راهکارهایی که شما رو از عصبانی شدن هنگام رانندگی باز می داره

No Comments

عصبانیت و رانندگی ترکیب خطرناکیه که می تونه نتایج تأسف باری به دنبال داشته باشه. بیشتر افرادی که پشت فرمون خودرو قرار می گیرن نسبت به تکنیکای رانندگی خود اطمینان دارن. ولی این رو نمی دونن که در بین عصبانیت یا فشارهای عصبی، این بخش ناخودآگاه اون هاست که کنترل خودرو رو به دست میگیره. شاید تمییز دادن بین این دو بخش زمانی رخ بده که دیگر کار از کار گذشته. افسران پلیس، روان پزشکان، کارشناسان بیمه و حتی رانندگان کارکشته بارها به این نکته اشاره کردن که وقتی عصبانی هستین هیچوقت پشت فرمون قرار نگیرید. هم اینجور شرایط رو طوری فراهم نکنین که درگیر نا آرومی عصبی بشین. در این نوشته راهکارهایی رو به شما ارائه میدیم که شاید بتونن در مواقع لازم -که به خشم جاده ای معروفه- به کمک شما بیان.

 

۱. خودتون پرهیز کنین

اگه فرد نا آرومی هستین و خیلی سریع از آستانه عصبانیت عبور می کنین، سعی کنین پیش از روبرو شدن با شرایط محیطی که شما رو درگیر این نا آرومیا می کنه، از برخورد با اون دور بمونین. اگه ترافیک شما رو عصبی می کنه، سعی کنین از مسیرهای جانشین استفاده کنین یا ساعت رفت وآمد خود رو طوری مشخص کنین که به اوج شلوغی برنخورید. از آهنگای ملایم استفاده کنین یا کمه کم سیستم پخش خودرو رو روی رادیو بذارین.

۲. کمی به خودتون فرصت بدین

نا آرومی عصبی، یک بازخورد طبیعی از سیستم مغزی در شرایط بحرانیه. افکار پریشون و درگیریای روزمره می تونه افراد رو در آخر روز یا وقتی پشت فرمون خودرو قرار گرفتن، تبدیل به اژدهای غیرقابل پیش بینی کنه. به محض بروز علائم تحریک کننده، کمی کنار بکشین و بذارین سیستم عصبی تون بازیابی شه. احتیاجی به حرکات یوگا درون خودرو نیس. فقط کافیه که واسه یه مدت دندان روی جگر بذارین؛ خواهید دید که چیجوری با قدرت از پشت فرمون همه چیز رو کنترل می کنین.

۳. فرمون رو شل کنین

راه حل آسون ای هست که موقع خشم جاده ای بتونین خود رو در کمترین زمان ممکن، کنترل کنین. روان کاوان دریافته ان رانندگانی که در خطر نا آرومیای عصبی هستن، به شکل غیرارادی فرمون خودرو رو سفت تر از هر زمان دیگری می گیرن. اگه به هر دلیل در موقعیت نا آرومی زایی قرار گرفتید، کافیه یک بازی آسون رو با انگشتان و دستان خود انجام بدین تا بار دیگر کنترل خود و اعصابتان رو به دست بیارین. فقط عضلات رو به حال خود آزاد کنین و بذارین فرمون شکل عادی قبلی خود رو بگیره.

۴. کروز کنترل رو روشن کنین

البته نیاز به اشاره نیس که این مورد تنها واسه رانندگانی صدق می کنه که خودروی اونا توانایی Cruise Control داره. این همون آپشنیه که در صورت فعال کردنش، خودرو با سرعتی از پیش تعیین شده حرکت می کنه. کروز کنترل فعال حرکات سریع و یهویی راننده رو خنثی می کنه. گاز دادن و شتاب گیری جنون آمیز در حالت فعال بودن کروز کنترل ممکن نیس. وقتی در اینجور شرایطی، خوراکی واسه بیشتر شدن آتیش عصبانیت شما فراهم نباشه، خیلی زود از مهلکه جون سالم به در می برین.

