تاثیر اجرای قانون جدید تخلفات راهنمایی و رانندگی بر میزان تصادفات و تلفات مطالعه  …

تاثیر اجرای قانون جدید تخلفات راهنمایی و رانندگی بر میزان تصادفات و تلفات مطالعه …

ب – جنسیت راننده
اخلاق و عادات متفاوت زنان و مردان در رانندگی و اصولا تفاوت هایی که با هم دارند ، منجر به خطاها با ماهیت های متفاوت می شود. در تخلفات و تصادفاتی که مردان در آن درگیر هستند ، بیشترین خطاهای معمول سرعت زیاد ، سبقت های غیرمجاز و مصرف مواد و داروهای غیر مجاز است . در صورتی که در تخلفات و تصادفاتی که زنان درگیرند ، مشکل داشتن در مانورهای سریع و بموقع ، عدم تسلط و کم تجربه بودن ، عوامل اصلی تخلفات هستند .
ج- تجربه رانندگی
تجربه بیشتر در رانندگی ، باعث کاهش احتمال تخلفات می شود. چرا که راننده با تجربه ، دید وسیع تری از وسیله نقلیه خود ، قابلیت های آن و حتی قابلیت های خود در رانندگی و پیش بینی عکس العمل دیگران دارد . این مزیت ها سبب می شود که یک راننده با تجربه در تمامی رفتارهای خود با پختگی بیشتری عمل کند و در صورت لزوم در زمان های بحرانی، بهترین تصمیم را بگیرد.
د – شخصیت اجتماعی و سطح تحصیلات احساس نارضایتی و غیر اجتماعی بودن ، باعث بوجود آمدن تنش هایی در عمق روح و روان انسان می شود که قدرت تصمیم گیری صحیح را در لحظات بحرانی از انسان سلب می کند . از طرف دیگر تحصیلات بالاتر ، باعث می شود که فرد خود را کمتر دچار حوادث سازد . بدون شک مسائل اجتماعی و وضعیت فرهنگی در نحوه رانندگی افراد و میزان تخلفات نقش مهمی دارد.
ذ- هوش و ذکاوت
در تحقیقات بعمل آمده توسط متخصصین امر، مشخص شده است ، افرادی که مکررا تخلف می کنند در میزان هوش و ذکاوت ، مدت عکس العمل و نظایر آن تفاوت قابل ملاحظه ای با افرادی که تخلف نکرده یا به ندرت تخلف می کنند ، دارند.
۲- بیماری های روانی و مرضی
همواره در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی، مسأله ترافیک و رانندگی در شهر مورد توجه می باشد، چرا که مشکل ترافیک و رانندگی های تهاجمی و پی آمدهای ناشی از آن به ویژه در مناطق شهری، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متأثر می نماید.امروزه در غالب کشورهای پیشرفته به لحاظ اهمیت و نقش فرهنگ پذیری و ویژگی های شخصیتی افراد در رانندگی، قانون مداری، اجتناب و پیشگیری از حوادث و سوانح خیابانی و جاده ای، در بررسی معضل ترافیک و حوادث ناشی از رانندگی های تهاجمی بیشترین توجه به روانشناسی رانندگی معطوف می گردد. در این خصوص در بعد بیماری های روانی می توان به بیماری های روانی- اجتماعی مثل پرخاشگری ، کمبودهای روانی وجود عقده های روانی در افراد اشاره کرد که سبب می شود این افراد در جهت جبران و یا برآورده نمودن نیازهای احساس شده ، مرتکب اعمال و رفتارهایی شوند که می تواند نابهنجار باشد .
به طور کلی می توان راننده های تهاجمی را با توجه به ویژگی های شخصیتی ناآرام، منش ناپایدار، ناامنی های روانی و ناپختگی های عاطفی آنها به پنج دسته یا طبقه خاص تقسیم نمود:
الف – سرعتی ها
اکثراً از سرعت غیر مجاز در هر موقعیت و شرایطی لذت می برند و بعضاً سبب حوادث وحشتناک می شود.
ب – سبقتی ها
به دلیل ناامنی و ناپختگی شخصیتی، عموماً حوصله و صبر لازم را در حرکت با حداکثر سرعت مجاز پشت سر خودروی مقابل را ندارند و در هر موقعیت و شرایط تلاش می کنند عجولانه و بدون توجه به اینکه موقعیت مناسب و مجاز باشد یا نه ، از اتومبیل یا اتومبیل های پیش رو و مجاز سبقت بگیرند، بدین ترتیب ایشان هم راننده های هم جهت خود را آزرده می کنند و هم بعضاً به راننده های مقابل حمله ور می شوند .از جمله پیامدهای این قبیل راننده ها تصادفات مرگبار می باشد.
