تحول آفرینان؛ معرفی ۵ خودرو مفهومی برگزیده سال ۲۰۱۶
Arrow cloud pointing forward, progress. Concrete surface.

تحول آفرینان؛ معرفی ۵ خودرو مفهومی برگزیده سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ رو به پایانه. مثل سالای گذشته امسال هم در کنار خودروهای تولیدی، کانسپتای جدیدی به وسیله سازندگان مطرح رونمایی شدن که هر یک نوآوریای خاص خود رو داشتن.

کانسپتا خودروهایی هستن که با هدف نشون دادن ایده های آینده نگرانه طراحی می شن. بعضی از کانسپتا آخرسر با کمی تغییرات به مرحله تولید می رسن و یه سریای دیگه پس از خودنمایی در چند نمایشگاه راهی موزه یا پارکینگ سازنده می شن. یه سریای دیگه هم به عنوان اولویت اجناس آینده قرار گرفته و ویژگیای کلیدی اونا در تولیدات بعدی نمایان می شن.

کانسپت مرسدس بنز ویژن CLS که در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و چندی بعد با تغییرات کم به مرحله تولید رسید

با این پیش زمینه در مقاله حاضر می خوایم به پنج مورد از باحال ترین کانسپتای سال ۲۰۱۶ پرداخته و نگاهی گذرا به ویژگیای کلیدی اونا داشته باشیم.

خودروهایی که هر یک به نوبه خود می تونن راه شرکت مادر رو تغییر بدن و فناوریای جدیدی رو به صنعت خودروسازی معرفی کردن.

اپل جی تی (Opel GT)

بهار امسال، اپل یه کانسپت عجیب در نمایشگاه اتومبیل ژنو معرفی کرد. این کانسپت که جی تی نامگذاری شده بود، با خطوط پر رنگ و ترکیب زیبای رنگا در بدنه و هم اینکه طراحی خاص رترو توجهات بسیار زیادی رو جلب کرد.

طراحان اپل در پیکره کانسپت جی تی تعادل بسیار خوبی بین عناصر و المانای قدیمی با طرحای مدرن ایجاد کرده بودن و به خاطر همین میشه گفت که جی تی ترکیبی از گذشته و آینده س.

با اینکه جی تی به مرحله تولید نمی رسه، اما شک نداشته باشین طراحی خاص اون در اجناس آینده اپل موثر میشه. شاید چند سال بعد خودرویی با این جلو پنجره قشنگتر و چراغهای اصلی جذاب در شورومای اپل به نمایش گذاشته شدن.

مینی ویژن نکست ۱۰۰ (MINI Vision Next 100)

اگه اپل جی تی خیلی واسه شما جذاب نبود، می تونین نگاهی به کانسپت مینی داشته باشین که به احتمال زیاد باعث تپش قلبتون می شه!

این کانسپت که به همراه چند کانسپت دیگه به مناسبت صد سالگی شرکت ب ام و طراحی شده بود، ظاهر بسیار خاصی داشته و شباهت چندانی به خودروهای حاضر در خیابون نداره.

مثل محصول اپل، کانسپت مینی هم به مرحله تولید نمی رسه؛ چون ایده به اشتراک گذاری خودروهای خودران هنوز تا رسیدن به مرحله اجرایی به چند سال زمان نیاز داره. با این وجود ویژن نکست ۱۰۰ می تونه نشون دهنده بخشی از ظاهر خودروهای مینی در سالای آینده باشه.

فولکس واگن ای دی Volkswagen I.D.))

در نگاه اول این کانسپت الکتریکی به اندازه بقیه حاضرین در این مقاله جذاب به نظر نمی رسه، چون که مثل بیشتر اجناس فولکس واگن طراحی ساده ای داشته و خبری از حجما و خطوط بزرگ نمایی آمیز در اون نیس.

با این حال نگاهی جزیی تر به اشکال و المانای ظاهر خودرو اونو شایسته تشویق قرار میده.

مثلا چراغای کانسپت فولکس واگن جزو باحال ترین بخشای اون هستن، چون به شکلی خلاقانه با بدنه ترکیب شده و گویی از یه سیاره دیگه به طراحان الهام شدن. عوضش نمای عقب با الهامات این سیاره و به وسیله همون طراحان با احتیاط همیشگی فولکس واگن طراحی شدن!

ویژن مرسدس مایباخ ۶ (Vision Mercedes-Maybach 6)

کوپه بزرگ مرسدس یکی از ستارگان جلسه پبل بیچ امسال بود. این کوپه ۲+۲ با طول تقریبا ۶ متری خود ضمن به رقابت کشیدن لیموزینا سر و صدای زیادی به پا کرد.

طراحان مرسدس با جربزه تموم ایده خود رو به شکل یه پیکره بزرگ و کشیده پیاده کردن که نتیجه اون خلق اتومبیلی بسیار با ابهت شده.

در کل این کانسپت لوکس شباهتی به اجناس فعلی مرسدس نداره، اما به احتمال بسیار سرنخایی از ظاهر اجناس آینده این شرکت در خود مخفی کرده؛ به خصوص اینکه پیشرانه در نظر گرفته شده الکتریکی بوده و کابین اونم بسیار مدرنه.

از بین المانا و عناصر ظاهری، جلوپنجره و چراغای اصلی جلو و عقب بیشترین پتانسیل رو واسه دیده شدن روی خودروهای آینده مرسدس دارن.

لکسوس یو اکس (Lexus UX)

اجناس حال حاضر شرکت لکسوس دست کمی از خودروهای کانسپت ندارن! به کار گیری طرحای فضایی و خطوط بسیار تیز باعث شده که اتومبیلای این شرکت طراحی به طور کامل متمایزی داشته و از فواصل دور هم قابل تشخیص باشن. حال تصور کنین که این شرکت خودرویی کانسپت ارائه کنه!

شاسی بلند UX آخرین کانسپتیه که این شرکت ژاپنی یه چند وقت پیش در نمایشگاه اتومبیل پاریس معرفی کرد. طبق انتظار ظاهر این کانسپت بسیار شلوغ بوده و حجمای بزرگ نمایی آمیز به همراه خطوط فوق العاده تیز جزو مشخصه های روشن طراحی خارجی اون هستن.

میشه گفت که چراغای باریک اصلی و جلوپنجره بزرگ UX از شاسی بلندهای الان این شرکت مثل سری NX به امانت گرفته شدن. نمای عقب هم به پیچیدگی هر چی تموم طراحی شده و شکلای جور واجور اشکال هندسی در این بخش میشه دید.

ظاهر این کانسپت به شکلی طراحی شده که می تونه در صورت رسیدن به مرحله تولید، مشکلات زیادی رو در ساخت قالبای بدنه بسازه!

شاید به همین جهته که لکسوس برنامه ای واسه تولید این کانسپت نداره. وضعیت در داخل کابین هم همینطوری بوده و بیشتر مثل وسایل نقلیه موجود در فیلمای علمی تخیلیه!

پاسخی بگذارید

بستن منو