۱۰ روش برای سالم‌تر کردن غذا
colored arrows

۱۰ روش برای سالم‌تر کردن غذا

غذای سالم

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ این تغییرات ساده می تونن تاثیر بسیار زیادی روی قلب، سیستم ایمنی بدن و اندازه دور کمر شما داشته باشن.

۱. به جای سس مایونز از آووکادو استفاده کنین

چربی های موجود در واسه قلب مفیدن و به وعده های غذایی شما بافتی روغنی، طعمی خوشمزه و مقدار زیادی مواد مغذی اضافه می کنن. یه عدد آووکادو، یه چهارم نیاز روزانه شما به منیزیم، فولات و ویتامین A رو تامین می کنه و علاوه بر اون، مقدار زیادی ویتامین های گروه B و مواد معدنی داره.

۲. به سس ماکارونی تون، هویج رنده شده اضافه کنین

یه هویج در روز، به غذای شما رنگ قشنگتر و حالت تردی می دهد ، کاروتن موجود در هویج، خطر حمله قلبی (تا ۴۵درصد) و رو کاهش می دهد.

۳. در میان وعده ها بجای چوب شور از آجیل استفاده کنین

شاید چوب شور چربی و کالری کمتری داشته باشه، اما آجیل منبع بسیار بهتری از پروتئین، منیزیم، ویتامین E و ویتامین های گروه B هستش.تحقیقی از مجله پزشکی بریتانیا نشون می دهد که خوردن یه مشت آجیل به عنوان میان وعده چند بار در هفته، خطر مریضی قلبی رو تا ۳۵درصد کاهش می دهد.هم اینکه، آجیل شامل چربی های تک غیر اشباعه که واسه مفیدن و ممکنه به شما کمک کنن که وزن کم کنین.

۴. از ظروف چدنی استفاده کنین

به گفته مجله انجمن رژیم غذایی امریکا،  ۲۰درصد از زنائی که در سنین باروری هستن، کمبود آهن دارن. اونا رسما (واقعا) کم خون نیستن اما همون نشونه ها رو دارن:خستگی، حساسیت به سرما و عفونت ها و اشکال در تمرکز.واسه اضافه کردن آهن به رژیم غذاییتان،  وسایل آشپزی گرون تون رو کنار بذارین و از ظروف چدنی استفاده کنین.مواد معدنی از ظرف به داخل غذا می روند و مقدار اهن رو مخصوصا در غذاهای اسیدی مانند سس ماکارونی و سوپ گوجه فرنگی چندین برابر می کنن.

۵. همراه غذا، چای یا قهوه مصرف نکنین

این نوشیدنی ها، شامل ترکیباتی به نام ” تانن ” هستن که جذب آهن رو تا ۹۴درصد کاهش میدن.الان زنان واسه رفع نیازهاشون، آهن بسیار کمی مصرف می کنن و چای و قهوه تنها مشکل رو بیشتر می کنن.چای های گیاهی هم، همون کار رو انجام میدن.نعناع بیابانی تا ۸۴درصد و گل بابونه و بقیه گیاهان تا ۵۰درصد جلوی جذب آهن رو می گیرند.پس چای یا قهوه رو قبل یا بعد از غذا بخورین.

۶. به خمیر پنکک، وافل یا کیک مافین، جوونه گندم اضافه کنین

جوونه گندم، یه منبع عالی از مواد مغذیه.نصف فنجون جوونه گندم برشته شده، بیشتر از نصف نیاز روزانه شما به منیزیم و هم اینکه مقدار خیلی از ویتامین های دیگه رو تامین می کنه.از جمله ۵۰ درصد از نیاز روزانه به فولات، ۶۰درصد از ویتامین E لازم.جوونه گندم هم اینکه،  مقادیر مناسبی از مواد معدنی مانند آهن و روی رو جفت و جور می کنه.

۷. به سوپ ها، خورشت ها و سس ها، سیر اضافه کنین

سیر با خون و کلسترول بد (LDL) در برابر مریضی های قلبی از ما مواظبت می کنه و جلوی لخته شدن خون رو می گیرد.سیر هم اینکه در برابر عفونتهای باکتریایی از ما مواظبت می کنه و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شه.ترکیبات گوگردی موجود درسیر، ممکنه به مقابله با سرطان پوست، معده، سینه و روده بزرگ کمک کنن.

۸. بجای سیب زمینی معمولی از سیب زمینی شیرین استفاده کنین

سیب زمینی شیرین نسبت به سیب زمینی معمولی، مواد مغذی بیشتری داره(مانند ویتامین A و زینک).هم اینکه بیشتر از ۶برابر سیب زمینی معمولی کلسیم داره.در حالیکه سیب زمینی معمولی بتاکاروتن نداره،حتی یه سیب زمینی شیرین کوچیک، دو برابر سهمیه روزانه شما از این آنتی اکسیدان قوی رو جفت و جور می کنه که خطر مریضی قلبی و سرطان رو کم می کنه.

۹. به سالادها و سوپ ها، حبوبات اضافه کنین

آدمایی که در هر هفته ، چند وعده حبوبات مصرف می کنن، خطر مریضی های قلبی شون رو تا ۲۲درصد کاهش میدن.حبوبات علاوه بر فیبر، شامل مواد شیمیایی گیاهی  از جمله “ساپونین ها” و “فیتوسترول ها ” می باشن که به کاهش کلسترول خون کمک می کنن.یه فنجون حبوبات که روی سالاد پاشیده شده یا به سوپ سبزیجات اضافه شده یا به عنوان یه وعده غذایی با کوینولا مخلوط شده یا به همراه آووکادو و سالسا تو یه نون ذرت مکزیکی پیچیده شده باشه، تقریبا یه سوم نیاز روزانه یه خانوم به آهن رو تامین می کنه.

۱۰. گوجه فرنگی ها رو بپزید

“لیکوپن” که رنگدونه قرمر موجود درگیاهانه،  یه آنتی اکسیدان قویه و گوجه فرنگی یه منبع غنی از اون هستش.لیکوپن بیشتر در اجناس گوجه فرنگی پخته شده  بهتر از گوجه فرنگی تازه، جذب می شه.هر چی لیکوپن بیشتری استفاده کنین، خطر مریضی قلبی عروقی و سرطان رو بیشتر کاهش می بدید.۱۰میلی گرم (یا مقدار لیکوپن موجود در نصف فنجون سس گوجه فرنگی) دست کم ۷بار در هفته،  واسه شروع خوبه.گوجه فرنگی هایی که روی بوته رسیده ان نسبت به گوجه فرنگی هایی که موقع چیدن سبز بوده ان و بعدا رسیده ان، لیکوپن بیشتری دارن.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو