پنالتی گوگل و انواع آن، چک کردن و راه خروج از پنالتی و ریکاوری

https://seorooz.net/wp-content/uploads/2018/03/google-penalty-seo-mohsen-tavoosi-seorooz.MP4

 

توجه: مطالبی در ویدیو هست که در متن نیس!

پنالتی گوگل، یکی موضوعی پر حاشیه ، پر سوال و پر از تنافضات و سوال در بحث آموزش سئو هست که من اول، شکلای جور واجور پنالتی رو براتون توضیح میدم و بعد، راه های خروج و بعد سوالات عادی رو جواب میدم.

قبل از هر چیز، این رو بگم که شما با مطالعه این مقاله، پرسشای زیادی در ذهنتون به وجود میاد و بیشتر سر در گم میشین.اما این پریشونی و گیجی به دلیل افزایش وسعت دید شما بعد از خوند این مقاله به وجود میاد.نه به دلیل بد بودن این مقاله.

 

خیلی خلاصه و ساده، Penalize به معنی رایجش،یعنی جریمه شدن سایت در گوگل.اما پنالتی حتما به خاطر جریمه یا تخلف نیس و من اینجا با شما در این پست، قرار داد میکنم که، هر گونه، افت سایت رو با هر دلیلی که باشه، با کلمه “پنالتی” ،یاد می کنم.پس لطفا نگید رفتن از صفحه یه به دو اسمش پنالتی نیس و بعد به ویکی پدیا(جولانگاه مترجمان غیر متخصص) لینک بدین.ما میخوایم از کاربردا و حقیقت صحبت کنیم.درگیر تعاریف نمیشیم.اونم تعاریفی که ده ها نسخه متفاوت ازش هست(در سئو) .

چون این خیلی مهمه زودتر از خود مطلب، روش تاکید می کنم: “وقتی پنالتی میشین، در بیشتر مواقع خبری از اخطار توی گوگل وب مستر تولز نیس!پس لطفا انقدر نگید، پنالتی نشدم چون اخطار نگرفتم. نگید گوگل متوجه کارای غیر کلاه سفید من نشده چون اخطار نگرفتم”.گفتم غیر کلاه سفید، به خاطر این که تکرار کنم، سئو فقط کلاه سیاه و سفید نیس.از سفید تا مشکی کلی رنگ هست که همه در دنیای Gray Hat هستن و بیشتر سئوکارها بدون اینکه بدونن، کلاه خاکستری کار هستن.حالا یکی کلاه خاکستریش بیشتر به سفید نزدیکتره.یکی بیشتر به مشکی”.

 

پنالتی گوگل - سئو - محسن طاوسی - سئو روز

 

قبل از شروع مقاله در نظر داشته باشین، همیشه در افت و رشد سایتا، این سه دلیل کلی، نقش اجرا می کنن:

۱- تغییر الگوریتم موتور جستجو به خصوص گوگل که همیشه تغییر میکنه و به روز میشه.

۲-رقابت.طبیعتا، وقتی سایتی به بالاترین جایگاه یافته های بیاد، جای یه سایت دیگه گرفته شده و وقتی در وسعت و فشار زیادی، این رقابت وجود داشته باشه،افت و رشدا هم، زیاد هستن.

۳-فرق الگوریتم گوگل در صفحات عقب تر (دو به بعد، پنج به بعد و …) – اگه از صفحه ۲۰ به صفحه ۴۰ میرید و بعدش بر می گردید به صفحه ۱۰ و بعد به صفحه ۵۰ میرید و بعد تو صفحات ۱۵ و ۱۶، اصلا اسمش رو پنالتی نذارید.در این مرحله سایت شما هنوز جایگاه ثابت شده ای در یافته های (SERP) نداره و نمیشه به خاطر این افت و خیزا توی این صفحات دربارش قضاوت کرد.اگه از صفحه یه همیشه به صفحه های دیگه جابجا بشین، اونوقت هست که جای بررسی داره.

و نکته دیگه اینکه:

الگوریتم گوگل آزار نداره! گوگل نمیخواد یه سری رو تنبیه کنه.گوگل فقط میخواد بهترین یافته ها رو به کاربر نشون بده و لایق ترین سایت رو رتبه خوبی بده.کاری ندارم که چقدر تونسته، در هدفش موفق باشه.اما در این راه، طبیعتا سایتایی که به مزاج جناب گوگل، خوش میاد، رشد می کنن و سایتایی که به مزاجش خوش نمیاد، افت می کنن.پس، نمیشه اسم جریمه رو همیشه روی سایتای افت شده گذاشت.در کل هم گوگل، به شکل غیر رسمی، تلاش کرده، به وب مسترا، سیاستای تشویقی و تنبیهیش رو القا کنه و بهترین رابطه رو با وب مسترا گرفته که همین شدیدا در اندازه محبوبیتش موثر بوده. واقعا چیزی که به مزاج الگوریتمش خوش میاد و به طور کامل مربوط به سیاستای گوگل هست، رو رسما در ظاهر تشویق و برعکسشو تنبیه اعلام کنه.مثلا میگه سایتایی که https دارن، یکی از فاکتورای مثبت رتبه بندی منو دریافت می کنن و یا وقتی میگه، اگه سایتتون با موبایل موافق باشه، یکی از فاکتورای مثبت و قوی(با وزن زیاد) واسه رتبه بهتر در نمای موبایل گوگل هست و برعکس.

یادتون نره، سایتای تازه تاسیس و دامنه های صفر، در ابتدادر سند باکس گوگل قرار دارن و انتظاری از این سایتای نداشته باشین و فکر نکنین پنالتی شدن.

بررسی شکلای جور واجور پنالتی

شکلای جور واجور پنالتی از نظر دلیل افت:

۱- افت سایت به خاطر نبود پیروی از دستورات گوگل درباره بک لینک که الگوریتم پنگوئن زحمتشو میشکه.

۲-افت سایت به خاطر نبود پیروی از دستورات گوگل درباره محتوا و on page که الگوریتم پاندا زحمتش رو میشکه.

۳-افت سایت به دلیل بروزرسانی و تغییر الگوریتم گوگل که ممکنه تخلفی هم از سمت سایت شما، انجام شده نباشه.این مورد بر خلاف دو مورد بالا، اسمش رو نمیشه جریمه گذاشت و خاصیت تنبیهی نداره.

۴-افت یا حذف شدن سایت به خاطر کپی ورداری از سایتای دیگه.

۵-افت سایت به خاطر Bug و ایراد گوگل. بله! تعجب نکنین.گوگل هم میتونه خطا کنه.حتما مطلب پرستش گوگل رو بخونین.این مورد نادر هست.

۶-افت یا حذف شدن سایت به دلیل اشتباه خود وب مستر از نظر فنی مثل نبود دسترسی کامل رباتا

۷-افت سایت به خاطر مسائل امنیتی و هک شدن سایت و …

شکلای جور واجور پنالتی از نظر شدت افت:

۱- افت از صفحه اول موضوع رقابتی به صفحه دو. این نوع پنالتی، کمتر به عنوان “پنالتی” شناخته میشه. اما به هر حال، وقتی وب سایتی با کلید واژه و موضوعی رقابتی، رتبه خوبی داره و یهو به صفحه ۲ میره، یه جور از پنالتی هست که تقریبا کل ترافیکش رو از دست میده.چون صفحه دو با صفحه ۲۰ در بیشتر موضوعات از نظر کلیک، جوری فرقی نداره و همین که در موضوعی رقابتی، صفحه اول بود، نشون از قدرت بسیار زیاد اون سایت بوده.

۲-افت از صفحه اول به صفحه ۵ تا حدود ۳۰ یا از صفحات زیر ۱۰ به صفحات بالای ۱۰۰ یا نبود یافته ها در گوگل با جستجوی کلید واژه

این افت، افت سنگینی هست، و کار، باید با جدیت بررسی بشه.

۳-افت به دلیل Freshness و یا رقص گوگل.

گاه ها به طور موقت وب سایتایی بالا میان و سایتایی که رتبه داشتن عقب میرن.اگه کوتاه مدت باشه هیچ مشکلی نیس و چیزی فرق نکرده.

۴-کلا de-index شدن.

اینجا دیگه اسمش پنالتی نیس.در این حالت، اون سایت یا صفحه، Ban شده که شرایط خیلی وخیمه!

شکلای جور واجور پنالتی از نظر سطح و گستردگی افت سایت:

۱- افت کل صفحات سایت

۲-افت فقط یه صفحه یا صفحات خاص

۳-افت فقط روی یک یا چند کلید واژه در حالی که همون صفحات با کلمات دیگه، بازم رتبشون حفظ شده باشه.

۴-افت یه سری از وب سایتا

 

شکلای جور واجور پنالتی از نظر الگوریتمی یا Manual Action

۱- پنالتی الگوریتمی

در این حالت، اگه وب مستر تولز داشته باشین، هیچ پیغام و اخطاری واسه شما نمیاد.به صورت الگوریتمی افت می کنین و اگه ایرادا رو متوجه بشین و اصلاح کنین، به صورت الگوریتمی هم رتبه شما برمیگرده.این حالت به طور کامل بی سر و صداست و بیشتر پنالتیا در این دسته هستن.به خاطر همین، خیلیا به اشتباه فکر می کنن، چون پیغامی براشون نیومده، یعنی از نظر گوگل تخلفی نکردن و کار اشتباهی انجام ندادن یا گوگل متوجه فریب اونها نشده که صد البته اشتباه می کنن.من در پست قوانین نانوشته گوگل، گفتم که، اتفاقا سیاست گوگل، مخفی نگه داشتن و ایجاد ابهام واسه وب مسترا و سئوکاران هست و تا می تونه، بی سر و صدا کار میکنه.چون اگه بگه شما به چه دلیلی پنالتی شدید، خیلی راحت تر، راه های دور زدن الگوریتمش توسط کلاه سیاه کاران حرفه ای، پیدا میشه.(حتما مطلب سئو کلاه سیاه مخصوص ایرونی هاست رو بخونید).

۲-پنالتی Manual Action

در این حالت در وب مستر تولز پیغام میاد و در بخش Manual Action دقیقا توضیح داده میشه که به چه دلیل پنالتی شدید و تا حدودی هم راهنمایی میکنه که چه کاری باید بکنین و به شما اجازه میده که درخواست تجدید نظر بفرستین(بعد از اصلاحات).

 

بررسی پنالتی شدن سایت در گوگل

چیجوری می تونیم بفهمیم سایت ما پنالتی شده؟

خیلی خلاصه بگم، واسه پنالتیای از نوع غیر از manual action اصلا نمی تونین بفهمین!انتظار نداشته باشین با حرفای قشنگ و امیدوار کننده یه فرمول و راه حل بدم! شما فقط از افتتون می تونین بفهمین! همین! شاید بگید خیلی سایتا هستن که این موضوع رو چک می کنن.اگه این فکر رو می کنین من چند سوال از شما دارم:

۱- اون سایتا خودشون ارتباطی به گوگل ندارن و گوگل هیچ API نداره که به سایتای دیگه بده در این موضوع و به خود شمام نگفته!پس چیجوری می تونن بفهمن شما پنالتی شدید؟ولی فهمیدن اینکه سایتی کلا توی گوگل ایندکس شده یا نه، کار راحتی هست که این ارتباطی به پنالتی نداره.

۲-وقتی شما وب مستر تولز دارین، پیغامی نیومده براتون و خودتون هم نتونستید تشخیص بدین و گوگل هم که کارش در ابهام گذاشتن وب مسترا هست، چه توقع دارین از سایتای دیگه که بتونن تشخیص بدن؟نکنه جزء اون دسته از آدمایی هستین که واسه همه چیز به دنبال Tools و وسیله می گردید بدون اینکه کمی درباره سختی موضوع و پیچیدگیش فکر کنین؟

راه تشخیص اینه که خودتون حدس بزنین و این موارد رو در نظر بگیرین:

۱- اگه رتبه شما سرجاش هست اما فقط impression و در نتیجه کلیک شما کم شده، مشکلی وجود نداره.ایام امتحانات، تعطیلات ملی و مذهبی و مناسبتی، این اتفاق میفته.مثلا سایتای تور مسافرتی ، ممکنه قبل از عید، شدیدا آمارشون بالا بره.در حالی که رتبشون مثل قبله.اما سایتای آموزشی، سایتای پذیریش آگهی و … شدیدا آمارشون افت می کنه در حالی که رتبشون سر جاشه.

۲-گوگل قبلا سالی یه بار و چند سالی یه بار یافته های و الگوریتمشو به روز می کرد.این روند به مرور بیشتر شد تا اینکه الان، به صورت هفتگی و ماهانه و گاه ها روزانه، و حتی گاه ها، چند بار در روز، در حال مشاهده، تغییرات الگوریتمی گوگل و جابجایی رتبه ها هستیم که این تغییر الگوریتما با خاصیت Freshness گوگل ترکیب شده و در خیلی از موضوعات دیگه از اثبات جایگاه و رتبه وب سایتا خبری نیس.مگه حدودی.

پس اگه دیدید لینک هفت هستین و اومدید لینک ۳ و بعد رفتید آخر صفحه اول، اسمش رو پنالتی نذارید.در این حالت، فقط بدونین، جای کار دارین و می شه با تلاش و هزینه بیشتر، به جای محدوده هفت هشت رتبه ای، محدوده دو سه رتبه ای رو واسه خودتون در صفحه اول گوگل، بدست بیارین.

۳-اگه سایتتون تازگیا صفحه اول اومده و خیلی کوتاه به جای قبلش یا صفحات عقب تر رفت، اسمش رو پنالتی نذارید.چون ممکنه رشد شما به خاطر Google Dance و Freshness باشه و اصلا از اول قرار نبوده اونجا باقی بمونین.شاید سوال کنین از کجا بفهمم به خاطر این بالا اومده؟در جواب بگم نمیشه خیلی راحت فهمید و بحث مفصلی داره که در کلاسای آموزشی سئو به طور کامل بازش می کنم.

۴- بررسی کنین همه صفحاتتون افت کرده یا فقط یک یا چند تاش و کلا ببینین، چقدر در سطح دامنه شما، این افت، گستردست.هر چقدر گستردگیش بیشتر باشه، بیشتر باید احساس خطر کنین.

۵-در خیلی از مواقع شما به طور شفاف نمی تونین ایراد کار رو متوجه بشین.فقط با حدسیات و بررسی مشکلات و اصلاح کردن اونها، می تونین، تلاش خودتون رو بکنین(در پنالتیای غیر از Manual Action).در مواردی هم می تونین تشخیص بدین که در ادامه بهش می پردازم.

 

راه خروج از پنالتی گوگل و ریکاوری (Recovery)

اول از همه تشخیص و حدس زدن و هوشمندی

با در نظر گرفتن شکلای جور واجور پنالتی که در بالا گفتم، اول ببینین، از نظر گستردگی پنالتی، به کدوم نوع پنالتی دچار شدید.

الف –  افت کل صفحات سایت

در این حالت، شاید کار سختی در پیش رو دارین.بررسی کنین تازگیا چه کارایی روی وب سایتتون انجام دادین.موارد زیر رو بررسی کنین:

۱- چقدر کپی کردین.

۲-چقدر و چیجوری لینک بیلدینگ کردین یا لینک واسه شما ایجاد شده.

۳-چه تغییراتی در محتوای سایت دادین.

۴-چه تغییراتی در کدهای سایت دادین.

۵- محتوای شما خودکار هست یا دستی تایپ میشه؟

۶- سایت شما قطعی داشته یا رباتا مشکلی واسه بازدید از سایت شما داشتن یا نه؟حتما مقاله تاثیر هاست و سرور بر سئو رو بخونید و تصور نکنین چون سایت شما، هاست ایرونی داره، رباتا ازش دور هستن و امتیاز منفی می گیرین!

۷- فقط ازموبایل بازدید و رتبتون افت کرده یا از نمای دسکتاپ گوگل هم افت کردین؟

۸- سایت شما هک شده؟!

۹- تازگیا ریدایرکتی انجام دادین یا کد هاتونو تغییر دادین؟

۱۰-مهمتر از همه تغییرات گوگل! وقتی روش لینک بیلدینگ شما کهنه و بی اعتبار شدست، وقتی از نظر on page و محتوا بی کیفیت باقی موندید یا بهتر بگم، با کیفیت تر نشدید، وقتی همه رقبای شما، از این نظرا، در حال قوی تر شدن هستن، وقتی به روش لینک بیلدینگ قبلیتون خوشحال شدید و فکر کردین که حالا که دو ساله، به همون روش دارین جواب می گیرین، از این به بعد هم جواب می گیرین، وقتی هست که باید پنالتی بشین!!

ب – افت فقط یه صفحه یا صفحات خاص یا کلید واژه خاص

اگه فقط یه صفحه خاص، افت کرده، همه موارد بالا رو روی اون یه صفحه بررسی کنین و اگه فقط یه کلید واژه خاص از اون صفحه یا صفحات دیگه افت کرده، خیلی اوقات به بروزرسانی گوگل بر می گرده.گوگل هر روز ، حساسیت بیشتری به یکی بودن محتوا با Title شما و کلا موضوع صفحه نشون میده و هر روز درکش بیشتر میشه از محتوای صفحه.با یه اپدیت، ممکنه، گوگل متوجه بشه کلمه ای که بالا بوده، جوری ربطی به این صفحه نداشته و شما افت می کنین.در این حالت، باید به طور کامل بررسی کنین، که کلمه ای که افت کرده با بقیه کلمات کلیدی که افت نکردن چه فرقی از نظر بک لینک، اشتراک در شبکه های اجتماعی،Title و متا تگ Description و محتوای شما دارن.

اگه چند صفحه از صفحات شما، افت کرده، میشه در دسته اول قرار داد و در قسمت الف باید به دنبال تشخیصش بگردین.

پ – افت سراسری چندین سایت

مشخصه که در این حالت باید به دنبال شاخصایی بگردین که در وب سایتای افت کرده وجود داشته.

 

راه خروج از پنالتیای مربوط به محتوا و داخل صفحات:

این پنالتیا معمولا مربوط به عمو پانداست!عمو پاندایی که بعضی وقتا حرص آدمو در میاره از بس جو جریمه و تنبیه می گیرتش و زیادی گیر میده به محتوا!

