چگونگی آنالیز کمپین‌های آنلاین
Abstract Energy Background

چگونگی آنالیز کمپین‌های آنلاین

  • دسته‌بندی نشده

کلید موفقیت روش هدف دارای دیجیتال مارکتینگ یا همون بازاریابی اینترنتی، اندازه گیری و آزمایش یافته های کمپینا و تشخیص الگوها و روندهاییه که راه هدف پایانی شرکت رو صاف می کنن. در آخر میشه گفت بررسی کمپینای آنلاین یکی از مهم ترین فاکتورای راه اندازی اون هستش.

دیجیتال

وقتی که یه کمپین بازاریابی دیجیتال راه اندازی می کنیم، عناصر مختلفی رو کنار هم قرار می دیم تا به هدف مطلوب و پایانی دست پیدا کنیم. بااین حال خیلی از اوقات فراموش می کنیم که مهم ترین فاکتوری که موفقیت فعالیتای بازاریابی رو میسازه، جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده های کمپینه.

تجزیه وتحلیل داده به شما کمک می کنه بهترین کانالای بازدید کاربران و الگوی رفتاری اونا رو در سایت مشخص کنین و فهمیده باشین چه صفحاتی از سایت شما، بازدیدکنندگان بیشتری داره.

هم اینکه متوجه میشین چه صفحاتی از ترافیک کمتری بهره مند هستن و چیجوری باید محتوای اونا رو با به کار گیری کلمه کلیدیا یا تصاویر، پیشرفت بدین. درواقع روش هدف دار افزایش اندازه تبدیل، لازمه بررسی داده های کمپین بازاریابی آنلاین شما هستش.

یکی دیگه از امتیازات به کار گیری وسایل بررسی، اینه که بهترین زمان واسه فرستادن پیام به مخاطبان رو پیدا می کنین و تصمیمات کلیدی رو سریع تر و دقیق تر اتخاذ می کنین.

راه و روش تحلیلی شما شامل سه مرحله زیر میشه:

  • ثبت داده ها
  • تجزیه وتحلیل داده ها
  • تفسیر داده ها (و تکرار اون)

سؤالی که مطرح می شه اینه که ً باید چه اطلاعاتی رو تجزیه وتحلیل کنین؟ چیجوری و با به کار گیری چه ابزارهایی باید این اطلاعات رو جمع آوری کنین؟ درواقع جواب به این سوالا، نقاط تمرکز راه و روش شما رو تعیین می کنه:

  • چی رو اندازه گیری کنیم؟
  • چیجوری اندازه گیری کنیم؟
  • چیزی که رو که اندازه گیری کردیم، چیجوری مورداستفاده بذاریم؟

سرفصل محتوا

  • چی رو اندازه گیری کنیم؟
  • چیجوری عوامل رو اندازه گیری کنیم؟
    • وسایل اندازه گیری رسانه های اجتماعی
    • وسایل گوش دادن به رسانه های اجتماعی
    • وسایل بررسی وب
    • وسایل بررسی سئو
  • چیجوری از خروجی روندا استفاده کنیم؟
    • یه جریان کاری گزارش دهی تنظیم کنین
    • افق دید شرکت رو گسترش بدین
    • یافته ها به دست اومده رو به همدیگه وصل کنین

چی رو اندازه گیری کنیم؟

جواب پایانی به این سؤال، به راه کسب وکار شما بستگی داره. به اهداف کسب وکار خود نگاه کنین. همه اقدامات آنلاینی که انجام می دین، انگار هم جهت با اهداف پایانی شرکت شما هستش.

پس اگه هدف اصلی کسب وکار شما کسب درآمده، اون دسته از شبکه های اجتماعی رو انتخاب می کنین که درآمدزایی بیشتری دارن.

البته منظور این نیس که فقطً باید به فروش فکر کنین، بلکه اگه از راه فاکتورهایی مثل افزایش تعاملات، رشد مخاطبان بالقوه و دسترسی به اونا، استفاده می کنین تا به اهدافتون برسین، باید بدونین که این عوامل چیجوری به درآمد تبدیل می شن.

