دانلود پایان نامه ارشد درمورد قانون مبارزه با قاچاق انسان

No Comments

شناخته شده است. مطابق ماده نوزدهم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی:
هیچکس را نمی‌توان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد.
هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل، بدون توجه به سر حدات، خواه شفاهاً یا به صورت نوشته یا چاپ یا به صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
اعمال حقوق مذکور در بند ۲ این ماده، مستلزم حقوق و مسئولیت‌های خاصی است و لذا ممکن است تابع محدودیت‌های معینی بشود که در قانون تصریح شده و برای امور زیر ضرورت داشته باشد:

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ا. احترام به حقوق یا حیثیت دیگران.
2. حفظ امنیت یا نظم عمومی یا سلامت یا اخلاق عمومی.
بخش دوم : قاچاق زنان
قاچاق زنان به عنوان یک بزه در ایران، سابقه طولانی قانونی ندارد و جای پای آن را باید در قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب 1383 یافت. با این حال این بزه با دو چالش روبه‌روست، یکی کم رنگ بودن سرزنش اخلاقی و دیگری تن دادن خودخواسته زن بزه دیده به قاچاق شدن. رضایت بزه‌دیده به قاچاق، سبب می‌شود تا هم جامعه و هم مرتکبان، قاچاق را رفتار سرزنـش‌پذیری ندانند و از آنجا که قاچاق بیشتر در کشورهایی که فضای امنیتی یا شرایط بد اقتصادی دارند؛ رخ می‌دهد، به گونه‌ای رهایی برای قاچاق شده به شمار می‌رود. بنابراین سرکوب کیفری قاچاق به ویژه با ضمانت اجراهای سنگین هرچند ضروری است؛ ولی از میان برداشتن پدیده قاچاق زنان در گرو فراهم ساختن امکانات رفاهی همه جانبه و قوانین پیشگیری و پیگیری می‌باشد.
بخش سوم : وضعیت قاچاقچیان و قربانیان در کشورهای اسلامی
1 : وضعیت قاچاقچیان
بر پایه تحقیقات و گزارش‏های نهادهای مربوط، قاچاقچیان در برخی از کشورهای اسلامی به سه دسته تقسیم می‏شوند:
1. زنان قوّاد، بدنام و فاسدی که تلاش می‏کنند، با فریب دادن دختران و زنان جوان آنان را اغفال کرده یا با شکار دختران فراری آنها را از طریق واسطه‏ها به کشورهای دیگر بفرستند(رمضان نرگسى، 1375، 25) .
2. جوانان اوباش و شرور که عمدتا دختران سرگردان و زنان خیابانی را می‏ربایند و پس از آزار و اذیت جسمی و روحی، آنان را به وسیله مراکز فحشا یا قاچاق به کشورهای همسایه می‏فروشند(روزنامه ایران، 1381، 26) .
3. پیرمردان ثروتمندی که در این رفتار خیانت‏کارانه نقش خریدار را دارند و دختران قاچاق شده را به کشورهای قطر، کویت، دبی و … قاچاق می‏کنند (رمضان نرگسى، 1375، 26) و بسیاری از خریداران از شیوخ پولدار عرب هستند(کریمى‏مجد، 1388 2).
2 : وضعیت بزه‏دیده‏ها
سن قربانیان: سن قربانیان قاچاق شده از 14 تا 25 سال است که طبقات گوناگون اجتماعی را دربر می‏گیرد. از طبقه فقیر گرفته تا مرفه و متوسط جامعه از این پدیده خانمان‏برانداز در امان نیستند (اشترى، و رمضان نرگس،1388، 55- 27) .
وضعیت خانوادگی: تعدادی از قربانیان از خانواده‏های از هم‏پاشیده و طلاق داده‏ها هستند. بنا به گزارش سخن‏گوی مؤسسه بین‏المللی حمایت از حقوق کودکان: «امروزه فرزندان زوج‏های مطلّق بیشتر در خطر گرفتاری در دام قاچاقچیان قرار دارند.» (رمضان نرگسى، 1388، 28) برخی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و ناتوانی مالی به این درد خانمان‏سوز گرفتار می‏شوند.
بیشتر دختران نگون‏بخت از نظر تحصیلات، در رده پایین تحصیلی قرار دارند. مطابق تحقیقات و اظهار نظرهایی که از سوی افراد مربوط در یکی از کشورهای اسلامی شده، سطح تحصیلات دختران فراری از راهنمایی تا دبیرستان است. رئیس شعبه 1308 دادگاه عمومی می‏گوید: «دخترانی که طعمه این باندها می‏شوند غالباً افرادی هستند که تحصیلات کمی دارند، مشکلات مالی گریبان‏گیر آنان است و از فقر فرهنگی و ضعف اعتقادات رنج می‏برند.» (روزنامه انتخاب، 1381، 9).
بخش چهارم : طرح مساله
پرسش بنیادین پیرامون قاچاق زنان این است که به راستی این پدیده چرا در جامه بزه درآمده است و حال که قانونگذار آن را کیفرپذیر دانسته است نقش بزه‌دیده و بزهکار در رخ دادنش به چه اندازه است و چه راهکارهای پیشگیرانه و پیگیرانه برای پیکار با آن وجود دارد. از این رو مسأله اصلی همان مسأله عام شناخت قاچاق زنان در حقوق کیفری و بزه‌شناسی است.
قاچاق زنان دنباله اندیشه ناتوانی زنان در زندگی باهمادی (اجتماعی) است که از زمان باستان پیش کشیده شده و در زمان کنونی نیز با جست و خیزهای نادیدنی در کنار خواسته‌ها و برنامه‌های زن باوران (فمنیست‌ها) همچنان جای پایی دارد. ارسطو «دو شکل از سلطه طبیعی را تشخیص می­دهد: سلطه ارباب (طبیعی) بر برده (طبیعی) و سلطه مردان بر زنان. پیش فرض هر دو شکل از سلطه این اندیشه است که برخی انسان‌ها خصوصاً آنهایی که طبیعت بردگی دارند و آنهایی که زن هستند قادر به تعقل درست درباره جهان نیستند و به دلیل همین نقص است که آنان بایستی فرودست و تابع کنترل دیگران باشند؛ چه به خاطر خیر خودشان و چه به خاطر خیر باهماد» (همپتن، 1385، 40).
در این روزگار پدیده قاچاق زنان نشان می‌دهد، زنان هنوز در سلطه مردان‌اند، ولی مردانی از جنس دیگر و از سرزمینی دیگر. اگر دیروز بندهای ظاهری بر پای زنان نشسته و آنها را به فرمان پذیرانی بی ادعا تبدیل کرده بود، ولی امروز با جهان اطلاعات، بندهای معنوی بر ذهن آنها اسـتوار گشته و به واسطه پرادعایی یا آرمان‌جویی، به فرمان‌پذیری تن می‌دهند. گسترش فضای سایبر و سپهر اطلاعاتی، برقراری روزافزون پیوند میان ملت‌ها و شهروندان و افزایش آگاهی همگانی از بستر و شیوه‌های زندگی نوین، سبب شده تا زنانی که احسـاس می‌کننـد در سلـطه مـردان، فـقر، بیکاری و عدم آزادی هستند، دل در گرو قاچاق داشته باشند تا خود را به مرزهای آرزوهای دیرین برسانند.
به راستی قاچاق زنان بزهی است که چرخ‌هایش با خواست یا وسوسه‌های بزه‌دیده به جنبش در می‌آید، هرچند در برخی موردها، زنان به ویژه دختران خردسال به اجبار تن به قاچاق می‌دهند، ولی این پدیده بیشتر بر پایه خشنودی بزه‌دیدگان استوار است؛ چه آنها در این میان سراب می‌بینند و مرتکبان قاچاق نیز سفره‌ای از پول‌های بیشمار؛ ولی در نگاه نخست، هم قاچاقچی و هم قاچاق شده هر دو سود می‌برند؛ بنابراین چه نیاز است تا این پدیده بزه به شمار رود؟ باید واقعیت را پذیرفت که هرچند سرزنش اخلاقی و نیز عدم رضایت بزه‌دیده در بیشتر موارد بر قاچاق زنان سایه نیانداخته، ولی نه تنها اقدام قاچاقچیان گونه‌ای به راه انداختن اقتصاد غیر قانونی و سیاه است، بلکه قاچاق زنان، آنها را در اندازه کالا یا افزار دست فرو می‌کاهد و از این رو قاچاق انسان بر خلاف کرامت انسان است.
قاچاق زنان، پدیده نگران کننده پایان سده بیستم است که در راه پیشرفت قرار دارد. سوداگری پنهان قاچاقچیان و خاموشی زنان قاچاق شده، سبب می‌شود تا آمار درستی از اندازه قاچاق زنان در دست نباشد. با این حال همان آماری که به دست آمده و در برخی کشورها بازتاب یافته؛ بسیار نگران کننده است؛ مثلاً: «در سال 1998 وزارت کشور اوکراین برآورد کرد، چهارصد هزار زن اوکراینی در دهه پیشین (هشتاد) قاچاق شدند و از سال 1998ـ1991، پانصد هزار زن اوکراینی به کشورهای باختری قاچاق شدند». سازمان بین‌المللی کار در سال 2005 گزارش داد: «جدا از قاچاق 5/9 میلیون نفری در آسیا برای کار اجباری، نیمی از سوداگری‌ها در جهان در مقام سوداگری جنسی انجام می‌گردد».
در ایران نیز، چون آمار جنایی دقیق موجود نیست، نمی‌توان از نرخ واقعی یا نزدیک به واقع از قاچاق زنان سخنی راند، ولی آنچه در روزنامه­ها یا زبان همگانی است، نشانگر آمار نگران‌کننده قاچاق زنان در ایران می‌باشد. یکی از این نشانه­ها، تصویب قانون مبارزه با قاچاق انسان که گواه بر بودن این پدیده در ایران است، ولی تاکنون پژوهش میدانی برجسته و آسیب شناسی درباره آن همراه با ارایه آمار انجام نشده است. این مقاله رویکردی حقوقی به پدیده قاچاق زنان دارد. از این رو تلاش خواهد شد تا در گام نخست این پدیده شناسایی و در گام دوم با آن رویارویی گردد.

