راهکارهایی واسه مراقبت از چشم؛ چشمان ما دریچه روح مون هستن 

No Comments

راه حل اول: تمرین عادات خوب واسه مراقبت از چشم

۱. مراجعه منظم به چشم دکتر

واسه اینکه چشم هاتون همیشه سالم باشن، نیازه که به طور منظم به چشم دکتر مراجعه کنین. سعی کنین اطلاعات بیشتری در مورد چشم هاتون به دست بیارین و هر سؤالی که دارین از دکتر بپرسید. یادگیری بیشتر در مورد چشم و اطلاعاتی در مورد پیشگیری از مریضیای چشمی به شما کمک می کنه تا احساس کنترل بیشتری بر سلامت تون داشته باشین.

اگه مشکلات بینایی ندارین، بین سنای ۲۰ تا ۳۰ سال، هر ۵ الی ۱۰ سال باید به دکتر مراجعه کنین. بین سنای ۴۰ تا ۶۵ سال هر ۲ الی ۴ سال پیش چشم دکتر برید. در سنای بالاتر از ۶۵ سال، مراجعه هرساله یا هر دو سال یک بار به چشم دکتر ضروریه.

۲. در آخر روز، لنزهای خود رو از چشم خارج کنین

از نگه داشتن لنزها در چشم هاتون واسه بیشتر از ۱۹ ساعت پرهیز کنین. داشتن لنز واسه دراز مدت باعث صدمات بینایی دائمی و ناراحتی شدید چشم هاتون می شه. هیچوقت با لنز نخوابید، مگه اینکه چشم دکتر تون این کار رو به شما پیشنهاد کنه. چشما نیاز به دریافت میزان معینی اکسیژن دارن و لنزها به ویژه در طول خواب، مانع رسیدن جریان اکسیژن به اونا می شن.

در حالی که لنز به چشم دارین، شنا نکنین مگه اینکه از عینک شنایی استفاده کنین که از دخول آب به چشمان تون جلوگیری کنه. داشتن لنز در بین دوش گرفتن مشکلی نداره، چون که مانع رفتن شامپو و صابون به داخل چشم تون می شه.

حتما از دستورالعمل شرکت سازنده لنز و پیشنهادای چشم دکتر تون استفاده کنین تا به مشکل برنخورید. یکی از مهم ترین نکات، شستن دست هاتون قبل از قرار دادن لنز در چشم یا در زمان بیرون آوردن اینه.

۳. در آخر روز آرایش چشم تون رو پاک کنین

همیشه پیش از خواب، زمانی رو واسه پاک کردن آرایش چشم تون در نظر بگیرین. هیچ بعضی وقتا در حالی که چشم تون آرایش داره، به رختخواب نروید؛ چون که احتمال داره ریمل یا خط چشم به داخل چشم تون رفته و باعث سوزش اون شه.

خوابین با آرایش حتی می تونه باعث بسته شدن روزنهای چشم تون شده و باعث گل مژه شه. گل مژه ی زیاد نیازمند آنتی بیوتیک بوده یا حتی ممکنه نیاز باشه که به وسیله دکتر ورداشته شه.

  راهکارهایی واسه رفع بی عدالتی جنسیتی و زمینه سازی حضور بیشتر در جامعه "

پَده های آرایش پاک کن رو در کنار رختخواب تون بذارین، تا زمانایی که خیلی خسته هستین، سریع آرایش تون رو پاک کنین.

۴. به مقدار کم از قطرهای چشم ضدحساسیت استفاده کنین

استفاده از قطرهای ضدحساسیت در فصلای حساسیت زا شاید باعث کاهش قرمزی چشم و خارش می شه، اما استفاده ی روزانه از اونا مشکل رو بدتر می کنه. این کار باعث یه جور مریضی به نام «قرمزی دوباره» می شه که قرمزی چشم به دلیل اینکه چشم دیگر به قطره واکنش نشون نمی ده بیشتر می شه.

قطرهای چشمی ضدحساسیت با جمع کردن جریان خون در قرنیه کار می کنن که باعث می شه اکسیژن به چشم نرسه. پس زمانی که احساس نا آرومی یا خارش ندارین، با استفاده از قطره مانع رسیدن اکسیژن لازم به چشم تون میشید. نبود دریافت اکسیژن کافی می تونه باعث ورم یا زخم شه.

توضیحات قطرهای چشمی ضدحساسیت رو به ویژه اگه از لنز استفاده می کنین به دقت بخونین. از خیلی از قطرها در زمان قرار داشتن لنز در چشم نمیشه استفاده کرد. از چشم دکتر تون بپرسید که کدوم قطرها واسه استفاده در زمان داشتن لنز مناسب هستن.

۵. از عینکای محافظ در برابر اشعه ی فرابنفش استفاده کنین

همیشه در زمانی که در محیطِ باز هستین و خورشید می تابد از عینک آفتابی استفاده کنین. به دنبال عینکایی باشین که دارای ویژگیایی مثل محافظت ۹۹ یا ۱۰۰درصدی در برابر اشعهای فرابنفش (UV) هستن.

قرار گرفتن دراز مدت در برابر اشعه ی فرابنفش باعث آسیب رساندن به بینایی تون می شه. شروع مراقبت از چشم از زمان جوانی باعث جلوگیری از کاهش بینایی در سالای بعد می شه. قرار گرفتن در خطر اشعه ی فرابنفش با دچار شدن به آب مروارید، بررسی بافت شبکیه، پینگوکولا و ناخنک، و شرایط دردناک واسه چشم رابطه داره.

با توجه به اینکه قرار گرفتن در خطر اشعه ی فرابنفش اثراتی موندگار بر چشم داره، حفاظت از کودکان در مقابل این اشعه خیلی مهمه. حتما زمانی که کودک تون واسه یه مدت طولانی در فضای باز قرار داره به اون کلاه و عینک آفتابی بدین.

حتی در زمانی که در سایه قرار دارین، عینک به چشم داشته باشین. با اینکه سایه مقدار زیادی از اشعه ی فرابنفش رو کم می کنه اما بازم تا حدی به چشم شما می رسه. هیچ وقت حتی زمانی که عینک به چشم دارین مستقیم به آفتاب خیره نشید. اشعه ی خورشید خیلی قویه و می تونه آسیبای جدی به بخشای حساس شبکیه وارد کنه.

  راهکارهایی موثر واسه درمان فراموشی و تقویت حافظه

۶. در زمانای لازم از عینک مخصوص استفاده کنین

هنگام کار با مواد شیمیایی، جوشکاری و در هر مکانی که ذرات آویزون آسیب رسان در اون هست، از عینک مخصوص استفاده کنین. استفاده از این عینکا مانع برخورد ذرات ریز و بزرگ به چشم تون می شه.

۷. خواب کافی داشته باشین

خواب کم باعث خستگی چشم می شه. نشونه های خستگی چشم عبارتند از سوزش چشم، سختی در تمرکز، خشکی چشم یا اشک زیاد، دید تار یا دوبینی، حساسیت به نور یا درد در گردن، شونه ها و پشت. سعی کنین هر شب به اندازه کافی بخوابید تا از خستگی چشم جلوگیری کنین. افراد بزرگسال به ۷ الی ۸ ساعت خواب در شبونه روز نیاز دارن.

۸. منظم ورزش کنین

ورزش منظم از دچار شدن به مریضیای دیگر مثل دیابت جلوگیری می کنه. با سه بار در هفته ورزش کردن و هربار به مدت کمه کم نیم ساعت ، احتمال مریضیای جدی چشم مثل آب سیاه و بررسی بافت شبکیه رو کم کنین.

۹. روی پلک هاتون خیار بذارین تا پف کردگی کم شه

قرار دادن برشای خیار خنک روی پلک واسه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیش از خواب، باعث پیشگیری و بهبود پف کردگی زیر چشم می شه.

چای سبز کیسه ای هم واسه پف کردگی مناسبه. چای کیسه ای رو واسه چند دقیقه در آب سرد بذارین و واسه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی چشم هاتون بذارین. تانن موجود در چای باعث کاهش نا آرومی می شه.

