۵ دلیل که شما باید زودتر از خواب بیدار شوید
Circular arrow like diagram concept

۵ دلیل که شما باید زودتر از خواب بیدار شوید

بیدار شدن از خواب

سحرخیزی شاید واسه خیلی از ما یه هدف سخت باشه؛ سبک زندگی امروزی در بیشتر خونواده ها ساعت های خواب و بیداری رو تغییر داده و همین مورد مشکلات زیادی رو به وجود آورده. مطمئن باشین سحرخیز بودن یکی از پله های موفقیت شما هستش پس همین امروز برنامه خود واسه زود بیدار شدن از خواب رو شروع کنین.

در ادامه ما ۵ دلیل دیگه در مورد اهمیت سحرخیزی رو واسه شما بازگو کرده ایم :

۱. صبحونه

همه می دانیم که صبحونه مهم ترین وعده غذایی روزه، اما هم اینکه می دانیم که یکی از وعده های غذاییه که بیشتر از دیگر وعده ها حذف می شه.

خوردن یه صبحونه کامل می تونه نتیجه های زیادی واسه شما داشته باشه :

یه وعده غذایی کامل، پر از مواد به درد بخور، ویتامینها و مواد معدنی رو دریافت می کنین.

توانایی و کارکرد شما در کارای روزانه رو افزایش می دهد.

قدرت و ایستادگی بیشتری در فعالیت های بدنی خود در طول روز رو دارین.

هم اینکه خوردن صبحونه می تونه در کاهش سطح کلسترول اثر داشته باشه.

واسه درست کردن یه صبحونه کامل ۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شید. حتی اگه عجله دارین، موز و ماست رو به همراه خود ببرین که یه صبحونه دلچسب و مقویه.

مطمئنا آب پرتقال یه انتخاب سالم به عنوان یه نوشیدنی صبحه، اما قهوه هم واسه شما بد نیس. نه فقط به شما قدرت فوق العاده ای در بیدار شدن از خواب می دهد،بلکه دارای خواص خاصی هم هست؛ قهوه دارای آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی لازم و حتی موادی واسه مقابله با افسردگیه اما کافئین موجود در قهوه هنوز می تونه جنبه های منفی خود رو داشته باشه، پس بیشترین حد یه یا دو فنجون در روز واسه صبح کافیه.

۲. ورزش

ورزش کردن در صبح یکی از بهترین راه هاییه که روز خود رو به جریان بندازین. موجب افزایش انرژی می شه و هم اینکه کمک می کنه که خواب بهتری در شب داشته باشین. کسائی که نزدیک به زمان خواب ورزش می کنن، خیلی سخت تر به خواب می روند. اون رو بخشی از برنامه صبح خود بذارین که به زودی به شما امکان ضعف و بیحالی کمتر و هشیاری بیشتر رو می دهد.

داشتن یه برنامه ریزی متعادل هم کمک می کنه تا راحت تر از تختخواب بیرون بیایید ، ممکنه کمی طول بکشه تا به اون عادت کنین. زنگ ساعت خود رو واسه یه زمان ثابت در هر روز مشخص کنین، صدای زنگ اون رو قطع نکنین و هیچوقت چرت نزنین. یه ساعت دراز کشیدن در تختخواب بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسد، اما در مورد همه کارایی که نیاز به انجام دادن اون دارین، فکر کنین.

۳. تمدد اعصاب

شما پس از چند بار قطع کردن صدای زنگ ساعت از خواب بیدار می شید و پس از اون متوجه می شید که دیره. شما واسه آماده شدن هرچه سریع تر عجله می کنین. بعد شما با ترافیک صبح مواجه می شید و حتی شاید واسه یه جای پارک به درد سر بیفتید. همه ی این مشکلات به خاطر دیر بیدار شدن به وجود میاد که موجب ناراحتی و از دست دادن تمرکز می شه.

وقتی که صبح از خواب بیدار می شید، سه چیز که شما به خاطر اون ها شکر گذارید رو بنویسین، این کار باعث فعالیت مناسب مغز شما می شه و در اخلاق شما تاثیر خوبی می گذارد، چون شما متوجه می شید که پیدا کردن سه چیز واسه شگرگذاری بسیار آسونه.

یه مجله در رو خارج از اتاق خواب خود نگه دارین و خود رو مقید کنین که از تختخواب بیرون بیایید و اون رو بخونین. وقتی که شما در تخت خواب نشسته و یا دراز کشیده اید، مغز به رابطه “تخت” با چیزی غیر از خواب عادت می کنه. که این بخشی از دلیل اون هستش که به چه دلیل تحقیق ها می می گن تلویزیون رو از اتاق خود بیرون نگه دارین. شما به تماشای زیادتر از اندازه تلویزیون در تختخواب عادت می کنین، که رابطه ی تخت خواب و خواب رو از هم جدا می کنه. تختخواب فقط باید واسه خوابیدن باشه.

درست بعد از بیدار شدن از تختخواب خود بیرون بیایید.

۴. خواب بیشتر

هممون می دانیم که باید هشت ساعت خواب به درد بخور داشته باشیم، اما ما فقط می خواهیم به تماشای یه قسمت بیشتر از سریال مورد علاقه خود بشینیم.داشتن مقدار مناسب خواب نه فقط به شما انرژی بیشتری رو واسه روز می دهد، بلکه سلامت روان، خلاقیت و کنترل وزن شما رو بهبود می بخشه. با این حال، یه خط نازک بین خواب کافی و زیادتر از اندازه خوابیدن هست. خواب به مدت ۱۰ ساعت و به مدت طولانی در بستر موندن باعث می شه که شما در طول روز خسته تر شید.

زودتر بخوابین. ممکنه در اول تنظیم خواب سخت باشه، اما اگه یه دو بار زود از خواب بیدار شید، روزهایای بعدی بیدار شدن راحت تر می شه.

۵. بهره مندی بیشتر

زود بیدار شدن از خواب، علاوه بر همه ی مواردی که در بالا ذکر شد، به بهره وری بیشتری در طول روز منجر می شه. صبح وقتیه که مغز هوشیارتر و متمرکزتره، پس مهم ترین وظایف خود رو در اول صبح انجام داده و کارای ساده تر که نیاز به تمرکز کمتری داره رو واسه بعد بذارین.

چرت زدن صبح بعضی وقتا رو واسه همیشه کنار بذارین، هیچ کدوم از ما تغییر یهویی رو دوس نداره، پس قدم های کوچیک بدارین و قدم به قدم پیش برید و خود رو واسه بیدار شدن همیشگی در صبح اول وقت و بدون چرت زدن آماده کنین.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو