۱۵توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
۳d illustration artificial insemination, fertilisation, Injecting sperm into egg cell. Assisted reproductive treatment

۱۵توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن

در زیر نسخه ای واسه شما آورده ایم تا بدون توجه به اون چیزی که دور و برتون می گذره، سالم بمونین.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ همه کس از از پدر و مادرتون گرفته تا شریک زندگیتون، واسه داشتن حال خوب، قوانینی رو به شما گوشزد می کنن: درست غذا بخورین، مقدار زیادی بخوابین و چیزای دیگه ای به جز اینا… اما این نصیحت ها خیلی زود قدیمی می شن مگه اینکه شما بیشتر کنجکاوی کنین و بفهمین که به چه دلیل اون نکات درست و امتحان شده باعث سالمتر شدنتون می شن.

این جوری فکر کنین: اگه هممون در برابر میکروبهای مضر مشابهی هستیم، چیجوری میشه که فقط بعضی از ما مریض می شن؟

فرق بین کسی که مریض میشه و کسی که مریض نمی شه در سیستم ایمنی بدنه. در طول چند سال گذشته، محققان جزییات جالبی درباره اینکه چیجوری سیستم ایمنی ما در سطح سلولی به عوامل بیماریزا جواب می دهد، کشف کردن. مثلا مطالعه ای از دانشگاه مک مستر در کانادا نشون می ده از ۱۲نفری که به ویروس سرماخوردگی آلوده شده بودن، ۱ نفر علایم سرماخوردگی رو داره و بقیه علامتی ندارن. یه لحظه فکر کنین اگه شما سیستم ایمنی تون رو تقویت کنین، این سیستم میتونه عوامل بیماریزا رو حتی قبل اینکه شما عطسه کنین، نابود کنه. مطالعاتی مانند این، واسه مواظبت از خودمون در برابر بیماریها، به ما آگاهی بیشتری می دهد. چه عفونت سینوسی باشه و چه سرطان. در زیر ۱۵روش واسه تقویت سیستم ایمنی شما آورده ایم:

  1. نخ دندون بکشین

دکتر میشل روزین، نویسنده کتاب “بازسازی سن واقعی” می گوید: به نظر میرسه باکتریهایی که باعث مریضی لثه می شن میتونن در سراسر بدن التهاب بسازن. دست کم یه بار در روز نخ دندون بکشین تا از خودتون در برابر مریضی قلبی و سرطان مواظبت کنین و حدود ۶سال به عمرتون اضافه کنین. کی میدونست که یه رشته نخ کوچیک میتونه این همه قدرت داشته باشه.

  1. از سوزنها لذت ببرین

ما درباره حرف میزنیم. اطلاعات نشون می ده که طب سوزنی سلولهای کشنده طبیعی بدن رو تحریک میکنه که در مقابل ویروسها و دیگه مریضی ها مانعی ایجاد می کنن. پس شما کمتر مریض میشین. دکتر مارک اسکولار پیشنهاد میکنه که در هر سال چهاربار در موقع تغییر فصل، از یه متخصص طب سوزنی نوبت بگیرین.

  1. به اندازه کافی بخوابین

با وجود کار، خونواده و دوستان سخته که بتونین تموم کارا رو در ۲۴ ساعت انجام بدین. بدیش اینه خواب چیزی نیس که بتونین به اون بی توجه باشین. تحقیقات نشون می ده که حتی کمبود خواب جزیی میتونه باعث اثر التهابی در بدن شه. این جواب ایمنی، آسیب بدی به تموم سیستم های مهم بدن شما (گوارشی، قلبی عروقی و عصب مرکزی) می زند و می تونه زمینه رو واسه چندین مریضی از جمله بیماریهای قلبی، ورم مفاصل، دیابت و افسردگی جفت و جور کنه. دکتر مارک لیپونیس می گوید: واسه حفظ تعادل، شما واقعا نیاز دارین که شبی ۷تا ۹ساعت بخوابین.