۱- هر بهینه سازی زیادتر از اندازه یا Over Optimization که در صفحات خودتون انجام دادین خط بزنین.وجود تگای خیلی زیاد و مثل هم، وجود تعداد زیادی کلید واژه در صفحه.مثلا کل صفحه شما ۱۰۰ کلمست که از این ۱۰۰ کلمه ، ۸۰ تاش یا نصفش فقط کلید واژه هست و محتوا نداره.اصلا نیاز نیس کلمات کلیدی تکرار کنین.شما در سئو روز می بینین من کلید واژه پایین سایت یا وسط متن تکرار کنم؟

بقیه موارد که در پست Over Optimization مطرح شد و مربوط به داخل وب سایتتون هست رو بررسی کنین و اصلاح کنین.

۲-چقدر کپی بردار هستین؟گوگل در تشخیص کپی بردارا ضعف داره اما تا حدودی هم می تونه تشخیص بده.اگه گوگل تشخیص بده که شما ماهیتا یه سایت کپی بردار هستین، احتمالش هست کلا سایت شما افت کنه.پیشنهاد می کنم، کلا از فاز کپی خارج بشین.من شخصا موافق این نیستم که زیاد لی لی به لالای گوگل بذارید.اما کپی ورداری، یعنی نابود کردن حق بقیه و کسائی که زحمت میکشن.دست کم می تونین شدیدا گرداوری کنین و از ترجمه و تغییرات استفاده کنین و اگه کپی می کنین حتما منبع رو نام ببرین و لینک کنین طوری که واسه کاربر قابل مشاهده باشه.نه اینکه بیاد فنتش رو ریز کنین یا رنگ منبع رو هم رنگ پشت زمینه کنین!

۳-اگه از محتوای خودکار استفاده می کنین، سایت شما شدیدا در خطر پنالتی هست.حتما باید منبع رو واسه این سایتا ذکر کنین.

۴-اگه محتوا و لینک خروجی مخفی دارین، در خطر بزرگی قرار دارین.لینکای مخفی و محتوای مخفی، ممکنه یه عمر بی خطر باشن اما یهو ممکنه رتبه سایت شما رو به نابودی بکشن.شاید سوال کنین در هر وب سایتی با Ajax و Javascript بعضی از محتواای مخفی نشون داده میشن و بعضی محتواای در حال نمایش مخفی میشن.این موارد اشکالی نداره.اگه بخوایم توی این ریز شیم،بحث خیلی مفصلی داره.گوگل سالهاست در حال تلاش هست که بتونه تشخیص بده چه محتوایی به چه علتی مخفی هست و در چه شرایطی نشون داده میشه و از بقیه موتورای جستجو درک خیلی بهتری نسبت به CSS و JS سایت شما داره.اما بازم ضعف داره.محتوا و لینک خروجی مخفی به سایتای دیگه، یکی از تکنیکای کلاه سیاه هست که خودش یه دنیای گستردست و فقط به این ختم نمیشه که شما لینک مخفی داخل سایتتون به سایت دیگه قرار بدین و تصور کنین دارین از فوت وفن کلاه سیاه استفاده می کنین.

به طور خلاصه  از این کار دوری کنین و کارایی این چنینی که کردین رو خط بزنین.

۵-اگه محتوایی که کاربر می بینه با محتوایی که موتور جستجو و ربات می بینه، متفاوت هست، شما یکی از کارای کهنه و بی اعتبار شده کلاه سیاه  به نام Cloaking رو دارین انجام می دید که بازم Cloaking خودش بحث مفصلی هست.اگه سایت شما اینطور محتوایی داره، خیلی سریع اصلاح کنین.کاربر و موتور جستجو رو یکی فرض کنین.

۶-محتوای تکراری داخلی یا Duplicate Content . هر محتوای سایت شما نباید با بیشتر از یه نشانی بالا باشه.محتواای تکراری شما باید با rel=canonical یا ۳۰۱ ریدایرکت، به صفحه اصلی هدایت بشن(منظورم صفحه اول سایت نیس).

۷-اگه فقط از نمای موبایل رتبتون افت کرده به خاطر بروزرسانی گذشته گوگل واسه سایتای مخالف با موبایل هست.فقط مبادرت به عکس العمل گرا کردن یا طراحی قالب جدا واسه نمای موبایل باشین و پس از انجام این کار صبر کنین.

کارای مربوط به بک لینک که منتهی به پنالتی میشه و راه خروج:

این نوع پنالتی هم معمولا به جناب پنگوئن مربوطه.من چند باری، از بعضی از وب مسترا، لقب “عقده ای” رو که به جناب پنگوئن گوگل دادن، شنیدم و خیلی خندیدم!

