پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

کابل سیل کیبل

کابل سیل کیبل

کابل کواکسیال

تفاوت این کابل‌ها به موارد مختلفی مرتبط می‌شود. از قطر این کابل‌ها گرفته تا عواملی مانند سوکت و… همه و همه در ایجاد چنین تفاوت‌هایی نقش دارند. در این مقاله قرار است درباره کابل کواکسیال برای شما توضیحاتی را ارائه کنیم.

برای شما درباره کاربرد کابل کواکسیال خواهیم گفت. به علاوه اینکه به منظور آشنایی تخصصی تر و ارائه توضیحات کامل‌تر به سراغ ارائه توضیحاتی درباره ساختار این کابل خواهیم رفت. از طرف دیگر اتصال دو کابل کواکسیال نیز موضوعی است که در همین مطلب قرار است درباره‌اش صحبت کنیم.

 

انواع کابل کواکسیال

در این بخش ابتدا می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کابل‌های کواکسیال (Coaxial Cable) به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شوند؟ اصلا این دسته‌ها دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ به طور کلی دو نوع از این کابل‌ها امروزه یافت می‌شوند.

این دو نوع عبارتند از انواع زیر:

  • کابل کواکسیال Thinnet
  • کابل کواکسیال Thicknet

مزایای استفاده از کابل کواکسیال

شاید استفاده از این کابل‌ها در عصر حاضر زیاد دیده نشود. اما باز هم در بسیاری از خانه‌های با سازه قدیمی، می‌توان استفاده از این کابل‌ها را شاهد بود. به طوری که بسیاری از وسایلی که در عصر حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم به گونه‌ای می‌باشند که با این کابل دارای سازگاری می‌باشند.

مهم‌ترین مزایایی که درباره استفاده از کابل کواکسیال می‌توان برشمرد موارد زیر می‌باشند:

  • کابل کواکسیال از نظر مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی دارای سطح بسیار خوبی می‌باشند.
  • دوام این کابل‌ها در برابر عواملی که سلامت این کابل‌ها را به خطر می‌اندازند بسیار مناسب می‌باشد.
  • اگر از این کابل‌ها استفاده کنید خواهید دید که هزینه‌ای به مراتب کمتر را برای سیم کشی خواهید پرداخت.
  • این کابل‌ها می‌توانند پهنای باند نسبتا وسیعی را برای اکثر سرویس‌های مخابراتی تامین کنند.

نول چه نوع جریانی است؟

در ادامه بررسی سیم‌های فاز و نول، باید به این پرسش پاسخ دهیم که سیم نول چه کاربرد خاصی دارد؟ جهت برقراری یک جریان الکتریکی به شکل صحیح، باید از سیم نول و سیم فاز در کنار یکدیگر استفاده کنیم، در واقع امکان استفاده جداگانه از این موارد وجود ندارد.

سیم نول را می‌توان سیم هادی زمین دانست. این سیم چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کارکرد کلی با سیم فاز شباهت‌های زیادی دارد. همان‌طور که می‌دانید جریان الکتریکی ایمن زمانی ایجاد می‌گردد که هر مسیر رفتی، دارای یک مسیر بازگشت نیز باشد.

این مسیر بازگشت یک نکته مهم در زمینه برق‌کشی ساختمان به شمار می‌آید که باید به آن دقت کرد. شما می‌توانید با استفاده از سیم‌های نول، یک مسیر برگشتی را برای جریانی که مدار عبور کرده است تعیین کنید. سیم نول نیز همانند سیم فاز دارای جریان است، به همین علت باید در هنگام کار با آن تمامی اقدامات ایمنی رعایت شود.

متأسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که سیم نول یک سیم فاقد جریان و مخالف کلی سیم فاز است. این تصور یک ایده کاملاً نادرست محسوب می‌شود، زیرا همان‌طور که گفته شد، سیم فاز و نول در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و هر دو دارای جریان هستند.

به طور معمول در کتب آموزشی انگلیسی‌ زبان از سیم نول با نام‌هایی نظیر سیم Neutral (خنثی) نیز یاد می‌شود. علامت کلی این سیم نیز حرف N است.

سیم نول معمولاً به چه رنگ است؟

همانند سیم فاز، سیم نول نیز معمولاً دارای رنگ مختص به خود خواهد بود. همان‌طور که گفته شد، سیم نول را می‌توان بخشی از مدار دانست که در آن بخش جریان بسته می‌شود. به طبع رنگ این سیم نیز باید با این کارایی همخوانی داشته باشد، به همین دلیل در اکثر موارد از رنگ‌های خنثی مانند آبی یا سفید برای این کار استفاده می‌شود.

البته در بخش قبلی گفتیم که این رنگ‌ها سلیقه‌ای به شمار می‌آیند و هر برق‌کاری می‌تواند با توجه به علاقه خود نسبت به خرید سیمی با رنگ متفاوت اقدام کند. در کابل‌هایی که از نوع کابل‌های چندرشته‌ای هستند، از سیم‌های دارای مقطع پایین‌تر به‌عنوان سیم نول استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که سیم ارت نیز به طور معمول با رنگ‌هایی همچون سبز و یا سفید مشخص خواهد شد. اصلی‌ترین شباهت سیم فاز و نول را می‌توان نوع کارکرد آن‌ها در یک شبکه تک‌فاز دانست، زیرا در این نوع شبکه‌ها، هم سیم فاز و هم سیم نول جریانی یکسان را از خود عبور خواهند داد.

استفاده از سیم نول یک امر دلخواه نیست و در هر مدار بسته‌ای باید از این نوع سیم کمک گرفته شود. جهت انتقال برق از کوچه به درون خانه باید با تعداد سیم‌های نول و فاز درون جعبه‌های تقسیم آشنا باشید. به طور معمول سیم‌های برق در محیط‌های بیرونی دارای سه سیم فاز و دو سیم نول هستند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   8 روش ساده برای رهایی از استرس【آپدیت2023】

البته از بین این سیم‌های فاز و نول، تنها یک سیم نول به درون خانه‌ها راه پیدا می‌کند، زیرا سیم نول دیگر باید به چراغ‌های درون کوچه متصل شود.

کابل سیل کیبل

کابل نسوز سیلیکونی سیل کیبل

انواع شیلد کابل‌های نسوز

شیلدها با توجه به خواص و ویژگی که دارند در گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند و از هر کدام می‌توان برای تولید کابل‌های مقاوم در برابر حریق استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر شما با انواع شیلدها، به معرفی شیلدهای مورد استفاده در این نوع کابل‌ها می‌پردازیم:

شیلد نواری: این شیلد، شیلد الکترومغناطیسی محیطی نام دارد که به عنوان موثرترین شیلد در بازار معرفی می‌شوند. دلیل این موضوع شاید پوشش کامل (٪100) این نوع شیلدها باشد. این نوع شیلد می‌تواند انرژی الکتریسیته ساکن تولید شده توسط امواج الکترومغناطیسی در محیط را تحت کنترل درآورده و خنثی کنند.

شیلد بافت: این نوع شیلد که برای کابل‌های نسوز استفاده می‌شود از بافتن سیم نازک ساخته می‌شود و به همین دلیل به آن شیلد بافت گفته می‌شود. یکی از مزایای این نوع شیلد، منعطف بودن و مقاومت بالا در برابر شکستگی یا پارگی می‌باشد. پوشش کمتر نسبت به شیلد نواری از معایب این نوع شیلد است.

شیلد ترکیبی: این شیلد را می‌توان ترکیبی از دو شیلد نواری و بافت نام برد. در این نوع شیلد، روکش نواری را نازک می‌کنند و آن را به شیلد بافت با تراکم کم اضافه می‌کنند.

شیلد بافت چند لایه: برای ایجاد حداکثر پوشش در کابل‌های نسوز، آن را با دو یا سه لایه شیلد بافت پوشانده و تولید می‌کنند.

 

استانداردهای کابل نسوز

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کابل‌های نسوز و مقاوم در برابر حریق مورد استفاده در ساختمان‌ها و صنایع، از مهم‌ترین اجزاء ساختمان هستند که باید تا آخرین لحظه و تا زمانی که ممکن است (مواقع اضطراری مانند حریق) آماده کار باشند.

بنابراین کابل نسوز منتخب شما باید براساس استانداردهای داخلی و بین المللی باشد. زیرا این استانداردها مشخصات و ابعاد فیزیکی و شیمیایی، استحکام کششی، اندازه سطح مقطع، درصد خلوص سیلیکون، مقاومت دما، خلوص مس هادی و… را مشخص می‌کند.

استانداردهای بین المللی که برای سیم و کابل های نسوز در نظر گرفته می‌شوند IEC و استاندارد ملی ایران ISIRI شناخته می‌شوند.

 

 

کابل فرمان چیست؟

کاربرد کابل‌های فرمان

کابل‌های فرمان به کابل‌های چند هادی گفته می‌شود که برای موارد اتوماسیون و ابزار دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های کنترل معمولاً برای عبور سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند که با یک شلید که از جنس فویل است، استفاده می‌شود.

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب این نوع کابل میزان منعطف بودن کابل است. چرا که معمولاً کابل‌هایی با این ضخامت در صورت بهرمندی از انعطاف‌پذیری مناسب نمی‌تواند؛ در هر جایی مورد استفاده قرار گیرد.

از مهم‌ترین موارد استفاده از کابل‌های فرمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده در صنایع معدنی و برای محیط‌های زیر زمینی
  • استفاده در انواع خطوط تولید به علّت کم شدن تعداد سیم‌ها
  • کاربرد در صنایع توزیع برق
  • استفاده در صنعت ساخت ربات

همچنین کابل‌های فرمان در صنایع زیر قابل استفاده هستند:

  • صنایع ساخت فولاد
  • صنایع پزشکی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع کشتی سازی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

 

ساختار کابل‌های فرمان

معمولاً کابل‌های فرمان (Control Cable) از یک دسته سیم مسی تشکیل شده است که در کم‌ترین حالت ممکن حداقل سه سیم مسی در یک کابل فرمان موجود است. سیم‌های مسی در این کابل‌ها معمولاً رشته‌ای هستند.

رشته‌ای بودن این کابل‌ها به انعطاف کابل کمک بسیاری می‌کند. در اصطلاح به هر رشته سیم مسی یک هسته می‌گویند. برای مثال کابلی با چهار رشته سیم از چهار هسته تشکیل شده است. در کابل‌هایی با تعداد هسته کم معمولاً ملاک تفکیکی کابل‌ها رنگ می‌باشد.

امّا در کابل‌های با تعداد زیاد سیم از آن جایی که امکان جداسازی سیم توسط رنگ بسیار مشکل است؛ از شماره‌گذاری استفاده می‌شود. معمولاً یک لایه لاستیکی به عنوان محافظ روی هسته‌های داخل کابل قرار می‌گیرد که عمدتاً از جنس PVC می‌باشد.

معمولاً فیلر نیز برای پرکردن فضای خالی بین رشته‌های سیم در داخل کابل‌های کنترلی استفاده می‌شود. لایه‌های عایق در برابر رطوبت و حرارت مقاوم بوده و مانع از آسیب رسیدن به هسته‌های داخل کابل می‌شود.