۱۰ سئوال بی‌جواب در باره هواپیمای ناپدید شده مالزیایی
Abstract science, hands holding atomic particle, nuclear energy imagery and network connection on dark background.

۱۰ سئوال بی‌جواب در باره هواپیمای ناپدید شده مالزیایی

777

این سوالات که از طرف روزنامه گاردین مطرح شده به این شرحه:

۱. دلیل پیچیدن سریع هواپیما به سمت چپ چی بود؟

اطلاعات ثبت شده رادارهای نظامی نشون میده که پرواز ام-اچ ۳۷۰، از راه عادی خود یهو منحرف شده و به طرف غرب پرواز کرده. در این موقع پس از فرستادن آخرین اطلاعات پرواز، دستگاه های رابطه با برج کنترل ترافیک هوایی خاموش شده بود.

دکتر گای گراتون، از آزمایشگاه ایمنی پرواز دانشگاه برونل، میگه یه اینجور چرخش یهویی”بسیار نادر” است. ایشون اضافه می کنه که تنها دلیل واقعی خلبانا واسه یه اینجور مانوری هنگامیه که هواپیما با یه اشکال جدی مواجه شده و خلبان واسه این که هواپیما رو به سلامت فرود آورد، تصمیم میگیره مقصد خود رو عوض کنه.

دیوید باری، یه کارشناس دیگه که در دانشگاه کرانفیلد،اطلاعات پرواز رو بررسی می کنه میگه ممکنه آتیش سوزی، ظاهر شدن هواپیمای دیگری در آسمون یا کاهش یهویی فشار هوا موجب تغییر راه هواپیما شه.

البته قصد سوء خلبان یا شخص دیگری هم می تونه از جمله این دلایل باشه.

ولی تا وقتی که “جعبه مشکی” که اطلاعات پرواز رو ثبت می کنه پیدا نشده، این که در اون لحظه در کابین خلبان چه گذشته فقط یه حدس و فکر هستش.

۲. این اعلام نظر که خلبان قصد خودکشی داشته، منطقیه؟

رسانه ها در این باره که ممکنه دلیل پنهون شدن هواپیما خودکشی خلبان باشه، زیاد صحبت کرده ان.

اگه یه اینجور حدسی صحت داشته باشه باید گفت این اولین بار نیس که یه اینجور اتفاقی افتاده. سقوط پرواز شماره ۹۹۰ خطوط هواپیمایی مصر در سال ۱۹۹۹ و هم پرواز شماره ۱۸۵شرکت هواپیمایی سیلک ایر در سال ۱۹۹۷ در نتیجه اقدام از قصد خلبان بوده؛ هر چند بعضیا این نتیجه گیری رو مورد سووال قرار دادن. شبکه ایمنی هوانوردی، میگه از سال ۱۹۷۶ تا کنون هشت مورد سقوط هواپیما با خودکشی خلبان هواپیما در رابطه بوده.

ولی از تجسساتی که تا کنون در خونه زهاری احمد شاه، خلبان هواپیمای مالزیایی و فریق عبدالحمید کمک خلبان اون انجام شده، اسناد و مدارکی که این فرضیه رو در مورد هواپیمای ام- اچ ۳۷۰، ثابت کنه به دست نیامده.

دیوید باری، میگه خاموش کردن سیستمای به خصوصی می تونه موجب تقویت این فرضیه شه ولی تئوری خودکشی خلبان مثل هر تئوری دیگه ایه و همونطور که دکتر گراتون هم میگه هیچ گونه تماشاگر و مدرکی واسه قبول یا رد این نظریه وجود نداره.

۳. احتمال هواپیماربایی هست؟

پس از حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا، واسه جلوگیری از این که شخصی با توسل به زور بتونه کنترل هواپیما رو به دست بگیره، مقاومت و استواری درهای کابین خلبان هواپیما زیاد شد. دیوید لیرمونت، از سردبیران مجله پرواز بین المللی، میگه این درها ضد گلوله ان و نمیشه حتی با تبر اون رو شکست.

سیلویا ریگلی، خلبان هواپیماهای سبک و نویسنده کتاب “به چه دلیل هواپیماها سقوط می کنن” میگه حتی اگه کسائی بتونن در کابین رو بشکنن قبل از درخواست کمک خلبان هواپیما از برج کنترل، نخوان تونست وارد کابین خلبان شن مگه این که خلبان قادر به انجام هیچ کاری نباشه.

ولی هر قدر درهای اطاق فرمون، محکم و نفوذناپذیر باشه، لحظاتی هست که به دلیل رفت و اومد خلبان یا خدمه هواپیما این در بازه و در این صورت میشه یهویی وارد کابین شد. واسه جلوگیری ازیک اینجور اتفاقی درهای کابین خلبان بعضی از هواپیماها از جمله هواپیماهای واسه شرکت هواپیمایی اسرائیلی “ال آل” دو جداره ساخته شده.

این احتمال هم هست که شخص خلبان یکی از مسافران رو دعوت به اومدن به کابین کنه. عکسایی از کمک خلبان هواپیمای مالزیایی گمشده، انتشار یافته که اون رو در جریان یکی از پروازهای قبلی در حال پذیرایی از توریستای نوجوون در اطاق خلبان نشون میده.