این نوع پنالتی بحث شیرینی هست و همیشه توش تناقضات و اختلاف نظر هست.مثلا با خودتون میگید من عین رقیبم لینک بیلدینگ کردم پنالتی شدم اما رقیبم رشد کرد!

یا سایتتون رو به یه سئو کار میدید میگه لینکات خیلی خوبه عجیبه که افت کردی! و یکی دیگه میگه لینک هات خیلی بده! معلوم بود افت می کنی! (هر دو هم اشتباه می کنن).

من در سری مقاله های آموزش سئو، در مقاله خاصیت تضریبی فاکتورای سئو گفتم، که قرار نیس همه سایتا یه نسخه داشته باشن.اون سایت حریف شما که با عین روش شما رشد کرده، کلی عامل مثبت دیگه داره که خود شما و شاید خودش، ازش خبر نداره.دلیلی نداره با تقلید در لینک بیلدینگ جواب بگیرین و بعد فکر کنین لینک بیلینگ دیگه جواب نمیده.حتما مقاله لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می شه رو بخونید.

اگه کل علم شما از لینک بیلدینگ اینه که با کلید واژه دلخواه بک لینک بسازین(به خصوص در سایتا و مطالب در رابطه و پیج رنک دار) ، شما در حال بهینه سازی به روش سال ۲۰۰۹ میلادی برابر با ۵ الی ۶ سال پیش هستین شما بیشترین استعداد رو واسه پنالتی شدن دارین و هر سایتی که دست شماس، بیشتر در برابر پنالتی شدن قرار داره.تصویر زیر رو ببینین.نمونه ای لینک بیلدینگ اسپم و مصنوعی و بی فایده تو یه تالار گفتگو هست و معمولا هم توسط طراحان سایتی که خدمات سئو ارائه می کنن، بوجو میاد:

 

۱- وقتی از بین ۱۰۰ تا بک لینک (Referring Domain) شما، ۹۰ تاش با یه کلید واژه به یکی از صفحات شماس، چه انتظاری دارین؟!! این مورد، یکی از بی ارزش ترین اصول لینک بیلدینگ هست که نباید روی یه کیورد Target کنین.

۲-چقدر لینک نوفالو دارین؟نکنه همش فالو هست؟نکنه در دسته آدمایی قرار دارین که تا می بینین لینکی نوفالو هست میگید بدرد نمیخوره؟نباید بک لینکاتون همه فالو باشن.این عدد به طور کامل بستگی داره به نوع لینک بیلدینگ شما و نمیشه درصد دقیق براش تعیین کرد.به این سادگی هم نیس که بگیم یه سایت ۹۵ درصد فالو داره بد هست و یه سایت ۷۰ درصد نوفالو داره خوب هست.در حالت عادی، یه سایت باید بک لینک نوفالو داشته باشه.حتما مقاله تاثیر لینکای نوفالو رو بخونین.

۳-چقدر بک لینک sitewide دارین؟نکنه رفتید از ۲۰ تا سایت رنک ۴ به بالا با ذوق و شوق لینک خریدین و وقتی افت کردین با خودتون گفتید دیگه بک لینک خریدن یا کلا بک لینک جواب نمیده؟!! وقتی اول بسم اله، میرید ۲۰ تا بک لینک از همه صفحات سایتای رنک ۴ و ۵ میخرید انتظار نداشته باشین گوگل بگه به به چه بک لینکای خوبی!ببینین چند درصد لینکاتون Sitewide هستن؟

نگفته نمونه، همونطور که قبل تر توی همین پست و کلا در مطالب سئوروز همیشه اشاره می کنم، سئو مطلق نیس چون خیلی فاکتورای دیگه در رتبه بندی سایتا موثر هستن.ممکنه سایتی پیدا کنین با ۹۰ درصد بک لینکای Sitewide که سالهاست رتبه خوبی داره.ولی کلا، اگه بخوایم خارج از مباحث عمیق، به بررسی پنالتی و حل اون بپردازیم، باید این مورد رو در نظر بگیرین.

۴-تغییر عنوان بک لینکاتون (تغییر Anchor Text)

اگه دوست دارین خیلی سریع پنالتی شید، عنوان بک لینک هاتونو تغییر بدین.به خصوص اونهایی که sitewide هستن.این از تابلو ترین و پر خطر ترین رفتارا در بحث Over Optimization در خارج از سایت یا Off page seo هست.

۵-همه بک لینکاتون به صفحه اول هستن! خودتون جای گوگل! در حالت طبیعی ، انصافا صفحه اول خیلی زیاد لینک میشه؟!!

