پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

برترین و محبوب ترین دیدنیهای ترکیه از موزه آتاتورک تا قونیه

برترین و محبوب ترین دیدنیهای ترکیه از موزه آتاتورک تا قونیه

 

 

تربت و مسجد شمس تبریزی- شهر قونیه

 

مسجد زیبای شمس تبریزی یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قونیه است . این بنای تاریخی در شمال  مسجد شراف ‌الدین و در داخل پارک شمس قرار گرفته است . مسجد شمس تبریزی با قدمتی بیش از پانصد سال به دستور امیر اسحق ساخته شد . داخل این بنا تربتی وجود دارد که گفته می شود به جایگاه خود شمس تبریزی تعلق داشته است . شمس تبریزی عارف بسیار بزرگی است که بر تغییر و تحولات روحی مولانا نقش بسزایی داشته است .

 

مسجد سلطان سلیم – شهر قونیه

 

مسجد سلطان سلیم از دیگر آثار تاریخی موجود در این شهر است که در کنار موزه مولانا قرار دارد . این بنای زیبا در زمان حکومت سلطان سلیم و همزمان با فرمانداری قونیه ساخته شد و به یکی از شاهکارهای معماری عثمانیان تبدیل گردید .

 

موزه  آتاترک- شهر قونیه

به گزارش سفر باتو خانه آتاترک که برای مدتی محل اقامت این سیاستمدار تاثیر گذار بود در سال 1912 میلادی ساخته شد و در سال 1964 میلادی به موزه تبدیل گردید  . در این موزه با بخشهای مختلفی روبرو می گردید که بخشی از آن به نمایش لباسها و وسایل شخصی آتاترک اختصاص یافته است در این بخش همچنین مدارکی مرتبط با جنگ آزادی ترکیه که متشکل از عکسها و روزنامه ‌ها است دیده می شود . معماری این عمارت بسیار زیبا و دیدنی است .

 

مسجد دارالفنون سلطان سلیم در قاره پینار- شهر قونیه

 

دارالفنون عمارتی زیباست که به دستور سلیم دوم ساخته شده است و در اطراف آن بنای های دیگری همچون کاروان سرا ،‌ خان، حمام ،‌ چشمه آب ، ‌ عمارات ،‌ مدرسه،‌ بازار و آسیاب ساخته شد. مسجد دار الفنون در سال 1514 پی ریزی شده و  در سال 1563 به اتمام رسید و بازسازی آن تا به امروز ادامه دارد.

 

شهرهای زیرزمینی – شهر قونیه

 

این منطقه باستانی و زیبا در فاصله چهل کیلومتری از منطقه هتامیش در تور ترکیه و سی کیلومتری از قاره پینار واقع شده است . شهر های زیر زمینی محل اسکان  مردم  منطقه در مواقع خطر بوده است و به طور موقت پناهگاه مخفی مردمان شهر بود.  در این منطقه بخشهای مختلفی همچون انبار مواد غذایی ،‌ عبادتگاه (کلیسا) ،‌ سنگ آسیاب، انبار آب و قبرستان وجود داشت . این منطقه برای مدتی محل زندگی مسیحیان بود . آنان درقرن هفتم میلادی و پس از ان در این مناطق زندگی می کردند.

 

شهر دیدنی ریزه

شهر زیبا و سرسبز ریزه در استان ریزه واقع شده و جمعیتی بالغ بر صد هزار نفر را در خود جای داده است . جالب است بدانید این شهر زادگاه طیب اردوغان نخست وزیر فعلی ترکیه است و طبق گفته اهالی شهر تا به امور پنج نخست وزیر برجسته این کشور در همین شهر به دنیا آمده اند .

این مطلب را هم از دست ندهید :   خودرو بر یا خودروبر چیست؟ بهترین خودرو بر تهران

شهر ریزه در امتداد دریای سیاه قرار دارد و سالانه هزاران نفر از آن دیدن می کنند . شهر ریزه دارای طبیعتی شگفت انگیز و آب و هوایی خنک است و به همین مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی قرار گرفته است . شهر ریزه در استان ارزروم و در شرق فلات آناتولی قرار گرفته است که به خصوص در سالهای اخیر و با پدید آمدن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع مورد استقبال گردشگران واقع شده است .

شهر دیدنی ارزروم

شهر ارزروم در فاصله دویست و هشتاد کیلومتری از مرز بازرگان و مابین شهر های آنکارا و استانبول قرار گرفته است . این شهر زیبا و سرسبز بر روی ارتفاعات گسترده شده است .

جالب است بدانید در سال ۱۸۲۱ میلادی و در طول آخرین جنگ‌ های ایران و عثمانی ، مردم این شهر توانستند در مقابل حملات ایرانی ها از این شهر دفاع کنند و نیرو های ایرانی را شکست دهند. بعد از مدتی روس ها به این منطقه حمله نمودند و در سال ۱۸۲۹، این شهر به اشغال روس ها در آمد اما در نهایت و بعد معاهده سن استفانو به عثمانیان باز گردانده شد .

همانطور که گفتیم این منطقه بر روی ارتفاعات قرار گرفته و دارای آب و هوایی بسیار سرد و تابستان هایی گرم و خشک است . دمای این شهر به طور میانگین مابین صفر تا دوازده درجه متغیر می‌ باشد .

این شهر دارای ایستگاه قطار و همچنین فرودگاه است و قطار دوگو اکسپرس روزانه از شهر آنکارا به طرف این شهر ارزروم حرکت می کند . همچنین فرودگاه این شهر در فاصله ده کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و روزانه  پرواز‌ هایی از سمت استانبول ، آنکارا ، ازمیر و آنتالیا به این سمت حرکت می کنند.

شهر ارزروم دارای سه مرکز خرید نسبتا وسیع و لوکس است که عبارتند از : مرکز خرید پاله ریوم – فروم –  -ام ان جی و هر یک دارای جاذبه های منحصر بفردی است .

این شهر دارای تاریخی پر فراز و نشیب است و به همین خاطر آثار تاریخی موجود در آن بسیار متنوع و دیدنی است که از جمله آنها میتوان به موزه‌های متعدد این شهر  و بناهای تاریخی مدرسه یاقوتیه ، مدرسه اسلامی جفت مناره و همچنین خانه و موزه آتا تورک اشاره نمود .