تحقیقات آفکام نشان می دهد: کودکان تفاوت تبلیغات گوگل و نتایج جستجو را نمی دانند
Colorful Arrows 3d

تحقیقات آفکام نشان می دهد: کودکان تفاوت تبلیغات گوگل و نتایج جستجو را نمی دانند

حتما قبول دارین که درک نوجوانان از تکنولوژی با بزرگسالان فرق داره. با این همه، تحقیقات جدید نشون میدن فقط به این خاطر که بچه ها در زمان کار با موبایلای خود احساس در خونه بودن نمی کنن، به معنی باخبر بودن اونا از پیچ و خمای کار با وب نیس.

در گزارش تازه ای که به وسیله دیدبان شرکتای مخابراتی انگلستان به نام آفکام منتشر شده، مشخص گردیده که تنها یه سوم از افراد جوون در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال می دونن که کدوم یافته های سرچ در گوگل تبلیغات هستن و جالبه بدونین که در رده سنی ۸ تا ۱۱ سال، جمعیت افراد باخبر از hین هم کمتر بوده و کمتر از یه سومه.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

جیمز تیکت مدیر واحد تحقیقات آفکام در این باره گفت: اینترنت به کودکان امکان میده که یاد بگیرن و با نقطه نظرات مختلفی آشنا شن و بازم با خونواده و دوستای خود در رابطه باشن. : اما این بومیان دنیای دیجیتال بازم واسه علم اندوزی لازم جهت به کار گیری دنیای آنلاین به کمک نیاز دارن.

در تستایی که اوایل امسال به وسیله آفکام انجام شد، تعدادی اسکرین شات از یافته های جسستجوی عبارت «مربیان» به کودکان نشون داده شد و از اونا درخواست گردید که جواب بدن نتایجی که در بالای هر صفحه می بینن آلف) تبلیغات هستن یا ب) در رابطه ترین یافته های یا پ) محبوب ترین یافته های؟

جالبه بدونین که بر خلاف جدا شدن این یافتهات یه کادر نارنجی رنگ که برچسب «تبلیغات» رو هم داشتن تنها ۳۱ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله و ۱۶ درصد از کودکان ۸ تا ۱۱ ساله موفق به تشخیص اونا شدن.

تستای دیگه هم نشون می دادن که یه پنجم افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله (یعنی برابر با ۱۹ درصد) بر این باور بودن که اگه یه موتور جستجو اطلاعات مشخصی رو نشون بده اون وقت اون اطلاعات درست هستن. این درحالی بود که کمتر از نصف کودکان (یعنی ۴۶ درصد) می تونستن با اطمینان بگن که خود گوگل بودجه اش رو از تبلیغات به دست می آورد.

نبود آگاهی در مورد نقش شرکتای تبلیغاتی در اکوسیستم وب هم در دیدگاه افراد جوون و هنگام استفاده شون از یوتوب مشخص بود. محققان آفکام به این نتیجه رسیدن که واسه اولین بار از وقتی که تحقیقات هرساله خود رو اجرا کرده بودن، افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله بیشتری اعلام کرده بودن که تماشای کانالای یوتوب رو به کانالای تلویزیونی معمولی بهتر می دونن.

علاوه بر این، بیشتر از نصف افراد شرکت کننده در این تحقیق (یعنی ۵۳ درصدشون) که در همین رده سنی بودن هم نمی دونستن که ممکنه بعضی وبلاگ نویسان واسه تایید کالایی خاص در فضای مجازی از شرکتا پول دریافت کنن.

واسه سازمانایی که نگران دنیای تقریبا بی قانون محتوای آنلاین هستن، اینا اصلا اخبار خوبی حساب نمی شن. واسه نمونه، اوایل امسال، چندین گروه دیدبان حقوق مصرف کنندگان در آمریکا شکایتی رو تسلیم کمیسیون تجارت دولت فدرال کردن و در اون مدعی شدن که شامل تبلیغاتی و اصلی اپلیکیشن Youtube Kids (نسخه خاص کودکان یوتوب) مرز مشخصی نداره.

در انگلستان هم نهاد قانونگذار در مورد استانداردهای تبلیغاتی، پخش محتواهایی که تبلیغاتی بودنشون خیلی راحت قابل تشخیص نبود رو روی یوتوب ممنوع اعلام کرد.

در تحقیق آفکام، علم کودکان فقط در مورد تبلیغات گوگل و یوتوب بررسی شد، با این همه، دیگه شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توئیتر هم به خاطر پخش محتوای پولی مورد انتقاد قرار گرفتن.

اینستاگرام بیشتر به خاطر تاییدهای غیر رسمی هنرمندان روی کالاهایی خاص (مثلا چای لاغری و روغنای سفید کننده دندون) مورد انتقاد قرار داشته. در آمریکا، کمیسیون تجارت دولت فدرال اعلام داشته که هرنوع رابطه کاری میان یه برند و یه فرد تایید کننده در فضای آنلاین باید «روشن و رو» مشخص شه اما اونطور که تستای انجام شده به وسیله آفکام نشون میدن، کودکان بیشتر تبلیغات رو تشخیص نمی دن و حتی اگه یافته های جستجو به روشنی با برچسب تبلیغات مشخص شده باشن، بازم این موضوع به وسیله کودکان قابل شناسایی نیس.

پاسخی بگذارید

بستن منو