بخش پنجم : شناخت پدیده قاچاق زنان

در گام پسین، باید پیشینه قاچاق زنان به عنوان یک بزه یا رفتار ممنوع بررسی گردد و در گام پایانی نیز با بررسی ساختار پدیده مجرمانه قاچاق انسان کوشش خواهد شد، تا شناخت این پدیده به انجام برسد. در واقع شناسایی پدیده قاچاق زنان به عنوان یک بزه، باید از جهت مفهوم، منبع و ساختار بررسی گردد.
گفتار اول : مفهوم قاچاق

قاچاق در اصل واژه‌ای ترکی و به معنای فراری است. قاچاق گونه‌های چندی دارد که قاچاق کالا از همه شایع‌تر و با پیشینه‌تر است و به جهت گستردگی و در نوردیدن مرزهای سرزمینی و پیچیدگی‌هایی که دارد، یکی از مهمترین رفتارهای ناقض امنیت اقتصادی به شمار می‌رود؛ چندانکه به نظر بکاریا «قاچاق به راستی جرمی است که هم ساحت هیأت حاکمه و هم ملت را جریحه‌دار می‌کند. این جرم ناشی از خود قانون است؛ یعنی هرچه حقوق گمرکی بیشتر باشد، سود و در نتیجه وسوسه مبادرت به قاچاق افزایش می‌یابد و سهولت ارتکاب آن به نسبت چگونگی حفاظت مرزها و کاهش حجم کالاها بیشتر می‌شود. پیش‌بینی مصادره کالاهای ممنوع و متعلقات آن به عنوان مجازات کاملاً عادلانه است. لیکن این مجازات هر قدر حقوق گمرکی ناچیزتر باشد، مؤثرتر است. چون انسان‌ها به پیشواز خطراتی می‌روند متناسب با نفعی که امیدوارند در انجام دادن موفقیت آمیز نقشه خود به دست آورند»( بکاریا، 1384، 122).
قاچاق با سنجه وارد کردن و خارج کردن از مرز، می‌تواند شامل هر چیزی از کالا گرفته تا انسان و از عتیقه‌جات گرفته تا جنگ افزارها، همه را در بربگیرد؛ چندانکه بخش بزرگی از اقتصاد که همان اقتصاد بین‌المللی و برون مرزی و نیز اقتصاد مبتنی بر صادرات و واردات است را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بی‌دلیل نیست، بکاریا به قاچاق، بی‌قانونی اقتصادی می‌گوید ( بکاریا، 1384، 103). بنابراین در تعریف قاچاق باید به همه موضوعات پیش گفته توجه نمود، ولی در زبان عام، اگر قاچاق به تنهایی به کار رود؛ بیشتر منظور، قاچاق کالا است؛ تعریف قاچاق عبارت است از وارد کردن یا خارج کردن متقلبانه کالای موضوع حق یا حقوق دولت یا کالای ممنوعه یا انحصاری یا اظهار، واگذاری، حمل و نقل، نگهداری، عرضه و فروش، ساخت، تولید، تغییر مورد مصرف، دخل و تصرف، اقدام، صید، مخفی کردن، واسطه‌گی، تردد، تأسیس، استرداد یا هرگونه تقلب گمرکی ناقض قانون خاص محـدودکننده آن قاچاق یا در حـکم آن محسوب می‌شود (احمدی، 1382،42).
برجسته‌ترین گونه‌های قاچاق عبارتند از: قاچاق کالا که دربردارنده قاچاق گمرکی، قاچاق کالاهای انحصاری و قاچاق کالاهای ممنوع است، قاچاق اموال فرهنگی، قاچاق مواد مخدر و قاچاق تسلیحات. البته در نزد برخی حقوقدانان نیز گونه­های قاچاق فراتر از آن چیزی است که قانون مقرر داشته است؛ چندانکه برخی سرقت ادبی را در زیر جرایم مربوط به قاچاق آورده‌اند (احمدی، 1382،103).
گفتار دوم : قاچاق زنان، فاجعه‌ای بزرگ در جهان متمدن

  پایان نامه ارشد رایگان با موضوع وکالت در طلاق

بسیاری از زنان از دیرباز تاکنون، قربانیان خشونتی بوده اند که چه در نوع خانگی آن و چه بیرون از خانواده، به ویژه در جنگ های طولانی بشر غالباً رنگ و بویی جنسی داشته است.
اگر چه امید به زنده ماندن زنان در نبردها بیش از دیگران بوده است اما آنان غالباً مجبور بودند تن به اسارتی دهند که در آن هر گونه بهره کشی از سوی فاتحان جنگ، امری معمول و رایج بود.
رسم به اسارت رفتن و به کنیزی کشاندن

دیدگاهتان را بنویسید