چگونه بک لینک بگیریم ؟عدم موفقیت در لینک سازی چیست؟

چگونه بک لینک بگیریم ؟عدم موفقیت در لینک سازی چیست؟

لینکا از گذشته سر چشمه زندگی سئوی یه سایت بودن و هستن و در آینده هم هستن، واسه همینه که بازاریابان دیجیتال و کارشناسان سئو همیشه در تلاش هستن تا با روشای جدید لینک بیلدینگ لینکایی واسه وب سایتای مورد توجه خود جذب کنن و روشای زیادی مثل ایجاد پست مهمون، ایجاد محتواهای منبع کامل و شامل، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، رپورتاژ آگهی ,خرید لینکا و بررسی وب سایتای دیگه واسه شناسایی لینکای خراب و جانشین کردن اونا با لینکی از سایت دیگه واسه لینک بیلدینگ ایجاد شدن.

مطمئنا شمام مانند دیگه کسائی که به سئوی سایت خود اهمیت میدن و یا مانند بازاریابان دیجیتال به دنبال جذب بک لینکا واسه سایت خود هستین و تلاش می کنین که همه خط قرمزای موتورهای جستجوگر رو رعایت کنین تا بتونین بک لینکای با کیفیت تری جذب کنین. اما حقیقت تلخی که این وسط هست اون هستش که حتی اگه شما بتونین لینکای دریافتی بسیار با کیفیت و خوبی هم واسه سایت خود جذب کنین ممکنه این لینکا نتونن به رتبه بندی سایت شما در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر کمک کنن.

در ادامه این مقاله در سئو روز نکاتی گفته شده که می تونه دلیل نبود تاثیر بک لینکاتون در رتبه بندی وب سایتتون باشه.

بی کیفیت بودن بک لینکا

اگه روشای هدف دار لینک سازی شما تنها بر جذب تعداد زیادی لینک معطوف شده باشه و اهمیتی به کیفیت این لینکا داده نشه ممکنه شما بک لینکای اسپمی دریافت کنین. این لینکا نه فقط نمی تونن موجب شن که شما رتبه خوبی در رتبه بندیای گوگل به دست بیارین، بلکه ممکنه موجب شه که شما از طرف گوگل جریمه شید.

امروزه بیشتر کارشناسان سئو و کسائی که در مورد سئو فعالیت می کنن با مضررات لینکای بد و بی کیفیت آشنا هستن و می دونن که این لینکا که اثرات بدی می تونن بر رتبه بندی وب سایتاشون داشته باشن.

هیچکی به طور دقیق و ۱۰۰% نمی دونه که گوگل چیجوری لینکای دریافتی یه سایت رو تفسیر می کنه و چیجوری ارزش دهیاشون رو انجام میده اما چیزی که مسلمه اینه که دریافت بک لینک فقط از وب سایتایی باید انجام شه که:

  • دارای اعتبار بالایی باشن.
  • قابل اعتماد هستن.
  • زمینه کاری اونا با زمینه کاری سایت شما ربط داره.(میتونه اثر داشته باشه)
  • از وب سایتای معتبر و قابل اعتماد و در رابطه دیگه لینک گرفتن.

تصور کنین که شما یه سایت واسه تجارت در مورد بازاریابی دیجیتال دارین و مشتریائی واسه بازاریابی دیجیتال به این سایت مراجعه می کنن، حال اگه شما از یه سایت بزرگ مثل New York Times یا Forbes یه لینک درباره موضوعی مثل پخت کیک سیب یا فروش لیزینگی ماشینای خارجی دریافت کنین. سوال اینه که این لینک می تونه در رتبه بندی سایت شما اثر داشته باشه؟

این موضوع بستگی به فاکتورای بسیاری داره. این لینک می تونه به رتبه بندی شما در یافته های جستجوها کمک کنه چون این وب سایتا بسیار با اعتبار و قابل اعتماد هستن و غیر ممکنه صاحبان این وب سایتا اجازه دادن لینکای غیر در رابطه به وب سایتای دیگه رو بدن. اما اگه بر فرض محال این اتفاق افتاده باشه و اینجور لینک با ارزش اما غیر مرتبطی به سایت شما داده شوده باشه در بدترین حالت می تونه واسه سایت شما هیچ سودی نداشته باشه و تاثیری بر رتبه بندی اون نداشته باشه.

اما اگه شما اینجور بک لینکی رو از وب سایتای صاحب نام مثل New York Times یا Forbes نگیرین، بلکه از یه وبلاگ کم اعتبار اینجور بک لینک غیر مرتبطی دریافت کنین، چی می شه؟

این بک لینک بر رتبه بندی شما تاثیر داره؟

این بک لینک می تونه موجب شه که شما یه پنالتی دریافت کنین؟

هیچکی جواب این سوال رو دقیق نمی دونه.

شما نمی تونین هیچ وقت با اطمینان بگید که این لینک واسه رتبه بندیاتون خوبه یا بد، چون ممکنه گوگل اون لینک رو اصلا در رتبه بندیاتون دید نکنه، اما این خطر هم هست که گوگل اینجور لینکی رو به معنی خرید بک لینک از یه سایت در نظر بگیره و اون وقت شما در برابر دریافت یه پنالتی از طرف گوگل قرار میگیرین.

همین شرایط واسه دریافت بک لینکا از راه کامنتا هم هست. در بعضی از مواقع این لینکا به عنوان لینکای خوب تلقی می شن و می تونن بر رتبه بندیا موثر باشن، اما در بعضی مواقع همین لینک به عنوان لینکای اسپم در نظر گرفته می شن و واسه صاحبان وب سایتا در رتبه بندیا دردسر ساز می گردن. کلا میشه گفت که اصلا نباید از روشای غیر مناسب و فریب کارانه واسه جذب بک لینکا استفاده کرد چون اثرات منفی اونا می تونه به مراتب بسیار بدتر و خطرناک تر از اون چیزی که شما تصور می کنین باشه.

کلا میشه موضوع با کیفیت بودن یا نبودن بک لینکا رو به صورت زیر خلاصه کرد:

“شما باید کاری کنین که بتونین گوگل رو راضی کنین که بک لینکای سایت شما به طور کامل طبیعی و خودجوش هستن و شما واسه ایجاد اونا از حقهایی مثل پرداخت پول یا تعویض لینک استفاده ننموده اید، در اینجور شرایطی حتی بک لینکایی که شما از دامنه های کم اعتبار هم دریافت میکنین می تونه واسه رتبه بندی سایت شما به درد بخور باشه”.

اشاره کردن لینکای دریافتی به صفحات شامل محتوای کم کیفیت

کیفیت محتوای صفحات سایت نقش بسیار مهمی در رتبه بندی وب سایتا در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر بازی می کنه. در زیر ۷ ویژگی بنیادی محتوای با کیفیت گفته شده:

غیر تکراری بودن

به درد بخور بودن

درست و با اعتبار بودن

سرگرم کننده و دلنشین بودن

تعامل بر انگیز بودن

کاربر پسند بودن (User friendly)

سازگاربودن با موتورهای جستجوگر (Search engine friendly)

در زیر مواردی گفته شده که به عنوان شرایط مدرن واسه یه محتوای خوب توسط Rand Fishkin معرفی شدن:

منحصر به فرد بودن: محتوای خوب باید منحصر به فرد باشه و محتوای مشابه اون در جای دیگری یافت نشه.

ربط داشتن: محتوا باید به شکلی باشه که با موضوع و هدف کاربر از جستجوی یه عبارت در گوگل رابطه داشته باشه نه اینکه فقط کلیدواژهای مربوط به اونو شامل شه.

به درد بخور بودن: یه محتوای خوب باید بتونه جواب سوال کاربر و هدف کاربر از جستجوی یه عبارت رو برآورده کنه.

دارا بودن ارزشای منحصر به فرد: محتوای خوب باید شامل اطلاعاتی باشه که پیدا کردن اونا در جای دیگه مشکل و یا نشدنی باشه.

ایجاد رضایت در کاربران: محتوای خوب باید به شکلی باشه که کاربر قادر باشه روی هر دستگاهی (لپ تاپ، تلفن هوشمند، تبلت) خیلی راحت اونو مشاهده کنه.

شما باید قبل اینکه تلاشی واسه ایجاد بک لینک کنین، این نکات رو در باره ایجاد محتواهای با کیفیت بررسی کنین و بعد از خود سوال کنین که محتوای این صفحه از سایت من واقعا ارزش اونو داره که کسی به اون لینک بده؟ بعد جواب این سوال رو رو راست بدین.

حال بیایید بررسی کنیم که اگه شما یه بک لینک به یه صفحه دارای محتوای کم ارزش از سایت خود جذب کنین چه اتفاقی میفته. به خاطر دارین که در بخش قبل درباره این موضوع صحبت کردیم که اگه یه لینک غیر در رابطه از یه وبلاگ کم اعتبار به یه صفحه از سایت شما برگشت دهد چه اتفاقی میفته؟

حال تصور کنین که یه اینجور لینکی به یه صفحه از سایت شما که دارای محتوای بی کیفیتیه داده شه، مثلا یه وبلاگ آموزش آشپزی کم اعتبار به سایت شما لینک دهد. مطمئنا شما از دریافت اینجور لینکی خوشحال میشین و تصور میکنین که این لینک می تونه رتبه سایت شما رو در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر بهتر کنه. اما واقعا این لینک می تونه تاثیری در رتبه بندیاتون داشته باشه حتی اگه صد در صد هم طبیعی باشه؟

کاربرانی که به وبلاگ آموزش آشپزی مراجعه می کنن ممکنه روی لینک سایت شما کلیک کنن و وقتی که اونا محتوای غیر در رابطه موجود در صفحه شما رو میبینن مطمئنا خیلی سریع صفحه شما رو خواهند بست و این موجب می شه که اندازه دفع کاربران در سایت شما زیاد شه. این موضوع بیان گر دو چیزه:

این مطلب را هم بخوانید :
چگونه لیست ایمیل(بانک ایمیل فعال)از کاربران سایت خود تهیه نماییم؟

اول: کاربران صفحه اموزش آشپزی کاربران هدف شما نبوده ان.

دوم: محتوای صفحه شما واسه اونا مهم و به درد بخور نیس.

پس در این حالت حتی اگه شما یه لینک طبیعی به یه صفحه دارای محتوای بی کیفیت دریافت کرده باشین هم نمی تونین کاری از پیش ببرین چون محتوای اون صفحه به درد بخور و مهم نبوده و به اندازه کافی تعامل بر انگیز نیس که مانع دفع کاربران شه و این بدون معنیه که شما هیچ فایده هایی دریافت نمی کنین. در واقع شما ممکنه کمی ترافیک از راه لینک نام برده به سایت خود جذب کنین اما این ترافیک اصلا نمی تونه تبدیل کاربر به مشتری داشته باشه.

یه مشکل دیگه هم هست:

هیچ کسی به صفحات بی کیفت به طور رایگان لینک نمی ده. گوگل این موضوع رو خوب می دونه. اگه گوگل فهمیده باشه که صفحه ای با اندازه دفع کاربران بالا و اندازه کلیک پایین یه بک لینک از یه دامنه معتبر و یا تعدادی بک لینک از چند دامنه بی اعتبار دریافت کرده مطمئنا این موضوع رو مبنی بر تخلف از قوانین و خرید لینک تلقی می کنه.

همه این مسائل موجب می شه که کیفیت محتوای یه صفحه از اهمیت زیادی بر خوردار باشه.

نکته ای که اینجا وجو داره اینه که شما نباید واسه جذب لینک تلاش کنین بلکه باید روی ایجاد محتوای غنی متمرکز شید و پس از اون لینکای با کیفیت به صورت خود به خود به سایت شما داده می شن.

پروفایل بک لینکای سایت شما شک بر انگیزه

گوگل واسه بک لینکا ارزش بسیاری قائله به خصوص بک لینکای با کیفیت و معتبری که به گوگل کمک می کنه ارزش واقعی وب سایتا و اندازه مهم بودن اونا رو واسه کاربران بفهمه. در عین حال گوگل از ترفندا و حقهای ایجاد بک لینک بدش میاد.

گوگل همیشه در حال بهبود الگوریتمای خوده و مخصوصا در مورد الگوریتمایی که مسئول شناسایی لینکای طبیعی و با کیفیت از لینکای ساختگی و خریداری شده هستن، احتمام بسیاری می ورزد. در زیر مثالایی آورده شده که گوگل با مشاهده اونا خیلی سریع به غیر طبیعی بودن پروفایل لینکای دریافتی سایت شما پی میبره:

شما دارای وب سایتی هستین که سال هاست هیچ تغییر چشم گیری در روند کاری اون حاصل نشده و در گذشته هیچکی هیچ علاقه و توجهی به اون نشون نداده که نقدی بر تجارت شما بنویسه. اما یهویی سایت شما و خدمات شما مورد توجه خیلیا قرار میگیره و ریویوای زیادی درباره تجارت شما در وب سایتای جور واجور منتشر می شه و همه این وب سایتا یه لینک به سایت شما و به خصوص صفحه خاصی از سایت شما که مخصوص معرفی اجناس یا خدماته، میدن. اینجور وضعیتی از دید گوگل مشکوک هستش.

پروفایل بک لینکای سایت شما به مدت طولانی ثابت و بدون تغییر بوده ولی یهو تو یه دوره کوتاه سایت شما تعداد زیادی لینک دریافت می کنه. اینجور شرایطی مخصوصا در موقعیتی که شما هیچ محتوای جدیدی ایجاد نکرده باشین گوگل رو به شک میندازه.

ممکنه شما کارکرد هوشمندانه ای در مورد دریافت بک لینک داشته باشین و از راه گست پستا مبادرت به جذب بک لینک کنین. اما اگه کلی لینکای داده شده به سایت شما در بخش اسپانسری قرار داده شن این موضوع یه نشونه روشن واسه گوگل هستش که شما واسه دریافت این لینکا پول پرداخت کردین.

همه این موارد می تونه موجب شک کردن گوگل به سایت شما شه. یکی از نشونه های دیگری که می تونه موجب شه گوگل شما رو به عنوان کسی که خط قرمزا رو زیر پا گذاشته تلقی کنه، داشتن یه لیست انکر تکست اسپمیه. مثلا همه لینکایی که به سایت شما برگشت داده می شن دارای یه انکر تکست مشخص مشابه باشن. این موضوع موجب می شه که گوگل تصور کنه شما هر کاری می کنین تا واسه اون عبارت رتبه بندی شید و شما این لینکا رو از روشای طبیعی دریافت ننموده اید. از این رو شما باید حتما از انکر تکستای متنوعی استفاده کنین. بک لینکای دارای انکر تکست مشابه حتی اگه از دامنه های بسیار با اعتبار کسب شده باشن و به طور کامل طبیعی باشن هم می تونن موجب جریمه شدن سایت شما گردند. از این رو لازمه که شما به طور مرتب پروفایل لینکای سایت خود رو بررسی کنین .

اصلا در لینک سازیای خود از ترفندهایی استفاده نکنین که موجب بر انگیخته شدن شک گوگل نسبت به شما شه. چون در اینجور شرایطی اگه شما یه پروفایل لینک بسیار قوی داشته باشین که همه لینکای اونم طبیعی باشن، بازم نه فقط نمی تونین از راه اونا به هیچ منافعی برسین بلکه در خطر جریمه شدن هم قرار میگیرین.

رقبای شما کارکرد بهتری نسبت به شما دارن

این نکته، موضوع ایه که بسیاری افراد بدون توجه نمی کنن، شاید دلیل اینکه تلاشاتون واسه جذب لینک موثر واقع نمی شه و رتبه بندی سایت شما ارتقاع پیدا نمی کنه بدین دلیله که رقبای شما کارکرد بهتری نسبت به شما دارن و تلاشاشون در مورد سئو به درد بخور تر از تلاشاتونه. ممکنه پروفایل لینکاتون قوی باشه و همه اونا لینکای با ارزشی باشن که به صورت طبیعی دریافت شدن اما ممکنه پروفایل لینکای رقبای شما از شما بهتر باشه.

به خاطر همین شما باید به صورت منظم روی پروفایل بک لینکای خود و رقبای خود حسابرسی انجام بدین. این کار زمان چندانی از شما نمی گیره اما مطالبی رو واسه شما رو می کنه که شما باید حتما اونا رو در روشای هدف دار لینک سازی خود دید کنین.

واسه بررسی بک لینکای وب سایتای حریف شما می تونین از ابزارهایی که در زیر نام برده شدن استفاده کنین:

Ahrefs

Majestic SEO

Moz

SEMrush

SEO Spyglass

Raven Tools

علاوه بر آزمایش پروفایل لینکای دریافتی وب سایتای حریف شما باید موارد دیگری رو هم در بررسیای خود دید کنین که شامل تعداد لینکای ارسالی وب سایتای حریف، دامنه هایی که به وب سایتای حریف شما لینک دادن، صفحاتی از وب سایتای حریف که لینک جذب کردن، نوع لینکا و هر موضوع دیگه ای که بتونه شما رو در روند لینک سازی کمک نمایده.

از این روش شما می تونی:

بیشتر درباره کسائی که در صنف کاری شما موثر هستن و روشای پیشرفت اونا بدونین.

وب سایتایی که بیشترین لینک رو به وب سایتای حریف شما دادن شناسایی کنین.

درک درستی از رقبا، روابط اونا و راه کاراشون واسه کسب پیشرفت در مورد سئو بدست بیارین.

با انجام این کارا شما می تونی دریابید که به چه دلیل رقبا در رتبه بندیا رتبه بهتری نسبت به شما به دست آوردن. ممکنه لینکاشون با کیفیت تر باشن، ممکنه اونا محتواهای بهتری واسه سایت خود جفت و جور می کنن با شاید اونا در سایت خود از روشی استفاده می کنن که می تونن اندازه رضایت کاربران از سایت رو زیاد کنن.

با وجود اینکه این نکته در انتهای این مقاله ذکر شد، اما بررسی رقبا موضوع ایه که باید قبل از هر موضوع دیگه ای در لینک سازی به اون توجه شه. اگه روشای لینک سازی شما نمی تونه موثر واقع شه و شما نمی تونین رتبه خوبی در رتبه بندیا به دست بیارین ممکنه کامل به دلیل قوی بودن رقبای شما باشه نه ضعیف بودن روشای لینک سازی شما و لینکایی که شما گرفتین.

لینک بیلدینگ وقتی که با روشای درست و طبق قوانین انجام شه، می تونه در رتبه بندی سایت شما بسیار اثر داشته باشه و موجب ارتقاع رتبه شما شه. روشای درست و درست لینک بیلدینگ تلاشی واسه فریب دادن گوگل و یا سر پیچی از قوانین تعیین شده ارائه نمی کنن، بلکه تنها تکیه بر این موضوع دارن که شما محتوایی بسازین که ارزش دریافت لینک رو داشته باشه و بعد از روشای به طور کامل طبیعی تلاش در جذب لینک واسه این محتواها کنین.

پاسخ دهید