9 اهمیت و جایگاه دورههای دکترا در فرایند توسعه
توسعه یعنی تحول در وضعیت موجود و حرکت بهسوی شرایط بهتر. توسعه یک جامعه در سطح ملی و درنهایت توسعه جامعه بشری در سطح جهانی مستلزم توجه عمیق به رشد فکری و معرفتی افراد جامعه از طریق نظامهای آموزشی است. تلاش نظامهای آموزشی در تربیت نیروی انسانی طیف گستردهای از مقاطع مختلف(از مقطع پیشدبستانی گرفته تا دکترا) را در برمیگیرد. در این طیف، مقطع دکترا بهدلیل تربیت اندیشههایی که بیشترین و عمیقترین تأثیر را در فرایند توسعه دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. بههمیندلیل، راهاندازی دورههای دکترا در دانشگاههای داخل و یا اعزام دانشجو به کشورهای پیشرفته برای تحصیل در این مقطع موردتوجه خاص دولتهای مترقی بوده و هست(فتاحی،1380).
2-10 هدفهای دوره دکترا
دوره دکترا بهمنزله یکی از عالیترین مقاطع علمجویی و دانشپژوهی در نظام آموزش عالی، هدفها و فلسفه خاصی را دنبال میکند. مهمترین هدف کلی از تشکیل چنین دورهای، فراهم آوردن محیط و شرایط لازم برای آنانی است که طالب ورود به سطح عالیتری از حقیقتجویی و درک عمیقتر مفاهیم و پدیدههای جهانی بهمنظور کسب توانایی ذهنی مؤثر بر فرایند توسعه جامعه هستند. برایناساس، هر دانشگاهی که اقدام به تشکیل دورههای دکترا میکند، هدفهای ملموستری را تدوین میکند(فتاحی، 1380).
