بازی هاش رو در فیلم صورت زخمی در نقش یه فروشنده مواد مخدر بیرحم به نام تونی مونتانا ارائه داد.

فیلم صورت زخمی داستان یه مهاجر کوبایی به نام تونی مونتانا رو بازگو می کنه که بر خلاف ظاهر و اندام ضعیفش بعد از نشون دادن قدرت خود به رقبا به یه فروشنده کلی و پرقدرت مواد مخدر تبدیل می شه.
این فیلم هم مانند دیگه فیلمایی که در دهه ۸۰ میلادی در مورد قاچاق مواد مخدر (کوکایین) ساخته شده بودن با استقبال تماشاگران مواجه شد و به موفقیت تجاری خوبی رسید. اما در واقع اون چه که باعث موفقیت فیلم صورت زخمی شد بازی همراه با خشونت و دیوونه وار – بعضی وقتا غلو آمیز- آل پاچینو در نقش تونی مونتانا بود که گوشه هایی از اونو در فیلم “Scent Of A Woman” به نمایش گذاشت و به خاطر اون جایزه اسکار رو گرفت.

اما ایده این حرکات از کجا اومده بود؟

به گفته خود آل پاچینو ایشون خیلی از ویژگیای این شخصیت رو از یه بوکسور پانامایی به نام روبرتو دوران (Roberto Duran) گرفته که به نظر پاچینو ” در درون این مرد یه شیر نهفته بود”.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شه چون به ادعای پاچینو ایشون از شخصیت مریل استریپ (Meryl Streep) هم واسه اجرای این نقش الهام گرفته هرچند درک این موضوع کمی مشکل به نظر می رسه. چی در بازی مریل استریپ وجود داشت که پاچینو از اون واسه بازی کردن نقش یه قاتل روانی و یه فروشنده مواد مخدر بی رحم استفاده کرده؟ خود آل پاچینو جواب این سوال رو در دو کلمه میگه: ” انتخاب سوفی (Sophie’s Choice)” . پاچینو شدیدا بازی انرژیک مریل استریپ در نقش مهاجری ” که از یه کشور و یه دنیای دیگه اومده” رو ستایش می کنه.
هر چند شباهت نقش سوفی و مونتانا در نگاه اول دیده نمیشه اما در بعضی از صحنه ها شباهتای واضحی بین این دو نقش هست.

حتی در صحنه ای که مونتانا مجبور می شه از بین دو پلنگ خونگی خود یکی رو انتخاب کنه ( در نسخه منتشر شده فیلم حذف شده) هم نشونه هایی از فیلم انتخاب سوفی دیده می شه.

۲- انگار نقش لکس لوثُر در فیلم بتمن علیه سوپرمن از شخصیت مکس لندیس گرفته شده

در فیلم بتمن علیه سوپرمن (Batman V Superman) جسی آیزنبرگ (Jesse Eisenberg)  نقش یه فروشنده مواد مخدر با شخصیتی عجیب غریب و بی ثبات و البته بیش فعال رو اجرا می کنه که بیشتر به نقش جیم کری (Jim Carrey) در فیلم بتمن واسه همیشه (Batman Forever) مثل س.

این نقش از شخصیتی که از لکس لوثر در فیلمای کمیک نشون داده شده به طور کاملً متفاوت به نظر می رسه. پس شخصیت این نقش از کجا اومده؟ طبق بعضی ادعاها انگار جسی آیزنبرگ این شخصیت رو از مکس لندیس (Max Landis)، فیلمنامه نویس و بچه کارگردان قبلی جون لندیس الهام گرفته باشه.

مکس لندیس تا حدودی به خاطر  تند حرف زدن و شخصیت دمدمی مزاج، خودرأی و بیش فعال خود معروفه و همه این صفات در بازی آیزنبرگ دیده می شه و خود لندیس هم تاکید کرده که خیلی از ویژگیای شخصیتی اون در نقش لکس لوثر دیده می شه.

هر چند الان تنها لندیس از  شباهت شخصیت خود و شخصیت لکس لوثر صحبت می کنه اما درست قبل از این که آیزنبرگ این نقش رو قبول کنه همراه با لندیس روی یه فیلم کار می کردن و از قبل با هم همکاری داشتن. بهرحال تند حرف زدن و شخصیت عصبانی و دمدمی مزاج لکس لوثر به طور کامل مثل شخصیت واقعی مکس لندیسه.

البته سناریو دیگری هم هست.

لندیس انتقادات تندی از فیلم “مرد پولادین” (Man Of Steel) از سری فیلمای سوپرمن در رسانه ها می کرد و شاید سازندگان فیلم سوپر من علیه بتمن میخواستن با این کار انتقادات ایشون رو جواب بدن و در واقع اونو به مسخره بگیرن.

البته لندیس این شخصیت رو توهین به خود ندونسته و اونو شخصیتی “باحال” و دوست داشتنی توصیف می کنه.

۳- مایکل فاسبندر نقش خود در فیلم پرومتئوس رو از گرِگ لوگانیس الهام گرفته

در فیلم پرومتئوس (Prometheus) چیزای عجیب غریب زیادی هست، از کشف نقشه دست نخورده ستارگان بیگانه در روی زمین گرفته تا سفینهای فضایی که بیشتر مثل شیرینی فرانسوی هستن طوری که آدم فکر میکنه عیسی مسیح هم از سیارات دیگه به زمین اومده. یکی از نقاط برجسته فیلم نقش دیوید بود که به وسیله مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) به تصویر کشیده شد.
ایشون در این فیلم نقش یه آدم آهنی دوست داشتنی و البته غیر عادی رو بازی می کنه.

چی باعث شد که مایکل فاسبندر  اینجور شخصیتی رو در این فیلم از خود به نمایش بزاره؟

به گفته خود فاسبندر، ایشون واسه اجرای این نقش از شیرجه رو نامدار المپیک گرِگ لوگانیس (Greg Louganis) الهام گرفته. وقتی که فاسبندر این نقش رو قبول کرد تصویر لوگانیس تو ذهن ایشون نقش بست. البته تصویری که لوگانیس رو در حال آماده شدن و حرکت به سمت سکوی شیرجه نشون میده منبع الهام فاسبندر بوده.
فاسبندر در این فیلم حرکات آروم و ژست لوگانیس موقع راه رفتن با دستای کشیده رو تقلید می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ولادیمیر زیلنسکی؛ کمدینی در لباس «خدمتگزار مردم» که رییس جمهور واقعی اوکراین شد

اما این موضوع کمی عجیب و غیرمحتمل به نظر می رسه چون وقتی که لوگانیس در بالاترین درجه معروفیت هست فاسبندر کودکی بیش نبود که در ایرلند زندگی خیلی عادی داشت.

۴- لئوناردو دی کاپریو صحنه مصرف مواد مخدر خود در فیلم گرگ وال استریت رو از یه ویدیو در یوتیوب الهام گرفته

فیلم گرگ وال استریت (The Wolf Of Wall Street) براساس خاطرات یه دستفروش به نام جوردن بلفورت (Jordan Belfort) ساخته شده و یکی از به یاد موندنی ترین صحنه های این فیلم سکانسیه که در اون دی کاپریو تحت تاثیر مواد مخدر روی زمین می خزد و تلاش داره خود رو به ماشین لامبورگینی اش برسونه.

دی کاپریو واسه به تصویر کشیدن این صحنه زحمت زیادی کشید و تحقیقات زیادی انجام داد. ایشون واسه الهام گرفتن به سراغ یوتیوب رفت. در تلاش واسه گرفتن جایزه اسکار ایشون ساعتا ویدیو مربوط به یه فرد مست که میخواس از فروشگاهی در نزدیک منزل خود مشروبات الکلی بخره رو تماشا کرد.
دی کاپریو بارها حرکات بدون کنترل شخصیت درون ویدیو رو تقلید کرد و در آخر تونست اون صحنه فراموش نشدنی رو در فیلم بوجود بیاره.

به گفته دی کاپریو  ویدیو نامبرده کمک زیادی به اون در اجرای این نقش کرده و ایشون قبل از اجرای سکانسی که گفته شد بارها این ویدیو رو نگاه کرده. با این وجود این سکانس قشنگتر هم باعث نشد که دی کاپریو جایزه اسکار رو به دست بیاره اما باید از خود پرسید که دی کاپریو با همین ترفند تونست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد رو واسه فیلم از گور برگشته (The Revenant) بدست آورد یا نه؟!

۵- راسل تایرون جونز با نام مستعار اولی درتی باسترد الهام بخش راسل کرو در فیلم مردی با مشتای آهنین بوده

راسل کرو (Russell Crowe) در طول سالای فعالیت هنری خود نقشای زیبایی بازی کرده و در بعضی از این بازیای فوق العاده خود از شخصیتای دیگه الهام گرفته. مثلا در فیلمای گلادیاتور (Gladiator )، مرد سیندرلایی (Cinderella Man) و بینوایان (Les Miserables ) میشه تاثیر بازی کرک داگلاس (Kirk Douglas) در فیلم اسپارتاکوس (Spartacus) رو به روشنی دید.

اما کرو در یکی از نقشای خود از شخص عجیبی تاثیر پذیرفته س: راسل تایرون جونز با نام مستعار اولی درتی باسترد (Ol’ Dirty Bastard) خواننده موسیقی سبک رپ

فیلم مردی با مشتای آهنین (The Man With The Iron Fists) به وسیله رابرت فیتزجرالد دیگز (Robert Fitzgerald Diggs) با نام مستعار RZA و پسرعموی جونز کارگردانی شده.
راسل کرو در این فیلم نقش یه سرباز انگلیسی معتاد به تریاک به نام “جک چاقوکش” (Jack Knife) رو بازی می کنه و بنا به اظهارات کارگردان، جونز منبع الهام این شخصیت بوده.
کرو هم تونسته خوب شخصیت جونز رو در این فیلم به تصویر بکشه.

۶- اندی سرکیس صدای شخصیت گولوم (Gollum) در فیلم ارباب حلقه ها رو از سرفه گربه خود الهام گرفته

اندی سِرکیس (Andy Serkis) با صداپیشگی شخصیت گولوم در فیلم ارباب حلقه ها (Lord Of The Rings) دل تماشاگران و هم اینکه یه جایزه ام تی ایشون (MTV Movie Award) رو بدست آورد. ایشون علاوه بر صداپیشگی این شخصیت نقش اونو با به کار گیری تکنیکای خاص کامپیوتری هم بازی کرد.
واسه پیدا کردن این شخصیت سرکیس از گربه خود الهام گرفت.

به نظر سرکیس صدای گولوم باید بی اختیار بیرون می اومد و وقتی که ایشون داشت تلاش می کرد راه حلی واسه اجرای این نقش پیدا کنه یهو متوجه گربه اش شد که سرفه کنان یه دسته مو از دهنش بیرون پرید. این حرکت با صدا و روش خاصی انجام شد و سرکیس تلاش کرد که حرکت غیرعادی گربه خود رو تقلید کنه و موفق هم شد.

از این رو خلق شخصیت به یاد موندنی گولوم رو بیشتر مدیون گربه اندی سرکیس هستیم تا خود اون!

۷- دکتر ایول از لورن مایکلز الهام گرفته شده بود

شاید شمام مجموعه فیلمای آستین پاورز (Austin Powers) رو یادتون باشه همون فیلمای خنده دار که همیشه جشنای هالووین رو خراب می کرد.
مایک مایرز (Mike Myers) در این فیلم یکی از نقشای موندگار خود رو با عنوان دکتر ایول (Dr. Evil) بازی کرده. در حالی که ظاهر این شخصیت به طور روشن به شخصیت انتقام جوی فیلمای جیمزباند، ارنست استاورو بلوفلد (Ernst Stavro Blofeld)، مثل س اما صدا و حرکات بدنی اون به طور کاملً جداگونه به نظر می رسه.

مثلا صحنه ای رو تصور کنین که دکتر ایول بعد از این که کوسهایی که اشعه لیزر تولید می کردن بهش تحویل داده نشد عصبانی می شه.
به گفته مایرز ایشون واسه بازی کردن این صحنه ۵۰۰ بار سکانس صحبت کردن بلوفلد با طراح دستگاه رو در فیلم جیمز باند تماشا کرد.
مایرز هم در این فیلم انگشت کوچیک خود رو بلند کرده و شروع به جویدن ناخن خود می کنه.