مشکل و علت دیر ایندکس شدن مطالب سایت در گوگل و رفع مشکلات آن
Businessman working with digital virtual screen

مشکل و علت دیر ایندکس شدن مطالب سایت در گوگل و رفع مشکلات آن

در این مقاله تعدادی از نکات عمومی آورده شده که توجه به اونا موجب می شه گوگل سایت شما رو راحت تر ایندکس کنه و رتبه بندی کنه. نکات آورده شده در این مقاله در دو بخش نکات عمومی و دستور العملای کیفی دسته بندی می شن که هریک شامل نکات زیادی هستن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نکات آورده شده در بخش دستورالعملای کیفی شامل بعضی ترفندهاییه که به کار گیری اونا در وب سایتا قدغنه و به کار گیری اونا می تونه موجب شه که گوگل سایت شما رو ایندکس گذاری نکنه و یا اگه سایت شما از پیش ایندکس گذاری شده ممکنه گوگل در صورت مشاهده این ترفندا در سایت شما، شما رو جریمه یا پنالتی کرده و به اعماق یافته های جستجوها پرتاب کنه. حواستون باشه که اگه شما از طرف گوگل یه پنالتی دریافت کنین، سایت شما تا مدت زمان نا معلومی در یافته های جستجوهای گوگل و وب سایتای وابسته به گوگل نشون داده نمیشه.

نکات عمومی

به گوگل کمک کنین که بتونه صفحات شما رو پیدا کنه

دقت کنین که همه صفحات سایت شما از راه یه لینک موجود تو یه صفحه دیگه از سایت شما که گوگل اونو پیدا کرده، قابل رسیدن باشن. واسه این کار باید از صفحات ایندکس گذاری شده سایت خود به صفحات دیگه سایت لینک بدین.

یه فایل Sitemap بسازین که در اون لینکایی به صفحات مهم سایت شما وجود داشته باشه. یه صفحه Site Map یا Site Index بسازین که واسه آدما قابل خوندن باشه و در اون یه لیست از لینکایی که به صفحات مهم سایت شما اشاره می کنن بسازین.

تعداد لینکا تو یه صفحه باید محدود باشه و نباید از حد مجاز بیشتر باشه.

دقت کنین که سرور وب شما باید خوب از سرآیند If-modified-since پشتیبانی کنه. این ویژگی سرور وب شما رو هدایت می کنه تا به گوگل بگه که محتوای قبلی شما از زمان قبلی که توسط گوگل کراول شده، دوبارهآپدیت شده یا خیر.

واسه مدیریت کراولینگ رباتای گوگل در سایت خود ، در سرور وب خود از فایل Robots.txt استفاده کنین و تلاش کنین فایل Robots.txt شما بروز باشه. مدیریت کراولینگ سایت با به کار گیری فایل Robots.txt کار ساده ایه و آموحتن اون زمان چندانی از شما نمی گیره. شما می تونین با به کار گیری وسیله Robots.txt testing tool اندازه شمولیت یا کامل بودن فایل Robots.txt خود رو مورد بررسی بذارین.

از دیگر کارایی که می تونین واسه کمک به گوگل واسه پیدا کردن سایت خود انجام بدین موارد زیر رو میشه نام برد :

ثبت سایت خود در گوگل (http://www.google.com/submityourcontent/)

ایجاد یه نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل. گوگل نقشه سایت شما رو واسه کسب اطلاعات درباره ساختار سایت شما استفاده می کنه.

به گوگل کمک کنین مطالب شما رو درک کنه

یه سایت به درد بخور و پر از اطلاعات به درد بخور بسازین و محتواهای سایت خود رو به شکلی بنویسین که به طور کامل روشن به موضوع مورد نظر شما (موضوع اصلی محتوای شما) اشاره کنن.

درباره کلماتی که کاربران اینترنت واسه پیدا کردن محتواهای با موضوع مورد نظر شما در اینترنت جستجو می کنن فکر کنین. بعد تلاش کنین محتواهایی درباره اون موضوعات ایجاد کنین که همه کلمات و عباراتی رو که فکر می کنین کاربران واسه پیدا کردن اون موضوع جستجو می کنن، شامل شه.

دقت کنین که المانای تگ عنوان و تخصیص Alt سایت شما درست و روشن هستن و توضیح خوبی از موضوع مورد نظر شما ارائه میدن.

