برند برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ از سوی فوربز اعلام شد

نشریه ی فوربز طبق سنت هر ساله ی خود لیستی از با ارزشترین برند های دنیا در ۲۰۱۸ رو منتشر کرده. اینکه ۵ برند برتر این لیست، به صنعت تکنولوژی و فناوری تعلق دارن مسئله ی عجیبی نیس اما تغییر جایگاه و پیشرفت بعضی شرکت ها می تونه واسه خیلی از دوستداران تکنولوژی باحال باشه و برند برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ اپله.

براساس این لیست، شرکت چند بُعدی آمازون موفق شده، غولی به نام کوکاکولا رو که در جای جای دنیا، بیلبوردای تبلیغاتی اش به چشم می خورد کنار بزنه و به جمع پنج برند برتر دنیا وارد شه. اگه به گذشته و روند فعالیت این دو شرکت توجه کنین، متوجه میشین که آمازون موفق شده ماموریتی نشدنی رو به آخرسر برسونه. کوکاکولا در سال۱۸۹۲ تاسیس شده و حالا محصولاتش رو به بیشتر از ۲۰۰ کشور جهان می فرستد در حالی که سایت خرده فروشی آمازون در سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرده و تنها طی ۲۴ سال تونسته به یه امپراطوری بزرگ تبدیل شه.

طبق محاسبات نشریه ی یاد شده، برند اپل ۱۸۲.۸ میلیارد دلار ارزش داره و این رقم نسبت به سال گذشته ۸ درصد زیاد شده. به خاطر همین اپل موفق شده عنوان برند برتر دنیا در سال ۲۰۱۸ رو از اون خود کنه. با اینکه سامسونگ گوشی های بیشتری از اپل به بازار جهانی عرضه کرده اما ۸۷ درصد سود این صنعت از اون شرکت کوپرتینویی شده.

دلار

گوگل با اینکه موفق شده ارزش برند خود رو ۳۰ درصد بالا ببره اما با ارزش کلی ۱۳۲ میلیارد دلار هنوز برند دوم این لیست به حساب می رود. پس از این دو شرکت، مایکروسافت با ارزش برند ۱۰۴.۹ میلیارد دلار، فیسبوک با ارزش برند ۹۴.۸ میلیارد دلار و آمازون با ارزش برند ۷۰.۹ میلیارد دلار رتبه های بعدی این لیست رو به خود اختصاص داده ان.

لیست نشریه ی فوربس براساس درآمد سه سال گذشته برنده ها جفت و جور شده. پس از اون نشریه یاد شده تلاش کرده تا میانگین نسبت قیمت به درآمد مربوط به همین سال رو واسه هر برند محاسبه کنه. این نسبت با تقسیم کردن قیمت سهام یه شرکت بر درآمدش واسه هر سهم به دست میاد و راه مناسبی واسه محاسبه ی ارزش سهام شرکت ها به حساب می رود. البته باید در نظر داشت که شرکت های فعال در بخش ی تکنولوژی همیشه از نسبت قیمت به درآمد بالایی بهره مند هستن.

قیمت

منبع: دیجیاتو