۶-رد و بدل کردن لینک – از رد و بدل کردن لینک دوری کنین.سالهاست که گوگل داره التماس میکنه از لینک گرفتن با این شعار: (لینکم کن، لینکت می کنم) دوری کنین.چه سه طرفه چه دو طرفه.

۷-بک لینک به شکل تابلو اسپم!

– گذاشتن کامنت با عین کلید واژه،.شمام وقتی کامنت میذارید اسمتون، کیوردتون هست؟آقایی توی پست قبلی کامت گذاشته که اسمش طراحی سایت هست.از این به بعد هرکی اینجوری کامنت گذاشت، کامنتشو تایید کنین ولی لینکش رو پاک کنین و بهش با خطاب به اسمش جواب بدین.مثلا سلام آقای “دستگاه حضور غیاب”!

– بک لینک گرفتن از سایتای مزرعه لینک یا مزرعه محتوا مثل زیر:

– بک لینک گرفتن به زبون و با کیورد فارسی وسط یه محتوای غیر فارسی

– بک لینکای زیاد بدرد نخور مثل بک لینک امضای فروما که پشت هم کلید واژه لینک کردین.

– بک لینک گرفتن از محتوای کپی شده بقیه .یعنی محتوای یکی دیگه رو کپی کنین(حتی با منبع) بعد داخلش به خودتون لینک کنین و اون محتوا رو در فروما و … هم به همراه لینک پخش کنین.خیلیا این کار رو میکنن و تصور میکنن چقدر فوت وفن خیلی عجیبی استفاده می کنن و از این کار به عنوان راز سئو یاد می کنن!

۸- بک لینک از Blog Networkا.حتما مقاله شبکه های وبلاگی رو بخونین.من خیلی این رو شنیدم.که خیلیا میگن ما به طور کامل کلاه سفید(!) لینک بیلدینگ می کنیم و اصلا بک لینک نمیخریم.وقتی بیشتر بررسی می کنم می فهمم، اونها یه سری سایت مزرعه محتوا درست کردن و داخلش لینک میدن به سایتای خودشون و میگن بک لینک نمی خریم و با الگوریتم گوگل به روز هستیم!این افراد همون بهتر که بک لینک بخرن.بک لینک خریدن خیلی کم خطر تر از این کاراس.

۹-بک لینکای حجمی یه شبه و بدتر از اون حذف شدنای حجمی یه شبه.دیگه احتیاجی به توضیح نداره.

۱۰-خرید بک لینک، اگه واسه گوگل، مشخص بشه که خریداری شده هست، یکی از دلیلای پنالتی هست.

۱۱- لینکای وسط متن اسپم و Article Marketing به قصد لینک بیلدینگ که خیلیا اسمش رو بازاریابی از راه محتوا میذارن.در حالی که این کار ، لینک بیلدینگ از راه محتوا هست نه بازاریابی از راه محتوا و جالبه که خیلی از کلاه سفید کارا(کسائی که میگن سئوکار کلاه سفید هستن)، از این کار به عنوان فوت وفن کلاه سفید لینک بیلدینگ یاد می کنن و فکر می کنن بخشی از Content Marketing هست.واسه اطلاعات بیشتر درباره این نوع بک لینکا، مقاله پست مهمون و بک لینکای وسط متن رو بخونین.

۱۲- دراوردن بک لینکای بی کیفیت و تا جای امکان حذف کردن اونها و اعلام کردن اونها به گوگل وب مستر تولز به شکل زیر:

– اول با به کار گیری بخش Link to your site در وب مستر تولز و به کار گیری بقیه ابزارا مثل Ahrefs.com و Opensiteexplorer  و Majesticseo و … ، همه بک لینک هاتونو پیدا کنین.

-بعد با به کار گیری آموزشی که تا الان مطالعه کردین و تا آخر این مطلب مطالعه می کنین، به بررسی بک لینکای بی کیفیت بپردازید و به شکل وسواس گونه ای، اسپمی ترین بک لینکا رو جدا کنین.

-بعد یه فایل txt درست کنین و بک لینکایی که میخواید از کل دامنه، صرف نظر بشه، به شکل domain:domain name در هر سطر فایل متنی وارد کنین و بک لینکایی که فقط یک یا چند صفحه از یه دامنه هستن رو مثل در هر سطر به صورت جداکنه کپی کنین.

توجه کنین بک لینکایی که کل دامنه رو معرفی می کنین نباید دارای اسلش(/) و http باشن.بک لینکایی هم فقط واسه صفحه خاصی هستن حتما باید با http شروع بشن.یعنی مثل از نشانی بار مرورگر کپی کنین.اگه یه دامنه رو یا http بدین، فقط صفحه نخستش دید میشه.