به شکلی سایت خود رو طراحی کنین که صفحات سایت شما سلسله مراتبی منطقی و درستی داشته باشن.

از دستور العملای تعیین شده توسط گوگل واسه تصاویر و ویدیوها و داده های منظم یا Structured data پیروی کنین.

وقتی که شما از یه سیستم مدریت محتوا مثل ورد پرس یا wix استفاده میکنین باید حواستون باشه که صفحات و لینکای ایجاد شده در اون واسه خزندها و موتورهای جستجوگر قادر به کراول کردن اونا هستن.

واسه اینکه به گوگل کمک کنین که محتوای سایت شما رو خوب فهمیده باشه تموم اون چیزی که در رتبه بندی سایت شما می تونه اثر داشته باشه و به رندر شدن صفحات سایت شما کمک کنه رو در دسترس خزندها بذارین. مثلا فایلای CSS و جاوا اسکریپت خود رو که واسه درک بهتر صفحه می تونن به کراولرا کمک کنن در دسترس اونا بذارین. سیستم ایندکس گذاری گوگل یه صفحه رو همونجوریکه یه کاربر اونو می بینه، رندر می کنه، یعنی همه تصاویر، CSSا و فایلای جاوا اسکریپت رو مورد بررسی قرار میده. واسه اینکه دریابید که کدوم یکی از اسناد صفحات سایت شما در دسترس کراولرای گوگل نیس و هم اینکه واسه برطرف کردن مشکلات فایلای Robots.txt از Blocked resource report در کنسول جستجوی گوگل و وسایل Fetch as Google و Robots.txt tester استفاده کنین.

به رباتای گوگل اجازه بدین بدون Session ID و پارامترهای URL که راه اونا رو در سایت ردیابی می کنن، سایت شما رو پیمایش کنن. این وسیله ها واسه دریابی رفتار کاربران در سایت شماس، اما الگوی دسترسی رباتا به محتواهای موجود در سایت شما کلا فرق داره و به کار گیری این تکنیکا روی رباتای گوگل ممکنه موجب شه که سایت شما به صورت کامل توسط این روباتا ایندکس گذاری نشه.

محتواهای مهم رو در صفحات سایت خود به صورت پیش فرض Visible کنین. پیمایش گره های گوگل می تونن خیلی راحت محتواهای HTML مخفی شده در المانای ناوبری سایتتون از جمله زبانها و نوارهای گسترشی رو پیمایش کنه، با این حال گوگل فرض می کنه که این محتواها از دسترس کاربران دور هستن و باور داره که شما باید اطلاعات مهم سایتتون رو به صورت پیش فرض در دسترس کاربران بذارین.

راه کاری مناسبی پیدا کنین که آگهیای تبلیغاتی در سایت شما رتبه بندیای سایت شما توسط موتورهای جستجوگر رو تحت تاثیر قرار ندن. واسه این کار می تونین از فایل Robots.txt و rel=”nofollow” استفاده کنین. این کار موجب می شه که لینکای مربوط به آگهیای تبلیغاتی توسط خزندها فالو نشن.

به کاربران در به کار گیری صفحات سایت خود کمک کنین

تلاش کنین به جای به کار گیری تصاویر واسه نمایش اسما، گروه بندیا و یا مطلب مهم که در اونا متن هست از متن استفاده کنین و یا اگه مجبور به به کار گیری تصاویر هستین واسه تصاویر خود تخصیص alt مناسبی بسازین که در اون توضیح هرچند کوتاه اما مناسبی درباره موضوع مورد نظر شما داده شده باشه.

لینکای داخلی و خارجی سایت خود رو بررسی کنین و مطمئن شید که لینکاتون به صفحاتی اشاره میکنن که اون صفحات بازم برقرار هستن و به فعالیت خود ادامه میدن. شما می تونین واسه بررسی اینکه لینکای سایت شما به صفحات فعال اشاره می کنن یا خیر از وسیله valid HTML استفاده کنین.

زمان بارگذاری صفحات سایت خود رو بهینه سازی کنین و تا جایی که می تونین زمان بارگذاری صفحات خود رو کمتر کنین، چون کاربران به صفحاتی که سریع تر بارگذاری می گردن علاقه بیشتری دارن (در بعضی از نقاط دنیا بازم سرعت اینترنت بسیار کمه و کاربران مجبورند زمان زیادی واسه بارگذاری صفحات صبر کنن)، شما می تونین واسه بررسی سرعت بارگذاری صفحات سایت خود از ابزارهایی مثل PageSpped Insights و Webpagetest.org استفاده کنین.

صفحات سایت خود رو واسه همه ابزارهایی که کاربران با اونا در اینترنت جستجو می کنن بهینه کنین. کاربران ممکنه با تلفنای همراه یا تبلتایی که سایزا صفحه نمایش اونا فرق داره در اینترنت جستجو کنن، صفحات خود رو به شکلی طراحی کنین که با این دستگاه ها سازگاری داشته باشه و کاربران موبایلی مجبور نباشن که در صفحه سایت شما همیشه Zoom in و یا Zoom Out کنن. واسه بررسی اینکه صفحات شما با دستگاه های مختلفی که کاربران واسه مراجعه به اینترنت استفاده می کنن سازگاری داره یا خیر شما می تونین از وسایل Mobile Friendly testing tools یا وسایل بررسی موبایل فرندلی بودن صفحات، استفاده کنین.

بررسی کنین که سایت شما در مرورگرهای جور واجور خوب بارگذاری می شه یا خیر.

از قرارداد HTTPS واسه ایجاد امنیت بیشتر واسه کاربران سایت خود استفاده کنین. به کار گیری قرارداد HTTPS موجب می شه که ارتباطات شما با کاربران سایت شما کد گذاری شه که این موجب می شه که شما بتونین با امنیت بیشتری با کاربران خود رابطه برقرار کنین.

محتوای سایت شما باید واسه کاربران به درد بخور باشه پس تا جایی که می تونین محتواهای بهتر و کامل تری واسه کاربران خود بسازین و اونا رو به زبون ساده تری بنویسین تا همه کاربران در هر گروه سنی و با هر اندازه تحصیلاتی بتونن محتوای سایت شما رو استفاده کنن.

دستور العملای کیفی

در این بخش که اصطلاحا اونو دستور العملای کیفی نامیده ایم بعضی نکاتی که به کار گیری اونا از طرف گوگل به معنی تلاش واسه فریب دادن گوگل تلقی می شه آورده شده. این نکات مشهورترین نمونه ترفندهای خرابکارانه و سودجویانهه که بعضی افراد واسه بهبود سریع رتبه سایت خود در رتبه بندیای گوگل به اون روی میارن، اما نمی دونن که گوگل الگوریتمایی واسه شناسایی وب سایتایی که از این ترفندها استفاده می کنن ایجاد کرده و در صورت شناسایی این وب سایتا مجازات سنگینی واسه اونا در نظر گرفته و پس به کار گیری این ترفندها نه فقط نمی تونه موجب بهبود رتبه بندی اونا شه بلکه واسه اونا تاثیر منفی هم داره. دقت کنین که نمونه های گفته شده در این بحش فقط تعداد مختصری از ترفندهای خرابکارانه رو شامل می شه، اما تعداد خیلی از این ترفندها هست که شما باید اونا رو شناسایی کرده و از به کار گیری اونا در سایت خود شدیدا خود داری کنین.

یادتون باشه که اون دسته از صاحبان وب سایتا که وقت و انرژی خود رو صرف کارای مثبت در سایت خود می کنن و ترفندهایی رو پیش رو می گیرن که گوگل اونا رو به طور کامل مجاز اعلام کرده و تاکید کرده که طراحان وب سایتا واسه بهبود رتبه بندی وب سایتای خود از اونا استفاده کنن، در آخر به یافته های بهتری دست پیدا می کنن. پس وقت و انرژی خود رو واسه استفاده ترفندهای غیر مجاز تلف نکنین چون این کار علاوه بر اینکه واسه شما هیچ نتیجه ای جز اتلاف وقت و انرژی نداره، بلکه ممکنه موجب شه که شما یافته های منفی جبران ناپذیری هم بگیرین.

