گوش دادن به موزیک در هنگام ورزش خوب است یا بد؟

گوش دادن به موزیک در هنگام ورزش خوب است یا بد؟

workout-music

تاثیر موزیک بر شدت و کیفیت ورزش چیه؟ با گوش دادن به موسیقی خوشحال میشه ورزش بیشتری انجام داد؟

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ واسه بعضی از ورزشکاران و خیلی از اون هایی که می دوند، پیاده روی تند می کنن، دوچرخه سواری می کنن، وزنه می زنند و به هر شکلی ورزش می کنن، موزیک یه ضرورته؛ نه یه چیز اضافی و فانتزی! این افراد واسه بالابردن کارکرد ورزشی و داشتن تمرینی خوب و خوب به موزیک نیاز دارن. هرچند بعضی ازافراد بهتر می دونن، بین ورزش مثلاً کتاب صوتی گوش بدن! یا صدای دور و بر شون رو بشنون اما بعضی ها به ریتم کوبش ها و ترانه های شورانگیز واسه حفظ انگیزه شون هنگام ورزش واقعاً وابسته ان.

در ۱۰ سال گذشته تحقیقات زیادی روی نقش موسیقی در ورزش انجام شده و به روشنی معلوم گردیده که به چه دلیل واسه خیلی از افراد ورزش کردن بدون موزیک تقریباً شدنی نیس؛ موزیک می تونه هنگام فعالیت ورزشی، ذهن و بدن رو عوض کنه. موسیقی حواس ما رو از درد و خستگی پرت کرده، روحیه رو تقویت می کنه، ایستادگی رو بالا می برد، تلاش تون رو ناخودآگاهانه تر می کنه و حتی می تونه کارکرد متابولیسمی رو زیاد کنه.

وقتی به موسیقی گوش می بدیم می تونیم فاصله بیشتری رو بدویم یا رکاب بزنیم و سریع تر از حد عادی شنا کنیم و بیشتر این کار رو بدون این که بدونیم انجام می بدیم. می توان این طور گفت که: موسیقی یه جور داروی قانونی و مجاز واسه دوپینگه!

انتخاب مؤثرترین موزیک واسه تمرین، به سادگی جمع کردن یه سری از آهنگ های تند و با انرژی نیس. هنگام انتخاب موسیقی مناسب ورزشی باید خاطرات، احساسات و تموم چیزایی رو که آهنگ های جورواجور اون ها رو برانگیخته می کنن، مورد توجه داشت. واسه بعضی ها هم ذات پنداری کردن با وضعیت احساسی و نگاه خواننده، تعیین کننده اندازه انگیزه ایه که احساس می کنن و در بعضی موارد، ریتم ملودی مخفی شاید به اندازه فراز و نشیب خود ترانه اهمیت نداشته باشه. در سال های گذشته بعضی از محققان و شرکت ها، روش های جدیدی رو امتحان کرده ان تا به ورزشکاران رو از راه گوش هاشون انگیزه بدن، مثلاً اپلیکیشن ها یا ابزارهایی که موسیقی رو براساس ضربان قلب فرد ورزشکار انتخاب کنه.

اجازه بدید بدن تون با موزیک حرکت کنه

تحقیقاتی که درسال ۱۹۱۱ درباره تدثیر دوطرفه موسیقی و ورزش انجام شده بود، نشون داده بود که وقتی یه گروه موسیقی واسه یه گروه از رکاب زن ها می نواخت، اون ها سریع تر پدال می زدن . از اون سال به بعد، روانشناسان حدوداً صد تحقیق در مورد چگونگی تغییر کارکرد افراد در فعالیت های بدنی جورواجور بوسیله موسیقی انجام دادن و به یافته های روشنی رسیدن.

دوتا از مهم ترین ویژگی های موزیک ورزشی، ضرب ( یا سرعت ) و چیزیه که روانشناسان به اون عکس العمل ریتم می می گن؛ که کم و بیش به این بر می شه که یه آهنگ تا چه حد شما رو مجبور به جنبش می کنه. بیشتر آدما به طور ذاتی، حرکات و حالات شون رو با موسیقی هماهنگ می کنن، سرشون رو تکون میدن، با انگشت ضرب می گیرند و یا به رقص می آیند. این که چه نوع موزیکی این تمایلات ذاتی رو به هیجان می آورد، بسته به نوع فرهنگ ها و تیپ شخصیتی افراد داره. ولی به طور کلی، آهنگ های تند با ضربات قوی تحریک کننده هستن، پس پلی لیست بیشتر ادما از این نوع آهنگ ها پرشده، مثل راک و پاپ و هیپ هاپ.

بعضی از روانشناسان عقیده دارن افراد دارای یه پسند و خواست داخلی واسه ریتم هایی در فرکانس ۲ هرتز هستن، که برابر ۱۲۰ ضربه در دقیقه ( یا دو ضربه در ثانیه ) می باشه. در این تحقیق ها وقتی از افراد خواسته شد تا با انگشت شون ریتم بگیرن یا قدم بردارن، اون ها ناخودآگاه ۲ بار در ثانیه ضرب ورداشته بودن. تجزیه و تحلیلی که روی بیشتر از ۷۴۰۰۰ آهنگ معروف تولید شده بین سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۹۰، انجام شد نشون داد ریتم ِ ۱۲۰ ضربه در دقیقه یا همون ۲ ضربه در ثانیه، رایج ترین ریتم بوده است.

اما بیشتر افراد روی تردمیل موسیقی هایی با ریتم ۱۶۰ ضربه دردقیقه رو بهتر می دونن. اپلیکیشن هایی مانند Songza و jog.fm به افراد کمک می کنن تا شتاب و سرعت موزیک تمرین شون رو با سرعت دوی شون هماهنگ کنن، مثلاً واسه یه فاصله هفت دقیقه ای، آهنگی با ۱۸۰ ضربه در دقیقه رو پیشنهاد میدن. اما جدیدترین تحقیق ها نشون میدن بیشترین اثر با موسیقی هایی با ۱۴۵ ضربه در دقیقه روی میدن؛ ً ریتم بالاتر، منتهی به انگیزه بخشی بیشتر نمی شه.

این مطلب را هم بخوانید :
۹ ترفند استثنائی برای زیبایی

شاید خیلی ها احساس نکنن که لازمه، دقیقاً با موزیک شون بدوند یا حرکت کنن اما واقعیت اینه که همراهی و همخوانی با موزیک به بدن کمک می کنه تا از انرژی اش استفاده ی مفیدتری بکنه. وقتی بدن هماهنگ با ضربات آهنگ حرکت می کنه، یعنی از کلیدهای تنظیم ساز خارجی ( موزیک ) کمک می گیرد و پس مجبور نیس واسه هماهنگ سازی و کاهش حرکات تلاش خاصی انجام بده. در آزمایشات انجام شده، وقتی افراد با موزیک رکاب می زدن، ۷ درصد اکسیژن کمتر مصرف کردن. موزیک می تونه به عنوان یه مترونوم عمل کرده و به فرد کمک کنه سرعت یکنواخت رو حفظ کرده، خطایش رو کم کنه و انرژی کمتری صرف کنه.

فایده گوش دادن به موسیقی و ورزش کردن

تحقیقات جدید نه تنها مشخص کرده که چه نوع موسیقی واسه تمرین بهترینه بلکه معلوم کرده که موسیقی چیجوری افراد رو تشویق به ورزش کردن می کنه؛ حواس پرت کردن یکی از این توجیهاته. بدن آدم همیشه در حال کنترل خودشه. بعد از یه مدت ورزش کردن، خستگی جسمی شروع می شه که زمان اون در هر فرد فرق داره.

بدن، علائم خستگی زیاد رو شناسایی می کنه مثلاً بالا رفتن اندازه اسیدلاکتیک در عضلات، ضربان تند قلب، تعریق زیاد و … و طبق این علائم تصمیم می گیرد نیاز به استراحت رو اعلام کنه. موسیقی با بازخورد روانی نسبت به این توجه با آگاهی مغز مقابله می کنه. هم اینکه موسیقی معمولاً دریافت و درک ادما از اندازه تلاش خودشون رو تغییر می دهد: انگار با گوش دادن و توجه به موسیقی هیجان انگیزی که پخش می شه، بهتر می تونیم ۱۰ مایل بدویم یا تکرار چند حرکت سخت رو بالا ببریم!

موسیقی با حفظ احساسات قوی در افراد، مقاومت شون رو بالا می برد. معمولاً گوش دادن به موسیقی یه تجربه ی واقعا لذت بخشه و آهنگ های خاصی می تونن مشکلات ذهنی رو که در شرایط زندگی روزمره افراد حاکم هستن کنار بزنن. اگه با احساسات و نگاه خواننده هم ذات پنداری کنین، اون آهنگ بیشتر و بیشتر انگیزه بخش می شه.

تکنولوژی جدید واسه استفاده بیشتر از موسیقی هنگام ورزش

بعضی از طراحان بازی، درحال آزمایش و بررسی فوت وفن های جدیدی واسه ورزشکاران هستن که بین ورزش اون ها رو وارد دنیای تخیلی کنن. مثلاً فرار زامبی ها! این بازی به شکل یه اپلیکیشن، از شنونده یا همون ورزشکار که حالا تو یه سفر ماجراجویانه قرار داره می خواهد که واسه نجات جانش فرار کنه، شنونده خودشو در حال دویدن واسه جمع کردن لوازم و فرار و دفاع واسه به انجام رسوندن ماموریت های جورواجور تصور می کنه.

حالا محققان می دانند با اینحال که نواحی متفاوتی در مغز آدم، مختص پردازش حواس فرق داره ( شنیداری، بینایی، لامسه ) اما مغز از اطلاعاتی که از یه حس دریافت می کنه واسه کمک به فهم حسی دیگه استفاده می کنه. موزیک و حرکت در مغز باهم درگیر می شن، تحقیق ها نشون داده حتی وقتی که فرد نشسته و به طور کاملً بی حرکته، گوش دادن به موزیک مورد علاقه، فعالیت الکتریکی در نواحی جورواجور مغز رو که واسه هماهنگ کردن حرکات لازمه افزایش می دهد.

بعضی محققان فکر می کنن این تداخل عصبی، پایه گرایش ذاتی آدما به حرکت کردن با شنیدن موسیقیه. ارتباطات مستقیمی بین نورون های شنیداری و نورون های حرکتی هست، وقتی شما یه صدای بلند می شنوید، قبل از این که حتی پردازشش کنین از جا می پرید. این یه مدار رفلکسیه و معلوم شده که می تونه با صداهای غیرناگهانی مانند موسیقی هم فعال شه.

مغز آدم با این عکس العمل تکامل پیدا کرده که؛ هرجا موزیکه، حرکت هم هست. ضرب و ریتم تند، حرکات تند رو می طلبد و صدای بم و بلند هم انرژی و نیروی زیادی می طلبد. به عبارت دیگه، موسیقی نمونه گسترده تری از بدن انسانه و شاید مغز با اینجور عکس العمل هایی این موضوع رو یادآوری می کنه.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

علم ورزش

پاسخ دهید