  1. ورزش کنین

ممکنه فکر کنین که ماهیچه های بدنتون از دویدن آهسته در صبح بدشون میاد اما سیستم ایمنی شما عاشق این کاره. لیپونیس پیشنهاد میکنه که دست کم ۳۰تا ۴۰دقیقه ورزش هوازی در روز به تقویت نابودی ویروس سلول T ( یه نوع از گلبول سفید خون ) و جواب آنتی بادی کمک میکنه. کسائی که ورزش نمی کنن هم اینکه مستعد داشتن سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C هستن که کبد در جواب به التهاب تولید میکنه. و یه اعلام خطر بزرگ بدلیل کم کاری سیستم ایمنی بدنتونه.

  1. خودتون رو با ماساژ درمان کنین

تحقیقات نشون می دهد که ماساژ منظم، امتیازات درمانی خوبی به همراه داره.طبق مطالعه آزمایشی که در مجله “طب مکمل و جانشین” منتشر شد، حتی یه ماساژ ۴۵دقیقه ای سوئدی، باعث افزایش سطح یه آنتی بادی مهم در زنان سالم میشه.حال سوال اینه، شما می تونید کی رو راضی کنین تا امشب ماساژتان دهد.

  1. موسیقی خوشحال گوش کنین

یکی دیگه از راه های تقویت سیستم ایمنی، گوش دادن به اهنگ های رقص خوشحال به مدت ۴۵دقیقهه که می تونه فورا سطح آنتی بادی حفاظتی شما رو زیاد کنه و به نابود کردن باکتری ها و ویروس ها کمک کنه. سطح هورمون استرس کورتیزول رو که کارکرد سیستم ایمنی رو به خطر می اندازد،کاهش می دهد.

  1. یوگا تمرین کنین

انجام ورزش یوگا هم به تعادل شما کمک می کنه و هم به سیستم ایمنی بدنتون.محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن فهمیدن که نجات یافتگان از سرطان سینه که به مدت ۸هفته، هفته ای ۳بار یوگای آینگار (یه شکل از یوگا که در تنظیم ساختمون بدن و راحتی ذهن تاکید داره) تمرین می کردن،سطح پروتئینی که در بدنشون در جواب به استرس تولید میشد، پایین اومد.می تونید یوگای هاتا و تنفس ریتمیک رو هم امتحان کنین.محققان دانشگاه تگزای کشف کردن که این فعالیت ها، سطح انتی اکسیدانایی که با بیماریها مقابله می کنن رو زیاد می کنن.

  1. واسه ملاقات با دوستانتون برنامه ریزی کنین

در شبکه های اجتماعی،گروهی دارین که ویدیوها و مطالب جالبتان رو با اونا به اشتراک می گذارید؟ وقت انه که با دوستانتون در زندگی واقعی در رابطه باشین.آدمایی که تو یه شبکه ارتباطی اجتماعی قوی و غیر اینترنتی عضو هستن، نسبت به کسائی که اینجور ارتباطاتی ندارن،تمایل به زندگی طولانی تری دارن.یه مطالعه از دانشجویان سال اول پزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو، می تونه دلیلش رو مشخص کنه:کسائی که در آزمون اندازه گیری تنهایی، بیشترین امتیاز رو بدست آورده بودن نسبت به کسائی که به اینترنت وصل بودن، تعداد کمتری باکتری و سلولای NK ویروسی داشتن.

  1. واقعا بلند بخندین

طبق تحقیقی از دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا، یه خنده حسابی یا حتی در منتظر خنده بودن علاوه بر نابود کردن تنش،می تونه تعداد و کارکرد سلولای NK، سلولهای T و انتی بادی رو زیاد کنه.

