۶ گام به سوی گیاه‌خواری بدون حذف گوشت
Four transparent arrows

۶ گام به سوی گیاه‌خواری بدون حذف گوشت

محققان به این نتیجه رسیدن که وگن ها در حدود ۴.۳ درصد یعنی به طور میانگین برابر ۷.۵ کیلو بیشتر از آدمایی که از شکل های جور واجور دیگه رژیم ها پیروی می کنن، می تونن وزن خود رو کم کنن. اگه در گروه آدمایی هستین که تصور حذف گوشت، مرغ، تخم مرغ یا لبنیات یعنی چیزی که در رژیم غذایی وگن ها جایی نداره براتون قابل درک نیس، باید بدونین که شما در این راه تنها نیستین. این راهنمایی های ساده به شما کمک می کنه تا از خواص رژیم های گیاهی بهره مند شده و با این وجود مجبور نباشین ازغذاهای روزانه یا کباب خوردن های گاه وبیگاه خود بیخیال شین.

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ شارون پالمر نویسنده “قدرت گیاهان در زندگی” عقیده داره رژیم های غذایی به سبک گیاه خواران امتیازات زیادی داره. اگه از رژیم غذایی پیروی می کنین، برنامه غذایی شما پر از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و phytochemicals حافظ سلامت که فقط در گیاهان یافت می شه، هستش. به خاطر همین این رژیم غذایی تا این حد سالمه.

لیزا مک کامسی اقرار می داره که با اینکه همیشه از رژیم غذایی رقابت برانگیز گیاهی پیروی نمی کنه اما بیشتر پیرو اون هستش.

گیاهخواری

اون می گوید: من از تموم کسائی که می خواهند به رژیم های گیاه خواری روی بیارن پشتیبانی می کنم. من خیلیا رو مشاهده کرده ام که واسه اینکه سالم تر غذا بخورند با همدیگه رقابت می کنن اما هیچ کدوم از اونا تمایلی به وگن شدن نداشتن. وقتی که به اونا گفته می شه اجازه دارین از رژیم گیاه خواری به سبک خودتون پیروی کنین، تسلی خاطرشان هستش. این رژیم می تونه یه روز در هفته یا یه وعده در ماه یا با حذف یکی از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، پنیر یا شیر باشه.

اینجا روش های پیروی از رژیم غیرگیاه خواری اما پر از گیاهان رو براتون ذکر می کنیم پس اگه می خواید زمینه گیاه خوار شدن خود رو جفت و جور کنین با این مقاله همراه شید:

  1. مصرف گوشت رو کنترل کنین

پالمر می گوید واسه شروع یه رژیم نیمه گیاه خواری، می تونید دوشنبه ها گوشت رو از برنامه غذایی خود خط بزنین. اگر روز بدون گوشت رو خوب سپری کردین، شاید بشه یه روز دیگه در هفته رو هم بدون گوشت سپری کرد.

پالمر می گوید: درزمان هفته وعده های غذایی بدون گوشت بخورین. گوشت قرمز رو حذف (کم کنین) کنین. بیشتر مواقع به ازای گوشت قرمز، غذاهای دریایی رو در وعده های غذایی خود بذارین.

هم اینکه پالمر صبحونه های بدون گوشت رو پیشنهاد می کنه که آماده کردن اون بدون گوشت بسیار آسونه چون جانشین های گیاهی زیادی مثل پنکیک غلات کامل واسه اون هست. هم اینکه اسموتی خود رو با پروتئین گیاهی، سویا و شیر بادام جفت و جور کنین، بعد میوه و سبزیجات یا هردو رو اضافه کنین.

  1. جانشین هایی واسه گوشت پیدا کنین.

شما می تونید با جانشین کردن پروتئین گیاهی در برنامه غذایی خود از خواص رژیم های وگن ها بهره مند شید. به ازای گوشت، یکی از وعده های روزانه خود رو بر مبنای بنشن ها مثل لوبیا، عدس یا نخودفرنگی یا اون دسته از حبوباتی که پر از ترکیبات پروتئینی ان، امتحان کنین. لوبیا رو می توان به صورت پخته، در سوپ، خوراک، سالاد یا خوراک گوشت استفاده کرد.

  1. با مصرف تخم مرغ و لبنیات کمی تقلب کنین

شما می تونید از رژیم گیاه خواری شیر تخم مرغی پیروی کنین، که در اون از گوشت دوری می شه اما تخم مرغ و شیر مجازه. آجیل ها و مغزها از دیگر منابع فوق العاده واسه تامین پروتئین حساب می شن.

  1. از کربوهیدرات های سالم لذت ببرین

مصرف کربوهیدرات ها هم از دیگر خصائص وگنیسمه. یعنی اگه کربوهیدرات لازم رو با غلات کامل تامین کنین، شما مجاز به خوردن اونا هستین. کوینا،wheat berries و جو از شکل های جور واجور خوب اون حساب می شن. شاید از گوشت در وعده غذایی خود بهره ببرین اما از برنج و پاستا دوری و کوینا رو جانشین کنین و از امتیازات اون واسه سلامتی بهره مند شید. نگاهی به دستورالعمل جفت و جور وعده های غذایی نیمه گیاه خواری بندازید.

  1. جانشین های جور واجور رو تجربه کنین

مک کامسی می گوید: پیدا کردن جایگزینی واسه غذاهای عادی و تطبیق اون با برنامه غذایی خود امریست لازم. مثلا، به جای خامه های سنگین پاستای آلفردو فتوچینی از کرم بادام زمینی استفاده کنین. بدین منظور به اندازه مساوی کرم بادام زمینی و آب خالص رو با هم مخلوط کنین. ایده ای دیگه: در دستور های پخت شامل تخم مرغ، اون رو با ۱ قاشق سوپ خوری بذرکتان و ۳ قاشق سوپ خوری آب جانشین کنین. کاپ کیک بدون تخم مرغ! کسی میل داره؟

  1. برنامه خود رو بسازین

مک کامسی می گوید که میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و حبوبات عناصر جدایی ناپذیر وگنیسم رو تشکیل می دهد که پر از مواد مغذی و پروتئین هستن و بر خلاف اجناس حیوونی، هیچ کلسترولی نداره.

همین دلایل رژیم های وگنیست ها رو به رژیمی سالم بدل می کنه. اما مثل دیگه رژیم ها شما باید مواد غذایی متنوعی رو در برنامه غذایی خود بذارین اما در رژیم گیاه خواری باید از خوردن سیب زمینی سرخ کرده و لیموناد دوری کنین.

رژیم گیاه خواری یا نیمه گیاه خواری بسیار لذت بخش تر از اون چیزی که تا حالا تصور می کردیده. این فرصت عالی رو به خود و خونواده تون هدیه بدید.

۱۲ چیزی که قبل از گیاه خوار شدن باید بدونین

تامین پروتئین واسه گیاهخواران

مجله سلامت گیاهخواری

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو