رشته درباره : عملکرد کارکنان

۱-۶-۲٫تعریف عملیاتی

در این تحقیق، با بهره گرفتن از پرسشنامه که یکی از وسایل روش میدانیه، داده ها جمع آوری می گردن. از نظر چگونگی اجرا، پرسشنامه ها به صورت مراجعه مستقیم تکمیل می شن . پرسشنامه تحقیق شامل ۳ بخش کلیه که بخش اول مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی اعضای نمونه آماری شامل سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت می­باشه. دو بخش دیگه مربوط به سازه های اصلی تحقیق. باید اینم بگیم که اندازه اندازه گیری براساس طیف پنج درجه ای لیکرت (به طور کاملً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، به طور کاملً مخالفم) هستش.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱-۷٫مدل مفهومی

مدل مفهومی تحقیق:                            

یه مدل ، دستگاهیه تشکیل شده از مفاهیم ، فرضیه ها و شاخصا که کار انتخاب و جمع آوری اطلاعات لازم واسه آزمون فرضیه رو آسون کردن می کنه . در واقع یه مدل ، مجسم کننده جنبه هایی از دنیای واقعیه که با مسئله تحت بررسی رابطه دارن . رابطه کلی رو در میان جنبه های مزبور روشن می کنه و بعد از آزمایش و آزمون ، درک بهتری رو از بعضی از قسمتای دنیای واقعی دشت می کنه

کاهش بهای خدمات
تفاوت خدمات
کارکرد سازمان
پرورش سرمایه انسانی
دقیق شدن و فوکوس کردن بر مشتریان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این تحقیق اثر سرمایه انسانی و اندازه پیشرفت یافتگی اون بر رقابت پذیری سازمانی درشرکت ملی پخش فراردهای نفتی مورد بررسی قرار می گیره. رقابت پذیری، تشخیص ظرفیت ها و موقعیت بازاری تلقّی می شه که موجب برتری بنگاه در مقایسه با رقبایش می شن. به بیان دیگه، رقابت پذیری موقعیت بی مثل یه سازمان در برابر رقباشه که از راه الگوی پیشرفت منابع، گسترش می یابد. در این چارچوب، رقابت پذیری شامل مواردیه که یه بنگاه می تونه انجام بده ولی بنگاه های دیگه قادر به انجام دادن اونا نیستن، که خود موجب درخواست بیشتر یا هزینه کمتر واسه اون بنگاه می شه.

هی و ویلیامسون (۱۹۹۱) رقابت پذیری رو تشخیص ظرفیت ها و موقعیت بازاری تلقی می کنن که دلیل برتری بنگاه در مقایسه با رقبایش می شن (کلین، ۲۰۰۱). به بیان دیگه، رقابت پذیری موقعیت بی مثل یه سازمان در برابر رقباشه که از راه الگوی پیشرفت منابع، گسترش می یابد در این چارچوب، رقابت پذیری شامل مواردیه که یه بنگاه می تونه انجام بده ولی بنگاه های دیگه قادر به انجام اونا نیستن، که خود موجب درخواست بیشتر یا هزینه کمتر واسه اون بنگاه می شه.

هشت عامل کیفی واسه رقابت پذیری سازمانا براساس گزارش رده بندی سازمانای  آسیایی طبق رقابت پذیری اونا به شکل سه روش رقابت پذیری عبارت ان از:

۱- کاهش بهای تموم شده (فرضیه اول): کارایی سازمان ، کنترل های داخلی در سازمان، ابتکار و خلاقیت در سازمان؛

خلاقیت

 

در این روش هدف اینه که یه سازمان بتونه در مقایسه با رقبا و از راه بهبود کارایی و افزایش بهره وری، کاهش ضایعات و نظارت مناسب بر هزینه ها، اجناس و خدمات خود رو با بهای تموم شده کمتر تولید و به بازار عرضه کنه. در این روش سازمان ها می کوشند که اجناس یا خدمات مشابه با بقیه مؤسسات رو با بهای تموم شده کمتر تولید و عرضه کنن.

کلا قیمت تموم شده می تونه به وجود اومده توسط عواملی مانند قیمت تموم شده تامین مواد اولیه، بهره وری ماشین آلات و لوازم، بهره وری نیروی کار، مصرف انرژی، اندازه بهره تسهیلات مالی، تعداد شیفت های کاری تولید و مواردی مثل این باشه. هر کدوم از عوامل یادشده می تونن تاثیر مستقیمی بر قیمت تموم شده محصول پایانی داشته باشن. شناسایی و ارائه راهکارهای موثر بر هر عامل می بایست در پروسه کاهش قیمت تموم شده روش زوم بشه و در واقع کل مراحل زنجیره ارزش یه کالا به طور همزمان بررسی شده و تجویزات براساس اولویت ها و واقعیات موجود صورت پذیرد.

کاهش قیمت

از جمله راهکارهای تجربه شده کاهش قیمت تموم شده اجناس و خدمات، به کار گیری بعضی از وسیله ها، تکنیکا و روشای افزایش بهره وری و کاهش هزینه س که در خیلی از کشورها و سازمانهای موفق در این بخش بکار گرفته شده. بیشتر این وسیله ها و روش ها هم جهت با نهادینه ساختن فرهنگ مشارکت، سازماندهی و ساماندهی عمومی قدم برمی‎دارن و ضمن اصلاح و بهبود سیستم‏ها و روشای کاری و نهادینه ساختن فرهنگ تغییر و کارگروهی، افزایش بهره‏وری در کلیه مراحل انجام کار، شناسایی و رفع منابع اتلاف (موداها) و جستجو واسه پیدا کردن راه حلایی واسه رفع مشکلات موجود رو به همراه دارن.