راه حل دوم: محافظت از چشما در زمان استفاده از رایانه

۱. تا حد امکان زمان نگاه کردن به صفحه لوازم الکترونیکی رو کم کنین

هر چند علم هنوز ثابت نکرده که نگاه کردن به صفحه رایانه باعث آسیب دائمی به چشم می شه، اما این کار باعث فشار به چشم و حتی خشک شدن اون می شه. تشعشع صفحه نمایش رایانه باعث خستگی ماهیچه های چشم می شه که یا به خاطر نور بیشتر از حد یا به خاطر تاریکی زیاده. اگه نمی تونین زمانی که پای رایانه هستین رو محدود کنیند، تکنیکای استراحت چشم رو انجام بدین.

۲. صفحه رایانه رو طبق چشم هاتون تنظیم کنین

نگاه کردن از بالا یا پایین به صفحه رایانه به مدت طولانی می تونه باعث فشار بیشتر از حد به چشمای تون شه. رایانه رو روی میز و صندلی تون رو به شکلی بذارین که بتونین به طور مستقیم به صفحه اش نگاه کنین.

  راهکارهایی واسه رسیدن به خوشبختی

۳. پلک زدن رو فراموش نکنین

زمانی که به صفحه رایانه نگاه می کنین کمتر پلک میزنین که موجب خشکی چشم می شه. سعی کنین تا آگاهانه هر ۳۰ ثانیه پلک بزنین.

۴. در زمان کار با رایانه، قانون ۲۰-۶-۲۰ رو رعایت کنین

پس از ۲۰ دقیقه کار، به جسمی که ۶ متر از شما دورتره واسه ۲۰ ثانیه نگاه کنین. با تنظیم زنگ یادآور روی موبایل، می تونین این کار رو به خودتون یادآوری کنین.

۵. در جایایی با نور کافی کار کنین

کار کردن و مطالعه در فضایی با نور کم باعث فشار به چشم می شه اما به اون آسیبی نمی رساند. با این حال بهتره واسه راحتی خودتون در محیطایی کار کنین که نور کافی دارن. اگه چشم تون خسته شده، واسه یه مدت استراحت کنین و بعد دوباره ادامه بدین.

راه حل سوم: تغذیه ی مناسب واسه مراقبت از چشم

۱. غذاهایی بخورین که واسه سلامت چشم مفید هستن

ویتامین سی و ای (E)، زآگزانتین و اسیدهای چرب امگا ۳ واسه سلامت چشم لازمن. این مواد غذایی می تونن باعث پیشگیری از آب مروارید، تیره شدن عدسی چشم و حتی پیشگیری از بررسی بافت شبکیه ی شن که خود به دلیل افزایش سنه. در کل رژیم غذایی مناسب واسه چشم هاتون مفید هستش.

۲. مواد غذایی با ویتامین ای و سی بخورین

حبوبات، آجیل، جوانه ی گندم و روغنای گیاهی که منبع ویتامین ای هستن رو به رژیم غذایی تون اضافه کنین. مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی و فلفل دلمه ای رو واسه جذب ویتامین سی در موادغذایی مصرفی روزانه تون بذارین.

۳. مواد غذایی دارای روی، لوتئین و زآگزانتین بخورین

واسه جذب روی، موادی چون گوشت گاو، بادام زمینی و سبزیجات رو در رژیم غذایی تون جای بدین. اسفناج، بروکلی و نخود فرنگی دارای لوتئین و زآگزانتین بوده و کلا همه سبزیجات واسه سلامت چشم مفید هستن.

۴. هویج بخورین

هویج به بینایی بهتر کمک می کنه.

۵. غذاهایی با اسید چرب امگا ۳ بخورین

یک یا دو بار در هفته ماهیایی مثل سالمون یا ساردین بخورین یا اگه علاقه ای به ماهی ندارین، از قرصای امگا ۳ استفاده کنین.

برگرفته از: wikihow

دیدگاهتان را بنویسید