پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

باطری سیلد اسید: معرفی و مشخصات کامل

باطری سیلد اسید: معرفی و مشخصات کامل

باتری سیلد اسید با نماد SLA که مخفف Seed Lead Acid است نشان داده می‎شود. این باتری VRLA نیز نامیده می‌شود که مخفف عبارت باتری Valve Regulated Lead Acid است.

مانند باتری‌های تقویت شده، باتری سیلد اسید یک باتری قابل شارژ است. تفاوت اصلی این است که آنها با الکترولیتی که جریان آزاد ندارد مهر و موم شده‌اند که به همین دلیل دارای مزایای زیادی می‌باشند.

در یک باتری سیلد اید، گاز هیدروژن تولید شده توسط واکنش شیمیایی در طول چرخه‌های شارژ مجدد به الکترولیت جذب می‌شود. همچنین یک دریچه ایمنی از افزایش فشار بیش از حد گازها جلوگیری می‌کند.

این به باتری مهر و موم شده سیلد اسیداجازه می‌دهد تا شارژهای منظم آب مقطر را حذف کند زیرا حداقل اتلاف الکترولیت را تجربه می‌کند (بر خلاف باتری‌های سیلد اسید غرقابی). با این حال، برای کنترل تولید هیدروژن به کنترل‌های شارژ دقیق‌تری نیاز دارد.

به طور کلی چند نوع باتری های سیلد اسید وجود دارد؟

در حال حاضر دو نوع مختلف از باتری‌های سیلد اسید در بازار وجود دارد

  • باتری‌های AGM
  • باتری‌های GEL

باتری‌های AGM

در تولید باتری‌های AGM از فرآیند آبکاری ویژه‌ای استفاده می‌کنند که اثربخشی الکترولیت در رسیدن به صفحات سرب باتری‌ها را بهینه می‌کند.

AGM مخفف حصیر شیشه‌ای (فایبرگلاس) جذب شده است که اساساً کل فرآیند از آن تشکیل شده است. یک تشک متشکل از الیاف شیشه‌ای بسیار نازک که به هم بافته شده‌اند بین صفحات سربی داخلی باتری قرار می‌گیرد.

این حصیر شیشه‌ای قابلیت جذب و نگهداری بهینه الکترولیت بین صفحات را برای طول عمر باتری دارد. این فناوری استفاده از الکترولیت را کاهش می‌دهد و کارایی و قدرت باتری را افزایش می‌بخشد.

تفاوت بین نوع باتری AGM و سلول ژل عمدتاً به نحوه ذخیره الکترولیت باتری مربوط می‌شود:

  • باتری AGM: AGM مخفف Absorbed Glass Mat است. در باتری AGM، الکترولیت در جداکننده‌های تشک فایبرگلاس بین صفحات باتری جذب می‌شود.
  • باتری ژل سل: در باتری‌های ژل، الکترولیت در یک ژل سیلیکا معلق است. این اجازه می‌دهد تا الکترون‌ها بین صفحات باتری جریان داشته باشند اما به بیرون نشت نکنند.
  • هر دو باتری AGM و ژل سلولی به شارژ بیش از حد حساس هستند، اما باتری‌های ژل حساس‌تر هستند زیرا شارژ بیش از حد می‌تواند به طور جبران ناپذیری به ژل آسیب برساند. این باعث می‌شود باتری‌های ژل در مقایسه با باتری AGM برای استفاده در خودروها مناسب‌تر نباشند.
این مطلب را هم از دست ندهید :   نمونه سوالات فنی حرفه ای آرایشگری زنانه

باتری‌های GEL

باتری بدنام GEL (که هر روز با باتری‌های AGM SLA اشتباه گرفته می‌شود) به جای الکترولیت معمولی موجود در باتری‌های اسید سرب معمولی از مخلوط ژل مخصوصی بین صفحات باتری استفاده می‌کند.

در این حالت، ژل ترکیبی از دوده سیلیس و اسید سولفوریک استاندارد برای ایجاد نوعی الکترولیت ژل شده است.

این طراحی باعث می‌شود باتری کمتر دچار خوردگی داخلی شود، بنابراین عمر کلی باتری را افزایش می‌دهد، با فرض اینکه شما به درستی از آن مراقبت کنید.

ولتاژ باتری سیلد اسید

این نوع باتری نیز با ولتاژ و آمپرهای متفاوت برای مصارف مختلف تولید می‌شود که باتری 12 ولت آن بسیار پرطرفدارتر از سه ولتاژ

  • باطری 6 ولت
  • باطری 4 ولت
  • باطری 2ولت

می‌باشد. بیشترین استفاده از این باتری در ماشین می‎باشد.

مزایای استفاده از باتری سیلد اسید در ماشین شما چیست؟

استفاده از باتری سیلد اسید به ویزه مدل باطری 12 ولت 7 آمپر مزایای بسیاری دارد مانند:

بدون نیاز به نگهداری است: نیازی به پر کردن محلول الکترولیت نیست

ضد نشت است: لازم نیست نگران ریختن الکترولیت باشید

به موقعیت حساس نیست: می‌توانید آن را در هر موقعیتی قرار دهید، برخلاف باتری اسید سرب سنتی که همیشه باید عمودی باشد.

سرعت خود تخلیه پایینی دارد: این باعث حفظ شارژ بهتر می‌شود.

منبع :

https://www.rouydad24.ir/fa/news/327444/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%B1%DB%8C-%DB%8C%D9%88-%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA