پردازش گران تاکستان

اخبار روز، سبک زندگی، سلامت، ورزش، فرهنگ و اندیشه، اقتصاد، جامعه

   برترین جاذبه های شهر وان که فرصت دیدنش را نباید از دست داد

   برترین جاذبه های شهر وان که فرصت دیدنش را نباید از دست داد

 

این شهر  یکی از شهرهای ساحلی زیبا و تاریخی کشور ترکیه است که در بخش شرقی دریاچه وان و قلعه تاریخی وان واقع شده و حدود چهارصد هزار نفر جمعیت دارد. این شهر مراکز خرید متعدد و بزرگی دارد و در زمینه پوشاک نیز سرآمد است، بیشتر گردشگران آن نیز از تجار خارجی می باشند. بد نیست بدانید مردم وان ترکیه بسیار مهربان و خونگرم هستند و اکثراً به زبان کردی و یا  ترکی کرمانجی صحبت می کنند و اگر متوجه ایرانی بودن شما شوند معمولاً به زبان فارسی صحبت می کنند. وان شهری مذهبی است و خانم های اهالی آن اغلب حجاب کامل  و یا پوشش مناسبی دارند. در رابطه با وان باید بدانید که این شهر معروف به شهر گربه های سفید با یک چشم زرد و یک چشم آبی هستند که این گربه های خاص یکی از جاذبه های وان هم محسوب می شوند. به دلیل واقع شدن شهر وان در کنار دریاچه وان، طبیعتاً آب و هوای این شهر مطلوب و اغلب معتدل و قاره ای است. زمستان ها هوا معمولاً سرد همراه با برف است، تابستان های گرم و خشکی دارد و فصل های پاییز و بهار با کمی بارندگی همراه است. تورهای وان بیشتر در اواخر تابستان و اوایل بهار پر تقاضا هستند.

آبشار مرادیه وان ترکیه

به گزارش سفر باتو وان اولین شهر مرزی ایران و ترکیه از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. آبشار مرادیه یکی از زیباترین و ویژه ترین جاذبه های این شهر است. در سفر زمینی به وان اگر از مسیر بازرگان چالدران گذر کنید در 88 کیلومتری شهر وان در جاده وان- دوغوبیازیت و به سمت غربی جاده اصلی دوغوبیازیت و در 20 کیلومتری تقاطع جاده تاتوان قرار دارد. در این مسیر زیبایی های بیشماری انتظار گردشگران را می کشد بعد از گذشتن از این مسیر آبشار زیبایی را خواهید دید.

جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار) Akdamar Island

کلیسایی است در فاصله ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان بر روی جزیره آختامار.

این کلیسا  مابین سال‌های ۹۱۵ تا۹۲۱ میلادی ساخته شده‌است.

در مورد وجه تسمیه این جزیره روایات فراوان است اما مستدل ترین آنها این روایت است  که دختری بنام تامارا ( شاهزاده تامارا یا دختر کشیش اعظم کلیسا) دل به پسری روستایی می بندد و برای اینکه این پسر بتواند خودش را با شنا به جزیره برساند ، هر شب آتشی در جزیره روشن می کرده تا پسر بتواند با شنا خودش را به او برساند .

خبر این دیدارهای شبانه به پدر شاهزاده تامارا می رسد و او در یکشب (طوفانی) آتشی در قایقی روشن کرده و قایق را به امواج دریاچه می سپارد ، پسر بخت برگشته که بدنبال نور قایق شنا می کرده ، توان از کف داده و در دریا غرق می شود و لحظات آخر که اسیر دست امواج بوده از سر ناچاری فریاد میزند (آخ تامارااااااااااااااااااا!) و همین اسم بعد ها با تلفظ آختامار (یا آکدامار) برای نام جزیره و کلیسای موجود در آن استفاده شده و هتلی نیز به همین نام در مرکز شهر موجود است .

این مطلب را هم از دست ندهید :   تور مشهد پرطرفدارترین تور داخلی

بنای کلیسا علی رغم قدیمی بودن در زلزله ی معروف وان سالم مانده است .

قلعه وان Van Kalesi (Castle Of Van)

قلعه وان شهر ترکیه،  قلعه‌ای است  در تور وان بر بالای کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه که امروزه به شکل خرابه ای با ستونهای بسیار بزرگ  دیوارهای سربه فلک کشیده به یادگار مانده است  .

قدمت این قله به قرن ۹ قبل از میلاد مسیح می‌رسد. اورارتوها، این قلعه را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته‌اند و در گذر تاریخ، اقوام مختلفی از آن استفاده کرده‌اند؛

از جمله ارمنی‌ها، رومی‌ها، مادها، هخامنشی‌ها، ساسانی‌ها، عرب‌ها، سلجوق‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها. این قلعه یکی از معروفترین جاذبه های توریستی شهر وان ترکیه است

بخش¬ های پایینی دیواره¬ این دژ از سنگ بازالت و بدون ملات و بخش¬ های بالایی آن از آجر ساخته ¬شده¬ است.

کتیبه خشایارشاه، یادگار ارزشمند هخامنشی را می‌توانیم بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر و در نزدیکی قلعه وان ببینیم.

این کتیبه در اصل توسط داریوش بزرگ آماده‌سازی شده‌است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده‌است، اما خشایارشا پسر داریوش بزرگ، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل کرده و به یادگار گذاشته‌است.

یکی از دلایل مهم سفر به وان، مراکز خرید و بازار های آن می باشد که سالانه گردشگران زیادی برای خرید به این شهر سفر می کنند. وان به خاطره هم مرز بودن با ایران، گردشگران زیادی از ایران مخصوصا شهرهای مرزی برای خرید به این شهر سفر می کنند. مطمئنا در سفر به وان اصلی ترین مقصد شما برای گشت و گذار در این شهر، مراکز خرید و بازارهای محبوب آن می باشد. از مهم ترین مراکز خرید و بازارهای آن می توان به :

  • مرکز خرید اِی وی ام وان Van AVM
  • تورکوزمال turquoise Mall
  • آیدین پریهام Aydın Perihan İş Merkezi
  • مرکز خرید آتایوس سیلور Atayos silver
  • اَپل استور وان Apple Store
  • مرکز خرید هامُل Hummel
  • مرکز خرید مُرکس چانتا morx çanta
  • مرکز خرید ماوی دوزلر نیکه شکرلی Mavi Düşler Nikah Şekerleri
  • فروشگاه آدیداس وان Adidas
  • فروشگاه کفش اسپورت کُوتکس Kotteks

و.. می توان اشاره کرد.