۵ خوراکی تقویت کننده مغز
Close up cropped photo of partners putting their fists together in a circle on top of the table with work stuff. Trust, friendship, unity, cooperation concept

۵ خوراکی تقویت کننده مغز

تقویت حافظه

استرس و افزایش سن می تونه منتهی به از دست دادن حافظه شه اما مکملا و تغییر در روش زندگی، به شما این امکان رو میده که ذهنی سالم داشته باشین.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ وقتی که ۲۲ ساله هستین، شاید گم کردن کلیدها دوبار در روز، براتون باحال باشه اما وقتی ۴۲ باشین، کمی نگران کننده س. شاید در مورد بالا رفتن سن، چیزی نگران کننده تر از اون نباشه که احساس کنین حافظه تون رو به زواله. مهم نیس که سنتون چقدره، واسه اینکه مغزتون رو به بهترین شکل حفظ کنین، کارای زیادی می تونین انجام بدین.

گری اسمال، دکتر و رئیس مرکز طول عمر UCLA در موسسه علم اعصاب و رفتار آدم میگه: دلایل علمی نشون میده که فعالیت ذهنی، یه رژیم غذایی سالم، ورزش، و کاهش استرس، هم به بهتر شدن حافظه کمک می کنن و هم خطر دچار شدن به مریضی فراموشی رو کم می کنه.

ترکیب این روش ها، تو یه دوره کوتاه، تاثیر بسیار زیادی داره. وقتی که اسکنای پت (یه جور اسکن واسه شناسایی سرطان و اندازه گیری تاثیر درمان سرطان) رو بررسی کردیم، بازده مغز بطور زیادی زیاد شده بود. در واقع، بعضی از مردم در مدت دو هفته، در امتیازات حافظه، ۲۰۰ درصد بهتر شدن که برابر کاهش بیست سال از سن مغزه (در مورد مشکل حافظه).

روشها و مکملای زیادی هست که به خاطر مراقبت یا بهبود سلامت مغزتون، می تونین از اونا استفاده کنین. درسته که اینا بطور بالقوه با ارزشند اما هیچوقت نمی تونن جانشین انتخابای زندگی سالم شن. در آخر، اون چیزی که در حفظ و بهبود حافظه موثره، یه درمان طبیعی نیس بلکه ترکیبی از اوناس.

اسمال میگه: وقتی که روش هدف دارا رو ترکیب کنین، بیشترین نتیجه رو بدست می بیارین. شما می تونین با مصرف کافی ویتامینا و مواد مغذی، خوردن چربیای سالم و کربوهیدراتا، خوردن وعده های غذایی کوچکتر، فعالیت ذهنی و بدنی و کاهش استرس، خودتون رو جوون نگه دارین. مصرف مکملای زیر واسه مغزتون خوبه:

جینکو بیلوبا

معروفیت این گیاه، به بهتر شدن گردش خون در مغز و کمک به حافظه س. وقتی که جینکو به عنوان یه مکمل طبیعی که قدرت مغز رو زیاد می کنه، شناخته شد، جایگاه خوبی پیدا کرد. در تحقیقی که در مجله Phytotherapy Researchمنتشر شد، داوطلبان بزرگسالی که جینکو مصرف کردن در مقایسه با گروهی که دارونما خوردند، از نظر چندین اندازه حافظه، پیشرفت بیشتری داشتن.

چیجوری ازش استفاده کنین: واسه مقابله یا جلوگیری از نابودی حافظه و حواس پرتی، روزانه ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم از عصاره استاندارد اونو استفاده کنین. معمولا چندین ماه زمان میبره تا یافته های اونو ببینین.

ویتامینای EوB

دارما سینک، دکتر و نویسنده کتاب “طول عمر مغز” میگه: ویتامین E، قوی ترین آنتی اکسیدان واسه مغزه. این ویتامین، التهاب مغز رو کم می کنه، رادیکالای آزاد رو نابود می کنه و جلوی از بین رفتن کارکرد شناختی مغز رو میگیره.

