تست A/B؛ سئو و گوگل آنالایتیک

Light Ladder and goal target the business idea concept on light green pastel color wall background with shadow and reflection 3D rendering

سرفصل محتوا

  • تست A/B و تاثیر اون بر سئوی سایت
  • تست A/B و گوگل آنالایتیک
    • معیارهای پایه در گوگل آنالیتیکز
    • معیارهای تعاملی در گوگل آنالیتیکز
    • معیارهای تبدیل در گوگل آنالیتیکز
      • ۱. ایجاد مشتریان سرنخ (Lead)
      • ۲. فروش

تست A/B و تاثیر اون بر سئوی سایت

گوگل نه فقط به شما اجازه میده از تست A/B استفاده کنین، بلکه شما رو به این کار تشویق می کنه.

گوگل اعلام کرده که به کار گیری تست A/B هیچ تاثیر منفی روی سایت شما نمی ذاره.

با این حال، اگه از وسایل تست A/B جهت انجام بعضی از راه های سئوی کلاه سیاه استفاده کنین، ممکنه رتبه خود رو در یافته های جستجو از دست بدین.

به طور خلاصه، در زمان تست A/B نکات زیر واسه گوگل بسیار اهمیت دارن:

  • Cloaking نکنین! – Cloaking روش سئوییه که در اون محتوایی که به موتورهای جستجو نشون داده می شه با محتوای سایت برابر نیس. اگه گوگل فهمیده باشه از این روش در سایت خود استفاده می کنین، سایت شما رو جریمه کرده یا به صورت کامل اونو از یافته های جستجو حذف می کنه. از اونجایی که در تست A/B دو محتوای متفاوت به دو دسته از کاربران نشون داده می شه، شاید صاحبان سایتا محتوایی متفاوت رو از راه User-Agent یا نشانی IP به ربات گوگل نمایش بدن. تو یه کلام، از انجام این کار دوری کنین!
  • از تگ “rel=”canonical استفاده کنین – ، قبلاً درمورد ریدایرکت و  تگ Canonical صحبت کردیم. اگه تست A/B سایت خود رو روی چند URL انجام می دین، باید از تگ “rel=”canonical استفاده کنین. به کار گیری این تگ به موتور جستجو حالی میکنه که کدوم نسخه از صفحه، نسخه اصلیه و باید در یافته های جستجو ایندکس شه. این کار به خاطر جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری صورت میگیره.
  • ریدایرکت ۳۰۲ رو جانشین ریدایرکت ۳۰۱ کنین – اگه در آزمایش A/B، نسخه اصلی سایت به نسخه جدید ریدایرکت می شه، بهتره به جای به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ (دائم) از ریدایرکت ۳۰۲ (موقت)استفاده کنین. این ریدایرکت به موتورهای جستجو میگه که انتقال صفحه به صورت موقت انجام شده. پس، نسخه اصلی سایت باید در یافته های جستجو ایندکس شه.
  • تا وقتی که احتیاجه، تست A/B رو انجام بدین – اگه زمان انجام تست A/B شما طولانی شه (در حالیکه یکی از نسخه های ایجاد شده به تعداد زیادی کاربر نشون داده می شه)، شاید موتورهای جستجو شما رو جریمه کنن چون تصور می کنن که در حال تقلب در یافته های جستجو هستین. گوگل پیشنهاد می کنه که بعد از تموم شدن آزمایش، همه متغیرهایی که نیاز ندارین رو از سایت خود پاک کنین.

تست A/B و گوگل آنالایتیک

هنگام تست A/B شما این توانایی رو دارین که شاخصای کلیدی رو بررسی کنین. شاخصایی که در مورد کارکرد طراحی سایت تون به شما اطلاعات مفیدی داده و شما می تونین آزمایش کنین که با انجام تغییرات چه تفاوتایی در کارکرد سایت به وجود اومده. با به کار گیری گوگل آنالیتیکز شما به سه شاخص اصلی واسه تعیین کارکرد سایت دسترسی دارین:

معیارهای پایه در گوگل آنالیتیکز

    • Unique page views: تعداد بازدید صفحاتیه که به وسیله یه کاربر در طول session در کل سایت انجام می شه.
    • Page views: تعداد دفعاتیه که از یه صفحه بازدید شده.
    • Users: تعداد کاربران یکتاییه که سایت رو میبینن.
    • Mobile: تعداد آدمایی که از راه موبایل خود از سایت شما بازدید می کنن. این اطلاعات به شما نشون میده که باید به مخاطبین موبایلی خود بیشتر توجه کنین یا دسکتاپی.
    • موبایل

  • Medium/Source: به شما نشون میده که بازدید کنندگان سایت شما از چه کانالایی به سایت شما هدایت شدن.
  • Location: بیان کننده اینه که مخاطبین شما اهل کجا هستن. این اطلاعات به شما واسه تولید محتوا و تبلیغات هدف دار کمک می کنه.

معیارهای تعاملی در گوگل آنالیتیکز

  • Average time on page: متوسط وقتی که کاربران در صفحات سایت شما می گذرونه به شما نشون میده که طراحی سایت تون چقدر مخاطب رو با خود درگیر می کنه.
  • Pages/Session: نشون دهنده تعداد صفحاتیه که یه کاربر در وقتی که در سایته میبینه.
  • New vs returning: به شما نشون میده که چقدر بازدیدکننده جدید و قدیمی دارین، اینکه سایت شما مخاطبانش رو درگیر می کنه و اونا رو به سایت بر می گردونه یا خیر.
  • Referral traffic نشون دهنده ترافیکیه که از سایتای که به مطالب سایت شما لینک کردن بدست میاد.

معیارهای تبدیل در گوگل آنالیتیکز

۱. ایجاد مشتریان سرنخ (Lead)

  • Goal conversion rate: اندازه تبدیل کلی (صفحات) هدفاتون رو نشون میده، که با مشخص کردن تعداد هدفای تحقق یافته و تعداد کل sessionا محاسبه می شه.
  • Goal completions: سرعت رسیدن تون به هدفای مشخص شده رو نشون میده. اینکه احتیاجی هست در بازاریابی یا تست A/B تغییر به وجود بیارین یا خیر.

۲. فروش

    • Transactions: درصد فروش و تعداد تراکنشایی که در سایت شما انجام می شه رو نشون میده.
    • Time to purchase: نشون دهنده مدت وقتیه که زمان میبره تا کاربری از سایت تازه طراحی شده خرید کنه.
    • Assisted conversions: به شما درمورد اینکه چه المانایی باعث شدن روند اراده کردن خرید مخاطب شما به خرید پایانی منجر شه اطلاعاتی میده.
    • اراده کردن