۴. ممکنه یه حادثه یهویی موجب سقوط هواپیما شده باشه؟

تا کنون بیشتر تئوریا براساس این فرضیه بوده که سیستمای مخابراتی و دستگاه های ارتباطی با برج کنترل ترافیک هوایی رو عمدا از کار انداختن؛ نظریه ای که مورد تایید مقامات مالزی هم هست.

ولی به نظر ریگلی، امکان داره یه رشته اتفاقات یهویی دلیل شده باشه هواپیما از راه خود منحرف شه. به طور مثال بخشی از هواپیما آتیش بگیره و منتهی به از کار افتادن بعضی سیستما شه ولی به خود هواپیما آسیبی وارد نشه و فشار داخل هواپیما کم کم کم شه.

ریگلی پرواز شماره ۵۲۲ شرکت هواپیمایی هلیوز رو مثال می آورد که در سال ۲۰۰۵ پس از برخورد به کوه در یونان سقوط کرد. از بین رفتن فشار داخل کابین و نبودن اکسیژن، ابتکار عمل رو از خدمه هواپیما گرفته بود ولی هواپیما تونست با سیستم هدایت خودکار، یه مدت پرواز کنه. ریگلی میگه اگه این هواپیما به کوه اصابت نکرده بود می تونست تا وقتی که سوختش تموم نشده به پرواز ادامه بده.

۵. به چه دلیل وقتی که علائم تماس هواپیما با برج مراقبت قطع شد، اقدامی به عمل نیومد؟

وقتی که هواپیما بر فراز دریای جنوب چین، از محدوده کنترل ترافیک هوایی مالزی وارد حریم هوایی ویتنام می شد ارتباطش با رادار زمینی قطع شده بود.

دیوید باری، میگه اگه هواپیمایی در اروپا پنهون شه یه نفر در برج کنترل ترافیک هوایی متوجه شده و به سرعت اعلام خطر می کنه. گراتون هم با دیوید باری، هم عقیده بوده و میگه تحویل کنترل هوایی به برج مراقبت یه کشور دیگه اروپایی بسیار ساده و آسونه و در صورت قطع رابطه، مامور کنترل ترافیک هوایی با هواپیمایی که در نزدیکی هواپیمای دچار اشکال پرواز می کنه تماس گرفته و تلاش می کنه با هواپیمایی که روی صفحه رادار دیده نمی شه رابطه مستقیم برقرار کنه.

لیرمونت، خاطر نشون می سازه که هم اینکه ممکنه هیچکی در برج مراقبت متوجه پنهون شدن هواپیما نشده باشه: “مامور کنترل ترافیک هوایی مالزیایی ممکنه کار ادامه کنترل رو به همقطاران خود در ویتنام تحویل داده و موضوع رو از یاد برده باشه ولی تا وقتی که کسی متوجه نرسیدن هواپیما شه، پنج دقیقه زمان میبره، و در این پنج دقیقه هیچکی دکمه خطر رو فشار نداده.”

اون اضافه می کنه که حتی اگه برج مراقبت متوجه قطع رابطه با هواپیمایی بشه، حتما این موضوع رو علنی اعلام نمی کنه.

۶. به چه دلیل ردیابی هواپیماهای گمشده با ماهواره های نظامی آسون تر نیس؟

جستجوها واسه پیدا کردن هواپیمای مالزیایی در محدوده ای در اقیانوس هند در فاصله ۲۵۰۰ کیلومتری با شهر پرت در جنوب غرب استرالیا صورت میگیره. واسه تعیین محل جستجو از تصاویری که شرکتای ماهواره های تجارتی جفت و جور کردن استفاده شده.

دان اشنور، از کارشناسان تکنولوژی ماهواره ای میگه اطلاعات موجود نشون میده که بیست ماهواره قادر به جفت و جور آوردن این تصاویر در محدوده بزرگی از اقیانوس هستن که از قطب شمال تا قطب جنوب ادامه داره و از این بیست ماهواره شاید ۱۰ ماهواره قادر به ثبت هر روزه تصاویر هستن که شاید تا دو ساعت پس از ثبت به زمین می رسه.

ماهواره های نظامی یا دولتی هم وجود دارن ولی در رد یابی هواپیمای مالزیایی از این نوع ماهواره ها استفاده چندانی نشده. این موضوع دلیل این حدس و فکر شده که سرنوشت این هواپیما در تجسسات اولیه معلوم شده ولی اعلام نشده بود.

لارنس گونزالس نویسنده کتاب “پرواز ۲۳۲: داستان فاجعه و باقی موندن” میگه بعضی دولتا سیستمای تجسسی شون از چیزی که نشون میدن پیشرفته تره؛ یه موشک سریع بالیستیک بسیار کوچیک رو میشه به سهولت ردیابی کرد پس چیجوری اونا نمی تونن جامبو جتی رو که با سرعت کم حرکت می کنه ردیابی کنن؟ ایشون اضافه می کنه که به نظر ایشون بعضی از ابرقدرتا از سرنوشت این هواپیما اطلاع دارن ولی شاید به دلایل امنیت ملی و این که نمی خوان داشتن دستگاه های پیشرفته رو اعلام کنن و بگن تکنولوژی ماهواره ای اونا انقدر کامله که می تونه مارک یه توپ گلف روبروی زمین بخونه، نمی خوان در باره سرنوشت هواپیما صحبت کنن.