۵. نفس عمیق بکشین

جادوی نفس عمیق رو همیشه و همه جا خوندین. به شکلی تعجب انگیز این حرکت آسون می تونه از خیلی از رفتارهای نامتعارف جلوگیری کنه. فرایندی که مغز طی نفس عمیق طی می کنه به اندازه ای طولانی و زمان بره که انگار فرصتی واسه انجام کارهای دیگر مثل پرخاش وجود نداره. چند نفیس عمیق و آروم می تونه شما رو به سطح استاندارد برگرداند. اگه هوای بیرون خودرو مناسبه حتما شیشها رو پایین بدین و در جریان آزاد هوای بیرون نفس عمیق بکشین؛ اما درصورتی که هوای بیرون آلوده و پر از سروصداست با استفاده از سیستم تهویه مطبوع و درحالی که تموم شیشها بالا هستن، ریها رو با آرامش پر از هوا کنین و بعد با همین آرامش خالی کنین.

  تعریف آموزش از راه دور از دیدگاه روانشناسی

۶. شیشه جلو رو تمیز نگاه دارین

شاید عجیب باشه ولی بررسیایی که طی چندین سال و بررسی موارد خیلی از برخوردهای رانندگان انجام شده، نشون می ده که یکی از عوامل بروز نا آرومی عصبی در رانندگان کثیف بودن شیشه جلوست. کدر کردن دید راننده یواش یواش اثر مخربی بر آرامش روانی اون می ذاره. شاید این اتفاق به تنهایی باعث حادثه ای نشه ولی وقتی انبار باروت مملو شد اون وقته که با یک جرقه کوچیک همه چیز شعله ور می شه. شک نداشته باشین نه تنها تمیز کردن شیشه جلو بلکه تموم شیشها و آینها می تونه بخشی از این اقدام پیشگیرانه باشه.

۷. کنار بکشین

اگه هیچ کدوم از راه های بالا واسه شما جوابگو نبود، دیگر چاره ای نیس. باید خودرو رو به بغل دستی هدایت کنین. رانندگی دراز مدت ظرفیت مغزی شما رو واسه تحمل اتفاقات بینظم پایین میاره. حتی اگه فکر می کنین احتیاجی به خواب ندارین، واسه دقایقی هم که شده خودرو رو به بغل دستی بکشین و چشما رو روی هم بذارین. شما با این اقدام دارین خود رو به شکل جداگونه از حضور در فضای پرتنشی که نمی دونین چیه، دور می کنین.

۸. به چشم دکتر مراجعه کنین

بررسی پروندهای جنایی و تصادفات رانندگی، اطلاعات جالبی رو بازگو می کنه. بخش زیادی از درگیریای خیابانی در شبا رخ می ده؛ یعنی رانندگانی هستن که در روشنایی روز حتی در سخت ترین نا آرومیا و شلوغ ترین ترافیکا آروم هستن ولی در اندازه گیریای شبونه عنان از دست میدن. یکی از اصلی ترین دلایل این اتفاق، حساسیت بینایی اونا نسبت به نور خودروهاست. این حساسیت می تونه به اندازه ای باشه که حتی با نورهای استاندارد هم فرد رو عصبی کنه. چه برسه به نورهای قوی تر و یا دیدن نوربالای یک خودروی دیگر. این آسیب خیلی نگران کننده نیس. یک مراجعه آسون به چشم دکتر می تونه شرایط رانندگی در شب رو هم بهبود بخشد. شاید شما واقعا عینکی هستین و از این موضوع خبر ندارین.

۹. به ترافیک نخورید

همونجوریکه گفته شد یکی از راه های بروز نا آرومی عصبی و نتایج بعد از اون، گیر کردن در ترافیکای سنگین شهری و عصبی شدن پشت خودروهای دیگره. ترافیک اون قدر اعصاب خردکنه که حتی افرادی رو که دارای اعصاب فولادی هستن هم تحت اثر قرار می ده. پس سعی کنین با استفاده از برنامه های موبایلی مخصوص به ترافیک برخورد نکنین. نقشه خوانای اینترنتی و استفاده جی پی اس که دیگر در هر موبایلی پیدا می شه، بعضی وقتا باعث از بین رفتن یک دردسر بزرگ می شه.

۱۰. خوب بخوابید

اینم جزو اون دسته از پیشنهاد هاییه که اون قدر گفته شده که دیگر جذابیتی نداره؛ اما باور کنین بدن شما بعد از خواب کافی، ظرفیتای پنهون ای واسه تحمل شرایط سخت داره. پیش از سفر اگه میدونید که اندازه گیری طولانی در پیش دارین، حتما خواب کافی داشته باشین. فرق یک ساعت کم و زیاد خواب، اثر محسوسی در کیفیت رانندگی شما داره. خواب کم باعث کاهش ضریب دقت شما و هم اینجور تضعیف آستانه عصبانیت شما می شه. در نظر داشته باشین که اگه فکر می کنین اهل کم خوابی هستین، این ویژگی پشت فرمون تعریفی دیگر پیدا می کنه.

