پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

پکیج آموزش پیانو مبتدی در منزل با سه قدم ساده برای شروع

پکیج آموزش پیانو مبتدی در منزل با سه قدم ساده برای شروع

پیانو سازی بسیار جذاب است که بسیاری از علاقمندان موسیقی مایل به یادگیری آن هستند، اما بیشتر افراد تصور می کنن یادگیری پیانو مستلزم رفتن به کلاس های آموزشی و داشتن یک استاد بسیار چیره دست است. البته که یادگیری با یک آموزگار خوب، می تواند روندی بسیار مثبت و کم خطا باشد، اما بد نیست بدانید که با یادگیری نت ها، کلیدها، کورد ها و البته تمرین زیاد می توانید به تنهایی تا حد زیادی در نواختن پیانو تجربه کسب کنید.

قدم نخست : نواختن از طریق شنوایی

استفاده از پیانو یا کیبورد

چنانچه در منرل خود پیانو یا کیبورد ندارید، می توانید از کسی قرض بگیرید یا از آموزشگاهی استفاده کنید که اجازه ی تمرین در خارج از ساعت های کلاس را نیز به شما می دهد. پیانو سازی آکوستیک است و صدای آن از طریق سیم های داخل ساز تولید می شود، درصورتیکه کیبوردها این چنین نیستند، و به صورت الکترونیکی صدا را ایجاد می کنند. در زمان انتخاب ساز، به نکته های زیر توجه کنید:

  • بنابر نوع و اندازه ی پیانو، عموما پیانوهای آکوستیک از کیبوردهای الکترونیکی گران تر بوده و ممکن است بعضی از فروشگاه ها، آنها را به شما اجاره بدهند.
  • برای یادگیری نت ها و شنیدن صحیح نت ها، از پیانو استفاده کنید. پیانوهای قدیمی، مخصوصا اگر به طور منظم از آنها استفاده نشود، ممکن است خارج بنوازند. اگر پیانویی دارید که سال هاست با آن نواخته نشده است، و یا جدیدا آن را جابجا کرده اید، بهتر است حتما آن را دوباره کوک کنید.
  • اگر به هر دلیلی، نمی توانید یک پیانوی آکوستیک تهیه کنید، کیبورد جایگزینی بسیار مقبول و مناسب برای شما خواهد بود. کیبوردها قیمت بسیار مناسب تری داشته و همینطور هیچ وقت هم از کوک خارج نمی شوند، بنابراین می توانند بسیار به مسیر یادگیری شما کمک کنند. فضای کمتری نیاز دارند و جابجایی آنها نیز آسان تر است. درصورتیکه تازه شروع به یادگیری پیانو کرده اید، کیبورد انتخابی بسیار مناسبی برای شما خواهد بود، به مرور زمان و با پیشرفت در نوازندگی می توانید یک پیانو تهیه کنید.
  • نواختن کیبورد را یاد بگیرید، معمولا انواع کتاب ها و ویدیوهای آموزشی برای یادگیری انواع سازها و از آن جمله کیبورد وجود دارد، که می توانید از نمونه های معتبر این کتاب ها و ویدیوها برای یادگیری بهتر کیبورد استفاده کنید.

نشستن پشت پیانو یا کیبورد و آشنایی با آن

پیانو یا کیبورد را نواخته و نت های مختلف آن را بشناسید: نت های میانی در وسط پیانو، نت های فلت که کلیدهای مشکی سمت چپ هستند، نت های شارپ که کلیدهای مشکی سمت راست هستند، تون های باس یا بم، و تون های بالا یا زیر. به هرکدام از این نت ها گوش داده و تفاوت آنها را با یکدیگر دریابید. به شکل مداوم تمرین کنید تا بتوانید تفاوت نت های مختلف را تشخیص دهید.

