پیام گوگل درباره Accelerated Mobile Page – AMP pages
Futuristic polygonal background. Triangular business wallpaper.

پیام گوگل درباره Accelerated Mobile Page – AMP pages

گوگل تازگیا ایمیلی با عنوان زیر به وب مستران سرچ کنسول ارسال کرده :

Create AMP pages to be shown in Google Search for seorooz.net

AMP Page مخفف چیه و معنیش چیه؟

Accelerated Mobile Page

به معنی صفحات پر سرعت و استاتیک موبایلی که تفاوتایی در تگای HTML و Javascript و Caching دارن. پروژه AMP به رهبری گوگل حدود ۱۰ ماه پیش یعنی مهر ۹۴ (اکتبر ۲۰۱۵) شروع شده و به طور کامل Open Source هست و اگه شما در این مورد، Developer هستین، می تونین در پیشرفت این پروژه کمک کنین.().مستندات این پروژه هم ببینین.

جای نگرانی هست؟

بدیش اینه خیلی از وب مستران کشورمون، هر پیام گوگل رو برابر با اخطار می دونن! و فکر می کنن، هر ایمیل از سمت گوگل یا هر اروری که در سرچ کنسول نشون داده می شه، یه اخطار هست و خطر پنالتی شدن و افت رتبه بوجود اومده و ارباب بزرگ(گوگل!!) بر اونها خشم گرفته! و اینجور طرز تفکری به خاطر نبود آگاهی و شناخت وب مستران با دنیای وب هست.اینجور وب مسترایی فکر می کنن، پیام(Message) یعنی اخطار(Warning!). تصور می کنن هر چیز قرمز رنگی یعنی خطر پنالتی شدن! این وب مسترها نمیتونن فرق اطلاع رسانی و اخطار رو به درستی بفهمن و ذره ای، پیامای سرچ کنسول رو مطالعه نمی کنن و حتی اگه مهارت زبون انگلیسی خوبی ندارن،طوری در Google Translate ترجمه می کنن، که جمله ترجمه شده و فعل و فاعل هاش، مثل جمله ای بشه که تو ذهن خودشون هست!

اما جواب خیر هست! هیچ جای نگرانی نیس! هیچ خطری رتبه سایت شما رو چه در موبایل چه در دسکتاپ، تهدید نمی کنه.

پس به چه دلیل گوگل این پیام رو داده؟

حدود ۱۰ ماه پیش بحث AMP Pages توسط گوگل شروع شد.(اطلاعات بیشتر در )به خاطر این که صفحات وب، بازم واسه موبایل سنگین هستن و کاربران موبایلی مشکلات UX زیادی با صفحات وب موافق با موبایل دارن.از این رو، بحث AMP توسط گوگل به وجود اومد.این صفحات کلید برگشت به صفحه گوگل رو دارن و با علامت طوسی رنگ AMP در یافته های جستجوی گوگل ظاهر میشن(مثل Mobile Friendly).

گوگل توضیحاتی بیشتری در داده که این پست گوگل، همین سه شنبه یعنی ۱۸ مرداد ماه منتشر شده.

به طور خلاصه، این پیام فقط یه پیشنهاد از سمت گوگل هست واسه UX و تجربه کاربری بهتر واسه بازدید کنندگان موبایلی شما.همین! هیچ ربطی به رتبه بندی و سئو نداره.AMP یه امتیاز هست واسه UX موبایلی شما.نداشتن صفحات AMP یه مشکل یا کمبود نیس.

ایجاد صفحات AMP لازمه؟

خیر! هیچ ضرورتی نداره! فقط یه امکان خاص هست واسه کاربران موبایلی شما.شما تلاش کنین همون صفحات موافق با موبایل خودتون رو شدیدا واسه کاربر از نظر سرعت و راحتی کار بهینه کنین.در عین حال اگه وقت اضافی دارین یا علاقه دارین خیلی به روز حرکت کنین و کاربران موبایلی راضی تری نسبت کاربران فعلیتون داشته باشین، می تونین واسه ساخت صفحات AMP واسه وب سایتتون دست به کار شین.

سایتای ایرونی این کار رو انجام دادن؟

بدیش اینه ما ایرانیا خارجی پرستیم! فکر می کنیم آدمهای اونور آب آدمهای خیلی خفنی هستن و ما ایرانیا عقب مونده ذهنی هستیم.یعنی مرغ همسایه غاز هست!در میان مردم (نه دولتا) اگه یه خارجی یه کار بیخودی بکنه، میگیم، حتما یچیزی هست که این کار رو کرده.ولی اگه یه ایرونی کار درست و به درد بخور و جدیدی بکنه، میگیم حتما از یکی کپی کرده! کلا عادت به خود تخریبی و زدن توی سر خودمون داریم! بعدا هم معترض هستیم که به چه دلیل دنیا همش تو سر ما میزنه!وقتی خودمون داریم تو سر خودمون میزنیم نمیتونیم توقع داشته باشیم بقیه تو سر ما نزنن!همیشه هم عادت داریم بگیم تقصیر رو به بقیه حواله کنیم! یه لحظه دوربین رو سمت خودمون نمیچرخونیم که ببینیم تقصیر خود ما چیه!بگذریم…

پیام گوگل تازگیا و در همین چند روز گذشته واسه وب مستران سرچ کنسول فرستاده شده و خیلیا از این پروژه خبر نداشتن.

پروژه AMP زمان زیادی نیس که شروع شده و هنوز در کل جهان، تعداد خیلی کمی از سایتا، دارای نسخه AMP هستن.مطمئنا در گوشه و کنار دنیا و هر کشوری، تعداد کمی سایت که مجهز به صفحات AMP هستن هست و سایتایی که از قبل این کار رو انجام دادن، قبل از پیام و پیشنهاد گوگل، مبادرت به ایجاد صفحات AMP کرده بودن.بازم تاکید می کنم پیام و پیشنهاد گوگل.نه اخطار و تهدید گوگل!

اگه AMP تاثیری در سئو و رتبه نداره، در چی تاثیر داره؟

در UX . راضی نگه داشتن کاربر، به طور غیر مستقیم در سئو و رتبه موثر هست.و بیشتر از هر چیزی در فروش و افزایش اندازه تبدیل یا همون Customer Rate .ولی تاکید می کنم، نداشتن AMP به معنی این نیس که کاربران شما ناراضی هستن یا اینکه فروش و سئو و رتبه شما در خطر هست و اگه این کار رو نکنین، رتبه یا فروش شما افت می کنه! هیچوقت اینجور نیس! شاید شما به صدها روش دیگه، کاربرانتون رو راضی نگه داشتین و UX فوق العاده ای داشته باشین و رقبای شما در آینده، با ایجاد صفحات AMP هنوز به گرد پای UX قوی شما که AMP هم ندارین، نرسند!

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو