همه چیز در مورد نقشه سایت
http://teekid.com/istockphoto/banner/banner3.jpg

همه چیز در مورد نقشه سایت

نقشه سایت چیه؟

در این مقاله می خوایم تا به طور کامل به مباحثی از جمله معرفی کامل نقشه سایت، آموزش چگونگی تولید نقشه سایت و هم اینکه چگونگی معرفی اون به گوگل بپردازیم. هم اینکه در ادامه نمونه هایی از نقشه های سایت رو به شما معرفی میکنیم و توضیحات تکمیلی رو دور و بر این موضوع به شما ارائه انجام میدی. اما قبل از هر چیز بهتره اول بررسی کنیم که کلا نقشه سایت چیه؟

کلا نقشه سایت یا سایت مپ رو میشه از دو دیدگاه جور واجور تعریف کرد. یکی از دیدگاه کاربران واقعی که به سایت مراجعه می کنن و دیگری از دیدگاه خزندهای موتورهای جستجو که سایت رو پیمایش می کنن. از دیدگاه کاربران، نقشه سایت یه سری از لینکا هستش که طوری سازمان دهی و مرتب شدن که کاربر با به کار گیری اونا می تونه خوب در سایت به وب گردی بپردازه. اما از دیدگاه موتور جستجو سایت مپ مسیریه که خزندها می تونن خیلی راحت با به کار گیری اونا به همه صفحات مهم سایت سرک بکشن و اونا رو ایندکس کنن.

از دیدگاه مدیریتی سایت، نقشه سایت به یه صفحه HTML می گن که در اون صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شه. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، نقشه سایت یه داده با فرمت XMLه که در این فایل به موتورهای جستجو می گن که چه صفحاتی در سایت هست، این صفحات چه ارتباطی با همدیگه دارن و در کجا میشه این صفحات رو پیدا کرد. توضیح این نکته لازمه که در متون انگلیسی هر جا از نقشه سایت با عنوان (sitemap ) یاد شد منظور نقشه سایت HTMLه و هر جا از عنوان (Sitemap ) استفاده شد منظور نقشه سایت XMLه (به حرف S بزرگ و کوچیک در اول کلمه دقت کنین).

هر چند نقشه سایت واسه همه سایتا می تونه بسیار به درد بخور باشه اما در موارد زیر پیشنهاد می شه که حتما ازش استفاده شه:

  • سایتایی که تازگیا راه اندازی شدن و هنوز در اونا (چه داخلی و چه خارجی) لینک سازی مناسبی انجام نشده.
  • سایتایی که از UR Lای دینامیک واسه صفحات محتوای خود استفاده می کنن.
  • سایتایی که محتواهای آرشیوی زیادی دارن که الان این مجموعه خوب با صفحات فعال سایت لینک نیستن.
  • سایتایی که در اونا صفحات به سختی یافت می شن(مانند سایتایی که از محتواهای غیر متنی و فلشا استفاده می کنن).

به چه دلایلی از سایت مپ استفاده می شه؟

از دیدگاه موتورهای جستجو، اگه صفحات سایت شما از یه روش هدف دار لینک سازی منظم و پر قدرت بهره ببره، خزندهای موتورهای جستجو می تونن خیلی راحت به همه صفحات سایتتون دسترسی داشته باشن. با این وجود، نقشه سایت می تونه به پیمایش سایتتون توسط خزندهای موتورهای جستجو بسیار کمک کنه، به خصوص اگه سایت شما یکی از شرایط زیر رو دارا باشه:

