راه حل نماینده تهران؛ گران کردن بازی های خارجی به بهانه حمایت از بازی سازان داخلی
Digital art of the city and people.

راه حل نماینده تهران؛ گران کردن بازی های خارجی به بهانه حمایت از بازی سازان داخلی

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی گران شدن بازیای خارجی رو راه حلی واسه نجات صنعت بازی سازی داخلی می دونه و این در حالیه که دریافت مشکلات از بازیای خارجی حتماً به معنی گران شدن این عناوین نیس.

تازگیاً شایعات زیادی در مورد چگونگی انتشار بازیای خارجی در داخل کشور شنیده می شه. خیلی از احتمال فیلتر شدن و قطع دسترسی به بازیای بزرگ خارجی صحبت کرده و بعضیا، از امتیازات گرفتن مشکلات از بازیای خارجی واسه بهتر کردن شرایط صنعت بازی سازی داخلی می گن.

صادقی باور داره به دلیل اون که در ایران قانون کپی رایت رعایت نمی شه و هزینه به کار گیری عناوین خارجی نسبت به بازیای داخلی کمتره، اجناس داخلی با آسیب مواجه می شن.

اون در گفت و گو با ایسنا از اختصاص مشکلات دریافتی از بازیای خارجی به تولید بازیای متناسب با فرهنگ ایرونی و اسلامی گفت: «در این مورد نتونسته ایم زیرساخت های حقوقی مناسبی رو در بحث های فرهنگی، هنری، تکنولوژی اطلاعات و نرم افزارها جفت و جور کنیم، در واقع دچار یه جور ولنگاری حقوقی در این بخش ها و هم اینکه بحث بازی های رایانه ای داخلی و خارجی هستیم.»

قانون کپی رایت از جمله مباحثیه که براساس گفته درصد خیلی از تولیدکنندگان اجناس فرهنگی، تاثیر داغون کننده ای روی امکان نشر این اجناس در سطح بازارهای جهانی گذاشته و ایجاد اون در کشور می تونه تاثیر مثبت زیادی در جست و خیز صنعت بازی سازی و دیگه اجناس فرهنگی تولید داخل داشته باشه.

صادقی از نبود تعهد ایران به این معاهده بین المللی بیان تاسف کرده و خبر از به روزرسانی این قانون در مجلس شورای اسلامی داده.

اونم اینکه باور داره که بی نظمی فعلی بازار بازیای ویدیویی در داخل کشور، به دلیل رعایت نکردن قانون کپی رایته: «اگه قانون کپی رایت و قوانین بین المللی رو قبول کنیم و انگار حقوق مالکیت فکری آثار خارجی در ایران شناخته شه، به صورت گسترده و بی نظم بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار نمی گیرند»

بازیای داخلی هنوز راه زیادی تا رقابت با نمونه های خارجی دارن.

اون الان باور داره که خریداران بازیای خارجی در داخل کشور، بدون هزینه کافی به این عناوین دسترسی پیدا می کنن و تعهد به کپی رایت، این مشکل رو حل می کنه.

محمود صادقی هم اینکه از سهولت واردات بازیای ویدیویی خارجی به داخل کشور انتقاد کرده و باور داره با اضافه شدن مشکلات به این عناوین، هزینه این بازیا بالا رفته و در آخر اجناس داخلی می تونن با اونا رقابت کنن.

محمود صادقی

محمود صادقی

حالا به دلیل اون که هزینه ای واسه کپی کردن آثار خارجی در کشور پرداخت نمی شه و نسبت به به کار گیری بازیای داخلی هزینه کمتری داره، اجناس داخلی در مورد بازی های رایانه ای آسیب دیده.

اون همچین از مخالفان پیوستن به قانون کپی رایت انتقاد کرد: «فکر می کنیم نپیوستن به معاهدات بین المللی به نفع مونه، اما اتفاقا این موضوع انگار موجب محدودیت به کار گیری آثار خارجی می شه. در واقع این بی نظمی حقوقی حالا موجب شده تا تو یه فضای خالی حقوقی افراد بدون پرداخت هزینه نیاز به این بازی های رایانه ای خارجی دسترسی داشته باشن، اما اگه اینا مورد پشتیبانی قانون کپی رایت قرار بگیرن دیگه این مشکلات پیش نمیاد»

محمود صادقی عقیده داره به دلیل اون که هزینه ای واسه به کار گیری نسخه کپی بازیای خارجی در کشور پرداخت نمی شه و به کار گیری عناوین خارجی، هزینه کمتری نسبت به بازیای تولید داخل داره اجناس داخلی در مورد بازیای ویدیویی، آسیب می بینن و رعایت کپی رایت رو یکی از ضرورتای لازم واسه امکان کنترل بازیای خارجی دونست.

محمود صادقی در ادامه از وضعیت قاچاق بازیای ویدیویی به داخل کشور، بیان ناراحتی کرد و ریشه این مشکل رو در استاندارد نبودن زندگی اداری در ایران دونست: «در همه بخش های ملی و بین المللی به دلیل از دست دادن استانداردها ضربه می خوریم.»

بحث دریافت مشکلات از بازی خارجی موافقین و مخالفین بسیاری داره، بعضیا می گن که دریافت مشکلات از این عناوین، بودجه مناسبی رو واسه پیشرفت صنعت بازی سازی جفت و جور می کنه و بعضی هم اعمال این قانون رو راه درستی واسه علاقه مند کردن کاربران به بازیای تولید داخل نمی دونن.

نظر شما در مورد اعمال مشکلات روی بازیای ویدیویی خارجی چیه؟ این موضوع منتهی به پیشرفت صنعت بازی سازی داخلی می شه؟

پاسخی بگذارید

بستن منو