منابع پایان نامه ارشد با موضوع سازمان ملل

از اتمام تحصیل در کشور مقصد، به وطن مراجعه نکرده اند.
2. دانشجویان آزاد، غیر از برگزیدگان المپیادها و کنکورها که با هزینه شخصی از کشور خارج و دیگر مراجعت نکرده اند.
3. نخبگان المپیادها و رتبه های اول کنکورهای سراسری که با هزینه شخصی و یا با دریافت بورس از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارج، کشور را ترک کرده اند.
4. متخصصین، اساتید و محققانی که عمدتاً به دلایل علمی، تخصصی، فرهنگی، اقتصادی کشور را ترک کرده اند.
5. دانشجویان بورسیه اعزامی به خارج از کشور که پس از فراغت از تحصیل به کشور مراجعت نکرده اند.
با نگاهی با کمی تامل به این مهاجرین استنباط می شود که همه آنها به دنبال یادگیری علم و دانش و یادگیری تخصص های گوناگون هستند و در مواجه با این مسئله، کشورهای خارجی را بر ایران ترجیح می دهند. دو علت دارد یکی جاذبه این کشورها و دیگری دافعه هایی که در کشور ماست که جاذبه این کشورها از لحاظ علمی، فرهنگی و …. بر جاذبه های کشور ما برتری دارد و استاد و دانشجوی ما را نگه داشته است.
نگاهی به وضع متخصصین ایرانی مقیم کشورهای خارجی
براساس بررسیهای به عمل آمده در کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمارهای موجود وضعیت ذیل را ترسیم می کند.
طبق آمار سر شماری 1990 آمریکا حدود 220 هزار تن خود را ایرانی تبار معرفی کرده که حدود 77 درصد آنها تحصیلات دانشگاهی داشته اند.137
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بر اساس اطلاعات موجود که از طرف خود سازمان ملل متحد منتشر شده است و تعداد مهاجرین ایرانی در آمریکا حدود 240 هزار نفر اعلام کرده که طبق آخرین بررسیهای انجام شده، تنها حدود 1826 عضو هیات علمی تمام وقت و رسمی در دانشگاههای آمریکا و کانادا تدریس می کنند که این تعداد با احتساب استادان نیمه وقت به حدود 5 هزار نفر می رسد. شایان ذکر است که بنا بر آمار منتشر شده از سوی دفتر شورای جذب نخبگان تعداد استادان و دانشوران شاغل در ایران تا پایان سال 1372 بالغ بر 1500 نفر بوده است. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل بر مبنای اطلاعات موجود مشخصات حدود صد هزار نفر از ایرانیان ساکن آمریکا را جمع آوری کرده است و ارتباط خود را با 16 هزار نفر از ایشان تا نیمه دوم 1373 حفظ نموده است. از این تعداد، 46 درصد دارای تحصیلات عالی، شامل 5/9 درصد مدرک دکتری، 9 درصد مدارک دکتری پزشکی، هشت درصد کارشناسی ارشد، 5/9 درصد کارشناسی و بقیه که شامل 54 درصد می باشد، صاحبان حرف و سرمایه داران هستند ایرانیان عضو هیئت علمی دانشگاههای آمریکا حدود 1826 نفر، شامل 635 نفر متخصصین علوم اجتماعی، 195 نفر در رشته ریاضی، 67 نفر استاد سیستم های اطلاعاتی و رایانه و 216نفر متخصصین علوم پایه پزشکی هستند. در مجموع 5500 نفر پزشک، حدود 650 نفر متخصصین علوم پایه پزشکی و حدود 430 نفر محقق ایران شناسی فعال در 47 موسسه کوچک و بزرگ و نیز 45 نقاش پرسابقه ایران مقیم آمریکا هستند.138
طبق آمار مربوط به بانک اطلاعات علمی متخصصان دفتر خدمات مهاجرتی آمریکا، تا سال 1997 (1376) مشخصات 37362 نفر ایرانی با تحصیلات کارشناسی و بالاتر در این بانک ثبت شده بودند. از این تعداد، 29 درصد در سطح دکتری، 33 درصد در سطح کارشناسی ارشد و بقیه در سطح کارشناسی بودند. توزیع این متخصصان بر حسب رشته آموزشی به ترتیب بیشترین مقدار مربوط به گروه فنی- مهندسی با 49 درصد و کمترین مقدار مربوط به کشاورزی با کمتر از 4 درصد بود. طبق بر آورد حدود 200 هزار نفر ایرانی در آلمان و فرانسه زندگی می کنند که تخمین زده می شود حدود 60 درصد آنان تحصیلات عالی دارند. علاوه بر این تعداد زیادی ایرانی در سایر کشور ها مقیم هستند که بسیاری از آنان تحصیلات عالی ندارند.139