نکته مهم: اگه فقط از یه صفحه از سایتی بک لینک بی کیفیت دارین، احتمال داره در قسمت مجموعه، یا هر قسمت دیگه ای از صفحات اون دامنه هم، لینک شما وجود داشته باشه.اگه از اون دامنه، کلا بک لینک ندارین، بهتره کل اون دامنه رو به گوگل معرفی کنین.

نکته مهم دیگه:همونطور که در تصویر می بینین، گوگل به روشنی نوشته، این وسیله حرفه ای و پیشرفته ای هست و اگه اشتباه استفاده بشه، رتبه شما آسیب می بینه.فقط بک لینکایی رو معرفی کنین که مطمئنین بی کیفیت و اسپم هستن.وگرنه ممکنه رتبه شما آسیب ببینه.به خاطر همین هم، اصلا لینک این وسیله در منوی وب مستر تولز نیس! درباره تعریف بک لینک بی کیفیت و اسپم هم با در نظر گرفتن سیاست نبود شفافیت گوگل، دربارش در بالاتر در همین پست صحبت کردیم.سختی کار همینجاست که نمیشه به درستی تشخیص داد.حتی اگه هم به خیال خودتون تشخیص بدین، ممکنه تشخیص شما از نظر گوگل فقط روی سایت شما فرق داشته باشه و بعد از معرفی به این وسیله، از وضعیتی که هستین هم بدتر بشه.

من خیلی از این وسیله استفاده کردم و آخر هوشمندی و تلاشم رو با فرض اینکه نکنه گوگل لینکایی که من اسپم تشخیص دادم، اسپم تشخیص نداده باشه.اما چند بار (البته کم) اتفاق، که به کار گیری این وسیله (و پسر خوبی بودن) برعکس جواب داد.اینکه چقدر در به کار گیری این وسیله موفق باشین، بستگی به تشخیص و هوشمندی و تخصص شما داره.اما اگه دیکته ای و کلاه سفیدی و قانونش رو بخواید اینه که، در هر صورت بک لینکی که مطمئنین اسپم هست رو به گوگل بدین که در بالا شاخص هاشو باهم مرور کردیم.

این وسیله همیشه از راه لینک زیر بعد از ورود به حساب گوگلتون در دسترس هست و اینجا هم راهنمای خود گوگل واسه به کار گیری این وسیله هست(مطالب جانبی که گفتم رو یادتون نره).

https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

 

شاید الان با خودتون میگید، ای بابا! اینطوری که همه بک لینکا اسپم هستن.پس چجوری لینک بیلدینگ کنیم! اگه لینک بیلدینگ نکنیم، سایت بالا نمیاد و اگه بکنیم پنالتی میشیم.حق با شماس.خیلی بحث زیادی هست که در کلاسای آموزشی سئو به طور کامل ریز و راه های لینک بیلدینگ بی خطر رو به دور از حاشیه و حرفای تکراری، آموزش میدیم.(بروزرسانی: فعلا برگزار نمی شه)

راه خروج از پنالتیایی که که خودتون باعثش شدید

۱- اگه تازگیا دامنه تونو رو تغییر دارین و به جای ریدایرکت یه به یه، همه صفحات رو به صفحه اول دامنه جدید ریدایرکت کردین،براتون متاسفم.تقریبا راهی نداره که رتبتون برگرده.تنها کاری که می تونین بکنین اینه که، دوباره ریدایرکت رو درست انجام بدین و اصلاح کنین و منتظر بمونین.

۲- اگه ناخواسته، در فایل robots.txt سایت شما دستور disallow:/ هست، شما، موتور جستجو رو بسته کردین و نمی تونه به سایت شما دسترسی داشته باشه.اگه در head صفحات شما، متا تگ robots=noindex هست، دیگه مشخصه ایراد از کجاس.

۳-اگه دسترسی رباتا به فایلای جاوااسکریپت و css شما بسته شده، امکانش هست یکی از دلایل پنالتی شدن باشه.در بالا درباره لینکای مخفی گفتم.یکی از دلایل اینکه خشم گوگل با نبود دسترسی ربات هاش به فایل css و javascript برانگیخته میشه، اینه که شما دارین حق درک گوگل از صفحات سایتتون رو می گیرین.یکی از تکنیکای ایجاد لینک مخفی، به کار گیری css هست طوری که یه div رو css بدین و display اونو none کنین و داخلش با تگ a لینک خروجی بذارید(به جای استایل دادن مستقیم به تگ a). بایددر نظر داشته باشین، خزندهای گوگل، آزادانه بتونن فایلای javascript و css شما رو بخونن.حتما مطلب اخطار گوگل درباره دسترسی به css و js رو بخونید.

۴-به کار گیری پاپ آپ.خیلی اوقات گوگ