تاریخ صد ساله BMW در قاب تصاویر
Businessman working on digital tablet, with panorama city view and raising up graph and arrow, representing business growth

تاریخ صد ساله BMW در قاب تصاویر

گذشته و اجناس BMW رو خیلیا می شناسن. این شرکت آلمانی تولید کننده خودروهای لوکس که امسال تولد ۱۰۰ سالگی خود رو جشن گرفت، از شروع فعالیتش تا به امروز کالاهایی رکورد شکن و فوق العاده رو تولید کرد و به لطف اونا استانداردهای تازه ای رو در این صنعت ساخت.

اما جوهره موفقیت BMW به توانایی اش در ارائه ایده های نابی برمیگرده که در عین تازگی، وابستگی و قرابت خوبی با گذشته و میراث اون دارن و نتیجه های اون در مورد تولید ماشینای چهارچرخ و دوچرخ رو در بر می گیرن.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشین تا نگاهی بندازیم به گذشته ۱۰۰ ساله این شرکت آلمانی:

BMW از سرواژهای عبارت Bavarian Motor Works یا موتورسازی باواریا ساخته شده. این شرکت کارش رو با تولید موتور هواپیما شروع کرد و به سرعت پله های پیشرفت رو طی کرد تا اینکه به یکی از قابل اطمینان ترین و بهترین اسما در دوران خود تبدیل شد. همین موفقیت باعث شد که BMW مورد توجه خاص دولت آلمان قرار بگیره و خیل سفارشات پرسود اون به سمت کارخانه کوچکش سرازیر شه.

اما بذارین در مورد لوگوی این شرکت براتون بگیم: این لوگو بیشتر با الهام از پروانه گرفته شده اما رنگ آبی و سفیدی که در مرکز اون دیده می شه در واقع نمادی از پرچم باواریا (یکی از ایالتای آلمان) است و کار طراحی اونو هم داداش کارل رپ رو دوش داشته که در واقع بنیانگذار شرکت مادر BMW یا همون Rapp Motoenverkeه.

بعد از تموم شدن جنگ جهانی اول این شرکت کار تولید موتور هواپیماهای نظامی رو کنار گذاشت و اولین موتورسکلت خود با نام R32 رو در سال ۱۹۲۳ میلادی تولید کرد که بسیار هم مبتکرانه بود.

این موتورسیکلتا حالا با احتمال خیلی کم فروخته می شن اما مدل سال ۱۹۲۴ این موتورها در مزایده ای که سال ۲۰۰۹ انجام شد به قیمت ۱۶۳ هزار دلار به فروش رسید و در سال ۲۰۱۱ هم یکی دیگه از مدلای سال ۱۹۲۵ اون با قیمت ۱۳۹ هزار دلار تو یه مزایده به فروش رفت.

اولین خودروی این شرکت در سال ۱۹۲۸ میلادی با نام ۳/۱۵ به مرحله تولید رسید که در واقع نسخه کپی تحت لیسانس از ماشین بریتانیایی آستن ۷ بود.

موتورهایی که BMW واسه هواپیماهای غیرنظامی تولید می کرد سود چندانی رو عاید اون نمی کردن و در نتیجه همین شکست این شرکت رو به سمت تولید ماشین جهت داد. البته این نبود موفقیت در حالی بود که موتورهای تولیدی اون مثل ۱۳۲ Hornet عالی بودن.

BMW 303 هم اینکه اهمیتی خاص واسه این شرکت داشت: پنجره مشبک کلیوی شکلی که در قسمت جلویی خودروهای تولیدی این شرکت دیده می شه هم در اصل از روی همین مدل ورداشته شدن.

اولین خودروی ۶ سیلندر BMW مدل ۳۲۸ نام داشت و سنت موفقیت در مسابقات اتومبیلرانی رو واسه این شرکت ساخت.

…که در آخر به پیروزی اون در رقابتای Mille Miglia در سال ۱۹۴۰ میلادی رسید. در تاریخ سی ساله رقابتای Mille Miglia، خودروسازان غیرایتالیایی فقط سه بار موفق به پیروزی شدن که از این تعداد یکی از اونا به وسیله ماشین ۳۲۸ رقم خورد.

با به قدرت رسیدن نازیا، BMW دوباره شروع به تولید لوازم نظامی کرد و آدمایی که به صورت اجباری در کارخانجات اون فعالیت می کردن ماشین آلاتی رو تولید کردن که آلمان نازی از اونا در جنگ استفاده می کرد. بیشتر این کارگران البته اسرای جنگی یا زندانیان اردوگاه کار اجباری Dachau بودن که در نزدیکی کارخانه BMW قرار داشت.

بعد از پیروزی نیروهای اتحاد، کارخانه BMW هم به ویرانه ای بدل گردید و مدیران این شرکت یه دهه پس از جنگ رو صرف بازسازی اون کردن.

این شرکت بین سالای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ میلادی خودرویی به نام Isetta رو می ساخت که به وسیله یخچال ساز ایتالیایی به نام Iso طراحی شده بود. اون خودروی تک سیلندر به موفقیت کمی رسید اما همون اندازه موفقیت هم کافی بود تا باز چرخای اقتصاد این شرکت شروع به چرخیدن کنن.

بعد از جنگ BMW دوباره کار تولید موتورسیکلتای بسیار قوی خود رو از سر گرفت. ویلهم نول و فریتز کوهن با به کار گیری موتور RS54 محصول BMW قهرمون رقابتای جهانی Sidecar سالای ۱۹۵۴ و ۱۹۵۶ شدن.

اما نکته مهم در مورد موتورسیکلتای BMW چی بود؟ اصلی ترین عامل موفقیت این وسایل به چگونگی سوار شدن موتور روی بدنه اونا مربوط می شد. این شرکت در واقع سیلندرها رو به صورت متقاطع روی موتور نصب کرده بود که فاصله کمی هم از کنارهای اون داشتن و در نتیجه علاوه بر این که امکان ساخت موتورهای جمع و جورتر رو به این شرکت دادن، خنک سازی اونا رو هم آسون کردن کردن.

نکته مهم دیگه اینکه موتورسیکلتای تولیدی این شرکت از اول به میل گاردان مجهز می شدن و خبری از زنجیر در اونا نبود.

در ادامه این شرکت BMW 507 رو معرفی کرد که یه شکست تجاری بزرگ واسه اون حساب می شد. با بالا رفتن هزینه های تولید این خودرو، BMW مجبور شد که واسه جلوگیری از ورشکستگی تولید اونو متوقف کنه و دست آخر هم تنها ۲۵۲ دستگاه از این ماشین تولید شد.

اما نباید واسه مدل ۵۰۷ تاسف خورد، چراکه همون تعداد معدود باقی مونده از این ماشین حالا در مزایده ها با قیمتای نجومی ۲ تا ۳ میلیون دلار فروخته می شن و در تموم طول ۷۵ سالی که از شروع تولید ماشینای سواری به وسیله این شرکت میگذره ۵۰۷ هنوزم که هنوزه زنده س.

خودروی BMW 1500 که در سال ۱۹۶۱ میلادی از راه رسید اولین مدل از سری «کلاس جدید» است. سه گروه خودروی متفاوت از این سری به وسیله BMW تولید شد و خودروساز آلمانی رو از خطر ورشکستگی نجات دادن.

سری ۲ یکی از این گروه هاست که خودروی توربو ۲۰۰۲ هم در اون قرار داره و تا به امروز عنوان یکی از محبوب ترین ماشینای ساخته شده به وسیله این شرکت رو به خود اختصاص داده.

محصول فوق العاده دیگه از BMW مدل ۳٫۰ CSL اسمشه که در واقع یه ماشین مسابقه ایست و عنوان یکی از «خودروهای هنری» مشهور BMW رو به خود اختصاص داده چراکه الکساندر کالدر مجسمه ساز مشهور آمریکایی اونو رنگ کرده.

خودرویی که در تصویر می بینین BMW 1602 محصول سال ۱۹۷۲ه که کامل هم با انرژی الکتریکی کار می کنه. البته در اون زمان خبری از تکنولوژیای امروزی باتری نبود و ۱۶۰۲ هم واسه تامین انرژی مورد نیازش از یه باتری اسید-سرب به وزن ۳۶۰ کیلوگرم استفاده می کرد.

بر خلاف اینکه حتی خودروهای سری i این شرکت الان موفقیت کمی رو تجربه می کنن، BMW مدتهای طولانیست که ایده ساخت خودرویها الکتریکی رو در سر داره.