۷. هواپیما پس از تموم شده سوخت به آرومی روی آب نشسته (گلاید) یا در دریا سقوط کرده؟

گراتون میگه: “اگه هواپیما تحتِ کنترل بود می تونست به آرومی و راحتی روی آب بشینه همونطور که در مورد یه ایرباس اتفاق افتاد که با از کار افتادن هر دو موتور هواپیما- که دلیل به آخر رسیدن سوخته- خلبان تونست هواپیما رو به آرومی در رودخانه هودسن در نیویورک فرود آورد.”

۸. ممکنه مسافران متوجه وضع غیرعادی شده باشن؟

اگه یه مشکل فنی مهم پیش نیامده باشه، به خصوص اگه نشونه های یه درگیری وجود نداشته باشه، معلوم نیس که مسافران متوجه غیرعادی بودن وضعیت شده باشن. جو پاپالاردو، سردبیر یه نشریه اطلاعات فنی میگه در بیشتر سناریوها، هواپیما پس از تغییر راه ساعتا پرواز کرده بدون این که مسافران فهمیده باشن. ولی در مورد هواپیمای مالزیایی، پاپالاردو میگه طبق اظهارات مقامات مالزی، هواپیما که در ارتفاع ۴۵ هزار پا پرواز می کرده پس از تغییر راه تا ارتفاع ۲۳ هزار پا پایین اومده، اگه این موضوع درست باشه، مسافران ممکنه متوجه کاهش ارتفاع پرواز شده باشن.

ریگلی، میگه یکی از این دو اتفاق ممکنه افتاده باشه. احتمال داره هنگام کم شدن ارتفاع پرواز، مسافران متوجه وضعیت غیر عادی شده باشن- در صورت کاهش فشار داخل هواپیما ممکنه ماسکای اکسیژن پایین بیفته و در مورد کاهش اکسیژن به مسافران اخطار داده شده باشه؛ سناریوی دیگه اینه که مسافران تا هنگام سقوط هواپیما از چیزی که اتفاق افتاده، بی خبر مونده باشن.

۹. به چه دلیل مسافران از گوشی موبایل خود استفاده نکردن؟

یکی از سئوال هایی که بارها شده اینه که اگه معلوم بود وضعیت غیرعادی پیش اومده، به چه دلیل مسافران واسه خبر دادن به آشنایان خود و اعلام خطر از تلفنای همراهشون استفاده نکرده ان؟ با در نظر گرفتن این که مسافران پرواز شماره ۹۳ یونایتد، پس از ربوده شدن هواپیمایشان در جریان حملات ۱۱ سپتامبر، با خویشاوندانشان تماس تلفنی گرفته بودن، این موضوع بیشتر گیج کننده به نظر می رسه.

ولی در ارتفاع ۳۰ هزار پا بسیار بعیده که امواج گیرنده تلفن موبایل کار کنه. دیوید باری در تایید این موضوع میگه احتمال کار کردن یه تلفن موبایل در هواپیما “ نشدنی” است. ایشون خاطرنشان می کنه که حتی تو یه جاده دورافتاده هم تماس از راه گوشی موبایل به دلیل نبود دسترسی به امواج گیرنده، مشکله چه برسه به ارتفاع چند هزار متری و حرکت هواپیما با سرعت ۵۰۰ مایل در هر ساعت.

۱۰. به چه دلیل دستگاه های هواپیماها رو نمیشه طوری تنظیم کرد که اطلاعات کامل رو همزمان با وقوع حادثه به ماهواره ها بدن؟

به احتمال زیاد مهم ترین سئوالی که واسه مردم عادی و غیرمتخصص در رابطه با پنهون شدن هواپیمای مالزیایی پیش میاد اینه که چیجوری ممکنه یه اینجور هواپیمای بزرگی به آسونی پنهون شه. در وقتی که مردم قادر به ردیابی یه تلفن هوشمند دزدیده شده هستن، جای تعجبه که با خاموش کردن یه یا دو سیستم، بشه یه هواپیما رو پنهون کرد.

دیوید بری میگه: “ما در حال تحقیق واسه ساختن دستگاه هایی هستیم تا وقتی که واسه هواپیمایی یه اتفاق غیرعادی مانند آتیش سوزی یا کم شدن فشار هوا میفته، بتونه از راه ماهواره شروع به فرستادن این اطلاعات کنه، ولی مشکله بشه این دستگاه ها رو در هواپیماهایی که قبلا ساخته شدن جا داد. هواپیمای ۷۷۷ ( مدل هواپیمای بوئینگ مالزیایی) در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به کار کرده …..و تکنولوژی اش واسه همون دوره س.”

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

خواص عشق واسه بدن

پاسخی بگذارید

بستن منو