۷ قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری
Aerial view of empty two lane road with opposite direction arrows

۷ قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری

۷ قانون طلائی تغذیه در دوران بارداریتو یه دنیای ایده آل و کامل، بدون وجود تهوع های صبحگاهی و ویارهای شدید، یه برنامه غذائی خوب و کامل باید شامل کلیه موادی باشه که شما …..

۱-  حتی اگه تغذیه خوبی داشته اید رژیم غذائی خود رو متعادل تر کنین تقریبا” همه بانوان باردار به مقادیر بیشتری پروتئین، بعضی از شکل های جور واجور ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک و آهن و کالری واسه دریافت انرژی نیاز دارن. غذاهای آماده رو محدود کنین چون اونا فقط شامل مقادیر زیادی کالری بدون ارزش غذائی هستن.

یادتون باشه که معنی بهتر خوردن همیشه بیشترخوردن نیس. شاید تعجب کنین اما شما فقط روزانه به ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل نیاز دارین یعنی در کل ۲۵۰۰ کالری روزانه. خیلی راحتتر از اون چیزی که فکر می کنین این ۳۰۰ کالری اضافه به بدن شما می رسد.

۲-  از خوردن گوشت و ماهی خام و پنیرهای نرم دوری کنین به طور کامل” به غذاهای دریائی خام مثل سوشی خام یا صدف نزدیک نشید. هم اینکه از شیر پاستوریزه نشده، پنیرهائی مانند کامبرت و فتا، گوشتهای کم پخته شده یا خام دوری کنین. بعضی از شکل های جور واجور ماهی شامل متیل جیوه می باشن ترکیبی که به نظر می رسد در دوز بالا واسه مغز در حال رشد جنین و بچه شما خطرناکه. پیشنهاد اینه که مصرف ماهی تن و هم شکل های جور واجور کنسرو ماهی رو به ۳۴۰ گرم (برابر دو وعده) در هفته محدود کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مراقب نظافت آشپزخانه تون باشین. همه موارد بالا می تونن منبع باکتری بوده و به بچه متولد نشده شما آسیب برسانند.

نوشیدن الکل در زمان حاملگی می تونه باعث آسیبهای فیزیکی، مشکلات یادگیری و مشکلات احساسی در بچه شما شه. پس تعداد خیلی از متخصصین پیشنهاد می کنن که در تموم دوران بارداری از خوردن مشروبات الکی دوری کنین.

هم اینکه شما باید از خوردن نوشیدنی های کافئین دار تا حد امکان دوری کنین. ممکنه که تحمل این روش های تغذیه ای درماههای اول واسه شما خیلی ناخوشایند و سخت باشه اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بعضی از تحقیقات نشون داده ان که دریافت بیشتر از ۴ فنجون قهوه در روز می تونه باعث سقط، وزن کم نوزاد و حتی مرده زائی شه. کافئین در چای، کولاها، شکلات و نوشیدنیای غیر الکلی و کاکائو هم هست. به جای اینا دم کرده های بدون کافئین بخورین. البته بهترین روش اینه که از نوشیدنیهای سالمتر مثل شیر کم چربی، آب میوه های خالص و یا یه لیوان آب با چند قطره لیمو استفاده کنین.

۳-  از قرصای ویتامین و مواد معدنی استفاده کنین تو یه دنیای ایده آل و کامل، بدون وجود تهوع های صبحگاهی و ویارهای شدید، یه برنامه غذائی خوب و کامل باید شامل کلیه موادی باشه که شما در دوران بارداری به اون نیاز دارین. اما در دنیای واقعی ما، دریافت قرص های ویتامین به همراه مواد معدنی می تونه تضمین کننده این باشه که شما همه مواد غذائی لازم خود رو دریافت می کنین. مطمئن شید که داروی شما شامل ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیکه چون کمبود این ویتامین گروه B می تونه باعث مشکلاتی در لوله عصبی جنین مانند اسپاینا بیفیدا شه. در ماه های بعد شما معمولاً احتیاج به دریافت آهن و کلسیم دارید تا مطمئن شید که مقادیر لازم از این مواد رو دریافت می کنین.