۱- یکی از بزرگ ترین اشتباهات شرکتا، اینه که KPIهایی رو انتخاب نمی کنن که هم جهت با اهداف کسب وکارشون باشه. درنتیجه نمی تونن اندازه موفقیت KPI رو سبک سنگین کنن و فرصتای ایده آل پیشرفت رو تشخیص نمی دن.

بسیار طبیعیه که در انتخاب بهترین عوامل دودل شید. هرچه فضای دیجیتال گسترده تر می شه و وسایل تجزیه وتحلیل بیشتری معرفی می شن، وبلاگا، مقالات و سمینارهای جور واجور، دریایی از معیارها رو پیشنهاد می کنن که متمرکز شدن روی همه اونا ممکن نیس.

راه حل اینه که مشخص کنین کدوم یکی از این معیارها واسه کسب وکار شما لازمه. مثلا افزایش هواداران و فالوئرها چشم انداز فوق العاده ای داره، ولی این ملاک چیجوری به کسب وکار شما کمک می کنه؟

راه حل

هرچند بیشتر بازاریابان در انتخاب فاکتورهای قطعی و پایانی با مشکل مواجه ان، ولی همه اونا اهداف کسب وکار خود رو اینجور توضیح میدن: افزایش درآمد، افزایش آگهی از برند، افزایش اندازه تعاملات کاربران.

حالا خوبیش اینه اگه اهداف کسب وکار رو درست بشناسین، خیلی راحت می تونین KPIای اجتماعی خود رو مشخص کنین.

پس در اولین قدم، باید فاکتورهایی رو پیدا کنین که در تحقق اهداف کسب وکار شما نقش مهم تری اجرا می کنن.

۲- در مرحله دوم، پلتفرمایی رو که الان مورداستفاده قرار می دین بررسی کنین: فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و چیزای دیگه ای به جز اینا. همونجوریکه می دونین، همه شبکه های اجتماعی از فاکتورهای قابل دسترسی برابری بهره مند نیستن.

مثلا درحالی که فیس بوک اینسایت، حجم بالایی از داده های «سطح صفحه» و «سطح پست» رو ارائه می کنه، توییتر آنالایتیکس اینجور اطلاعاتی رو در اختیار شما نمی ذاره. درنتیجه مقایسه کردن این دو پلتفرم به آسونی ممکن نیس.

هم اینکه بعضی از شبکه های اجتماعی، به جز اعلانای استاندارد که به شما نشون میدن چند بازدید یا کامنت گرفتین، هیچ داده ای رو عرضه نمی کنن.

جدا از اینکه چه داده هایی رو می تونین از خود پلتفرما جمع آوری کنین، فهرستی از تموم فاکتورهای موردنیاز اهدافتون رو بنویسین و بعد مشخص کنین هرکدوم از این عوامل رو واسه هر شبکه، چیجوری به دست می بیارین.

مثلا اگه می خواین «حجم تعاملات» رو پیدا کنین، باید تعداد لایکا، کامنتا، به اشتراک گذاری پستا و حتی تعداد کلیکا رو ببینین. (واسه توییتر تعداد منشنا، ریتوییتا، فیوها و ClickThroughا)

۳- حالا شما فهرستی از فاکتورهای هر شبکه اجتماعی رو در اختیاردارید و باید بررسی کنین که کدوم یکی از اونا، به رشد کسب وکار شما منجر می شن. بعضی از این عوامل اولویت ثانویه حساب می شن، مثل حجم مشارکت و تعاملات کاربران. بعضی از اونا هم معیارهای اولیه هستن مثل اندازه بازدید از سایتی که از شبکه های اجتماعی منتقل شده.

شاخصای اولیه، به معنی واقعی KPI شما هستش: شاخص کلیدی کارکرد. یادتون باشه که هر عامل حتماً یه KPI نیس، بلکه KPI فاکتوریه که چگونگی کارکرد شما رو در راه رسیدن به اهداف نشون میده.

یادآوری: درحالی که شما روی اهداف یه کسب وکار اندازه پذیر تمرکز می کنین، امتحان و اندازه گیری اهداف تیم و دپارتمانا رو یادتون نره. مثلا اگه در تیم «نظارت بر مشتریان» حضور دارین، فاکتورهای شما بیشتر در مورد سرویسا و متفاوت با فاکتورهای تیمای دیگه س.

چیجوری عوامل رو اندازه گیری کنیم؟

روشای تحلیلی زیادی وجود دارن که حولوحوش جور واجور دیجیتال مارکتینگ رو پوشش میدن. هم اینکه، درحالی که بیشتر اطلاعات قابل اندازه گیری هستن، ولی دسترسی به همه اونا رایگان نیس.

خیلی از اوقات، یکی از مشکلات بازدارنده تجزیه وتحلیل دقیق و علمی داده ها، عامل بودجه س. درحالی که ما نمی تونیم هیچ وسیله تحلیلی خاصی رو به طور خاص پیشنهاد کنیم، ولی پیشنهاد می کنیم از انتخاب ابزاری که نمی تونه KPIهای شما رو اندازه گیری کنه، دوری کنین.

مشکلات

جدا از بودجه ای که در اختیاردارید، خیلی از وسایل جور واجور بررسی داده، تقریباً با همدیگه مشابه ان. به خاطر انتخاب بهترین ابزاری که با کسب وکار شما همخوانی داره، به پیشنهادای زیر توجه کنین:

وسایل اندازه گیری رسانه های اجتماعی

این وسایل کارایی فعالیتاتون رو اندازه گیری می کنن. بعضی از اونا هم به شما اجازه میدن رقابت بازار رو بررسی کنین. اینطوری می تونین کارکرد رقبا رو در مقایسه با کسب وکار خود سبک سنگین کنین، یا بهترین تولیدکنندگانی که در صنعت شما فعالیت می کنن رو زیر نظر بذارین و تاکتیکایی رو که به اونا خوب جواب میده، بشناسین.

Simply Measured: یه وسیله بررسی کامل شبکه های اجتماعی، که کلیه رسانه های شخصی و اکتسابی یه شرکت رو پوشش میده. این وسیله الان از فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، پینترست و تامبلر پشتیبانی می کنه و با این وجود با Google Analytics هم قابل ادغامه که در این صورت نمای کلی تلاشای دیجیتال شرکت رو چه در رسانه های اجتماعی و چه سایت خصوصی، به تصویر میکشه.

Socialbakers Analytics: سوشال بیکرز علاِوه بر تحلیل شبکه های اجتماعی، به شرکتا فرصت میدن کارکرد خود رو با بقیه رقبای حاضر در صنعت، مقایسه کنن.

Falcon Social: فالکون سوشال یه مجموعه اجتماعی همه جانبه حساب می شه که علاوه بر پشتیبانی شبکه های اجتماعی، خدمات مدیریت رسانه های اجتماعی و ردیابی بازخوردها رو هم ارائه می کنه.

Adobe Social: خدمات ادوبی سوشال یعنی داده یابی رسانه های اجتماعی، پیگیری بازخوردها و منتشر کردن محتوا. این وسیله با فضای ابری بقیه خدمات ادوبی، همگام سازی می شه.

Hootsuite: این وسیله درواقع یه نیروگاه اجتماعیه که هم خدمات مدیریتی بسیار قدرتمندی ارائه میده و هم راهکارهای تجزیه وتحلیل جامعی رو پیش روی شرکتا قرار میذاره.

وسایل گوش دادن به رسانه های اجتماعی

وسایل «گوش دادن» درواقع ابزارهایی هستن که به شرکتا اجازه میدن مکالمات آنلاین رو براساس کلمات کلیدی و روندها، آزمایش کنن.

بعضی از این وسیله ها منابع غیراجتماعی و حتی سایتای خبری رو هم پیگیری می کنن. اگه می خواین بهترین پلتفرم پیگیری مکالمات و بازخوردهای آنلاین رو انتخاب کنین، تحلیل تمایلات مصرف کنندگان رو یادتون نره.

ابزارهایی مثل دیجی مایند مثل یه موتور جستجوی هوشمند عمل می کنن که تاثیر هر قطعه از محتوا رو سبک و سنگین میکنه. این پلتفرما با به کار گیری معیارهایی مثل تعداد فالوئرها، منشنا و بازدیدکنندگان، مشخص می کنن که چه کانالایی بازدهی سایت رو بالاتر می بره.

وسایل بررسی وب

اگه سایت شرکت بخشی از کسب وکار شما هستش، باید کارایی کارکرد، اندازه بازدیدکنندگان و بازدیدهای هر صفحه رو اندازه گیری کنین. بعضی از عادی ترین و مفیدترین وسایل حال حاضر، عبارت ان از:

۱- Google Analytics: اگه می خواین از یه وسیله تحلیلی رایگان استفاده کنین؛ Google Analytics کامل ترین گزینه پیش روی شما هستش.

هرچند گوگل نسخه پریمیوم این پلتفرم رو خاص سازمانا عرضه کرده، ولی نسخه رایگان اونم تموم داده های موردنیاز شما رو جمع آوری و ارائه می کنه.

۲- GoSquared: کارکرد سایت رو در لحظه حال نشون میده و به بازاریابان کمک می کنه سریع تر اراده کردن کنن و درک جامعی از بخشای جور واجور کمپین به دست بیارن.

اراده کردن

۳- Moz: این پلتفرم خدمات تجزیه وتحلیل جستجو، تجزیه وتحلیل شبکه های اجتماعی، بررسی بازخوردها و نظرات آنلاین و تجزیه وتحلیل لینکا رو به صورت دقیق به شرکتا ارائه می کنه.

هم اینکه اطلاعات بازاریابی داخلی، تصویرسازی عالی داده ها در طول زمان، گزارشای سفارشی، چشم انداز بازار رقابتی و پیشنهادایی واسه بهبود کارکرد هم خدمات دیگه این پلتفرم هستن.

۴- Webtrends: وب ترندز پلتفرم تخصصی بررسی وب و گوشی موبایل س که امکان تجزیه وتحلیل کامل رسانه های اجتماعی رو جفت و جور می کنه.

موبایل

قوی ترین ویژگیایی که این پلتفرم ارائه می کنه یعنی امتحان چندکاناله، هیت مپ سایت، تست آنلاین، نست و هدف گذاری و ترافیک سایت.

وسایل بررسی سئو

هرچند سئو بیشترً به عنوان منطقه ممنوعه بررسی شناخته می شه، ولی در این مورد هم وسایل بسیار خوبی وجود دارن که به شما کمک می کنن کارایی سئوی سایت خود رو سبک سنگین کنین.

۱- Google Analytics: وقتی که حساب گوگل وب مستر خود رو به حساب Google Analytics لینک می کنین، به گزارشای جور واجور سئو دسترسی دارین که رتبه سایت، تعداد بازدیدها، اندازه تاثیرگذاری لیست واژه ها و اندازه CTR رو به شما نشون میده.

۲- Moz: یکی از بهترین پلتفرمای بررسی سئو که فقطً اطلاعات استاتیک سئو رو نمایش نمی ده، بلکه نشون میده چیجوری حضور آنلاین شما، دز طول زمان روی سئوی سایت اثر میذاره.

۳- Hubspot: وسیله سئوی هاب اسپات به تموم وسایل محتوای شما وصل می شه، پس خیلی راحت می تونین کل سایت خود رو بهینه سازی کنین. هاب اسپات در نمایش فوری خطاهای سئوی شما، دستورالعملای روشنی واسه رفع این مشکلات ارائه می کنه.

چیجوری از خروجی روندا استفاده کنیم؟

پس ازاینکه فرایندهای آزمایش مدرکا رو تنظیم کردین و داده های دلخواه رو به دست بیارین، چیجوری باید از خروجیای به دست اومده استفاده کنین؟ قبل از هر اقدامی، به نکات زیر توجه کنین:

    • اگه واسه اولین بار کارایی کمپین دیجیتال خود رو آزمایش می کنین، نمودارهایی که در دست دارین آماری استاتیک هستن که کارکرد دیجیتال مارکتینگ شما رو تو یه دوره خاص نشون میدن. به مرورزمان و با تستای بیشتر، روند و الگوی این آمارها رو کشف می کنین و فراز و فرودهای فاکتورهای انتخابی رو می ببینن، که درواقع نشون دهنده بهبود یا نزول کارکرد شما هستش.
    • نکته دوم اینکه نتایجی که به دست آورده اید، لازمه اقدامات واقعی هستن! ممکنه این اقدام، یه تغییر جزئی (یا کلی) در روش هدف دار بازاریابی دیجیتال شما باشه. شاید در راه درست حرکت کنین و فقطً به هدف گذاریای دقیق تری نیاز داشته باشین. درهرصورت تغییراتی که در روش هدف دار خود دید می کنین، باید براساس داده های تحلیل شده طراحی شن.
    • نکته سوم: زیاد هیجان زده نشید! هرچند نتایجی که به دست آورده اید، کاربرده های بسیار زیادی دارن، ولی حتماً نباید خودتون رو در دریای داده ها غرق کنین و فاکتورهایی رو پیگیری کنین که توانایی مدیریت اونا رو ندارین.

اما واسه اینکه مطمئن شید تلاشاتون بی فایده نبوده، این مراحل رو تکمیل کنین:

یه جریان کاری گزارش دهی تنظیم کنین

خیلی ساده ممکنه به دام گزارشای ناتموم بیفتید که به هیچ تغییری منجر نمی شن. گزارش نویسی شما نباید فقط فهرست وظایف روزانه شرکت رو طولانی تر کنه، بلکه باید شامل «دستورالعملای براساس داده» واسه تیم و کسب وکاری بزرگ تر باشه.

افق دید شرکت رو گسترش بدین

مطمئن شید که بقیه، این تغییرات جدید حاصل از گزارشای داده رو می بینن. طی جلسات کاری، تماسا و وبینارهایی که با تیما و دپارتمانای دیگه دارین، اجازه بدین همکاران داخل و خارج از سازمان، پیشرفتای بازاریابی دیجیتال شما رو ببینن. این اعتبار شرکت شما رو زیاد کرده و اندازه باخبر شدن از برند رو بالا می بره.

یافته ها به دست اومده رو به همدیگه وصل کنین

هیچ دلیلی وجود نداره که خروجیای بررسی وب و تجزیه وتحلیل شبکه های اجتماعی، از همدیگه جدا باشن. اگه یافته های تحلیلا رو کنار همدیگه قرار ندین، متوجه نمی شین محتوای شما چیجوری ترافیک سایت رو تحت اثر قرار میده و برعکس.

وقتی که بین این خروجیا رابطه برقرار کردین، فعالیتای آنلاین و تأثیرشون رو بر حولوحوش جور واجور برند، بهتر درک می کنین.

وقتی که این مراحل رو به پایان بردین، یعنی هدف بازاریابی خود رو هم جهت با هدف پایانی شرکت انتخاب کردین، فاکتورهایی که به این اهداف کمک می کنن رو تشخیص دادین، وسیله مناسب واسه اندازه گیری و امتحان این عوامل انتخاب کردین و خروجی تحلیلا رو به دست آوردید.

با در نظر گرفتن محدودیت بودجه بازاریابی، کمپین بعدی دیجیتال مارکتینگ رو راه اندازی کنین و ببینین روش هدف دارای اصلاح شده، تا چه حد به درآمدزایی شما کمک می کنن.

منبع: zoomit.ir

بستن منو