مشکلات

باید اینم بگیم که هر کدوم از وسیله ها و روش ها باید متناسب با شرایط و ویژگی های کار و کاسبی مورد نظر، مورد توجه و استفاده قرار گیرند. کلا در هربنگاه یا سازمان، آسیب های مختلفی منتهی به بالابودن هزینه ها می شه، بنابر این باید اول آسیب های گرفتار به سازمان شناسایی شده و بعد متناسب با هر کدوم از اونا، وسیله، روش، اصول و راه کارای مناسب در جهت رفع عارضه ها و کاهش هزینه ها بکار گرفته شه، در غیراین صورت به کار گیری این وسیله ها، روش ها، اصول و راه کار ها در جهت کاهش هزینه به درد بخور نخواد بود.

۲- دقیق شدن و فوکوس کردن بر مشتری (فرضیهدوم): خدمت رسانی به مشتریان سازمان ، کیفیت کار کارکنان سازمان.

امروزه یکی از ارکان اساسی رقابت در سازمان­های مشتری مدار کسب رضایت مشتریه. چون محرک اصلی واسه سازمان­های تجاری که به دنبال بهبودهای کلی در راه پیشرفت خود هستن به درستی مشتریان اون سازمان می­باشن.

در سراسر دنیا، سازمان­ها تلاش می­ کنن تا از راه رسیدن به امتیازات منحصر بفرد، نسبت به بقیه رقبا، به موقعیتی ممتاز برسن. از طرف دیگه، مشتریان و مصرف کنندگان، همیشه در جستجوی عرضه کنندگانی هستن که کالا یا خدماتی به مراتب بهتر ارائه می­ کنن. درک این تفاوت، پروسه انتخاب خدمات لازم رو هدایت کرده و مشتریان رو در اراده کردن کمک می­کنن. مشتریان در جستجوی سرنخ­هایی هستن که اونا رو واسه شناسایی بهترین تأمین کننده کمک کنن. در همین زمینه اونا علاوه بر بررسی کارکرد داخلی، هرگونه مدرک و دلایل خارجی که نشونه ایجاد اصل دقیق شدن و فوکوس کردن بر کیفیت در سازمان می­باشه رو مورد توجه قرار می­ بدن.

اراده کردن

تلاش زیادی که امروزه در واسه پیشرفت نگاه مشتری مداری به وسیله محققان، کارشناسان و مدیران سازمان­های تجاری صورت می­گیرد، نشون دهنده اون هستش که الان رضایتمندی مشتریان یکی از مهمترین عوامل در تعیین مو فقیت سازمان ها به حساب میاد. پس ایجاد و پیاده سازی سیستم های امتحان و پایش رضایتمندی مشتریان یکی از نیازای اساسی سازمان های امروزی به حساب می­رود.

در این روش سازمان، تلاش می کنه که گروه خاصی از مشتریان رو هدف گذاری کنه و محصول یا خدمتی مخصوص سلایق یا نیازای اون ارائه دهد.

 

۳- تفاوت خدمات سازمان از رقبا (فرضیه سوم): معروفیت و اعتبار سازمان ، سیستم های حاکمیت شرکتی سازمان ، شرایط بازار واسه یه سازمان؛

در این روش هدف اینه که یه سازمان بتونه جنسا و خدماتی عرضه کنه که به نظر مشتریان در مقایسه با جنسا و خدمات شرکت های حریف دارای برتری یا ویژگی منحصر به فرد هستن. سازمان ها می تونن از راه نوآوری در اجناس و سرویس دهی از راه تحقیق و پیشرفت، ارتقای اجناس و خدمات و سرعت بسیار بالا در عرضه جنسا و خدمات، خود رو از رقبا جدا کنن.

اجناس جدا از چیزای مهم سازمانای امروزی هستش.امروزه سازمانا ضرورت برخورداری از روند بهینه پیشرفت محصول جدید و جدا رو خوب احساس کردن و واسه داشتن اینجور پروسه موفقی تلاشای زیادی رو انجام دادن و هزینه های بسیاری رو صرف کردن. واسه ارائه اجناس جدا در این سازمانا، افراد متخصص و با تجربه بالا استفاده کرده می شه و از فناوریای پیشرفت استفاده می شه.

امروزه خیلی از اجناس و خدمات بطور زیادی مثل همدیگه شدن.اگرمحصولی رو عرضه میکنین که به طور کامل مثل اجناس رقباست چیجوری می تونین مشتریان رو راضی کنین که محصول شما رو انتخاب کنن؟ سرویس دهی به مشتریان از راه های موثر واسه انجام دادن اینجور کاریه؛ چون به محصول فیزیکی شما ارزش دوبرابر می بخشه. کارشناسان عقیده دارن که شکل های جور واجور اجناس بسیار ساده رو میشه با در نظر گرفتن کیفیت اون و سرویس دهی به مشتریان جدا ساخت. مثلا شرکت فریتولی واسه راضی سازی خرده فروشان از هیچ کاری دوری نمی کنه. وقتی که براثر طوفان به سوپر مارکتی خسارت وارد میشه با فرستادن نیروهای امدادی از طرف خود به بازسازی اون کمک میکنه. نتیجه این اقدامات واسه شرکت فریتولی ۲ میلیارد دلار فروش، کسب ۷۰ درصد از سهم بازار که از سود رقبا بسیار بیشتر بوده.