ج – خود نماها
ایشان عموماً آن دسته از راننده های تهاجمی هستند که می خواهند با حرکات نمایشی غیر عادی و خطرناک توجه دیگران را به اتومبیل و یا نمایش رانندگی تهاجمی خود جلب نمایند و بسیاری از مواقع از توجه و تمرکز لازم در هدایت مطلوب اتومبیل خود باز می مانند و زمینه آسیب پذیری و تصادف را فراهم می نمایند.
د – قانون گریز ها و لجام گسیخته ها
این گروه از راننده های تهاجمی با شخصیت فوق العاده ناامن و متزلزل و بعضاً با مصرف مواد روان گردان و مخدر و یا الکل هیچ گونه احساس و تعهدی در تقید به مقررات، تابلوها و چراغ های راهنما و یا حضور پلیس از خود نشان نمی دهند و اعتنای چندان به حقوق حقه دیگران ندارند . لجام گسیختگی اخلاقی و فرهنگی از اصلی ترین مشخصه های این گونه از راننده های تهاجمی است.
هـ – رقابتی ها
این قبیل راننده های تهاجمی در جاده و خیابان همه راننده ها را رقیب خود می دانند و میل سلطه و برتری جویی بر پیکره شخصیت ناامن و ناآرام و پر از عقده و ناکامی ایشان حاکم می شود از دیگر ویژگیهای شخصیتی راننده های تهاجمی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
براساس مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف، اکثریت قابل توجه راننده های تهاجمی مجرد بوده و از نظر سنی کمتر از ۳۵ سال می باشند .ظرفیت هوشی و تحصیلات ایشان از میانگین بهره هوشی و تحصیلات همسالان غیر مهاجم خود به طور معنی داری کمتر بوده و عموماً از یک شخصیت تهییج طلب، تهاجمی و خصمانه برخوردار می باشند . خلأ عاطفی و عدم دلبستگی امن به کانون خانواده از دیگر ویژگی های راننده های تهاجمی می باشد. البته شایان ذکر است که درصد خانم های راننده با رفتار تهاجمی در مقایسه با آقایان بسیار اندک می باشد.
در بعد بیماری های مرضی و جسمی می توان به بیماری های چشمی نظیر پیرچشمی ، کوررنگی ، شب کوری ، نقص عمق میدان دید و یا بیماری های خونی نظیر فشار خون بالا ، چربی خون و کلسترول بالا ، دیابت و استفاده از داروها اشاره کرد که باعث خطا های انسانی ، کاهش میزان هوشیاری ، بروز تخلفات ترافیکی ناخواسته و وقوع حوادث ترافیکی می شود، اشاره کرد.
۸ – بی انضباطی فردی و عجله و شتاب (عامل زمان )
انجام حرکات و اعمال خطرناک و ناگهانی ، قانون شکنی و قانون گریزی ، نادیده گرفتن حقوق دیگران از جمله
رفتارهای است که نتیجه بی انضباطی فردی در برنامه های روزمره است که فرد در جهت رفع کمبود زمان از خود بروز داده و سعی می نماید با انجام اعمال و رفتار – نابهنجار عوارض ناشی از بی انضباطی فردی را مرتفع نماید ، مثلاً می توان به عبور ازچراغ قرمز و سرعت غیرمجاز اشاره نمود.
۹- تخلفات رانندگی
الف – تخلفات ناشی از عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی
آحاد جامعه باید احترام به قوانین و لزوم رعایت آنها را در تمام ابعاد و به ویژه حوزه حمل و نقل جاده ای فرا بگیرند. فرقی نمی کند که چه سن و سالی داریم و ساکن کجا هستیم. پیر یا جوان و شهری یا روستایی هنگامی که به حوزه مصرف خدمات حمل و نقل پا می گذاریم، باید ادبیات استفاده صحیح از این خدمات را نیز بیاموزد و بداند که همواره مورد امتحان و آزمون است و در برابر کوچکترین تخلف مورد بازخواست قانونی واقع می شود. ما باید حوادث رانندگی را مانند مسائل امنیتی جدی بگیریم، زیرا هر انسان به عنوان ثروت جامعه است. باید این امنیت روانی برای مردم وجود داشته باشد که هیچ کس حق ندارد برای دیگران دلهره به وجود بیاورد و امنیت جاده ها را مخدوش کند. اما متاسفانه در دنیای امروز تصادفات جاده ای و ترافیکی یکی از شایعترین سوانح و حوادث است که سالانه جان بسیاری از مردم را در جهان به خطر می اندازد. کشور ما، ایران از این نظر یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر و ناشی از آن معرفی شده است. از دیگر نتایج حاصل از این نحو به اصطلاح رانندگی در این چند دهه، به زندان افتادن افراد بسیاری به جرم قتل غیر عمد، هزاران میلیارد تومان زیان اقتصادی(سالانه ۸ هزار میلیارد تومان)، تشکیل میلیون ها پرونده قضایی و اتلاف میلیاردها ساعت وقت بوده است. طبق آمار، حدود هفتاد درصد کشته های تصادفات سرپرست خانوار بوده اند و فقط خدا می داند که با از دست رفتن نان آور خانواده ها چه بر سر بازماندگان آمده و می آید. بدین ترتیب این مسئله باعث افزایش هزینه های مستقیم (مانند هزینه های درمانی ناشی از تصادفات و مراقبت از معلولین حادثه) و غیرمستقیم (نظیر ایجاد مشکلات روانی و افسردگی در افراد خانواده، از دست دادن نیروی کار فعال بصورت دائم یا موقت) می گردد. در همین زمینه ، تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۲ را مورد بررسی قرار میدهیم .
