۱۰ خاصیت بسیار مهم مصرف آب
Question mark sign with light bulbs

۱۰ خاصیت بسیار مهم مصرف آب

اکسیژن از راه خون به عضلات منتقل می شه. در صورت نرسیدن اکسیژن به خون، عضلات اسیدلاکتیک ترشح می کنن که گرفتگی عضلانی به وجود می آورد. آب کافی یعنی تامین اکسیژن خون.

 مصرف منظم آب به مغز کمک می کنه تا دمای بدن رو کنترل کنه. واسه حفظ رطوبت چشما، بینی و دهن، بدن به آب نیاز داره. آب علاوه بر نرمی مفاصل، از اعضای بدن مواظبت می کنه.

به گزارش MSN از کل وزن بدن ۶۰ درصد اون از آب تشکیل شده که هر روز مقداری از اون از راه عرق کردن، ادرار و نفس کشیدن از دست میره. هر چند مصرف روزی ۸ لیوان آب پیشنهاد شده اما در واقع مقدار آب لازم بدن به عوامل جور واجور از جمله جنسیت، سن، فعالیت بدنی، آب و هوا، دچار شدن به مریضی و … رابطه داره.

یه فرد سالم و فعال با یه رژیم غذایی سالم می تونه آب لازم بدن رو تامین کنه.

نکات زیر درباره نوشیدن آب خواندنیه:

* قبل از احساس تشنگی، آب بخورین.

* به هنگام فعالیت بدنی آب رو قبل از فعالیت، در بین اون و پس از ورزش کردن بخورین.

* آب رو به نوشیدنیای دیگه ترجیح بدید.

* آب بدن رو از راه میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، کرفس و خیار تامین کنین. خوبه بدونین که زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی داره و بیشترین حد تاثیر رو روی بدن می ذاره.

* مصرف ۲ لیوان آب، ناشتا، اعضای داخلی بدن رو فعال می کنه.* مصرف یه لیوان آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می کنه.

* خوردن یه لیوان آب قبل از حموم به کاهش فشار خون کمک می کنه.

* واسه جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، قبل از خواب یه لیوان آب بخورین.

۱۰ خاصیت مهم مصرف آب عبارتند از:

* سلامت پوست: رطوبت پوست مانع پیری می شه و پوست سالم تر می مونه.

* سردرد: ۷۵ درصد مغز هر فرد از آب تشکیل شده. پس کمبود آب بدن، باعث سردرد می شه.

* کمر درد: این ناراحتی بر اثر کمبود مایعات در بدن به وجود میاد. دیسکای موجود در قسمت کمر هر آدم پر از مایعاته و مانند کمک فنر عمل می کنه، فعالیت بدنی منظم و اندازه کافی مایعات، دیسکا رو آب رسانی کرده و به اونا اجازه میده تا قسمت فوقانی بدن رو پشتیبانی کنن.

معمولا مایع درون دیسک در تحمل ۷۵ درصد وزن بدن نقش داره در حالی که خود اسکلت دیسک فقط در تحمل ۲۵ درصد وزن بدن نقش داره. افت مایعات، اسکلت رو مجبور می کنه وزن بیشتری رو تحمل کنه و در نتیجه درد و ناراحتی به وجود میاد.

* کاهش عفونت: سیستم لنفاوی موجود در بدن وظیفه دفع ضایعات رو داره. این سیستم قبل از ورود سموم به جریان خون، اونا رو می شکنه. آب کم در سیستم لنفاوی در بدن مشکل بوجود میاره و در نتیجه مقاومت بدن رو در مقابل عفونتای خطرناک کم می کنه.

* تمرکز: آب می تونه سموم موجود در بعضی از فرآورده های غذایی مانند افزودنیا و مواد نگه دارنده رو از کبد دفع کنه و باعث فعال تر شدن فرد و افزایش تمرکز می شه.

*  آرتروز: آب در نرم کردن مفاصل بین استخوانا نقش اساسی داره. کمبود آب، سایش بین سطح غضروفا رو زیاد می کنه و در نتیجه باعث درد و ورم مفاصل می شه.

* بوی دهن: بوی نامطبوع دهن نشونه روشن کمبود آب بدنه. آب دهن در نابود کردن باکتریای موجود در دهن و آب رسانی به زبون نقش موثری داره.

* گرفتگی عضلات: اکسیژن از راه خون به عضلات منتقل می شه. در صورت نرسیدن اکسیژن به خون، عضلات اسیدلاکتیک ترشح می کنن که گرفتگی عضلانی به وجود می آورد. آب کافی یعنی تامین اکسیژن خون.

*درمان آسم: آسم، مشکل قوه هاضمه و حالت تهوع صبحگاهی رو با مصرف آب کافی پیش گیری و یا درمان کنین.

* فشار خون بالا: تقریبا ۸۵ درصد حجم خون از آب تشکیل شده. پس حجم خون با مصرف آب رابطه تنگاتنگی داره. به محض افت حجم خون، مویرگای کم تر فعال بسته می شه تا قسمتای فعال تر به خون کافی دسترسی داشته باشن. با بسته شدن رگا، به عضلات فشار وارد میاد و مصرف آب می تونه فشار وارد بر عضلات رو آرامش دهد

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

بازنشر نوشیدنی

پاسخی بگذارید

بستن منو