واسه مقابله با اثرات استرس در مغز، یه مکمل ب کمپلکس خوب که شامل ویتامینای B6و B12باشد، خیلی خوبه. دارما میگه: خیلی از مردم، از خستگی روحی و جسمی شکایت می کنن. ویتامینای گروه Bبرای افزایش انرژی بسیار لازم ان.

چیجوری ازش استفاده کنین: دارما، واسه یه شخص متوسط، روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین Eتوصیه می کنه و اگه مشکلات مربوط به حافظه، دقیق شدن و فوکوس کردن ومانند اون دارین، روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین Eبه همراه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک لازمه.

واسه بقیه ویتامینای گروه B، مصرف روزانه ۱۰۰۰ میکرو گرم ویتامین B12 (واسه جذب بهتر، قرص رو زیر زبون بذارین) و ۵۰ میلی گرم ویتامین B6سه بار در روز پیشنهاد می شه.

چای سبز

چای سبز به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، یه نوشیدنی به درد بخور واسه مغزه. یه مطالعه در دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا، فواید حفاظتی چای سبز رو نشون داده.

ادوارد اوکلو، دکتر و محقق سرپرست این مطالعه میگه: ما از یه مطالعه دو ساله روی تعداد خیلی از افراد بالای ۷۰ سال، اطلاعاتی بدست آوردیم که نشون میده کسائی که چای سبز بیشتری مصرف کردن (در مقایسه با کسائی که مقدار کمتری مصرف کردن)، در طول دوره مطالعه دچار زوال عقل نشدن.

چیجوری ازش استفاده کنین: اوکلو میگه: هیچ مطالعه ای مشخص نکرده که باید چه مقدار چای سبز یا چه مارکی از اون بخورین تا حافظه تون سالم بمونه، اما بنظر می رسه که هر چی بیشتر استفاده کنین، بهتره.

کوآنزیم Q10

Q10یک آنتی اکسیدان انرژی زا و خیلی با اهمیته. دارما میگه:این آنتی اکسیدان روی نواحی جور واجور مغز اثر میذاره و انرژی ذهنی رو زیاد می کنه و باعث می شه که هوشیارتر شید.

الان، تحقیقات به دنبال اون هستن که دوزهای بالا (تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز) می تونه به بیماران گرفتار به مراحل اولیه مریضی پارکینسون کمک کنه یا نه. پارکینسون، یه مریضی دژنراتیوه که در رسوندن دوپامین به مغز مشکل بوجود میاره و روی حرکت بدن تاثیر میذاره.

یه مطالعه قدیمی تر نشون داده که دوز ۱۲۰۰ میلی گرم در روز فایده هایی داره، مخصوصا وقتی با دست کم ۱۰۰ میلی گرم اسید آلفالیپوئیک (یه ماده غذایی واسه سلول) همراه باشه.

چیجوری ازش استفاده کنین: واسه انرژی بهتر و پیشگیری از نابودی شناختی، دارما پیشنهاد می کنه که روزانه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم Q10مصرف کنین. اگه الان، حافظه تون رو از دست دادین، باید اون مقدار رو ۳ برابر کنین. مریضایی که استاتین مصرف می کنن، باید مکمل Q10مصرف کنن چون این دارو ذخیره Q10بدن رو کم می کنه.

روغن مریم گلی

ثابت شده که روغن مریم گلی اسپانیایی، فعالیت آنزیم کنترل کننده استیل کولین رو کم می کنه. یه تحقیق ایرونی مشخص کرده که بیماران گرفتار به فراموشی ناچیز تا متوسط که روزانه ۶۰قطره از عصاره مریم گلی مصرف کردن، بهبود زیادی در علائم شناختی نشون دادن. مریم گلی هم اینکه شامل چندین آنتی اکسیدانه.

چیجوری ازش استفاده کنین: جیمز جیف، همکار نویسنده راهنمای مصرف مکملای تقویت مغز، پیشنهاد می کنه که روزانه ۲.۵ تا ۷.۵ گرم از عصاره الکلی مریم گلی یا ۱.۵ تا ۳ گرم از عصاره مایع اونو استفاده کنین. یادتون باشه، یه قاشق سوپ خوری از مریم گلی در مواد غذایی در حدود ۱.۵ گرمه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

مجله سلامت

پاسخی بگذارید

بستن منو