پنج بخش جا مانده استارت آپ در عرصه استارت آپ ایران

Abstract geometric wire-frame data landscape.

سالای ابتدایی اکوسیستم استارت آپ همراه با اندازه زیادی مثل سازی و پر کردن شکافای بازاره. هنوزم بعضی مدلا و بخشایی از استارت آپ در میدون استارت آپ ایران جا مونده ان. ما در این پست به شناسایی این مدلای جا مونده تجاری می پردازیم.

اولین موج از استارت آپا در بازارهای نوظهور، معمولاً استارت آپای تجارت الکترونیکی هستن که کار خود رو با فروشگاه های آنلاین و خرده فروشان الکترونیک شروع می کنن. ظهور اولین فروشگاه های آنلاین و استارت آپای تجارت الکترونیک در ایران در سال ۲۰۰۸ بود. کم کم با گذشت زمان و پیشرفت اینترنت و دیجیتال سازی، کارآفرینان شروع به پر کردن شکافا و حل مشکلات محلی کردن. در اقتصادای پر جمعیت، FinTech محلی و راه حل پرداخت هم در همون مراحل اولیه بوجود میان. ایران هم از بازار با جمعیت بزرگ ۸۰ میلیونی که درها رو به روی خیلی از فرصتای تجاری در مورد خدمات مالی و خرده فروشی آنلاین باز می کنه، استفاده میکرد.

اقتصاد

در این جا ما به ارائه ۵ مدل استارت آپ می پردازیم که الان در ایران وجود ندارن:

  1. مشارکت در رانندگی

مشارکت در رانندگی به عنوان یه راه حل عالی واسه حمل و نقلای درون شهری و بین شهری عمل می کنه. در ایران همیشه واسه حمل و نقلای درون شهری یه راه حل با عنوان تاکسیای غیر مجاز که تمایل به جابجایی مسافران تو یه راه مستقیم رو دارن، وجود داشته.

راه حل

  1. خدمات آنلاین خشکشویی

کسائی که در شهرهای پر جمعیت و مصرف کننده گرا زندگی می کنن، در سالای گذشته طعم مزیت این جور خدمات و راحتی اون رو چشیده ان. تازگیاً درخواست واسه این جور خدمات زیاد شده و این هم اینکه می تونه مدلی واسه رده با کلاس بالاتر جامعه ایرونی باشه. الان، بعضی خدمات خشکشویی در بخشای غنی تر، خدمات تحویل تلفنی خشکشویی جفت و جور کردن. یه استارت آپ این عمل رو تحت یه پلتفرمی که هنوزم در ایران دیده می شه، انجام میده.

  1. خدمات تحویل

“من دو تا آب پرتقال، یه شامپوی مو، ۲ باند پانسمان از داروخونه نزدیک می خوام و در راهی که اینا رو واسه من میارید یه فلافل هم واسه من بگیرین”، تا کنون اینجور سرویس تحویلی که همه اینا رو واسه شما جفت و جور کنه به وحود نیامده، مگه این که اون شخص اون قدر شما رو دوست داشته باشه که این کارا رو انجام بده. الان، خدمات تحویل در خیلی از کشورای خلیج در سطح بالایی از مصرف گرایی و قدرت مالی فعالیت می کنن. این مدل استارت آپ می تونه یه ایده براساس درخواست باشه که به طور خاص ترافیک در حال رشد در شهرهایی مثل تهران رو روش زوم می کنه.

پرتقال

  1. فروشگاه های آنلاین مبلمان و دکوراسیون خونه

الان این یه تجارت داغ در سراسر دنیاس. اخبار بودجه رو به افزایش استارت آپای تجارت الکترونیک مبلمان از سراسر جهان تحت این عنوان که  این مدل تجاری در میان کارآفرینان با دقیق شدن و فوکوس کردن بر تجارت الکترونیک مرسومه، شنیده می شه. ممکنه آدمایی در آینده واسه راه اندازی اینجور استارت آپایی تلاش کنن.

  1. مهمون نوازی P2P

الان این یکی از اولین شکاف هاییه که یه خارجی به محض ورود به ایران به اون توجه می کنه. این به خاطر اینه که کارآفرینان محلی هیچوقت به اون فکر نکرده ان و یا هنوز احساس نیاز به اون وجود نداره؟ شک نداشته باشینً جواب منفیه. مسائل حقوقی و آئین نامها مانع این مدل تجاری تو یه روش نرمال معمولی شدن. رقابت در گرفتن اینجور اجازه ای منتهی به باز شدن دروازه رقابت شدید در مورد این مدل تجاری می شه که در آخر گردشگران داخلی و بین المللی از اون بسیار بهره مند می شن. بعضی از آژانسای گردشگری داخلی، خونه های شخصی رو اجاره میدن، اما اونا هم از دید قانون قانونی زیر سوال هستن.

گردشگری

ادامه دادن این فهرست یه رقابت نیس. بیشتر استارت آپای تجارتای الکترونیک و  FinTech وقتی که وارد مدلای تجاری استارت آپایی که در ایران وجود ندارن، می شن می تونن به این فهرست اضافه شن.

منبع: ایران کار و کاسبی