پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

بیماری های گوارشی در زمان بارداری کدامند

بیماری های گوارشی در زمان بارداری کدامند

بیماری های گوارشی در زمان بارداری کدامند؟

به گزارش مجله پزشکی بهترین پزشک بیماری های گوارشی از جمله علائم و مشکلاتی است که اغلب خانم های باردار در طول دوران بارداری آن را تجربه می کنند و بعضا ممکن است علائمی آزاردهنده باشد. برخی خانم ها علائم گوارشی را تجربه می کنند که خاص دوران بارداری می باشد.

برخی بیماران باردار علائم مزمن گوارشی را نشان می دهند که به مراقبت و توجه خاصی در دوران بارداری نیاز دارد. از رایج ترین آنها می توان به هموروئید یا بواسیر اشاره کرد که معمولا در اواخر دوران حاملگی و با اضافه کردن وزن زیاد همراه است.

بواسیر بافتی عروقی است که در مقعد و قسمت انتهایی روده بزرگ می باشد و در دوران بارداری به دلیل گشاد و متورم شدن این رگ ها نشانه های متعددی به وجود می آید که با توجه به هموریید داخلی و خارجی با یکدیگر فرق دارد و باید آنها را کنترل کرد.

درمان مشکلات و بیماری های گوارشی در حاملگی پیچیده است چون باید تلاش کرده و اطمینان حاصل کرد که جنین تا جای ممکن از عوارض جانبی داروها یا خطرات بالقوه جراحی در امان است. به همین خاطر هدف پزشک متخصص بیماری های زنان و زایمان این خواهد بود که تا زمان تولد فرزند شما علایمتان را تاجای ممکن بدون دارو یا با به حداقل رساندن نیاز شما به دارو یا عمل جراحی کنترل کند.

بیماری عای شایع در دوران حاملگی

تهوع و استفراغ

حالت تهوع بدون استفراغ در اوایل بارداری شایع است و در 50 تا 90 درصد بارداری ها گزارش می شود در حالی که وجود تهوع و استفراغ در 25 تا 55 درصد بارداری ها گزارش شده است. فاکتورهایی که ریسک حالت تهوع در بارداری را افزایش می دهد عبارت است از جوان بودن، چاقی، تجربه بارداری اول و استفاده از سیگار. تهوع می تواند در بارداری های بعدی هم وجود داشته باشد اما احتمالا دوره کوتاه تری دارد.

رفلاکس

رفلاکس که به عنوان سوزش معده نیز شناخته می شود در بارداری شایع است و 45 تا 80 درصد خانم های بارداری این عارضه را تجربه می کنند. 52 درصد خانم ها در سه ماه اول دچار رفلاکس می شوند و نرخ شیوع آن در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب 24 تا 40 و 9 درصد می باشد. حرکت غیر نرمال مری، کاهش فشار اسفنکتر مری و افزاش فشار معده که ناشی از بارداری می باشد در ایجاد رفلاکس دوره بارداری دخیل است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بازی های آنلاین

سنگ صفرا

بارداری با افزایش احتمال ایجاد سنگ صفراوی ارتباط دارد زیرا پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) در دوران بارداری متداول است. برداشت کیسه صفرا دومین جراحی شایع در دوران بارداری محسوب می شود. مکانیسم دقیق ایجاد سنگ صفرا در دوران بارداری شناخته شده نیست اما 31 درصد خانم ها مایع صفراوی غلیظ همراه با رسوبات کوچک را تولید می کنند و دو درصد خانم ها نیز به سنگ صفرا دچار می شوند.

زخم معده

زخم معده در دوران بارداری چندان شایع نیست. تصور بر این است که به دلیل کاهش ترشح اسید معده زخم معده در دوران بارداری بهتر می شود. سیگار کشیدن، استفاده از الکل، استرس، وضعیت اجتماعی اقتصادی و سابقه قبلی در ابتلا به زخم معده در این میان دخالت دارد.

سهال

اسهال در 34 درصد خانم های باردار اتفاق می افتد و مشابه با افراد غیر باردار می باشد. عوامل عفونی مانند سالمونلا از شایع ترین علل ایجاد اسهال محسوب می شود. استفاده از غذاهای آلوده، داروها و وجود سندرم روده تحریک پذیر در ایجاد اسهال دخالت دارد. بیماری التهابی روده نیز می تواند در دوران بارداری تشدید شود.

یبوست

شیوع یبوست در بارداری بین 11 تا 38 درصد تخمین زده می شود. کاهش تحرک روده کوچک، کاهش مقدار هورمونی به نام موتیلین، کاهش حرکت کولونیک، افزایش جذب آب و مکمل های آهن از جمله فاکتورهایی است که در ایجاد یبوست می تواند دخیل باشد.

اگر خانمی قبل از باردار شدن مشکل گوارشی دارد بهتر است ابتدا آن را درمان کند زیرا قطعا با بارداری بر مشکلات گوارشی او افزوده خواهد شد . ضمن اینکه برای تشخیص و درمان لازم است اقدام هایی مثل آندوسکوپی ، نمونه برداری ، عمل مداخله ای انجام شود که حتما انجام این کارها برای خانم باردار سخت خواهد بود . از سوی دیگر ، در این دوران محدودیت دارویی وجود دارد و نمی توان  راحت داروهای مناسب و موثر را تجویز کرد.