نداشتن طرح تجاری ، علت شکست سایت های ایرانی

کل سایتای دنیا از نظر کسب درآمد سه دسته ان:

۱- سایتایی که می خوان دارمد زایی کنن.مستقیما (فروش،خدمات،واسطه گری و …)

۲- سایتایی که به قصد بازاریابی تاسیس می شن و وسیله ای واسه افزایش بازار یه تجارت فیزیکی هستن.

۳-سایتایی که قصد هیچ گونه درامدی ندارن، سایتایی که فقط به قصد کلاس گذاشتن یا عقب نماندن از روزگار(!) و درج نام دامنه اون در کارتا و کاتالوگ هاشون تاسیس می شن، در این دسته قرار می گیرن.

 

سایتای دسته اول ممکنه به هر شکلی دارمد زا باشن.فروش مستقیم محصول.سرویس دهی مثلا طراحی سایت.واسطه گری مثل سایتای حراجی یا جذب تبلیغات.

سایتای دسته دوم، همیشه یه یه تجارت جداگونه وابسته هستن.مثلا یه سایت دوربین مدار بسته، مطمئنا، یه شرکت یا فروشگاه فیزیکی دوربین مداربسته داره که می خواد از راه اینترنت هم، مشتری جذب کنه.

درباره سایتای دسته سوم هم حرفی واسه گفتن ندارم!

اما در دنیا، وب سایتا به چه قصدی درست می شن؟ همیشه در همه جای دنیا، وب سایتا قبل از تاسیس، واسه درامد زایی هدف گذاری شدن.یعنی به این فکر کردن که چه سایتی به چه دلیل با چقدر سرمایه واسه معرفی و تبلیغ ایجاد می شه و بررسی می کنن که چقدر سود دارن و چه وقتی به نقطه سر به سر می رسن.هم اینکه به طور کامل بررسی می شه که زمان، چه چیزایی رو ممکنه عوض کنه و پیشرفت فناوری و تغییر بازار، چه چالشایی داره و به طور خلاصه، طرح تجاری یا Business Plan کامل و جامعی دارن که در این آموزش، خیلی ساده و خلاصه، درباره اون صحبت می کنیم.

اما در ایران، از هر صد سایت، صد سایت، بدون حساب کتاب، تاسیس می شه!من تماسای زیادی واسه سئوی سایتای نیازمندی دارم.سایتای زیادی که با یه اسکریپت ۲۰۰ هزار تومنی و حتی کمتر، و با سئوی ۲۰۰ هزار تومانی، می خوان مثل سایتای بزرگ و پردارمد نیازمندی مثل نیاز روز و …، دارمد به دست بیارن! خیلیا تماس می گیرن و می خوان با هزینه کم، تبدیل به سایت بیتوته شن(سئوی سایتای بزرگ و معروف رو بخونین). بسیاری هم تماس می گیرن و با یه پنل رایگان فروش شارژ، می خوان در بازار وسیع و اشباع شارژ، سهمی بدست بیارن و بسیاری هم سایتای همکاری در فروش دارن و وقتی با صحبتام مواجه می شن، مبادرت به یکی از این دو کار می کنن: ۱- نا امیدی و کنار گذاشتن هدف ۲-قبول نکردن و ادامه دادن و در آخر شکست خوردن.

شاید از هر هزار یا ده هزار سایتی که تاسیس می شه، یکی از اونا، با حساب کتاب و طرح تجاری کامل، شروع کرده باشه!طرح تجاری، در دنیای پر رقابت وب، که هر روز رقابتی تر از دیروز می شه، شرط اول موفقیت به خصوص واسه تجارتای پر رقیبه.

طرح تجاری دقیقا موارد زیر رو مشخص می کنه:

۱- چه اجناس و خدماتی ارائه می شه؟

۲-مشتریان چه کسائی هستن؟

۳-چه ابزارهایی لازمه؟

۴- اجرا طرح چقدر زمان می بره و چه مدت زمان میبره تا به سود برسه؟

۵-چه مقدار سرمایه نقدی واسه راه اندازی سایت و به صورت دائمی و ماهانه، لازمه؟

۶-چه مقدار سرمایه نقدی واسه برندینگ و تبلیغات و سئو لازمه؟(معمولا، ایرانیا، هزینه راه اندازی یه سایت رو فقط در سطح اجرا امکانات اولیه می دونن و فراموش میکنن، معرفی و برندینگ و سئو، پر هزینه تر از خود طراحی سایته).

۷-رقابت در چه سطحیه و رقبا از هر نظر، چقدر قوی هستن و تعداد اونا چقدره؟

۸-اندازه پیشرفت پذیری سایت در برابر پیشرفت فناوری و تغییر بازار، چقدر باید باشه؟

۹-از چه روشی میشه، رسیدن به درآمد کرد؟(مثلا هزینه عضویت، تبلیغات بنری،پست ثابت،درصدی و مشارکتی،هزینه امکانات سایت و …)

۱۰-چقدر احتمال شکست هست؟

 

اگه صاحب هر وب سایتی، قبل از راه اندازی سایت، این سوالا رو از خود سوال کنه و پاسخی واسه اونا پیدا کنه و پس از بررسی دقیق، مبادرت به طراحی سایت کنه، اون موقع دیگه، تماشاگر هدر رفتن سرمایه ها و نا امیدیا و حرفایی به این معنا که اینترنت، جای مناسبی واسه درامد زایی نیس، نخوایم بود! اینترنت شدیدا واسه رسیدن به درآمد، جای خوبیه.به شرط اینکه فکر نکنیم، کار و کاسبی اینترنتی یعنی طراحی سایت!

اگه به ۱۰ سوال بالا دقت کنین متوجه این نکته میشین، که کل ۱۰ نکته، در گزینه ۷ یعنی رقابت خلاصه شده.اگه رقابت نبود، برندینگ و سئو هم معنا نداشت.تغییر بازار و شکستی در کار نبود.در نتیجه سرمایه چندانی هم لازم نبود.اگه به رقابت و جذب کاربر و مخاطب و چشمایی که به شما باید دوخته شه و اینکه چه حرف جدیدی در دنیای اینترنت، واسه گفتن دارین فکر کنین، و تصور نکنین فقط شمائید که ایده خوب دارین و بقیه در خواب هستن، به شما شادباش می گم! شما کمتری چیزای ویژگی یه مدیر سایت و تجارت اینترنتی رو دار هستین!