  • سایتتون بسیار بزرگ باشه. در این حالت بسیار محتمله که خزندهای موتورهای جستجو از بعضی از صفحات جدید یا تازه به روز شده سایتتون صرف نظر کنن.
  • سایتتون دارای مجموعه بسیار بزرگی از مطالب باشه که یا از همدیگه منزوی شده باشن یا خوب با همدیگه لینک نباشن. اگه صفحات سایتتون به صورت طبیعی به همدیگه برگشت داده نشده باشن، شما می تونین اونا رو در نقشه سایت وارد کنین و مطمئن شید که موتورهای جستجو از اون صفحات صرف نظر نمی کنن.
  • سایتتون جدید باشه و لینکای خارجی اون بسیار محدود باشن. ربات گوگل و دیگه خزندهای وب، محیط وب رو با به کار گیری لینکا از یه صفحه به صفحه دیگه پیمایش می کنن. در نتیجه اگه به محتواهای شما لینکی داده نشده باشه، ممکنه این محتواها توسط گوگل یافت نشن.

حال میشه اهمیت داشتن یه نقشه سایت مناسب رو از دیدگاه کاربران بررسی کرد. در دنیای آنلاین الان میلیونا سایت با همدیگه واسه گرفتن رتبه های بالای رتبه بندی یافته های جستجو در حال رقابت هستن و همه اونا می خوان ترافیک جذب کنن. این وسط کاربر پسندی سایت یکی از مهمترین عوامل واسه اقبال بیشتر کاربران به سایت هستش. به کار گیری سایت مپ با فرمت HTML به کاربران شما کمک می کنه تا خیلی راحت در تموم سایت شما به وبگردی پرداخته و از هر کجای سایت به مهمترین صفحات دسترسی داشته باشن.

هم اینکه داشتن یه سایت مپ می تونه از دیدگاه سئو هم منافعی رو واسه سایت به همراه داشته باشه. هنگام به کار گیری نقشه سایت شما می تونین لینکای مهم سایتتون رو در اون بیارین و هر گاه که کاربر روی این لینکا کلیک می کنه اندازه کلیک اون لینک واسه شما بالاتر میره. از طرف دیگه شما می تونین در انکر تکست این لینکا از کلید واژه های مورد نظرتون استفاده کنین و رتبه بهتری رو واسه اون کلید واژه ها بدست بیارین.

ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت همونطور که از اسمش پیداست راهی در اختیار خزندها و هم اینکه کاربران قرار میده که با به کار گیری اون بتونن خیلی راحت همه سایت رو بررسی کنن. اما چیجوری میشه یه سایت مپ تولید کرد؟ واقعا دو راه کلی واسه تولید نقشه سایت به کار گیری HTML و XMLه.

HTML

نقشه سایت با به کار گیری HTML واقعا چیزی جز لیست لینکا نیس. اگه سایت شما از محتواهای چند رسانه ای (مانند ویدیو، عکس و … ) استفاده نمی کنه و سایتی کوچکه (ساختاری ساده داره و از دسته بندیای بسیار پیچیده بهره مند نیس) بهترین راه واسه شما به کار گیری سایت مپ با فرمت HTMLه. کاربران این فرمت رو بسیار بهتر می دونن چون این نوع نقشه به وب گردی بسیار کمک می کنه.( اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گوگل به طور رسمی اعلام کرده که صاحبان سایت از فرمت XML استفاده کنن چون این فرمت تقریبا توسط همه موتورهای جستجو شناخته می شه). اگه می خواین از فرمت HTML واسه نقشه سایتتون بهره بگیرین می تونین از تولید کننده های خودکار نقشه سایت (HTML sitemap generator) استفاده کنین. بعضی از این تولید کننده های سایت مپ واسه سایتای با بیشترین حد ۵۰۰ صفحه به طور رایگان نقشه سایت تولید می کنن. اما واسه به کار گیری خدمات اضافی باید هزینه ای به اونا پرداخت شه. فایل HTML توسط این وسیله ها خیلی راحت تولید می شه و کافیه که این فایل رو دانلود کنین. پس از تولید این فایل می تونین اونو به عنوان یکی از صفحات سایتتون (مانند www.example.com/sitemap) آپلود کنین. اینطوری کاربران خیلی راحت می تونن به محتوای سایتتون دسترسی داشته باشن.(در این مورد در بخش “تولید سایت مپ آنلاین” بیشتر توضیح داده می شه)

XML

برخلاف نقشه سایت HTML نقشه سایت XML واسه کاربران نمیشه دید اما اگه شما یه سایت بسیار بزرگ داشته باشین به کار گیری اونا واسه شما بسیار مفیدتر هستش. این به این دلیله که در این فرمت شما میتونین که در درون سایت مپ چند زیر شاخه دیگه هم داشته باشین یعنی یعنی می تونین سایت مپی طراحی کنین که تو در تو بوده و از چند بخش تشکیل شده. واسه تولید نقشه سایت XML هم وسایل رایگان و پولی زیادی هست که شما با به کار گیری اونا می تونین خیلی راحت فایل XML نقشه سایتتون رو جفت و جور کنین.

واسه شروع کار شما باید انتخاب کنین که می خواین از یه نقشه سایت استفاده کنین یا می خواین از چند نقشه به طور همزمان در سایتتون استفاده کنین. کلا اگه سایتی بسیار بزرگ دارین(واسه مقال بیشتر از ۵۰ هزار صفحه)، بهترین تصمیم انتخاب چند نقشه سایته. هدف نقشه سایت XML کمک به موتورهای جستجوگره تا اونا بتونن خیلی راحت به محتواهای کلیدی سایتتون دسترسی داشته باشن. داشتن چند نقشه سایت یه حس سلسله مراتبی به موتورهای جستجو از سایت میده و اینطوری بهترین محتواهای سایتتون خیلی راحت در موتور جستجو در دسترس قرار می گیره.

ساخت نقشه سایت وردپرس

نقشه سایت XML وردپرس به موتورهای جستجو نشون میده که کدوم لینکا تو یه سایت از اهمیت بیشتری بهره مند هستن و شما این لینکا رو چه زمانایی به روز می کنین. نقشه سایت رتبه بندی شما رو به خودی خود بهبود نمی ده اما کمک می کنه تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما رو پیمایش کنن.

به کار گیری نقشه سایت Yoast SEO

راه های بسیاری واسه تولید نقشه سایت XML در وردپرس هست. یکی از این راه ها به کار گیری پلاگین Yoast’s WordPress SEOه. با به کار گیری این پلاگین شما می تونین محتواهای خود رو هم بهینه سازی کنین و هم اینکه از دیگر امکانات این پلاگین بهره ببرین. تجربیات وب مسترا نشون میده که به کار گیری این پلاگین بهتر از به کار گیری دیگر تولید کننده های سایت مپ استاندارد هستش.

واسه اضافه کردن سایت مپ به وردپرس، اول باید این پلاگین رو دانلود کرده و اونو نصب کنین. به صورت پیش فرض، عملگر نقشه سایت XML در وردپرس فعال نیس از این رو شما باید اونو فعال کنین. واسه این کار به نشانی SEO » XML Sitemaps برید و XML sitemap functionality رو در حالت enable بذارین تا عملگر نقشه سایت XML فعال شه.

 وقتی که این بخش رو فعال کنین، WordPress SEO به شما تعدادی انتخاب میده که شما می تونین با به کار گیری اون می تونین نقشه سایتتون رو پیکر بندی کنین. اگه دقیقا میدونید که چیجوری می خواین نقشه سایتتون رو طراحی کنین بهتره اونا رو قبول نکنین و روی Save settings کلیک کنین.

حالا نقشه سایت شما تولید شده و به صورت عمومی قابل دسترسیه. WordPress SEO به شما یه دکمه XML Sitemap نشون میده که شما می تونین واسه نمایش نقشه سایت sitemap_index.xml روی اون کلیک کنین.

یکی از ویژگیای بسیار مناسب پلاگین Yoast SEO توانایی اضافه کردن مدیا به نقشه سایته :

اگه این بخش رو فعال کنین می تونین اندازه ترافیک جذب شده واسه سایت از راه جستجوی تصاویر رو بسیار زیاد کنین.