آدمایی که رژیم گیاهخواری داشته و یا مشکل پزشکی خاصی مانند دیابت، دیابت حاملگی، کم خونی و سابقه تولد نوزاد با وزن پایین رو دارن باید با دکتر شون در مورد نوع ویتامینا و مواد معدنی لازم خود مشورت کنن.

همیشه یادتون باشه که بیشتر همیشه بهتر نیس. از خوردن مقادیر زیاد ویتامینا و مواد معدنی دوری کنین چون این عمل می تونه به بچه در حال رشد شما آسیب بزنه.

۴ – در دوران حاملگی رژیم نگیرید رژیم گرفتن در دوران حاملگی شدیدا واسه شما و جنین تون خطرناکه. خیلی از رژیمای کاهش وزن همراه با کم شدن دریافت آهن، اسید فولیک و خیلی از ویتامینها و مواد معدنی لازم می باشه. یادتون باشه که زیاد شدن وزن یکی از نشونه های مهم حاملگی طبیعیه. احتمال به دنیا آوردن نوزاد سالم در بانوانی که خوب غذا خورده و زیاد شدن وزن طبیعی دارن بیشتره. پس اگه شما با خوردن غذاهای تازه و سالم و مقوی در حال اضافه کردن وزن هستین نگران نشید، شما بازم بزرگتر و چاق تر میشین.

۵ – به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کم کم زیاد شدن وزن پیدا کنین کلا، اگه وزن شما قبل از حاملگی مناسب بوده شما باید بین ۱۱تا ۱۵ کیلو گرم اضافه وزن پیدا کنین. اگه شما کمی کمبود وزن داشتین می تونید یکم بیشتر مثلا ۵/۱۲ تا ۱۸کیلوگرم وزن اضافه کنین و اگه وزنتون بالا بوده باید یکم کمتر و بین ۷ تا ۵/۱۱ کیلوگرم وزن اضافه کنین. اگه شما کوتاه قد هستین (۱۵۷ سانتیمتر و یا کمتر) یا در دوران نوجوونی هستین و یا بیشتر از یه جنین دارین باید در مورد زیاد شدن وزن مناسب با دکتر خود مشورت کنین. این که چه وقتی زیاد شدن وزن پیدا کنین تقریبا” به اندازه اندازه اون مهمه. کمترین اضافه وزن باید در سه ماهه اول باشه، بین ۹۰۰ گرم تا ۲ کیلو، و بعد کم کم وزن شما اضافه تر شه؛ بیشترین اضافه وزن باید در سه ماهه آخر یعنی وقتی که جنین بیشترین رشد رو داره، اتفاق بیفته، حدود ۴۵۰ گرم در هر هفته.

۶ – هر چهار ساعت یه بار، یه غذای کم حجم بخورین حتی اگه شما سیر باشین ممکنه بچه تون گرسنه باشه؛ پس تلاش کنین که هر ۴ ساعت یه بار چیزی بخورین. اگه ویار دارین یا حالت تهوع یا سوزش سر دل یا سوء هاضمه، می بینید که دریافت ۵ یا ۶ وعده غذا با حجم کم بسیار قابل تحمل تره تا خوردن سه وعده غذای پر حجم. هیچ کدوم از وعده های غذائی خود رو حذف نکنین، ممکنه که شما گرسنه نباشین اما بچه شما مرتبا به مواد غذائی نیاز داره.

۷ – بعضی وقتا با خوردن مواد شیرین مورد علاقه تون از خودتون پذیرائی کنین

هر چند غذاهای فرآوری شده و میان وعده های بسته بندی شده موجود در بازار و دسرهای شیرین نباید جزو مواد غذائی همیشگی شما باشن، اما این دلیل نمی شه که در دوران بارداری از همه خوراکیهای مورد علاقه خود چشم پوشی کنین. بعضی از جانشین های خوب در این مورد می تونه شامل: یه دسر موزی، شربت بدون چربی و یخ زده میوه ها و یا ماستی که با بیسکویت مخلوط شده باشه. اما یادتون باشه که اگه تسیلم وسوسه شدید و بعضی وقتا شیرینی، کیک و یا چیز مشابهی خوردید خودتون رو سرزنش نکنین چون مقدار کمی کیک یا شیرینی اصلا به شما و بچتون آسیب نمی زند.

بارداری

پاسخی بگذارید

بستن منو