در این مطالعه که توسط آقای دکتر مسعود یونسیان و آقای علی مرادی با همکاری ۲۲۰ نفر از رانندگان به اجرا درآمد، آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان وسایط نقلیه در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصله مورد تحلیل آماری قرار گرفت. براساس این مطالعه ، آگاهی و نگرش و عملکرد مناسب در افراد مورد بررسی در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی به ترتیب ۷/۶۷%، ۴/۵۶% و ۷/۴۷% بود. پس از حذف متغیرهای مخدوش کننده، آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی از نظر آماری دارای ارتباط معنی دار نبودند، اما ارتباط آگاهی رانندگان مورد بررسی در مورد مقررات راهنمایی و رانندگی با تحصیلات آنها، نگرش رانندگان به قوانین و مقررات با تاهل و عملکرد آنان با متغیرهای تحصیلات، تاهل، شغل و نوع اتومبیل از نظر آماری معنی دار بود. این مطالعه نشان داد که در مجموع عملکرد رانندگان درشهر تهران در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی ضعیف است و با توجه به اهمیت نقش عوامل انسانی در وقوع سوانح و حوادث رانندگی، انجام مطالعه جهت یافتن راهکار مناسب مداخله و انجام مداخلات مقتضی ضروری می نماید.
به عنوان مثال ۹۵ درصد از رانندگان مورد بررسی اتومبیل خود را بطور صحیح پارک نکرده بودند که این امر می تواند بر دامنه مشکلات ترافیکی شهر تهران بیافزاید. ۴/۱۱% از رانندگان مورد بررسی کمربند ایمنی بسته بودند و ۲/۱۳% اتومبیل ها جلوبندی مناسب نداشتند و در ۱/۵۴% موارد گردش صحیح حین ورود به خیابان اصلی صورت نمی گرفت.
عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از مهمترین عوامل در بروز حوادث رانندگی است . به این ترتیب که راننده با رعایت نکردن قانون به عنوان حق تعیین شده خود و دیگران ، حقوق دیگران را زیرپای می گذارد. عدم رعایت حق تقدم ( حدود ۱۸ ٪ ) ، انحراف به چپ و راست ( حدود ۱۵ ٪ ) ، عدم رعایت فاصله طولی ( حدود ۱۴ ٪ ) ، و عدم توجه به جلو ( حدود ۱۴ ٪ ) بیشترین سهم را در ایجاد تخلفات دارا هستند
ب – تخلفات ناشی از عدم احساس مسئولیت فردی و اجتماعی
بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت که ریشه های روانی – اجتماعی بسیاری بر آن متصور است باعث بروز رفتارهایی است که هدف و مقصود فرد فقط انجام امورات شخصی و نیل به هدفهای موردنظر شخصی بدون تو چه به حقوق سایرین و یا عواقب منفی آن می باشد…
در بعد ترافیکی میتوان به رانندگی با خودروهای دودزا که اغلب به جهت عدم انجام تنظیم موتور صورت می گیرد و یا به کار انداختن چرخ های بلبرینگی و فلزی در معابر اشاره کرد.
ج – تخلفات ناشی از عدم اطلاع کافی از قوانین و مقررات و فلسفه وجود قوانین
در این خصوص می توان به عللی نظیر ضعف در آموزش – عدم آموزش مستمر – عدم فرهنگ سازی و عدم اجرای دقیق مقررات از جانب مسوولین ذیربط اشاره داشت که موجبات بروز حوادث نیز خواهد بود.

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.