تحقیق میدانی و نتایج آن
در این جا لازم به ذکر است در یک تحقیق میدانی در طول یک ماه از خرداد 86 تا تیرماه 86 از حدود 130 نفری که قصد مهاجرت به انگلستان را داشتند، پرسیدم علت مهاجرت شما به انگلستان چیست؟ سوال شوندگان اکثراً میان سال و حدود 35 تا 40 سال داشتند.
در جواب به سوال بعضی طفره می رفتند و بعضی هم جواب می دادند از میان جواب های آنها حدود 35 درصد ناامیدی به آینده و وضعیت شغلی خود را عامل مهاجرت می دانستند. حدود 25 درصد برای ادامه تحصیل و آینده بهتر برای فرزندان خود قصد سفر داشتند و 20 درصد مناسب نبودن شرایط اجتماعی و دانشگاهها را علت انتخاب سفر به انگلستان و آن دیار می دانستند و 10 درصد هم شرایط بد سیاسی و بقیه نیز عوامل گوناگون را دخیل می دانستند.
برای من صف طویلی که هر روز مقابل سفارت تشکیل می شد قابل توجه و تامل بود و به همین خاطر اقدام به تحقیق کردم تا نگرش مهاجران امروزی را نسبت به مهاجرت نخبگان جویا شوم.
1- در وهله اول ناامیدی به آینده و اینکه تحصیلات دانشگاهی داشته باشی و کاری برای شما فراهم نباشد، سوال بر انگیز است که اگر بنا باشد پس از فارغ التحصیلی باز هم بیکار باشی و آینده ات تضمین نباشد آیا باز هم باید به سراغ علم و دانش رفت و یا اینکه دنبال آموختن حرف و صنعت؟
2- در وهله دوم تحصیل و آینده بهتر برای فرزندان بیشترین آمار بود که این راه حل یا عامل می تواند امیدواری به آینده و اهمیت علم و دانش نیز باشد. چون ادامه تحصیل در خارج از کشور همراه با کاری می باشد و آینده شغلی تضمین و برای گروهی دیگر که شرایط نامناسب اجتماعی و محیط دانشگاهها را عاملی برای مهاجرت می دانستند ترک وطن را جایز می دانستند و حاضر بودند برای رهایی از
ا
ین محیط، مهاجرت کنند.
با توجه به آمارها و جداولی که در این بخش بررسی می گردید اگر بخواهیم مجموعه عوامل شکل دهنده فرار مغزها را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که یک سری عوامل در کشور با فشار آوردن به نیروهای متخصص و نخبگان موجب مهاجرت این مغزها می شوند و یک سری عوامل دیگر نیز خارج از مرزها این فرایند را تکمیل می کنند. بطور مثال در همین تحقیق میدانی تحصیلکردگان ساعتها در صف طولانی اقامت گرفتن می ایستند چون می دانند به آنها جواب داده خواهد شد و آنها را پذیرش می کنند.
مجموعه عواملی که در شکل دهی فرار مغزها (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) از کشور نقش اساسی را ایفا کردند به شرح ذیل می باشد.
1. انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی متعاقب آن
2. انقلاب فرهنگی در دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی
3. اولویت داشتن تعهد ایدئولوژیک نسبت به تعهد علمی کارشناسان در امور علمی و مدیریت کشور.
4. حقوق اندک متخصصان و پژوهشگران و کم اهمیت شمردن موقعیت اجتماعی و جایگاه علمی آنها
5. امکانات اندک تحقیق، فرصت های مطالعاتی ناکافی و ارتباط کم با مرکز علمی و تحقیقاتی در سایر کشورها.
6. انتظار کسب درآمدهای بالاتر و فرصتهای بهتر برای انجام دادن کارهای تحقیقاتی و علمی در خارج از کشور
7. اطمینان نداشتن به آینده شغلی خود و فرزندان و نیز استاندارهای پایین زندگی در کشور.
8.نارسائیهای موجود در حقوق سیاسی و مدنی و تعرض و مداخله های بی مورد در حقوق فردی و اجتماعی افراد.
9. فقدان فضای علمی- تحقیقاتی در خور در کشور، عدم دسترسی به منابع علمی و پژوهشی به هنگام ارتباط بسیار ضعیف با مراکز علمی- تحقیقاتی در خارج از کشور.

پاسخی بگذارید

بستن منو