در سال ۱۹۷۵ میلادی این شرکت سری ۳ رو معرفی کرد و در مدت ۴۱ سال از اون زمان تا الان و عرضه ۵ نسل جور واجور از این ماشین هنوزم که هنوزه این خودرو تغییرات کمی رو به خود دیده و فقط لوکس تر شده و تایرهایش اسپورت شدن.

اولین ماشین موتور وسط BMW و تنها ابرماشین تولیدی به وسیله این شرکت M1 اسمشه که از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ تنها ۴۵۳ عدد از اون تولید شد.

در سال ۱۹۸۶ میلادی، BMW موتور M1 رو درون سدان E25 سری ۵ قرار داد (سمت چپ). اینطوری خودروی M و کل معنی «سدانای کارکرد بالا» به دنیا اومد و تا به امروز m5 عنوان بهترین رو در میان مدلای هم رده خود داراس.

اما سواری BMW Z1 از این پس فقط به یه دلیل به خاطر آورده می شه: درهای الکترونیکی و کشویی خاصش.

در این ویدیو می تونین چگونگی کارکرد این درها رو ببینین.

باند در BMW: جیمز باند (با بازی پیرس برازنان) در دهه ۱۹۹۰ میلادی، در سه مجموعه جور واجور پشت فرمون خودروهای Z3، مدل Z8 که در تصویر می بینین و خودروی قوی ۸ سیلندر ۷۵۰iL نشست.

خودروی Z8 به وسیله هنریم فیسکر طراحی شد و اونم واسه این کار از رودستر عالی ۵۰۷ الهام گرفت.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، BMW شرکت بریتانیایی راور رو خرید که برند مینی هم زیرشاخه اون بود. در سال ۲۰۰۱، اونا مدل بازطراحی شده ای از کوپر رو ارائه کردن.

عرضه کوپر همراه شد با معرفی تعداد زیادی خودروی جدید دیگه از جمله کلابمن، کانتری من، پیسمن و بسیاری نسخه های جدید دیگه از خودروی سنتی مینی کوپر.

اونا هم اینکه برند رولز رویس رو در سال ۱۹۹۸ از فولکس واگن خریدن.

BMW تلاشای زیادی رو واسه پیروزی در رقابتای فرمول یه انجام داده و بهترین دوران واسه اون شاید اوایل دهه ۲۰۰۰ و با کمک تیم فرمول یه ویلیامز رقم خورد.

در مورد موتورسیکلت هم باید بگیم که این برند بازم مدلای فوق العاده ای مثل HP4 رامی سازه.

اولین خودرو از سری M3 در سال ۱۹۸۵ میلادی از راه رسید. البته این ماشین همیشه نسبت به M5 در جایگاه دوم بوده اما این موضوع اصلا جایگاه اونو سست نمی کنه.

در این تصویر مدل M2 رو می بینین که همین امسال معرفی شد.

امروز MBW حتی مدلای شاسی بلندی مثل X6M رو هم تولید می کنه.

یا حتی خودروهای کراس اور مانند X1

در این تصویر سدان لوکس سری ۷ رو می بینین که مثل یه اتاق پذیرایی روی چهار چرخه و در سال ۲۰۱۵ هم عنوان بهترین خودروی سال رو به دست آورد.

در این تصویر ماشین i3 رو می بینین که یه خودروی کامل الکتریکیه و عنوان کوچیک ترین محصول الکتریکی یا هیبریدی از سری i رو هم به خود اختصاص داده و بعد از تسلا مدل اس و لیف نیسان پرفروش ترین ماشین از این سری هم هستش.

اما در راس سری i خودروی i8 قرار داره؛ یه ماشین هیبریدی اسپورت که مثل نسخه آینده نگرانه از M1ه.

اما BMW یکی از تک و توک شرکت هاییه که می تونه ضمن ایجاد نوآوری و ارائه تکنولوژیای نوین در این صنعت قرابت خود با گذشته اش رو هم حفظ کنه.

هرولد کروگر مدیرعامل این شرکت در نمایشگاه خودروی ژنو از طرح مفهومی Vision Next 100 پرده برداشت که نشون میده در صد سال آینده ماشینای تولیدی این شرکت چه شکل و صورتی دارن.

پاسخی بگذارید

بستن منو