راهبردهايى برای توسعه شهرهاى خلّاق
همانطور كه بيان شد شهرهاى خلّاق داراى اركانى مىباشند. حال براى ايجاد و توسعه شهرهاي خلّاق بايد راهبردهايى را به اجرا درآورد كه ضمن پشتيبانى از اركان، شهر را به يك آينده خلّاق سوق میدهند.
توسعه ظرفيت خلّاقيت در كليه سطوح آموزش عمومى: برنامههاى آموزشى خلّاقانه در سيستم آموزش عمومى، روش موثرى براى تشويق جوانان براى حل مساله و تفكر خلّاقانه است. اين موضوع حائز اهميت است كه اين توسعه ظرفيت در مدارس و اجتماعات بدون توجه سطوح درآمدى مردم يا مكان جغرافيايى زندگى آنان باشد. سرمايهگذارى در برنامهريزى اجتماعى خلّاقيت: ايجاد شرايط مناسب براى دستيابى به برنامههاى فرهنگى در كليه سطوح محلات (به خصوص محلات در معرض خطر)، مهمترين ابزار براى پيشبرد مشاركت اجتماعى است. خطمشى مبتنى بر محلات، روش اصلى براى استراتژى توسعه اقتصادى مبتنى بر خلّاقيت است. اين استراتژى به نوبه خود باعث بهبود بىعدالتيهاى اجتماعى خواهد شد. برنامهريزى اجتماعى خلّاقيت مىتواند باعث رشد استعدادها در آينده شده، محيطى امنى را براى يادگيرى مهارتهاى اساسى زندگى فراهم سازد. پشتيبانى از برنامههاى خلّاق در آموزش عالى: چنين برنامههايى براى آماده كردن استعدادهاى خلاق و كاركنان خلاق صنايع در آينده حياتى است. برنامهريزى فعاليتها و رخدادهاى فرهنگى: وجود و قابليت دسترسى به نهادها و رخدادهاى فرهنگى، باعث افزايش فعاليتهاى خلاقانه خواهد شد.
– راهبردهاى جذب و نگهدارى استعدادها: اين راهبردهاى هدف دار به بهبود كيفيت مكان هاى شهرى مىانجامند كه اين خود باعث تشويق كاركنان خلاق براى مهاجرت و اقامت آنها در شهرهاى خلّاق میشود.
2-7-2- راهبردهايى براى بنگاههاى اقتصادى
فراهم نمودن شرايطى براى بنگاه هاى اقتصادى به صورتىكه اين بنگاه ها بتوانند ريسكها (عدم قطعيتها) را بپذيرند: با فراهم نمودن حمايتهاى تخصصى براى كسب و كارها و سهولت دستيابى به سرمايههاى خطرپذير مىتوان از كشيده شدن بنگاهها و كارآفرينان به ساير بازارها جلوگيرى نمود و به يك بنيان رقابتپذير براى شهرهاى خلّاق در سطح جهانى دست يافت. افزايش حمايت از بخشهايى كه مورد توجه بينالمللى هستند: حمايت از مواردى مانند صنايع خلّاق، صنايع طراحى خلّاق، موسيقى، فعاليتهاى فرهنگى و غيره كه از ويژگىهاى شناخته شده يك شهر خلّاق در سطح بينالمللى هستند، مى تواند به رشد و توسعه بنگاه ها و كارآفرينان اين حوزه ها منجر شود. الهام بخشى و تشويق كليه بنگاه ها و كارآفرينان در تمام بخشهاى اقتصادى براى اين كه خلاقانه فكر كنند: مثالى از اين موضوع به رسميت شناختن ايجاد ارزش افزوده از طريق سرمايهگذارى در طراحى بهتر میباشد. همچنين توسعه همگرايى خلّاقيت و نوآورى در هنرها و ساير بخشهاى دانشبنيان مانند زيست فناورى و فناورىهاى اطلاعات و ارتباطات نيز مثالهايى در اين خصوص مىباشد. توسعه و بهبود آموزش و مربيگرى در زمينه مهارتهاى كسب وكار: مراكز آموزشى هنر و طراحى در اغلب موارد، دچار كمبودهاى آموزشى در زمينه هاى كسب وكار میباشند. بنابراين افراد وكاركنان خلّاق نياز به اكتساب مهارتهاى كسب و كار دارند. پشتيبانى از كارآفرينى خلاقانه: در بيشتر موارد سخت ترين كار براى كسب و كارهاى خلاقانه ورود به دنياى تجارت است. شاغلين در اين گونه كسب وكارها نياز به مهارتهاى اوليهاى مانند نوشتن طرح كسب و كار، يافتن فضا براى كار و استخدام افراد دارند. بنابراين حمايت از اين كارآفرينان بايد متمركز بر نيازهاى اختصاصى صنعتشان باشد. توسعه مراكز رشد (انكوباتورها): انكوباتورها از طريق فراهم كردن فضاى حرفهاى مناسب، خدمات پشتيبانى مشترك، شبكهسازى، آموزش و ساير كاركردها براى توسعه كسب و كارها مىتوانند محيطى پروراننده براى كسب و كارهاى كوچك خلّاق ايجاد كنند. حمايت از خوشهها يا بخشهاى خلّاق: توسعه راهبردى خوشهها يا بخشهاى ويژه با اهداف سرمايهگذارى و صادرات در شهرهاى خلّاق، مىتوانند به عنوان اهرمى براى تقويت خلّاقيت شهرى در جهت منافع اقتصادى به كار گرفته شوند. حمايت از نمايش محصولات خلّاق: گران بودن هزينههاى نمايش كالاهاى خلّاق (مثلا نمايشگاهها يا گالرىهاى هنرى) معمولا از ارائه محصولات كارآفرينان به بازار جلوگيرى مىكند. اقداماتى شبيه مكانهاى وب براى نمايش و فروش كالاهاى خلّاق يا برخى رخدادهاى هنرى كه باعث باز شدن استوديوهاى هنرمندان براى عموم مردم مىشوند، مىتوانند محصولات خلّاق را در معرض ديد خريداران قرار دهند. توسعه ظرفيت خلاقيت در ساير صنايع: ارتباط صنايع خلّاق با ساير بخشهاى توليدى صنعتى مانند زيست فناورى، مراقبتهاى بهداشتى مىتواند براى هر كدام از آنان مفيد واقع شود. حمايت تخصصى از كسب و كارهاى خلاق: به طور معمول حمايت سنتى كه از كسب و كارها به عمل مىآيد، براى كسب و كارهاى خلّاق مناسب نمىباشد. زيرا نيازهاى آنان با ساير كسب وكارها متفاوت مىباشد. همچنين در صنايع خلاق، نوع كسب و كارها از نظر اندازه (از خود اشتغالى انفرادى تا كاركنان زياد)، نيازها، مخاطبين و كالاها بسيار متفاوت مىباشد. به عنوان مثال حمايتى كه يك كسب وكار طراحى نياز دارد با حمايتهاى مورد نياز يك شركت فيلمسازى متفاوت مىباشد. ايجاد مراكز همگرايى افراد خلّاق: ارتباط و پيوند بين كاركنان خلّاق كه در نيازها و مشكلاتشان مشابه هستند، فوايد و منافع متعددى براى آنها در بر دارد. برخى از اين فوايد شامل بر يادگيرى آنها از يكديگر، كمك متقابل، افزايش مقياس توليدات خلّاقانه، تحريك خلّاقيت و نوآورى بيشتر میگردد كه اين موارد تبعات اقتصادى قابل توجهى خواهند داشت.
لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:
ارزیابی میزان تحقق¬پذیری مولفه¬های شهر خلّاق (نمونه موردی: شهر بناب)