۶ چیز عجیب که می‌تواند آی کیو شما را پایین بیاورد

A creative brain

حتی اگه بدون هیچ سختی ای جدول کلمات متقاطع رو کامل کنین و بطور منظم دوستانتون رو در بازی “کلمات با دوستان” شکست بدین ــ روشای سنتی واسه فعال نگه داشتن ذهنتون ــ شاید عادات روزمره دیگری وجود داشته باشن که از راه های عجیب به ذهن شما آسیب برسانند و سلولای عصبی ارزشمندتون رو تخریب کنن. اینجا ۶ چیز که به گفته بهترین کارشناسان می تونه به قوه درک شما آسیب بزنه، رو میگیم:

  1. داشتن استرس

استرس در مورد مسائل مالی، نگرانی واسه پروژه های کاری و تلاش واسه حفظ ظاهر زندگی اجتماعی می تونه باعث تولید مقدار زیادی هورمون استرس شه. دکتر “برندان کلی”، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه اوهایو میگه: سطح بالای استرس باعث کارکرد مغزی ضعیف تر می شه و حتی ممکنه با افزایش خطر دچار شدن به ، در رابطه باشه. احتمال میره که تغییرات هورمونی مربوط به استرس، دلیل این رابطه باشن.

  1. چاق بودن

کلی میگه: از اونجایی که شما واسه لاغر موندن به انگیزه بیشتری نیاز دارین، پس این رو بدونین که تحقیقات نشون میده چاقی در میانسالی می تونه باعث کارکرد شناختی ضعیف تر و افزایش خطر دچار شدن به زوال عقل در سالای بعد شه. مطالعه ای که در مجله اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شد، نشون میده که رابطه ای بین چاقی و توانایی ذهنی کم در جوونی و بزرگسالی هست. کلی میگه: از اونجایی که چاقی، یه مشکل پیچیده پزشکیه، باز کردن این موضوع، کار آسونی نیس. چون که هم ممکنه این مسئله بخاطر مشکلات پزشکی به وجود اومده از راه چاقی بوجود بیاد و هم مستقیما بخاطر خود چاقی.

  1. علاقه به غذاهای شیرین

دکتر آلن توفیق، دکتر طب خواب و متخصص مغز و اعصاب مرکز پزشکی ویل کورنل نیویورک میگه: شکر و قند باعث شما می شه و مقادیر زیاد اون، می تونه بر سلولای مغزتون تاثیر بزاره. افراد دیابتی، بیشتر دچار زوال عقل می شن. براساس یه مطالعه روی حیوانات از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، ممکنه تاثیر منفی قند بر مغز، به دلیل افزایش التهاب باشه. مشخص شده که پر از قند بر کارکرد سلول مغز و توانایی شناختی تاثیر می ذارن.

  1. انجام چند کار به شکل همزمان

اینا بنظرتان آشناست: نوشتن یه ایمیل در حالیکه با همکارتون صحبت می کنین و همزمان با اینا، ناهار هم می خورید. توفیق میگه: انجام دادن کارا به شکل همزمان، مانع پردازش مغزی شما می شه. لوب پیشونی(قدامی) مهمترین ارگانیه که بر تمرکز ما، کنترل و نظارت می کنه و فقط قدرت پردازش محدودی داره. اگه تلاش کنین از چیزی که مغزتون می تونه بطور منطقی بکنه، بالاتر برید ممکنه ذهنتون بعضی وقتا متوقف شه(هنگ کنه)، درست مثل وقتی که تلاش دارین چندین برنامه کامپیوتری رو همزمان باز کنین و کامپیوترتان کم می آورد و هنگ می کنه.

  1. وقت گذروندن با یه دوست سیگاری

حتی اگه سیگار نکشید، استنشاق دود سیگار افراد دیگه، مغز رو در برابر ترکیبی از مواد سمی قرار میده. توفیق میگه: قرار گرفتن دراز مدت در برابر دود، مونوکسید کربن در بدن رو زیاد می کنه که جای اکسیژن لازم لازم مغز و بدن ما رو میگیره. آسیب به عروق خونی و سلولای عصبی، در توانایی سلولای مغز واسه ایجاد رابطه موثر و حفظ اطلاعات بطور کامل، مشکل بوجود میاره.

  1. سفرهای هوایی پشت سر هم

با در نظر گرفتن تحقیقی از دانشگاه کالیفرنیا، جت زدگی طولانی(بیخوابی و ناراحتی به وجود اومده از راه مسافرت طولانی با هواپیما) بخاطر برنامه شلوغ سفر می تونه تا یه ماه بعد از برگشت به خونه، بر توانایی یادگیری و حافظه تاثیر بزاره. پروفسور الیزابت لومباردو، روانشناس و نویسنده “بهتر از کامل: ۷ روش هدف دار واسه شکست دادن منتقد داخلی تون و ساختن زندگی که دوست داره” میگه: حرکت در میان مناطق جغرافیایی با ساعتای جور واجور، ریتم شبانه روزی طبیعی بدن رو بهم می ریزه. علاوه بر مشکلات خواب، غذا خوردن و تنظیم هورمون(تموم اینا هم می تونن بر حافظه و یادگیری تاثیر بذارن)مسافرتای هوایی پشت سر هم، زیادی بر بدن شما وارد می کنن.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله سلامت