یادگیری کلیدهای ماژور

درصورتیکه قصد دارید، صداها و نت هایی را  که می شنوید تشخیص دهید، باید با کلیدهای ماژور آشنا شوید. عموما افراد ابتدا کلیدهای ماژور را یاد می گیرند و سپس از بعضی از آنها استفاده می کنند. به عنوان نمونه:

  • 1 برابر با C
  • 2 برابر با D
  • 3 برابر با E
  • 4 برابر با F
  • 5 برابر با G
  • 6 برابر با A
  • 7 برابر با B
  • 8 برابر با C

دقت کنید که برای هر دو عدد 1 و 8 نت C در نظر گرفته شده است اما اعداد بیانگر C زیرتر یا بم تر می باشند. همچنین عدد 1 بیانگر C وسط است.

پس از یادگیری کلیدهای ماژور می توانید به جای برچسب گذاری قطعات موسیقی با حروف، آنها را با اعداد برچسب گذاری کنید. برای نمونه ریتم عبارت marie had a little lamb به جای E-E-E-D-C-D-E با اعداد به شکل 3-2-1-2-3-3-3 خواهد بود.

درصورتیکه اصلا اطلاعات و دانش موسیقی ندارید، نگران نباشید. می توانید با آزمون و خطا و تمرین مدوام یاد بگیرید.

یادگیری کوردها

آهنگ های مختلف از ترکیب شدن انواع کوردها ساخته می شوند. شنونده آنها را بر روی کلیدهای مختلف می شنود اما تمام کوردها از فواصل یکسان تشکیل شده اند. مهم است که در زمان شنیدن یک آهنگ بتوانید نت های سازنده ی کوردها را تشخیص داده و بشناسید. پس ابتدا شیوه ی نواختن کوردهای پایه را بیاموزید و جایگاه هرکدام را بر روی پیانو بشناسید. برای اینکه با صدای هر کوردی آشنا شوید و بتوانید آن را تشخیص دهید، آن را بنوازید. حتی اگر نام کوردها را ندانید مهم است که صدای آنها را بشناسید. لازم است بدانید که کوردها بم هستند یا زیر تا بتوانید جایگاهشان را پیدا کنید.

کورد C ماژور، از E، C و G تشکیل شده است و از آسان ترین کوردها برای یادگیری است. این کورد ابتدا از C میانی شروع شده (انگشت دست راست روی 1 , 3 , 5 و انگشت دست چپ بر روی 5 , 3 , 1) سپس به اکتاوهای مختلف روی پیانو رفته و C را به عنوان پایین ترین نت در نظر بگیرید.

توجه به الگوها

همه ی قطعات موسیقی از الگوهای موسیقی ساخته شده اند. کوردها با ضرب و یا ریتم یکنواخت تکرار می شوند. اگر شما بتوانید الگوی قطعه ی مورد نظر، و یا مدل پیشروی کورد را شناسایی کنید به آسانی قادر خواهید بود که همان قطعه را بنوازید. همچنین نحوه ی ترکیب کردن کوردها با همدیگر را نیز می آموزید که برای آهنگسازی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

تسلط در زمزمه کردن

زمزمه کردن آهنگ ها به شما کمک خواهد کرد تا آن موسیقی درون شما شکل بگیرد و در نتیجه بهتر بتوانید آن را روی پیانو بنوازید. به عبارتی دیگر، تون هر قطعه ای را با خود زمزمه کنید، سپس پشت پیانو نشسته و آن را بنوازید. زمانی که کورد ها و نت ها را یاد گرفتید باید از طریق شنوایی آنها را تکرار کنید.

مرور جایگیری انگشتان

برای اینکه بتوانید پیانو بنوازید، لازم است بدانید که هر کلیدی را چه انگشتی باید بنوازد. بهترین راه برای یادگیری جایگذاری انگشتان، استفاده از کتاب های آموزشی افراد مبتدی است. در این کتاب ها انگشتان شماره گذاری شده اند برای نمونه، امگشت شست، شماره ی یک و انگشت کوچک شماره ی 5 است. این کتاب های آموزشی شیوه ی نواختن نت های مختلف را به همراه نوع جایگذاری انگشتان به شما آموزش خواهند داد.

تمرین و تقویت شنوایی از طریق گوش کردن

چندین بار به یک آهنگ گوش کرده و سپس همراه آن زمزمه کنید تا مطمئن شوید که می توانید آن را بر روی پیانو یا کیبورد خود اجرا کنید. می توانید آهنگ مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید و با تمرین و گوش دادن مداوم به آن، آن آهنگ را یاد بگیرید. برای اینکه به یک نوازنده ی چیره دست تبدیل شوید، به تمرین زیاد احتیاج خواهید داشت. لازم است که حداقل سه بار در هفته تمرین کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   پارکت آرتا و لمینت آرتا

قدم دوم:یادگیری اصولی پیانو

یادگیری اصولی دانش پیانو

پیانو دارای 88 کلید است که به کلیدهای سفید پیانو کلیدهای طبیعی گفته می شود، چون با فشرئن کلیدهای سفید صدایی طبیعی ایجاد می شود.به کلیدهای سیاه پیانو نیز کلیدهای تصادفی می گویند، چون فشردن آنها نوت فلت یا شارپ تولید می کند.

  • بر روی کیبورد، هفت نت طبیعی وجود دارد: C-D-E-F-G-A-B
  • پنج نت تصادفی در هر اکتاو قرار دارد که ممکن است فلت یا شارپ باشند.
  • نام کلید دست چپ، کلید باس و کلید دست راست، کلید تریبل است.

استفاده از کتاب های آموزشی

استفاده از کتاب های آموزشی می تواند در نبود معلم و یا استاد، راهنمای شما بوده و مشکلات شما را حل کند. کتاب های متنوع و بسیاری در آموزشگاه ها و فروشگاه ها وجود دارند که می توانند در مسیر یادگیری موسیقی، خواندن نت ها، نواختن گام ها و پیشرفت در کوردها به شما کمک کنند.

از وسیله های کمک آموزشی دیگری همچون سی دی ها و دی وی دی های آموزشی، یا ویدیوهای موجود در اینترنت و یوتیوب نیز می توانید بهره ببرید. اگر احساس می کنید که آموزش تصویری برای شما مناسب تر است و باعث پیشرفت بهتر شما خواهد شد، این ویدیوها بسیار کمک کننده خواهند بود.

مطالعه و مرور نت ها

لازم است یاد بگیرید که هر نت کجای پیانو قرار دارد، چه صدایی می دهد و نت آن چگونه نوشته می شود. برای این کار لازم است که کوردها را بنوازید تا بتوانید جای نت ها را شناخته و پیدا کنید. یک راه حل برای یاد گرفتن آسان تر جایگاه نت ها این است که روی کلیدهای پیانو، برچسب هایی بچسبانید که در پیدا کردن جای هر نت به شما کمک کند. استفاده از کتاب های آموزشی مقدماتی و مبتدی نیز می تواند راهگشا باشد.

تلاش کنید کوردهای رایج و معروف را یاد بگیرید، ابتدا کوردهای ماژور و سپس به سراغ کوزدهای مینور بروید.

یادگیری جایگذاری انگشت ها

می توانید از کتاب های آموزشی استفاده کنید تا بهتر روش های نواختن و جاگذاری انگشتان را فرا بگیرید. انگشت گذاری صحیح در زمان نواختن نت ها، مانند یاد گرفتن جای نت ها، بسیار مهم است، بنابراین اگر درست تمرین کنید یا از روش های اشتباه استفاده کنید، به مرور زمان هنگام نواختن گام های بالا و پایین دچار اشکال خواهید شد.

تمرین مداوم گام ها

برای آشنایی بیشتر و بهتر با نت ها و صدای هرکدام از نت ها، نواختن گام ها تمرین خوبی خواهد بود. زمانی که خواندن نت ها را بیاموزید، می توانید در حین دیدن نت ها، آنها را بنوازید، این کار به شما کمک می کند تا جای هر نت بهتر در ذهنتان تثبیت شده و شکل هر نت روی کاغذ را نیز به راحتی بشناسید. ابتدا گام های هر دست را جداگانه تمرین کنید و بعد هردو دست را همراه با هم تمرین کنید.

یادگیری آهنگ های آسان و ساده

از تمرین و یاد گرفتن آهنگ های ساده شروع کنید. می توانید از کتاب های آمورشی که آهنگ های ساده را یاد می دهند استفاده کنید تا در جایگذاری انگشتانتان روانتر و با تجربه تر بشوید. با استفاده از آهنگ های ساده می توانید جایگاه نت ها را تمرین کرده و آنها را به خاطر بسپارید. این کار به بهبود توانایی نت خوانی شما کمک می کند. ابتدا با نواختن C ماژور شروع کرده و بعد روی کلیدهای مینور تمرین را ادامه دهید.

زمانیکه می خواهید یک قطعه ی موسیقی را تمرین کرده و یاد بگیرید، ابتدا هر دست ابتدا ملودی هر دست را جداگانه تمرین کنید و بعد هر دو دست را با هم همراه کنید.

تمرین مداوم

تمرین کنید، تمرین کنید، و باز هم تمرین کنید. برای تبدیل شدن به یک نوازنده ی پیانو به تمرین های زیاد احتیاج دارید. برای پیشرفت در مهارت های نت خوانی، انگشت گذاری و نوازندگی، بصورت مداوم موسیقی بنوازید. حداقل سه تا چهار بار در هفته و هربار حداقل به مدت نیم ساعت تمرین کنید و با خاطر داشته باشید، تا وقتی کاملا بر یک درس مسلط نشده اید، سراغ درس بعدی نروید.

قدم سوم: استفاده از یک مربی پیانوی حرفه ای

پیدا کردن مربی

برداشتن کلاس با یک معلم یا مربی پیانو، کاری نسبتا پر هزینه است. اما اگر می خواهید نوازندگی پیانو را به شکلی جدی دنبال کنید، وجود معلم بسیار به شما کمک خواهد کرد. حضور مربی حرفه ای و نظارت بر نحوه ی تمرین و نوازندگی شما، می تواند از شکل گیری عادات غلط جلوگیری کرده و روند یادگیری شما را تا حد زیادی سرعت بخشد.

  • نت خوانی دیداری، انگشت گذاری و نوازندگی را همراه با معلم تمرین کنید.
  • جایگاه هر نت را روی برگه ی موسیقی و روی کلیدهای پیانو همراه با معلم تمرین کنید.

تصمیم گیری درمورد تعداد و فواصل بین جلسات

رای یادگیری نوازندگی پیانو احتیاج به تمرین زیاد دارید، بنابراین لازم نیست همیشه معلم خود را ببینید. باتوجه به سرعت پیشرفت و سوالاتی که برایتان پیش می آید، ممکن است ماهی یک بار دیدن معلم کافی باشد. برای نمونه ممکن است سوالی درباره ی ریتم نواختن ک قطعه ی خاص داشته باشید.

تمرین دوباره

باز هم تاکید می کنیم که با وجود معلم هم همچنان، تمرین مهم ترین عامل پیشرفت شما در یادگیری پیانو خواهد بود. بسیاری از هنرجویان که بطور مرتب معلم پیانوی خود را می بینند، حداقل دو تا سه روز در هفته تمرین می کنند. و هربار به مدت نیم ساعت. می توانید دو بار در هفته نوازندگی را تمرین کنید، به شرطی که برای یادگیری بهتر نت ها و بهبود مهارت نت خوانی خود نیز وقت گذاشته و جداگانه تمرین کنید. برای یادگیری نت ها دیگر احتیاجی به داشتن پیانو یا کیبورد نخواهید داشت.

منبع: پکیج آموزش پیانو مبتدی در منزل با سه قدم ساده برای شروع

منبع: مقالات گوش نوازان