  1. به پشتتون توجه کنین

درست در پشت سینه های شما، غده تیموس قرار داره.یه غده کوچیک که سلول های T شما در اونجا رشد می کنن و بالغ می شن و در واقع تموم سیستم عصبی مرکزی شما رو کنترل می کنه و اگه زیادتر از اندازه کار کنه، به احتمال زیاد دچار عفونت های باکتریایی یا ویروسی،آلرژی و خستگی می شید. جیمز فورلئو نویسنده “سلامتی ساده س! و مریضی پیچیده س” می گوید: اصلاح فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات می تونه به جلوگیری از نبود تعادل به وجود اومده بوسیله ترتیب نادرست ستون فقرات کمک کنه.

  1. نفس عمیق بکشین

نفس کشیدن کار ساده ایه و فرایندیه که بدون فکر کردن انجام می بدیم.اما محققان دانشگاه ویسکانسین در مدیسن فهمیدن افراد سالمی که دوره ۸هفته ای تمرکزی رو تموم کرده ان و یاد گرفته ان که به الگوهای تنفسی شون توجه کنن، نسبت به گروه دیگه در جواب به واکسن آنفولانزا بطور زیادی آنتی بادی بیشتری تولید می کردن.دوست دارین اونو امتحان کنین؟هر روز دست کم ۲۰دقیقه، آروم بشینین و روی اهسته کردن سیکل دم و بازدمتان تمرکز کنین.این کار رو هر وقتی که احساس پریشونی یا استرس می کنین تکرار کنین.

  1. سبزیجات و میوه های رنگارنگ بخورین

اسمارتیزهای رنگارنگ رو از یاد ببرین و به فکر پرتقال، شکل های جور واجور توت ها و اسفناج باشین.هر رنگی به معنی یه آنتی اکسیدانه که رادیکال های آزاد مریض کننده رو از بین می برد.میشل باب متخصص تغذیه در سیاتل می گوید:تلاش کنین که دست کم ۳ بار در هفته، روزانه ۶تا ۸وعده از این مواد، هم اینکه یه فنجون سبزیجات سبز کلمی استفاده کنین.

  1. مصرف شکر رو کم کنین

لازم نیس که مصرف شکر رو به طور کامل قطع کنین.اما ایده خوبیه که مصرف غذاها و نوشیدنی های شامل شکر، آب نیشکر و یا ساکروز رو کم کنین.هر کدوم از اون مواد، تاثیر سلولای سفید خون شما رو کم می کنه و مقابله با عوامل مریضی زا رو واسه بدنتون سخت تر میکنه.بجای اونا، موادی رو انتخاب کنین که بیشتر شامل شهد آگاو، آب میوه و عسل باشن.

  1. سیر استفاده کنین

لیزا، یکی از اعضای هیئت آمریکایی درمان طبیعی انکولوژی می گوید:سیر فواید زیادی واسه نابود کردن میکروب ها داره.یه یا دو حبه سیر در روز واسه به کار گیری امتیازات ضد باکتری اون،کافیه.شمام اینجور می تونید مکمل عصاره سیر استفاده کنین که شامل آلیسین و بقیه ترکیبات ضد میکروبی قویه و بو هم نداره.

  1. چای بیشتری بخورین

حتی اگه عاشق قهوه هستین، روزی ۲تا ۴فنجان چای مشکی، سبز،اولانگ و چای زرین با کیفیت بخورین.تحقیقات نشون میدن که “ال تیامین” که یه ترکیب موجود در این ۴ نوع چایه، می تونه در برابر حمله باکتریها از سلول های T دفاع کنه.هم اینکه، شما از این روش مقدار زیادی آمینو اسید، آنتی اکسیدان و فنول های غذایی دریافت می کنین که مانع رشد باکتری های مضر در روده شما می شه.چای رو ساده (بدون شیر یا شکر)استفاده کنین تا بیشترین فایده رو بدست بیارید.

واسه تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی

سیستم ایمنی بدن مجله سلامت

پاسخی بگذارید

بستن منو