اگه شما وب سایتایی رو می شناسین که از این ترفندها واسه بهبود رتبه خود در یافته های جستجوها استفاده کردن و انگار از دستورالعملای گوگل سرپیچی کردن کافیه که واسه باخبر ساختن ما از وجود اونا فرم Spam report ما رو پر کنین و اصلاعات سایت نام برده رو در اون بنویسین تا ما در اسرع وقت به اون رسیدگی کنیم. البته گوگل راه کارای زیادی واسه شناسایی خودکار این وب سایتا ارائه داده و ما به دنبال انجام کارا به صورت به طور کامل خودکار هستیم و به روش شناسایی وب سایتای خطاکار براساس آمارها و گزارشات دستی استناد نمی کنیم. اما این گزارشات هم می تونه واسه شناسایی وب سایتای خطاکار به درد بخور باشه. البته گوگل همه گزارشات اعلام شده رو بررسی می کنه و واسه وب سایتی که گزارشی مبنی بر استفاده اون از روشای غیر مجاز اعلام شده بدون بررسی هیچ گونه پنالتی دید نمی کنه. اما در مواردی که موضوع جدی باشه و گزارش داده شده توسط کاربران درباره یه سایت درست باشه ممکنه این موضوع به حذف کلی سایت گزارش شده از یافته های جستجوها منجر شه. در ادامه بعضی از نبایدایی که گوگل واسه صاحبان وب سایتا تعیین کرده آورده شده:

هنگام ایجاد صفحات سایت خود در نظر داشته باشین که شما این صفحات رو واسه کاربران می کنین نه واسه موتورهای جستجوگر، پس صفحات خود رو در درجه اول واسه کاربران طراحی کنین.

هیچ وقت از هیچ ترفندی واسه فریب دادن کاربران استفاده نکنین.

هیچ وقت کاری رو فقط واسه کسب رتبه بهتر در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر انجام ندین یا یعنی هیچ وقت راحتی و رضایت کاربران خود رو فدای جلب نظر موتورهای جستجوگر نکنین و هم اینکه یادتون باشه که هیچ وقت تلاش در فریب موتورهای جستجوگر نداشته باشین. اگه واسه درک این موضوع با مشکل مواجه میشین، یه راه حل کلی اینه که قبل از به کار گیری هر ترفند از خود سوال کنین که اگه هیچ موتور جستجوگری نبود من بازم همین کار رو انجام می دادم؟ و یه راه حل دیگه واسه اینکه فهمیده باشین که موتورهای جستجوگر و کاربران رو فریب نداده اید اون هستش که قبل از به کار گیری هر ترفند از خود سوال کنین که اگه یکی از کارکنان گوگل درباره ترفندهای من ازم سوال کنه من میتونم به اون توضیح بدم که اینجور ترفندی رو در سایت خودم استفاده کردم یا خیر؟!

فکر کنین که چیجوری می تونین سایت خود رو به شکلی طراحی کنین و محتواهایی در اون بذارین که موجب شه سایت شما واسه کاربران بسیار مهم و به درد بخور باشه و کاربران با سایت شما تعامل برقرار کنن و هم اینکه به این فکر کنین که چیجوری می تونین کاری کنین که سایت شما در میان رقبایی که تجارتی مشابه شما دارن منحصر به فرد باشه. کاری کنین که سایت شما در میان وب سایتای حریف یه سرو گردن از اونا بالا تر باشه!

کارایی که باید شدیدا از اونا دوری کنین

استفاده محتواهایی که به صورت خودکار تولید می شن.

ایجاد صفحاتی که در اونا محتوای کم و یا تکراری و بی ارزشی هست.

ارسال خودکار کوئریا به گوگل.

سوء به کار گیری ریچ اسنیپتا.

ایجاد صفحاتی که در اونا بد افزارهایی هست.

به کار گیری ترفندهایی مثل تعویض لینک و یا خرید و فروش لینک و دیگه ترفندهای غیر مجاز لینک سازی.

به کار گیری لینکات در تو، متنا و لینکای نامرئی، کلاکینک، ایجاد صفحات Doorway یا Gateway، محتوای تکراری یا Scraped.

اگه شما از اون دسته صاحبان وب سایتا هستین که اصلا از ترفندهای غیر اخلاقی در سئوی سایت خود استفاده نمی کنن، و نگران اون هستین که گوگل به اشتباه شما رو جریمه کنه، می تونین با نمایشگر کردن دائمی سایت خود و بررسی مطالب و صفحات هک شده و حذف اونا و هم اینکه حذف محتواهای اسپمی تولید شده توسط کاربران در بخش کامنتا سایت خود رو از خطر جریمه شدن توسط گوگل در امان نگه دارین.

support.google.com/webmasters/answer/35769

پاسخی بگذارید

بستن منو