چگونه از المان های اچ تی ام ال H1 – H6 به درستی استفاده نماییم؟
Businessman working with digital virtual screen

چگونه از المان های اچ تی ام ال H1 – H6 به درستی استفاده نماییم؟

من مطالب زیادی در این موضوع دیدم که زیاد کامل نبود و در این مقاله تلاش کردم به طور کامل چگونگی به کار گیری این تگ ها رو توضیح بدهم .

المانای H1-H6 واسه تفکیک عناوین موجود تو یه متن استفاده می گردن، در واقع شروع هر بخش از یه نوشته با یه تیتر مشخص می شه که هر تیتر درون یکی از تگای H1 تا H6 قرار میگیره. با وجود اینکه نبود به کار گیری این المانا از نظر HTML TDT بلامانعه و هیچ اجباری واسه به کار گیری اونا وجود نداره، اما استفاده نادرست از اونا می تونه داغون کننده باشه. مثلا در به کار گیری اونا باید ترتیب رعایت شه و نباید مثلا پس از اینکه از تگ H1 استفاده شد، تگ H3 استفاده شه، بلکه به کار گیری اونا باید به طور کامل به ترتیب و دارای نظم مشخصی باشه. البته احتیاجی نیس که تموم تگای H1 تا H6 تو یه متن مورد استفاده قرار بگیرن. مثلا شما می تونین فقط از تگ H1 و H2 استفاده کنین، اما باید یادتون باشه که هر صفحه باید تنها دارای یه تگ H1 باشه و نباید بیشتر از یه تگ H1 تو یه صفحه قرار داده شه چون گوگل انجام این کار رو شدیدا غدقن کرده.

خیلی از افراد بازم بر سر اینکه به کار گیری بیشتر از یه تگ H1 می تونه تاثیر مثبتی بر سئو سایت داشته باشه یا خیر دودل هستن و بحثای بسیاری در این مورد انجام می شه و البته این موضوع در HTML5 قابل اجرا هستش و امکان به کار گیری بیشتر از یه تگ H1 در هر صفحه هست اما در آخر باید بدونین که بهتره از بیشتر از یه تگ H1 استفاده کنین و این اصل رو در همه صفحات سایت خود رعایت کنین. اگه مجبور به به کار گیری بیشتر از یه تگ H1 در صفحات سایت خود بودین باید یادتون باشه که اصلا این تگا رو با کلید واژه ها انباشته نکنین.

چگونگی استفاده درست از تگای H1 تا H6

من معمولا تلاش می کنم که به قوانین گوگل احترام بذارم و فقط از یه تگ H1 در هر صفحه استفاده کنم اما به کار گیری هر تعداد از المان هایH2 تا H6 از نظر گوگل مجازه و من هم در صورت نیاز این المانا رو چندیدن بار در هر صفحه مورد استفاده قرار میدم. البته معمولا به دلیل اینکه هر صفحه تنها شامل مطالب مربوط به یه موضوع مشخص می شه، در صفحاتی که محتوای اونا کوتاه تره معمولا تنها المانای H1 تا H3 استفاده میشن و بقیه المانا بلا استفاده هستن.

المانای H1 تا H6 در هر صفحه واسه نمایش تیترها و عناوین کاربرد دارن و اهمیت اونا از دید موتورهای جستجوگر با افزایش شماره اونا کم میشه، یعنی تگ H1 بیشترین ارزش رو داره و تگ H6 دارای کمترین ارزشه. از اونجایی که تگ H1 خیلی با اهمیته هر صفحه باید حتما شامل یه تگ H1 باشه. مثلا به نمونه زیر توجه کنین، اگه من بخوام محل زندگی خود رو با به کار گیری تگای H1 تا H6 نمایش دهم و اولویت اونا رو در این مثال به شما نمایش دهم، محل زندگی من به صورت زیر نشون داده می شه:

<h1>Earth</h1>

<h2>Asia</h2>

<h3>Iran</h3>

<h4>Tehran</h4>

<h5>Varamin</h5>

<h6>Ressalat</h6>

همونجوریکه در مثال بالا می بینین تگ H1 دارای اولویت بیشتری نسبت به بقیه تگ هایه و پس از اون کم کم با افزایش شماره تگا از ارزش اونا کم میشه.

همونجوریکه شما عزیزان میدونید راه های بسیاری واسه به کار گیری تگای H1 تا H6 هست اما من به شما پیشنهاد می کنم که در صفحات خود تنها یه موضوع اصلی رو دنبال کنین و همه مطالب صفحه رو دور و بر همون موضوع بنویسین تا بتونین از راه زیر واسه تگای H1 تا H6 خود پیروی کنین:

تنها یه المان یا تگ H1 در هر کدوم از صفحات خود داشته باشین.

شما می تونین هر تعداد تگ H2 که می خواین در صفحات خود داشته باشین. همونجوریکه میدونید تگ H1 واسه مشخص کردن تیتر اصلی و تگ H2 واسه نمایش زیر تیترها استفاده می شه، اگه شما صفحات خود رو زیاد شلوغ و پر از مطلب نکنین به کار گیری ۳ یا ۴ تگ H2 در صفحه می تونه واسه شما کافیه.

در گذشته پیشنهاد می شد که لینکای به درد بخور درون متن خود رو در تگ H3 بذارین، البته تازگیا پس از سال ۲۰۱۳ به طراحان سایت پیشنهاد می شه که تگای خود رو صرف لینکا نکنن و بیشتر متن درون تگا بذارن. از این رو میشه گفت که به کار گیری تگ H3 واسه زیر تیترای ثانویه هم می تونه به درد بخور باشه، البته به کار گیری اون واسه لینکا بلامانعه.

المانای عنوان و تاثیر اون بر سئو

تحقیقات روی اتحاد المانای H و سئو مشخص کردن که گوگل ارزش افزوده کردی واسه المان H1 و تاثیر اون بر سئو تعیین کرده، البته یه سریای دیگه از تحقیقات یافته های معکوسی رو اعلام کردن. John Meuller که یکی از افراد بسیار سرشناش در شرکت گوگله گفته که گوگل واسه تشویق صاحبان وب سایتا به به کار گیری المانای H در سایت، اثرات کمی در به کار گیری المان H روی سئو ایجاد کرده.

با در نظر گرفتن یافته های حاصل از تحقیقات و گفته های John Meuller و با در نظر گرفتن اینکه ایشون به “اثرات کم” اشاره کردن، من به شخصه بعید می دونم که به کار گیری المانای H1 تا H6 تاثیر خیلی زیادی بر سئوی سایت داشته باشه و تصور می کنم که اثرات اون خیلی کم و ناچیز باشن. از این رو من تلاش نمی کنم که کلیدواژهایی رو که می خوام صفحات سایت من واسه اونا رتبه بندی شن در همه تگا بگنجانم.

فقط و فقط شما باید یادتون باشه که تگ H1 رو واسه عناونی از متن استفاده کنین که مهم تر و با ارزش تر هستن و هم اینکه دارای اولویت بیشتری نسبت به دیگر عناوین متن هستن. در بعضی مواقع ممکنه تگ H1 با تگ عنوان عبارت برابری رو شامل شن، این حالت وقتی ممکنه اتفاق بیفته که شما یه مقاله صفر تا صدی داشته باشین و مقاله شما همه جنبه های یه موضوع کلی رو شامل شه. مثلا اگه شما مقاله ای داشته باشین که در اون صفر تا صد سئو رو گفتته باشین، تگ عنوان و تگ H1 اون می تونه عبارتی مثل “تموم چیزی که شما باید درباره سئو بدونین” باشه. اما اگه شما مقاله ای داشته باشین که جزیی از یه مجموعه مقالات کلی باشه، مثلا شما یه مجموعه مقالات درباره “بهینه سازی واسه موتورهای جستجوگر ” داشته باشین، شما باید تگ عنوان خود رو چیزی مثل ” تموم چیزی که شما باید درباره سئو بدونین” انتخاب کنین و تگ H1 خود رو به صورت “تاثیر لینک سازی بر سئو” انتخاب کنین. پس شما ممکنه صفحاتی ببینین که تگ h1 اونا با تگ عنوان اونا برابر باشه و هم اینکه صفحاتی ببینین که تگ H1 اونا از تگ عنوان اونا به طور کامل جدا باشه.

البته المانای HTML بر خلاف تگ عنوان می تونن شامل المانایی مثل لینکا، المانای تاکیدی و بقیه المانای مربوط به دستور زبون باشن.

گوگل المانای H1، H2، H3، H4، H5 و H6 رو به عنوان عناوینی واسه پیج اسنیپتا استفاده انجام میده

من به جستجو در ریزه کاریا و مرزای تعیین شده توسط گوگل بسیار علاقه مند هستم از این رو آزمایشی انجام دادم تا بتونم بررسی کنم که ممکنه اگه به هر دلیل گوگل عنوان صفحه تعیین شده توسط شما رو نپسندد، یکی از المانای H1 تا H6 رو به جای عنوان صفحه در نظر بگیره؟ بر خلاف خیالات من یافته های آزمایش به من نشون داد که اگه به هر دلیلی المان عنوان یه صفحه دچار مشکل شه و یا به شکلی باشه که گوگل اونو نپسندد، گوگل هر کدوم از تگای H1 تا H6 رو که موجود باشه به جای عنوان انتخاب می کنه و مورد استفاده قرار میده. البته این تنها یه امر ممکنه و یه امر حتمی نیس، یعنی نمیشه گفت که به دلیل اینکه گوگل ممکنه همچین کاری رو بکنه حتما این کار رو می کنه و در بعضی مواقع ممکنه گوگل این کار رو نکنه و صفحه رو بدون عنوان باقی بزاره.

علی رقم جستجوهای تکراری من تنونستم هیچ مستندات قوی و مشخصی از اثرات مستقیم تگای H1 تا h6 بر رتبه بندی سایت پیدا کنم و هیچ مرجعی ذکر نکرده بود که شما باید حتما المانای H1 تا H6 رو در صفحات سایت خود مشخص کنین اما من به شخصه همیشه دست کم المان تگ H1 رو در صفحات سایت خود تعیین می کنم. البته دوباره تاکید می کنم که هیچ مستندات دقیقی واسه تاثیر این المانا بر رتبه بندی سایت نیافته ام و بارها صفحاتی رو دیده ام که در رتبه بندیای گوگل رتبه خوبی کسب کرده بودن بدون اینکه درون اونا المانای تگ H1 تا H6 وجود داشته باشه.

من هیچ وقت موقع به کار گیری CSS واسه کنترل ظاهر تگای H با مشکلی مواجه نشده ام و هیچ وقت مجبور به طولانی تر کردن اونا و یا کوتاه تر کردن اونا نشده ام.

همونطور که بارها در این مقاله ذکر کردم من فقط از یه تگ H1 در صفحات وب سایتم استفاده می کنم اما در صورت ضرورت از هر تعداد از تگای H2 تا H6 (بسته به اندازه مطاب موجود تو یه صفحه) تو یه صفحه استفاده می کنم. البته معمولا در صفحات وب سایتم من فقط از تگای H1 ، H2 و H3 استفاده می کنم و فقط اگه صفحات سایت بسیار بزرگ و شامل باشه دیگه تگا رو هم در صفحات استفاده می کنم.

طول تگ H1 باید چقدر باشه؟ تگ H1 باید شامل چه تعداد کلمات باشه؟

من از قانون خاصی واسه تعداد کلمات تگ H1 خود استفاده نمی کنم، تعداد کلمات در تگ H1 رو به شکلی تعیین می کنم که یه عبارت با معنی و کامل و در عین حال تا حد امکان کوتاه و به درد بخور بسازم. اگه شما تگ H1 و عنوان متفاوتی واسه یه صفحه انتخاب کنین امکان به کار گیری کلید واژه ها و عبارات متفاوتی رو دارین که این موجب می شه شما بتونین ترافیک بیشتری رو به سایت خود جذب کنین.

در ادامه نکته ای درباره کپی ورداری که نکته به توضیح زیره:

“اگه شما در روش هدف دار درون صفحه ای سایت خود کپی ورداری از سایت دیگری داشته باشین، در بهترین حالت تنها وقت و انرژی صرف شده شما هدر میره و از اون محتوا سودی واسه سایت شما ایجاد نمی شه. اما اگه شما در کپی ورداری محتواها از حد عادی متجاوز شید و تیترها، عناوین، انکر تکستا و بقیه المانا رو از وب سایتای دیگه کپی ورداری کنین ممکنه واسه این کار جریمه شید و سایت شما کلا از یافته های جستجوها حذف شه”.

پس نکته شما باید در ایجاد تگای H1 تا H6 در سایت خود دقت کنین و شدیدا از کپی ورداری از بقیه محتوا واسه این تگا دوری کنین تا تگاتون اسپمی نبوده و گوگل شما رو جریمه نکنه.

پاسخی بگذارید

بستن منو