  ارزشیابی تکوینی چگونه صورت میگیرد؟

۱۱. خیابون رو پیست نکنین

هرچقدر هم که به حرفه ای بودن در رانندگی معروف هستین، نمی تونین شرایط غیرقابل پیش بینی خیابون رو با پیست که در اون همه چیز قابل کنترله، قیاس کنین. ویراژهای یهویی و به اصطلاح عامیانه «لایی کشیدن»، از خودروهایی که به وسیله رانندگان عادی هدایت می شن، نمیتونه نشون دهنده هنر رانندگی شما باشه. خیلیا از اینکه با سرعت زیاد از کنار خودروهای دیگر عبور کنن لذت می برن، ولی این رو در نظرنمی گیرن که شاید چندین متر جلوتر خودروی دیگر درست در فکر همین ویراژ دادن باشه. شاید شما توانایی کنترل خودرو خودتون رو داشته باشین ولی هیچوقت نمی تونین نسبت به توانایی بقیه مطمئن شید.

۱۲. قضیه رو شخصی نکنین

در جنگای خیابانی، همه چیز با یک نگاه، بدوبیراه یا شانتاژ حرکتی به وجود میاد. افراد واسه اینکه نشون بدن نسبت به رانندگان دیگر قدرت بیشتر و ضرب شصت بهتری دارن، معمولا به این اقدامات تحریک آمیز دامن میزنن. جواب دادن به فحاشی، استفاده از الفاظ سریع و ایجاد خطر واسه خودروی مقابل ازجمله اقداماتیه که خشم جاده ای رو شروع می کنه. چاره ای که واسه جلوگیری از این پدیده مطرح می شه، خیلی راحته!؛ قضیه رو به خودتون نگیرید. یک صرف نظر آسون می تونه پایان بخش کل ماجرا باشه. حتی اگه فرد هتاک نسبت به اقدامات خود اصرار داشت، با انصراف شما آخرش خسته می شه و به راه خودش ادامه می ده. بیشتر این تصور که خالی کردن میدون نشونه ای از ترس یا ضعفه، باعث می شه رانندگان به مقابله به مثل روی بیارن که نتیجه اون نشونه.

۱۳. رانندگان خطاکار رو به پلیس معرفی کنین

این مسئولانه ترین کاریه که یک راننده وظیفه شناس می تونه بکنه. حتی اگه شما درگیر یک نزاع نیستین ولی از دور ماجرا رو رصد می کنین، می تونین با تماس گرفتن با پلیس و ارائه اطلاعات راننده یا رانندهای عصبی، از بروز حوادث بعدی جلوگیری کنین. فرض کنین این اتفاق واسه شما رخ بده و شما در آستانه عصبانی شدن باشین. اگه پیش از بروز این حادثه یک راننده دیگر، فردی رو که باعث تحریک شما شده بود به پلیس معرفی می کرد، شما هیچ وقت درگیر ماجرا نمی شدید.

۱۴. با بقیه صحبت کنین

به باور روان شناسان مطرح کردن مشکلات عصبی و خدشهای روحی در لحظه عارض شدن به اون، می تونه در کوتاه ترین زمان ممکن درمون بخش باشه. اگه در خودروی شما سرنشین یا سرنشینانی هست به محض اینکه وارد مرحله عصبانیت شدید، سر صحبت رو با اونا باز کنین. حتی اگه بخشی از پرخاش خود رو با اونا مطرح می کنین ولی بازم این کار بخشی از اقدام عملی شما رو کم می کنه. درصورتی که کسی در خودروی شما نیس سعی کنین با رانندگان دیگر در خودروهای بغل دستی به هر نحوی که شده حرف بزنین. شما دارین نمایش صحبت کردن رو انجام میدید. مغز نمیتونه فرق بین اجرای تئاتر ساختگی شما و واقعیت رو تشخیص بده.

۱۵. گرسنگی نکشید

معده خالی و احساس گرسنگی اثرات روانی منفی به دنبال داره که کم وبیش همه از اون باخبرند. هنگام مسافرت طولانی یا حتی اندازه گیریای درون شهری حتی اگه شده یک وعده کوچیک و آسون به همراه داشته باشین تا مغز بتونه قند کافی و کربوهیدرات لازم رو واسه کنترل فرایندهای خود به دست بیاره. پیش از نشستن پشت فرمون خودرو به اندازه کافی خوراک استفاده کنین. احتیاجی به اخطار نیس که پرخوری و رانندگی هم نتایج خطرناک تری داره. تجربه نشون داده رانندگانی که دچار گرسنگی هستن معمولا خیلی سریع تر دچار نا آرومیای عصبی می شن.

  تجارب برتر پرورشی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

۱۶. تماس چشمی برقرار نکنین

به هرحال در جامعه افرادی با ضعف شخصیتی وجود دارن که بنا به دلایلی واسه تخلیه معضلات داخلی خود به دنبال ایجاد آشوب هستن. جمع کثیری از این افراد رو میشه پشت فرمون خودروها دید. افرادی که بی توجه به قانون تنها به دنبال درگیری و بحران هستن. تشخیص این جور از رانندها نمیتونه کار سختی باشه. اونا بی هیچ دلیلی به دنبال بهونه واسه جاروجنجال می گردن. وسیله و شگرد اصلی شون هم ایجاد تماس چشمیه. اونا به اندازه ای در این مورد کاربلد شدن که می تونن در چند ثانیه طرف مقابل رو تحریک به دعوا کنن. از نگاه کردن به این افراد پرهیز کنین. همونجوریکه گفته شد اونا منتظر کوچیک ترین تشویق واسه نا آرومی هستن.

۱۷. هیزم آتیش رو زیاد نکنین

اومدیم و به هر دلیل شما درگیر جنگ لفظی و جنگ روانی با راننده مقابل شدید. کمه کم کاری که می تونین بکنین اینه که دعوا رو آب وتاب ندین. استفاده از حرکات و الفاظ تحریک کننده چاره کار نیس. این اقدام شما، دلیلی بر پایان ماجرا نمیشه. سعی کنین حتی در این نا آرومی هم شرایط رو کنترل کنین. اگه عنان کار از دست تون در برود اون وقته که دیگر باید منتظر حرکت طرف مقابل باشین. دعوا رو در هر قسمتی که هست تموم کنین. حرفایی رو که فکر می کنین گفتنش شما رو به پیروزی نزدیک می کنه پیش خود نگاه دارین. به اندازه کافی خود رو به پرتگاه خطر نزدیک کردین. به هیجان آوردن راننده بغل دستی شاید، عکس العملی بیشتر از توقع داشته باشه.

۱۸. به جای امن برید

خانومای راننده بیشتر با این شرایط روبه رو می شن که فرد یا افرادی کار رو از حد نا آرومی گفتاری می گذرونن و به مرحله برخورد فیزیکی می رسن. حتی پیش اومده که راننده عصبی واسه از کوره به در بردن شما، کیلومترها به تعقیب میاد تا در فرصتی مناسب زهر خود رو بریزه. آگاه باشین که تا زمانی که در خیابون و جاده در حال حرکت هستین، خوراک این نا آرومی رو واسه اون تأمین می کنین. سعی کنین در اولین فرصت به جای مناسبی برید. ایستگاهای پلیس بهترین گزینه هستن. محلای شلوغ و پرتردد گزینه بعدیه که شما رو از شر اقدامات نادرست راننده شاکی مصون می داره. حتی اگه این انصراف شما باعث تأخیر در برنامه مهمی باشه ولی سعی کنین تا خوابیدن این موج نا آرومی زا در پناهگاه خود باقی بمونین.

۱۹. به قوانین احترام بذارین

شنیدن سرزنشای سریع و مؤاخذهای بی شرمانه از راننده ای که اتفاقا حق با اوست، تلخی دوچندانی داره. خیلی از آدما به مجرد اینکه خطایی از طرف مقابل می بینن، شعله ور می شن و یک جنگ خیابانی رو رقم میزنن. در مورد کوچیک ترین قوانین راهنمایی و رانندگی هم حساس باشین. از راهنما زدن و سرعت مطمئنه گرفته تا پارک دوبل و حق تقدم. مجالی واسه جولان رانندهای عصبی نگذارید. اگه هنوز در رانندگی به مهارت لازم دست پیدا نکردین، در مسیرهای شلوغ حضور پیدا نکنین. از راست برانید و سعی کنین در مسیرهایی که نسبت به اونا آشنایی ندارین، پای نگذارید. خودروی معیوب شما شاید در بزنگاه واسه شما دردسر درست کنه.




دیدگاهتان را بنویسید