یادگیری مدیتیشن در ۵ مرحله

یادگیری مدیتیشن در ۵ مرحله

مدیتِیشن یا مراقبه یه هنر واقعیه که به واقع به جسم و روح آرامش می بخشه، هرچند بیشتر مردم اون رو ندیده می گیرند. حتی بعضی فکر می کنن مدیتیشن واسه آدم های عجیبه و به خاطر همین از اون دوری می کنن.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، با همه اینا حتی همون هایی که از مدیتیشن دوری می کنن اگه یه بار اون رو بکنن دیگه نمی تونن تاثیر اون رو قبول نکنن. مدیتیشن مانند دعا کردن می موند، فرقش اینه که شما رو نسبت به احوالات داخلی تون آگاه تر می سازه.

بعضی از پزشکان می می گن که اگه جسم و روح ما تقویت شه، سیستم ایمنی بدن هم به دنبال اون در برابر مریضی ها مقاوم تر شده و همین نکته بیشتر بر اهمیت مدیتیشن دامن می زند. دلیلش هم اینه که بر اثر مدیتیشن، انرژی بدن در فرکانس های بالاتری ارتعاش پیدا کرده و همین مسئله اجازه نمی دهد میکرو ارگانیزم های مریضی زا در بدن رشد مطلوبی داشته باشن. علاوه بر اون، آرامش ذهنی حاصل از مدیتیشن از اندازه استرس می کاهد و قدرت تمرکز رو افزایش می دهد.

تازه کار ها چیجوری مدیتیشن رو شروع کنن؟

بیشتر افراد تازه کار وقتی که می خواهند مشغول مدیتیشن شن، سر و صداهای افکار خودشون رو شنیده و نمی تونن خوب تمرکز کنن. البته بیشتر افراد این تجربه تلخ رو در شروع کار دارن، ولی رسیدن به راه حل اون آسونه. مدیتیشن یعنی آرامش ذهن و تمرین دقیق شدن و فوکوس کردن روی تنفس، پس هر بار که به آرومی دم و بازدم می کنیم به آرامش بیشتری می رسیم.

اگه تازه کار خود رو شروع کرده اید و نمی تونید مدیتیشن کنین، این نکات رو در نظر داشته باشین تا بتونین به طور کامل تمرکز کنین و به آرامش واقعی دست پیدا کنین.

مرحله یه – بدن خودتون رو بپویید!

ذهن شما همیشه در حال فکر کردنه و خیلی راحت با کوچیکترین پیامی منحرف می شه. پس پاک سازی ذهن از افکار کاری سخته. یه ترفند واسه اینکه بتونین دور و بر مغز رو کنار بزنین اینه که همگام با هر نفس، بدن خود رو طی کنین!

در اول روی انگشتان پا تمرکز کنین و در اعماق مغز خود به اون ها فرمون بدید که آروم باشن. این کار رو واسه تموم اعضای بدن خود تکرار کنین: پاها، شکم، انگشتان دست، قلب، دست ها و سر. وقتی که این کارا رو انجام دادین متوجه تاثیر اون میشین.

مرحله دو – مانترا

واژه مانترا ریشه سانسکریت داره. بخش اول اون معنی «مرد» و بخش دوم اون معنی «وسیله» می دهد. مانترا یعنی آواهایی که با آهنگی خاص و خیلی وقتا تکرار می شن و می تونه صدای آدم یا وسیله ای دیگه باشه که ذهن آدم رو آروم می کنه.

این مطلب را هم بخوانید :
۷ سرویس جدید ایرانسل

بیشتر افراد با آوای «اُم» آشنایی دارن که در مانترا زیاد به کار می رود، اما آواهای دیگری هم هست. کلید اصلی اینه که اون واژه یا آوا رو با ریتمی خاص تکرار کنین تا صدا و ارتعاش اون در بدن شما بچرخد.

مرحله سه – موسیقی آرامش بخش

موسیقی کلید ورود به آرامش ذهن در مدیتیشنه. باید موسیقی رو انتخاب کنین که حس آرامش، رویاپردازی و آسودگی رو به شما القا کنه. البته بهتره اون موسیقی بی کلام باشه، اما اگه طرفدار موسیقی های کلامی هستین بهتره که گزینه ای رو انتخاب کنین که تُن آرومی داشته باشه.

صدای پخش موسیقی هم مهمه. بهتره موسیقی در پیش زمینه پخش شه تا حواس شما رو پرت نکنه. نکته آخر اینه که حتما مطمئن شید که موسیقی در وسط مدیتیشن شما تموم نشه.

مرحله چهارم – تصویرسازی ذهنی

اگه تصویر بدی رو تو ذهن خود مورد بررسی قرار بدین، هورمون استرس و کارتیزول ترشح شده و بدن در حالت اخطار قرار می گیرد. از طرف دیگه، اگه روی یه تصویر آروم و قشنگتر تمرکز کنین، بدن شمام در حالت آرامش فرو می رود. این دسته از تصاویر واسه تامین انرژیِ جسم و ذهن بسیار کارایی داره.

در مدیتیشن، تمرین حرف اول و آخر رو می زند. پس تا می تونید تمرین کنین تا سریع تر از به حالت مدیتیشن برسین. سعد کنین به صورت منظم اون رو انجام بدین تا بدنتون به اون عادت کنه. همیشه قبل از شروع مدیتیشن باید ببینین که آمادگی اون رو دارین. اگه احساس می کنین که آماده نیستین، اون رو کمی به تاخیر بندازید.

مرحله پنج – روی مغز و قلب تمرکز کنین

بیشتر کسائی که مدیتیشن می کنن تموم حواس خود رو خرج دقیق شدن و فوکوس کردن بر مغز می کنن، اما نمی دانند که یه بخش اساسی دیگه رو ندیده گرفته ان. همون اندازه که مغز اهمیت داره، قلب هم اهمیت داره، پس نباید اون رو ندیده گرفت.

یکی از راه های موثر واسه رسیدن به آرامش اینه که اول روی مغز تمرکز کنین، بعد کمی از فعالیت های مغزی خود رو کم کنین و افکار اضافی رو دور بریزین. وقتی این کار رو انجام دادین، تموم هوشیاری خود رو به سمت قلب ببرین تا همزمان روی مغز و قلب تمرکز کنین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

فرادید مدیتیشن مطالب باحال روز

پاسخ دهید