به کار گیری پلاگین All in One SEO

به کار گیری این پلاگین هم به طور کامل مشابه پلاگین قبلیه فقط کافیه به نشانی All in One SEO → XML Sitemap رفته و نقشه سایت رو تولید کنین :

آموزش تولید نقشه سایت XML با به کار گیری پلاگین Google XML Sitemaps

اگه شما هیچ کدوم از پلاگینای بالا رو در دسترس ندارین، یا اینکه می خواید تا کنترل بیشتری بر نقشه سایت XML داشته باشین، می تونین خیلی راحت با به کار گیری پلاگین Google XML Sitemaps به خواسته خود برسین. این وسیله رایگان بوده و از این لینک https://wordpress.org/plugins/google-sitemap-generator  در دسترس شما هستش.

پس از اینکه پلاگین مد نظرتون رو نصب کردین، باید اونو با مراجعه به نشانی Settings → XML-Sitemap پیکربندی کنین :

اینجا به چند موردی که شما حتما باید اونا رو پیکربندی کنین می پردازیم :

  • اولویت محتواها (Post priority): باید مشخص کنین که اولویت شما واسه پیمایش سایت توسط خزندهاچیجوری هستش. شما می تونین از پلاگین بخواین که اولویت بندی رو براساس تعداد کامنتای مخاطبان بکنه یا اینکه اولویت بندی رو به صورت دستی انجام بدین.
  • محتوای سایت مپ (Sitemap content): انتخاب کنین که چه نوع از محتواها درون نقشه سایت قرار می گیرن. مثلا، اگه می خواین دسته بندی مجموعه رو از رده خارج کنین، کافیه چک باکس اونو غیر فعال کنین.
  • تغییر فرکانس (Change frequencies) : مشخص کنین که در چه دوره وقتی هر نوع از محتواها تغییر می کنن. این بخش به موتورهای جستجو ایده میده که پیمایشای خود رو چیجوری اولویت بندی کنن. مثلا شما شک نداشته باشین می خواین که صفحه ای از سایت که پستای گذشته شما رو نشون میده هر روز توسط خزندها پیمایش شه.
  • اولویتا (Priorities) : فرض کنیم که شما واسه محتواهای جور واجور اولویت بندی پیمایش متفاوتی در نظر گرفتین. شما شک نداشته باشین در نظر دارین که صفحه اصلی سایتتون در اولویت بالایی قرار داشته باشه.

چیجوری با به کار گیری وردپرس یه نقشه سایت HTML تولید کنیم

واسه تولید یه نقشه سایت HTML باید از اول از یه پلاگین متفاوت استفاده کنین. این پلاگین WP Sitemap Page اسمشه و از راه WordPress.org قابل دسترسیه.

پس از اینکه این پلاگین رو نصب کردین، می تونین با مراجعه به Settings → WP Sitemap Page اونو شخصی سازی کنین:

شما می تونین بعضی از شکلای جور واجور پستا رو از نقشه خارج کنین، انتخاب کنین که عنوان هر پست چیجوری به نمایش گذاشته شه و هم اینکه انتخاب کنین که اگه یه محتوا در دسته بندیای خاص تکرار شد، دوباره به نمایش گذاشته شه یا خیر.

پس از اون شما می تونین نقشه سایتتون رو در هر کدوم از صفحات از راه یه shortcode به نمایش بذارین. این پلاگین شامل تعداد زیادی shortcodeه که به شما اجازه میده که کارایی مثل نمایش صفحه تنها، تگا، دسته بندیا و … رو انجام بدین. هم اینکه می تونین چگونگی نمایش انتخابا رو با ترتیب دلخواهتون مرتب کنین.

ساخت سایت مپ آنلاین

ابزارای آنلاین بسیاری وجود دارن که شما می تونین با به کار گیری اونا فقط با یه کلیک یا یه درگ ان دراپ ساده نقشه سایتتون رو تولید کنین. در ادامه به چند مورد از این وسیله ها که از دیدگاه مخاطبان بهتر از بقیه هستن می پردازیم :

  1. (Slickplan Free Trial) : این وسیله یه وسیله چشمی فوق العاده س که به شما کمک می کنه که نقشه سایتی حرفه ای و ظریف طراحی کنین. رابط کاربری این وسیله به شما اجازه میده تا با یه درگ ان دراپ ساده و شخصی سازیای با به کار گیری رنگا و تصاویر، به تولید فایلای تکست یا XML بپردازید. علاوه بر اینا، Slickplan با Basecamp ترکیب شده و یه پلاگین وردپرس ارائه کرده. شما می تونین به مدت ۳۰ روز به طور آزمایشی و رایگان از Slickplan استفاده کنین و پس از اون از پلانای جور واجور با قیمت ۹.۹۹ دلار به بالا به ازای هر ماه استفاده کنین.
  2. Dynomapper : یه وسیله چشمی بسیار عالی واسه تولید و پیشرفت نقشه سایته که نمایی بیشتر از URL ها به شما ارائه می کنه. شما می تونین استایل نقشه سایت رو از بین استایلای پیش فرض، دایره ای و درختی انتخاب کنین و اونا رو با به کار گیری لوگو و رنگای مدنظرتان شخصی سازی کنین. این وسیله با دارا بودن قابلیتایی از جمله گزینه درگ ان دراپ، آپشنای پیشرفته خزندها و تجزیه و تحلیلای کامل، به عنوان یکی از بهترین ابزارای تولید سایت مپ شناخته شده. شما می تونین به مدت ۱۴ روز از این وسیله به طور رایگان استفاده کنین و پس از اون تصمیم بگیرین که از امکانات اون استفاده کنین یا خیر.
  3. XML-sitemaps.com : این سایت به طور رایگان و مجانی به تولید سایت مپ می پردازه و در کنار اون نسخه های حرفه ای و پایانی خود رو به شکل پولی ارائه می کنه. نسخه رایگان اون به شکل تعجب انگیز ساده س! و فقط با چهار قدم ساده میشه با به کار گیری اون به تولید نقشه سایت پرداخت. باید مشخص کنین که دوره وقتی تغییر محتوای URL مورد توجه چقدره( شامل تاریخی که آخرین بروزرسانی انجام گرفته) و واسه تعیین اولویت صفحات، از گزینه های اولویت بندی واسه نشون دادن اهمیت URL ها در مقایسه با بقیه صفحات سایت استفاده کنین. این وسیله ویژگیای دیگری رو هم به کاربران خود ارائه می کنه که بعضی از اونا از جمله آنالیزور رقبا، شاخص محاصبه چگالی کلید واژه ها، وسیله بررسی صفحه یافته های موتورهای جستجو، می تونن بسیار کار اومد باشن.
  4. Google Sitemap Generator : این وسیله آنلاین می تونه به تولید نقشه سایت با فرمتای XML و HTML بپردازه. به کار گیری این وسیله به طور کامل مجانیه و بعضی از کاربران به کار گیری اونو بسیار راضی کننده توصیف کردن.

تعداد سایتایی که به شکل آنلاین به تولید نقشه سایت می پردازن خیلی زیاده و اشاره به همه اونا اینجا ممکنه کمی خسته کننده باشه. شما می تونین با یه جستجوی ساده و مطالعه ویژگیای هر وسیله بهترین اونا رو با در نظر گرفتن نیاز هاتون انتخاب کرده و مورد استفاده بذارین.

معرفی سایت مپ به گوگل و موتورهای جستجو

موتورهای جستجو در پیدا کردن نقشه سایت بسیار هوشمند هستن. هروقت شما یه محتوای جدید تولید میکنین یه پینگ واسه گوگل فرستاده میشه و اونا رو نسبت به تغییر در نقشه سایت شما آگاه می سازه. با این حال پیشنهاد می کنیم که نقشه سایتتون رو با به کار گیری Google Webmaster tools به گوگل بفرستین. مزیت این کار اینه که گوگل به شما خطاهای فایل نقشه سایت، اندیسا و داده های آماری دیگه رو نشون میده که این داده ها واسه شما به عنوان یه وب مستر می تونه بسیار اثر داشته باشه.

به Google Webmaster tools برید. به نشانی Optimization > Sitemaps برید. در سمت راست صفحه دکمه ای با عنوان add sitemap هست. خیلی راحت URL نقشه سایتتون رو اینجا اضافه کنین و تموم.

بجای این کار می تونین URL صفحه نقشه سایتتون رو در فایل robots.txt وارد کنین. تموم کاری که نیازه انجام بدین اینه که یه خط رو به کد این فایل اضافه کنین. مثلا کافیه خط زیر رو به این فایل اضافه کنین:

Sitemap: http://website.com/sitemap.xml

در بالا به جای website نام سایتتون رو وارد کنین. اگه از یه Sitemap Index file استفاده می کنین احتیاجی نیس که تک تک سایت مپا رو اینجا وارد کنین.

اینجا نیازه توضیحاتی در مورد نقشه سایتای چندگانه ارائه کنیم. اگه شما از چند سایت مپ استفاده می می کنین، می تونین از Sitemap Index file واسه معرفی یکجای همه سایت مپا استفاده کنین. فرمت XML مربوط به Sitemap Index file بسیار مثل فرمت XML مربوط به فایل سایت مپه. در این فایل از تگای زیر استفاده می شه :

  • Sitemapindex : برچسب پدر (parent tag) که کل کدهای فایل رو محاصره می کنه.
  • Sitemap : برچسب پدر مربوط به هر کدوم از سایت مپایی که در فایل لیست شده (فرزندان Sitemapindex ).
  • Loc : محل نقشه سایت (بچه Sitemap)
  • Lastmod : آخرین زمان ویرایش نقشه سایت (اختیاری)

هر کدوم از نقشه های سایت استفاده شده در این فایل نباید بیشتر از ۵۰۰۰۰ URL  داشته باشن و حجمشون نباید از ۵۰ مگابایت (۵۲,۴۲۸,۸۰۰ bytes) بیشتر باشه. در صورت نیاز می تونین فایلای سایت مپ رو با به کار گیری gzip به حالت فشرده درآرین تا به محدوده مقرر دست پیدا کنین. به هر صورت اگه می خواین تعداد URL های بیشتر از ۵۰۰۰۰ تا رو در نقشه سایت لیست کنین باید از یه نقشه سایت چندگانه استفاده کنین.

اگه یه سایت مپ چندگانه جفت و جور کردین، پس از اون باید هر کدوم از نقشه سایت هاتون رو تو یه Sitemap index file بذارین. هم اینکه شاید بیشتر از یه Sitemap index file داشته باشین.

Sitemap index file باید قواعدی رو رعایت کنه. از جمله:

 

  • باید با تگ ابتدایی <sitemapindex> شروع شن و با تگ </sitemapindex> به پایان برسن.
  • باید شامل یه ورودی با تگ <sitemap> به عنوان تگ XML پدر واسه هر کدوم از نقشه های سایت باشه.
  • باید شامل یه ورودی بچه <loc> واسه هر تگ <sitemap> پدر باشن.

هم اینکه تگ اختیاری <lastmod> هم واسه Sitemap index files قابل استفاده س.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که Sitemap index files تنها سایت مپای موجود تو یه سایت رو می تونه درون خود جای دهد. مثلا : http://www.yoursite.com/sitemap_index.xml  می تونه شامل سایت مپای موجود در http://www.yoursite.com باشه و نمی تونه سایت مپای موجود در http://www.example.com و http://yourhost.yoursite.com رو درون خود بذاره. مثل نقشه های سایت، Sitemap index file هم باید از کدگذاری UTF-8 پشتیبانی کنه.

نمونه ای از Sitemap index file

در کد Sitemap index file که در ادامه آورده شده، دو نقشه سایت به طور همزمان لیست شده :

<?xml version=”۱٫۰″ encoding=”UTF-8″?> <urlset width=”100%”>

توضیحات

تگ

فایل رو کپسوله می کنه و استاندارد قرارداد رو مشخص می کنه

لازم

<urlset>

تگ پدر واسه هر کدوم از URL های ورودی. بقیه تگا فرزندان این تگ هستن

لازم

<url>

URL صفحه. این URL باید با قرارداد(مانند http)شروع شه و با یه اسلش تموم شه. مقدار این تگ باید کمتر از ۲۰۴۸ کاراکتر باشه.

لازم

<loc>

تاریخ آخرین اصلاحات فایل. این تاریخ باید با فرمت W3C مشخص شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این تگ با هدرIf-Modified-Since (304) فرق داره و موتور جستجو می تونه از هر کدوم از اونا به طور جداگونه استفاده کنه

اختیاری

<lastmod>

بیشتر صفحه در چه دوره وقتی به روز می شه. این مقدار یه اطلاعات کلی واسه موتورهای جستجو جفت و جور می کنه و ممکنه با دوره ای که در اون خزندها به پیمایش سایت می پردازن یکی بودن نداشته باشه. مفادیر معتبر واسه این تگ به این صورته :

·         همیشه (always)

·         ساعتی (hourly)

·         روزانه (daily)

·         هفتگی (weekly)

·         ماهانه (monthly)

·         هرساله (yearly)

·         هیچوقت (never)

مقدار “همیشه” باید واسه مطلبایی استفاده بشه که هر زمان به دست وبمستر برسن بروزرسانی می شن.

مقدار “هیچوقت” باید واسه URLهای بایگانی شده استفاده بشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مقدار این تگ تنها یه اشاره (hint) هستش و نباید به عنوان دستور حساب شه. با اینکه خزندهای موتورهای جستجو این اطلاعات رو هنگام پیمایش سایتا مورد استفاده قرار میدن اما ممکنه سایتی که از مقدار “ساعتی” استفاده کرده رو با فرکانس کمتری(مثلا هر ۱۲ ساعت) مورد پیمایش بذاره و حتی سایتی که با مقدار “هرساله” مشخص شده رو ممکنه هر چند ماه یه بار مورد اندیس گذاری بذاره. هم اینکه ممکنه خزندها سایتی که از تگ “هیچوقت” استفاده کرده رو هر از چندگاهی مورد پیمایش بذارن تا متوجه تغییرات غیر منتظره اون شن.

اختیاری

<changefreq>

اولویت URL مورد نظر در مقایسه با بقیه URL های سایت. مقادیر معتبر واسه این تگ مقادیر بین ۰.۰ تا ۱.۰ه. این مقدار هیچ تاثیری بر مقایسه صفحات سایت شما با دیگر سایتا نمی ذاره و فقط به خزندها اولویت شما واسه صفحات سایتتون رو نشون میده.

مقدار پیش فرض واسه اولویت صفحات ۰.۵ه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اولویت مشخص شده توسط شما بر موقعیت لینکاتون در یافته های جستجوها تاثیر نداره. موتورهای جستجو از این اطلاعات واسه اولویت انتخاب URL ها تو یه سایت استفاده می کنه. از این رو می تونین از این تگ واسه URLایی که اهمیت بیشتری دارن استفاده کنین تا احتمال اندیس گذاری شدن اونا رو بالاتر ببرین.

هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که دادن اولویت بالا به همه URL های سایت، هیچ کمکی به شما نمیکنه. چون این اولویت بندی نسبیه و فقط واسه انتخاب صفحات از بین صفحات سایت شما استفاده کرده می شه.

اختیاری

<priority>

پاسخی بگذارید

بستن منو